Tack! Förstår jag dig rätt så låter detta ungefär som mitt ursprungliga tänk (Bild 1). Rekommenderar du Hasopor upp till bjälklaget och sedan cellulosaisolering i facken framför alternativet med Hasopor hela vägen upp till golvet?
 
U
A andrhedb skrev:
Tack! Förstår jag dig rätt så låter detta ungefär som mitt ursprungliga tänk (Bild 1). Rekommenderar du Hasopor upp till bjälklaget och sedan cellulosaisolering i facken framför alternativet med Hasopor hela vägen upp till golvet?
Ja iaf om hasoporlagret blir tunnare än 50cm

Sen är det lättare att få isoleringen tightare mot undersida golv om du kör cellulosa eller träfiber. Ska du ha hasopor till ovanankant bjälklag måste du nästan lägga på en lerkaka eller liknande för att att inte få drag under golvplankorna.
 
Tänker du då att man lägger i trossbotten och fyller hela facket med isolering (alt 1), eller att man fyller med Hasopor nästan hela vägen upp till golvet och bara lägger en tunn isolering högst upp för att förhindra draget under plankorna (alt 2)?
 
  • Diagram som visar två alternativ för isolering under golv: Alt 1 med 22 cm cellulosa och 40 cm skumglas, Alt 2 med 45 mm cellulosa och 60 cm skumglas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U
A andrhedb skrev:
Tänker du då att man lägger i trossbotten och fyller hela facket med isolering (alt 1), eller att man fyller med Hasopor nästan hela vägen upp till golvet och bara lägger en tunn isolering högst upp för att förhindra draget under plankorna (alt 2)?
Jag har tagit alt1 där. Hasopor är inte kul att skotta, så helst så lite som möjligt :D
Rätt dyrt också
 
MathiasS MathiasS skrev:
Om man vill hantera problematiken med fukt i krypgrunden brukar man lägga byggplast.

Om du har stora problem med radon (har du några problem alls med radon?) kan det kanske vara värt att fundera över en radonduk, men det känns som ett helt annat projekt än det du håller på med. Dessutom, om du använder byggplast och ser till att det blir TÄTT i skarvar och mot väggar etc, så kommer du garanterat reducera nivåerna av radon såpass att du inte behöver fundera på någon dyr radonduk. OM det skulle vara så att denna billiga åtgärd inte räcker, förbered då för en liten radonsug genom att lägga ett dränrör under plasten där du kan skapa ett svagt undertryck med en fläkt. Då har du på ett billigt sätt skaffat dig en radonsäkrad lösning.

...men, innan du ens funderar över radon - gör en mätning. Har du ingen radon, somna om och gör en ny mätning om några år.
Som ett tilläg så kan fukt i krypgrunden komma från marken men typiskt är annars att luft värms på våren som då kommer in i den kalla krypgrunden och där kondenserar mot den kalla träkonstruktionen.
 
Varför inte byta makadamen mot skumglas?

Sedan @ Utsliten och utdömd varför skulle det bli golvdrag?
Är inte alba-balkar och makadam/bärlager + 30 cm skumglas tillräckligt lufttäta?
 
U
Oldboy Oldboy skrev:
Varför inte byta makadamen mot skumglas?

Sedan @ Utsliten och utdömd varför skulle det bli golvdrag?
Är inte alba-balkar och makadam/bärlager + 30 cm skumglas tillräckligt lufttäta?
För att luften under plankgolvet (eller spånskivan osv.) kan cirkulera i bjälklagsfacken. Väldigt vanligt fenomen.
Handlar inte om täthet mot yttre klimat utan bara att det inte ska finnas en ficka eller utrymme direkt under golvet där luften kan cirkulera.

Vi har grundmur som är putsad in och utsida samt fyllt grunden med hasopor. Tog in tre utlåtanden från timmermän och snickare när vi gjorde det, alla rekommenderar antingen lera på hasoporen eller träfiber-/cellulosaisolering för att undvika dragiga golv.
 
  • Gilla
Sommartorparn och 1 till
  • Laddar…
Jag har fortfarande svårt att förstå hur eller varför luft under golvplankorna skulle cirkulera/dra om det inte finns luftläckage in och ut i grunden.

Egen erfarenhet och enl litteratur så drar det kallt om det finns luftläckage i grunden eller ett bjälklag. Denna effekt märks väldigt tydligt när det är kallt på vintern och ännu mer om det blåser.

Jag misstänker att det beror på att en murad grund kan spricka, och en naturstensgrund är naturligt otät mellan stenarna. Det är en effekt jag också kan tänka mig genom makadam och/eller skumglas. Så, att eliminera luftspalten är antagligen ett extra skydd mot tidens tand och oförutsedda händelser.

Hm, nu tycks jag ha besvarat min egen undran..., eller finns det fler aspekter? 🤔
 
Oldboy Oldboy skrev:
Jag har fortfarande svårt att förstå hur eller varför luft under golvplankorna skulle cirkulera/dra om det inte finns luftläckage in och ut i grunden.

Egen erfarenhet och enl litteratur så drar det kallt om det finns luftläckage i grunden eller ett bjälklag. Denna effekt märks väldigt tydligt när det är kallt på vintern och ännu mer om det blåser.

Jag misstänker att det beror på att en murad grund kan spricka, och en naturstensgrund är naturligt otät mellan stenarna. Det är en effekt jag också kan tänka mig genom makadam och/eller skumglas. Så, att eliminera luftspalten är antagligen ett extra skydd mot tidens tand och oförutsedda händelser.

Hm, nu tycks jag ha besvarat min egen undran..., eller finns det fler aspekter? 🤔
Jag har haft samma fundering: hur kan det bli drag från en stängd grund? Men kanske det kan bli luftrörelser mellan varmt och kallt, fuktigt och ofuktigt? Alltså, även utan kontakt med utomhus?

Hur som helst så har jag nu tagit alla golvdragvarningar på allvar och lägger ett lager lera mellan fyllning och golvbrädor, trots att projektet försenas och fördyras.
 
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Men kanske det kan bli luftrörelser mellan varmt och kallt, fuktigt och ofuktigt? Alltså, även utan kontakt med utomhus?
Ja, det där är svårt att bestämt säga att så inte kan ske, men det är i min värld föga sannolikt. Luft kan "rinna" som vatten men då är det alltid att kall luft lägger sig i en sänka och varm luft stiger. Dessa effekter märks mer ju större höjd- och temperaturskillnad det är (t ex skorstenseffekt). Vill minnas att Harrysson i ngn studie av väggisolering konstaterade att luftfickor var mkt värre om de sträckte sig uppifrån och ner än om de gick horisontellt.
Golv ligger horisontellt och det behövs inte mkt luftspalt för att det ska kunna dra. Det förefaller inte sannolikt/troligt att det ska kunna dra om grunden är helt tät. Däremot om grunden är det minsta otät så blir det extremt sannolikt/troligt att det drar. Detta pga den termiska effekten som finns i alla uppvärmda hus, där den varma luften stiger och behöver ersättas, vilket den gör av kall luft som sugs in nerifrån.

Huruvida fukt påverkar luftrörelser vet jag ej. Har dock inte hört ngt om det. Finns det en sådan effekt så är den gissningsvis marginell i sammanhanget.
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.