139 487 läst · 159 svar
139k läst
159 svar
Fylla torpargrund med skumglas / cellglas / hasopor?
Vem frågar du?mmmmagnus skrev:
Jag fyllde grunden med Hasopor och la trägolv direkt ovanpå. Det var inga konstigheter. På vissa ställen har det knastrat lite när man har gått på golvet, är väl bitar som legat an underifrån men de har krossats med tiden så det låter inte mer. Är helt nöjd, golvet är märkbart isolerat om man jämför med de oisolerade golven i huset.
Grunden innan inläggning av Hasopor. La ut en fiberduk också som inte är med i bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter fyllning med Hasopor
Logga in
Skapa konto
Onödig bild i sammanhanget men så här ser det färdiga resultatet ut
Logga in
Skapa konto
För min del har projektet ännu ej blivit av.
Vad gäller golvvärme har jag bestämt mig för att inte ha det. Dels p.g.a. det höjer energiförbrukningen, dels p.g.a. det har visat sig finnas risk för fukt o mögel när folk stänger av golvvärmen för tidigt på säsongen. Verkar därför riskfyllt att ha i ett sommarhus som inte är konstant uppvärmt.
Vad gäller att ha lera på toppen av hasoporen är jag tvekande eftersom jag fått motsägelsefulla råd beroende på vem jag frågat. Vissa menar att det måste vara luft mellan golv och fyllning, andra förespråkar ett hygroskopiskt material som lera eller linull. Svårt veta vem man ska lita på......
Vad gäller golvvärme har jag bestämt mig för att inte ha det. Dels p.g.a. det höjer energiförbrukningen, dels p.g.a. det har visat sig finnas risk för fukt o mögel när folk stänger av golvvärmen för tidigt på säsongen. Verkar därför riskfyllt att ha i ett sommarhus som inte är konstant uppvärmt.
Vad gäller att ha lera på toppen av hasoporen är jag tvekande eftersom jag fått motsägelsefulla råd beroende på vem jag frågat. Vissa menar att det måste vara luft mellan golv och fyllning, andra förespråkar ett hygroskopiskt material som lera eller linull. Svårt veta vem man ska lita på......
Kul att fler provar detta, snyggt tompaah!
Jag har haft en paus i renoveringen ett tag nu men ska snart sätta igång igen. Jag kommer att ha lera ovanpå hasoporen innan trägolven. I några rum blir det helt lergolv med golvvärme. Under trägolven tänkte jag inte ha värme.
Jag har haft en paus i renoveringen ett tag nu men ska snart sätta igång igen. Jag kommer att ha lera ovanpå hasoporen innan trägolven. I några rum blir det helt lergolv med golvvärme. Under trägolven tänkte jag inte ha värme.
Ja du har skrivit det tidigare i tråden, men det är ingen annan som märkt av någon lukt, inte jag heller.
Kanske har du extremt känslig näsa eller så har du fått en sändning Hasopor som katten har pissat i.
Kanske har du extremt känslig näsa eller så har du fått en sändning Hasopor som katten har pissat i.
Tjena! Hoppas jag inte rör upp känslor när jag väcker liv i en gammal tråd. Men jag är så himla nyfiken hur det har gått. Står själv i valet att påbörja en nybyggnation av en enkel tillbyggnad där jag tänker mig hasopor som isolering i grunden.
Min tanke går till ventilationen. Jag planerar en grundmur av lecablock som jag fyller med hasopor. Men hur har ni gjort med ventilationen i era gamla grunder? Har ni kvar hål i mur för att ventilera hasopor eller behövs den inte?
Min tanke går till ventilationen. Jag planerar en grundmur av lecablock som jag fyller med hasopor. Men hur har ni gjort med ventilationen i era gamla grunder? Har ni kvar hål i mur för att ventilera hasopor eller behövs den inte?
Fyller man igen grunden finns det väl ingen anledning att ventilera?
Det skulle i så fall vara om man vill ha ett undertryck för att minimera inträngande gas från grunt till bostad. Tex på grund av mögel eller radon. Annars ventilerar man inte.