139 690 läst · 159 svar
140k läst
159 svar
Fylla torpargrund med skumglas / cellglas / hasopor?
Tack! Förstår jag dig rätt så låter detta ungefär som mitt ursprungliga tänk (Bild 1). Rekommenderar du Hasopor upp till bjälklaget och sedan cellulosaisolering i facken framför alternativet med Hasopor hela vägen upp till golvet?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 835 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 835 inlägg
Ja iaf om hasoporlagret blir tunnare än 50cmA andrhedb skrev:
Sen är det lättare att få isoleringen tightare mot undersida golv om du kör cellulosa eller träfiber. Ska du ha hasopor till ovanankant bjälklag måste du nästan lägga på en lerkaka eller liknande för att att inte få drag under golvplankorna.
Tänker du då att man lägger i trossbotten och fyller hela facket med isolering (alt 1), eller att man fyller med Hasopor nästan hela vägen upp till golvet och bara lägger en tunn isolering högst upp för att förhindra draget under plankorna (alt 2)?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 835 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 835 inlägg
Jag har tagit alt1 där. Hasopor är inte kul att skotta, så helst så lite som möjligtA andrhedb skrev:
Rätt dyrt också
Som ett tilläg så kan fukt i krypgrunden komma från marken men typiskt är annars att luft värms på våren som då kommer in i den kalla krypgrunden och där kondenserar mot den kalla träkonstruktionen.MathiasS skrev:Om man vill hantera problematiken med fukt i krypgrunden brukar man lägga byggplast.
Om du har stora problem med radon (har du några problem alls med radon?) kan det kanske vara värt att fundera över en radonduk, men det känns som ett helt annat projekt än det du håller på med. Dessutom, om du använder byggplast och ser till att det blir TÄTT i skarvar och mot väggar etc, så kommer du garanterat reducera nivåerna av radon såpass att du inte behöver fundera på någon dyr radonduk. OM det skulle vara så att denna billiga åtgärd inte räcker, förbered då för en liten radonsug genom att lägga ett dränrör under plasten där du kan skapa ett svagt undertryck med en fläkt. Då har du på ett billigt sätt skaffat dig en radonsäkrad lösning.
...men, innan du ens funderar över radon - gör en mätning. Har du ingen radon, somna om och gör en ny mätning om några år.
Varför inte byta makadamen mot skumglas?
Sedan @ Utsliten och utdömd varför skulle det bli golvdrag?
Är inte alba-balkar och makadam/bärlager + 30 cm skumglas tillräckligt lufttäta?
Sedan @ Utsliten och utdömd varför skulle det bli golvdrag?
Är inte alba-balkar och makadam/bärlager + 30 cm skumglas tillräckligt lufttäta?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 835 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 835 inlägg
För att luften under plankgolvet (eller spånskivan osv.) kan cirkulera i bjälklagsfacken. Väldigt vanligt fenomen.Oldboy skrev:
Handlar inte om täthet mot yttre klimat utan bara att det inte ska finnas en ficka eller utrymme direkt under golvet där luften kan cirkulera.
Vi har grundmur som är putsad in och utsida samt fyllt grunden med hasopor. Tog in tre utlåtanden från timmermän och snickare när vi gjorde det, alla rekommenderar antingen lera på hasoporen eller träfiber-/cellulosaisolering för att undvika dragiga golv.
Jag har fortfarande svårt att förstå hur eller varför luft under golvplankorna skulle cirkulera/dra om det inte finns luftläckage in och ut i grunden.
Egen erfarenhet och enl litteratur så drar det kallt om det finns luftläckage i grunden eller ett bjälklag. Denna effekt märks väldigt tydligt när det är kallt på vintern och ännu mer om det blåser.
Jag misstänker att det beror på att en murad grund kan spricka, och en naturstensgrund är naturligt otät mellan stenarna. Det är en effekt jag också kan tänka mig genom makadam och/eller skumglas. Så, att eliminera luftspalten är antagligen ett extra skydd mot tidens tand och oförutsedda händelser.
Hm, nu tycks jag ha besvarat min egen undran..., eller finns det fler aspekter? 🤔
Egen erfarenhet och enl litteratur så drar det kallt om det finns luftläckage i grunden eller ett bjälklag. Denna effekt märks väldigt tydligt när det är kallt på vintern och ännu mer om det blåser.
Jag misstänker att det beror på att en murad grund kan spricka, och en naturstensgrund är naturligt otät mellan stenarna. Det är en effekt jag också kan tänka mig genom makadam och/eller skumglas. Så, att eliminera luftspalten är antagligen ett extra skydd mot tidens tand och oförutsedda händelser.
Hm, nu tycks jag ha besvarat min egen undran..., eller finns det fler aspekter? 🤔
Jag har haft samma fundering: hur kan det bli drag från en stängd grund? Men kanske det kan bli luftrörelser mellan varmt och kallt, fuktigt och ofuktigt? Alltså, även utan kontakt med utomhus?Oldboy skrev:Jag har fortfarande svårt att förstå hur eller varför luft under golvplankorna skulle cirkulera/dra om det inte finns luftläckage in och ut i grunden.
Egen erfarenhet och enl litteratur så drar det kallt om det finns luftläckage i grunden eller ett bjälklag. Denna effekt märks väldigt tydligt när det är kallt på vintern och ännu mer om det blåser.
Jag misstänker att det beror på att en murad grund kan spricka, och en naturstensgrund är naturligt otät mellan stenarna. Det är en effekt jag också kan tänka mig genom makadam och/eller skumglas. Så, att eliminera luftspalten är antagligen ett extra skydd mot tidens tand och oförutsedda händelser.
Hm, nu tycks jag ha besvarat min egen undran..., eller finns det fler aspekter? 🤔
Hur som helst så har jag nu tagit alla golvdragvarningar på allvar och lägger ett lager lera mellan fyllning och golvbrädor, trots att projektet försenas och fördyras.
Ja, det där är svårt att bestämt säga att så inte kan ske, men det är i min värld föga sannolikt. Luft kan "rinna" som vatten men då är det alltid att kall luft lägger sig i en sänka och varm luft stiger. Dessa effekter märks mer ju större höjd- och temperaturskillnad det är (t ex skorstenseffekt). Vill minnas att Harrysson i ngn studie av väggisolering konstaterade att luftfickor var mkt värre om de sträckte sig uppifrån och ner än om de gick horisontellt.Sommartorparn skrev:
Golv ligger horisontellt och det behövs inte mkt luftspalt för att det ska kunna dra. Det förefaller inte sannolikt/troligt att det ska kunna dra om grunden är helt tät. Däremot om grunden är det minsta otät så blir det extremt sannolikt/troligt att det drar. Detta pga den termiska effekten som finns i alla uppvärmda hus, där den varma luften stiger och behöver ersättas, vilket den gör av kall luft som sugs in nerifrån.
Huruvida fukt påverkar luftrörelser vet jag ej. Har dock inte hört ngt om det. Finns det en sådan effekt så är den gissningsvis marginell i sammanhanget.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Fylla ut sluttande mark vid fuktig torpargrund - vad ska jag tänka på?
Fritidshus -
Fylla torpargrund med skumglas(hasopor)
Grund & Markarbeten -
Använda skumglas (hasopor) istället cellplast vid gjutning av torpargrund
Grund & Markarbeten -
Ska fylla grunden med skumglas - måste avloppsrören säkras?
Vatten & Avlopp -
Fylla igen torpargrund/krypgrund
Grund & Markarbeten