M Mathias1 skrev:
Utifrån statistiken är det även Tesla som dras med flest problem.
Från undersökningen.
‘Tesla is also, by far, the most owned brand of electric car in our survey (its Model 3 was the most sold electric car in the UK last year, according to data from industry body the SMMT). This means any average measure of EV reliability is influenced by this brand thanks to its popularity.
 
Jag är lite kluven. Den här skulle kanske vara i humorhörnan istället.

https://www.arbetarbladet.se/2022-0...-mot-elbilsjatten-man-fick-panik-men-jag-vann

"Han påpekar direkt felen som bland annat var en spricka i bakluckan, lackskador på flera ställen, en stor repa på ratten, stora fläckar på säten och att det saknades en högtalare i en av dörrarna."

"När han kört bilen i 300 mil den sensommaren och hösten var det dags att byta till vinterdäck. Dennis upptäcker då att alla fyra sommardäck är snedslitna och bara att kassera."



Teslasäljaren säger:

"det är inom specifikation"
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Kollade artikeln om "Elbilar strular mera" och vill nog påstå att det är mera relaterat till mera komplexa elektronik/styrsystem.
"Istället är det olika typer av elfel och mjukvarubuggar som ställer till problem för ägarna. Även 12-voltsbatteriet och bilens assistanssystem kan skapa problem."
Åker själv Volvo diesel och den finns även med hybridlösningar, även där dyker det här "strulet" upp i båda modellerna. Själva eldriften påverkas minimalt där utan det är bilens andra system, man har gått från ett eget Sensus system till Android som har varit bedrövligt med "strul" och verkstadsbesök.

Så att elbilar kan uppfattas "struligare" är säkerligen att de ligger i framkant av att implementera de här systemen, men hade det gjorts lika aktivt i alla våra fossila hade det varit identiskt lika.
Merparten av dagens producerade bilar kommer inte att skrotas pga av rost utan dyra elektronikrelaterade fel.
Även verkstäderna påverkas då det blir mera avancerad felsökning, krävs kompetensutveckling av personal, och att de inte längre har egna reservdelslager, så mekaniskt fel eller elektroniskt måste delarna beställas och längre stillestånd på verkstad.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M Mathias1 skrev:
Intressant fakta från Vi Bilägare idag vad gäller driftsäkerheten på elbilar jämfört med fossilbilar (länk).

Det talas ofta om driftsäkerheten när det kommer till elbilar och att de knappt behöver service och liknande. Frågan är om det snarare är ett säljargument istället för verklighet? Kanske en indikation på att tekniken ännu inte är mogen. :thinking:
Intressant är bara förnamnet.
De ligger några procent högre än dieselbilar... är inte de beprövad teknik vid de här laget?

Men om man nu tittar lite nyktert på de...
Hur många i en bilverkstad idag har någon erfarenhet att tala om när de gäller elbilar.
Att byta en spridare på valfri bil är gjort samma dag.
Men att byta mer eller mindre valfri komponent på en elbil ska först rätt person vara på plats. Och sen ska den troligen beställas från något huvudlager om de finns på hyllan.
Reservdelshållning är oftast inte de första en tillverkare prioriterar.

Problemet är dessutom...
En spridare på dieselbil finns nästan på lager hos en bilverkstad för de går sönder.
Elbilen har en tendens att inte gå sönder så därför finns det inget intresse att lagerhålla såna saker.

Inom familjen så har det rullat 4st nissan leaf 2012-2016
Den enda reservdel förutom bromsbelägg, länkarm mm dvs endast specifika elbilskomponent som gått sönder på närmare 50k mil är en intern laddare som tog 1 månad att få fram....
Bortplockningen av den gamla tog 2h och isättning av den nya tog 1,5h.
Men hade den stått på verkstad så hade den stått över 1 månad....

Hur mycket delar har hunnits bytas på 4 bilar som gått 50k mil om det varit fossilt...
 
K Krille4 skrev:
att du faktiskt skrivit en del positiva inlägg om elbilar?
Ja riktigt varför du anser att jag har "negativ uppfattning om allt som rör elbilar" förstår jag nog inte. Under åren har det i och för sig blivit några inlägg i tråden, 137 stycken om jag nu räknar rätt. :surprised: Låter helt sjukt men tråden är gammal och det rör sig trots allt bara om drygt tre inlägg i månaden i genomsnitt, så jag gissar att det finns mer frekventa skribenter än jag här.

Har jag då varit negativ eller positiv?

Om vi börjar med mitt första inlägg #8 var jag klart kritisk, men inte mot elbilar utan mot @tompaah7503 som påstod att "För nästan alla räcker ett par mil om dagen", vilket jag ifrågasatte. Lite senare var jag med i släpdiskussioner, främst därför att jag inte kände till att just släp kunde vara ett problem för elbilar.

Även på flera andra ställen har jag kritiskt eller kanske rent av väldigt kritiskt ifrågasatt argument som jag uppfattat som osakliga eller annars inte trott på. Exempelvis i #7119 ifrågasatte jag @Mathias1 som påstod att många "väljer att semestra med husvagn istället för att resa bort med flyg" på grund av att de blivit "mer miljömedvetna", då jag helt enkelt inte tror att detta stämmer.

I #7883 och ytterligare inlägg senare hade jag lite ordväxling med @Nils ST som började med att han skrev "jag tror att dom flesta som har råd att köpa en ICE bil för säg 300 000 kr har råd med en elbil för 500 000", vilket jag ifrågasatte. Detta hade egentligen inget att göra med min uppfattning om elbilar utan handlade enbart om min uppfattning om "de flestas" privatekonomi. Tyvärr blev ordväxling här ibland lite tråkig.

Sen har jag i många inlägg diskuterat kring problemet med "påtvingade" längre stopp för laddning av elbil jämfört med de mer sällan förekommande, och framför allt kortare, tankstopp en fosilbil behöver. Om detta är ett stort problem eller ett försumbart beror väl på var och ens preferenser, men ingen kan väl tycka att just detta talar för elbilen? Det måste väl vara tämligen ostridigt att en elbil kräver längre tid för tankning per körd mil jämfört med en fosilbil och det är väl naturligtvis en negativ egenskap hos elbilen?

Jag har även i rätt många inlägg förklarat min situation och den kan sammanfattas som att jag saknar laddmöjligheter hemma eller på arbetet och därför inte ser elbil som ett realistiskt alternativ för mig idag. Men jag skriver även, exempelvis i #8017, att "Kunde jag ladda hemma skulle jag gärna köra elbil och antagligen inte se speciellt stora problem med laddning."

Så för att sammanfatta. Jag tycker egentligen ingenting om elbilar jämfört med fosilbilar. För mig känns den diskussionen lika märklig som om jag skulle ha starka åsikter om bensinbilar jämfört med dieselbilar eller fyrcylindriga bilar jämfört med sexcylindriga sådana.

Vilket "bränsle" som driver en maskin är ärligt talat helt ointressant för mig. Dock är det intressant att maskinen ger mig bästa möjliga nytta för pengarna och det gör ännu inte elbilar. Dels för att det har saknats vettiga alternativ till fullstora kombibilar, vilket jag vill ha, men främst därför att mina laddmöjligheter hemma är obefintliga.
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Min sambos släkt finns 20 mil bort, min mammas släkt finns 20 mil bort, så det är rätt vanligt att vi åker 20 mil, stannar några timmar och sen åker hem. Kanske 3-4 gånger om året. Som sagt var, vi har bilen främst till långresor av den typen.

Visst kan man stanna och snabbladda på vägen, men argumentet från elbilsförespråkarna är ju att man inte behöver det. Och det var det jag försökte förklara, att det finns visst situationer där man behöver det.
Klart det finns situationer, det har nog ingen förnekat, men 40 mil klarar många elbilar utan att laddas, åtminstone sommartid. För dig som kör lite långsammare så borde det inte vara något problem. Men visst, det händer, men det är inget problem för alla, medan det för andra är ett jättestort problem.
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Får jag föreslå att du läser vad jag skriver istället för att tolka in egna tankar?
Jag läste ju det du skrev, att kostnaden inte var det viktigaste? Samtidigt som kostnaden varit väldigt viktig i andra sammanhang

N Nerre skrev:
Det jag har sagt om kostnaden för att hyra bil är att den måste räknas med i kalkylen för totalkostnaden. Den påverkar alltså den ekonomiska kalkylen. Men självklart är kostnaden för hybil inte avgörande. Om inköp av elbil, plus elkostnad, plus kostnader för hyrbil blir mindre än inköp av bränslebil, plus bränslekostnad så går såklart kalkylen ihop.
Nu blandar du in elbil i diskussionen, vilket iofs inte är märkligt med tanke på att det är det tråden handlar om, men just den här frågan rörde om man kunde klara sig med en mindre och billigare bil i vardagen och hyra en större någon gång då och då, när det behövdes. Om man sparade 2500-3000 kr/månad på att ta en mindre/billigare bil, så har man med råge råd att hyra en större när det behövs om det inte är väldigt ofta och/eller väldigt länge. Självklart räknas då även hyreskostnaden in i det. Säg att man sparar 3000 kr/månad, dvs 36000 kr/år och så hyr man en större bil för 15000 kr/år när det behövs. Jag ser det som en ekonomisk vinst.
Sen finns det självklart andra aspekter att ta hänsyn till. Det var det diskussionen handlade om, att man kanske ibland är fast i sina tankar om behov så man inte ens funderar på alternativen, för man vill inte ändra något.
 
nikasp
Stefan N Stefan N skrev:
Nån som har tips på billig elbil som finns för omgående leverans (lagerbil)? Helst runt Stockholm.Typ MG, Opel etc.
Frugan vill ha ny bil men inte vänta på en byggd bil.
Också nyfiken, nu börjar dieselpriset spåra ur totalt. Tänkte innan det drog iväg att jag kör en till fossilbil. lätt beg BMW 520d xDrive men nu behåller jag nog Passeratin (Alltrack) för att dra släp och åka till fjällen med och skaffar en liten bil att snurra runt med hemmavid och 17 mil till torpet som längst.
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Du verkar inte ha koll på vad du själv skriver och tycker.
Det var ju du själv som sade att ni kom hem från jobb och spontant bestämde er för att handla på kvällen, eller till åvs. Och jag frågade då hur långt ni eg har till ovanstående eftersom du menar att en elbil inte fungerar för er.
Du verkar vara inne på fel kommentarskedja, den kommentaren är ett uppföljande svar på detta:
RolfH RolfH skrev:
Dessutom är den synkad med min kalender och ven när jag skall åka iväg så den kan förvärma batteriet.
Det har alltså inget alls att göra med huruvida elbil fungerar för mig eller inte, det handlade om att funktionen att elbilen är synkad med kalendern är meningslös om man oftast åker iväg spontant (vilket till stor del är en anledning för mig att ha egen bil, jag kan åka iväg när jag vill).
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nu blandar du in elbil i diskussionen,
Ursäkta att elbilen råkade vara exemplet, jag formulerar om mig:

Den påverkar alltså den ekonomiska kalkylen. Men självklart är kostnaden för hyrbil inte avgörande. Om inköp av liten bil, plus bränslekostnad, plus kostnader för hyrbil blir mindre än inköp av stor bil, plus bränslekostnad så går såklart kalkylen ihop.

Men just när det gäller liten kontra stor bränslebil så är skillnaderna inte så jättestora där. Visst, arbetspendlar man och kör ensam i bilen 60-70% av resorna så funkar en småbil till pendlandet. Men när bilen främst används till resor med hela familjen och ofta ska lastas så är det betydligt smidigare med en större bil. Vi kan spontanåka till IKEA en lördagsmorgon med hela familjen och lasta kombin full med inredning utan att behöva jaga en hyrbil.

Men sen finns det ju, som jag påpekade, även andra aspekter. Ska man hyra bil måste man ta sig uthyrningsstället och hämta hyrbilen där. Har man som vi (hade innan ungarna tog körkort) bara ett körkort i familjen så kan man inte ta den lilla bilen till uthyrningsstället för där får man inte parkera en vecka. Och så då detta med att det är en bil man är ovan att köra. Och man måste vara ute i god tid annars kan det vara dålig tillgänglighet.
 
Behöver du en bil för ditt ändamål och maximal flexibilitet så väljer du en sådan.
Håller till viss del med om att det blir börjar bli tramsigt när någon annan ska "tala om" för mig hur jag ska hantera mitt bilägande. Säger som Rasken för de som minns "jag går väl för fan åt vicket håll jag vill";)
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Men just när det gäller liten kontra stor bränslebil så är skillnaderna inte så jättestora där.
I det exempel jag tittade på så var det ungefär dubbla månadskostnaden på att leasa en stor bil mot en mindre, det tycker iallafall jag är en hel del. Den mindre bilen var inte minsta tänkbara bil heller. Det var inget problem att åka 2 vuxna och 2 barn och åka till Ikea och handla. Långa saker är givetvis lite problematiskt, men det går att lösa.

Nu var det ju inte direkt så att jag rekommenderar dig att byta till en mindre bil utan det hela var ett exempel på hur jag tänkte. Dvs jag var övertygad om att jag behövde en stor bil, för det hade jag alltid haft efter att jag bytte bort min första bil, en VW Golf typ 1 (som vi för övrigt åkte fem personer från Stockholm till Göteborg med, med packning när man var yngre). Dvs, jag tänkte inte till om jag verkligen hade behov av en stor bil. Det blev en aha-upplevelse när jag faktiskt funderade över hur ofta jag egentligen behövde en stor bil och hur mycket jag betalade för bekvämligheten.

En bekant till mig hade bil i många år, men körde sparsamt. Parkeringskostnader var förhållandevis höga för hans bilägande, men han var ju tvungen att ha en bil tänkte han. Så en dag började han fundera på vad bilen kostade honom varje månad och insåg att han kunde åka en hel del taxi för de pengarna och ta tåget på längre resor. Han sålde bilen och har inte ångrat sig. Det passar inte heller alla, utan är ytterligare ett exempel på en person som fastnat i tanken att han var tvungen att ha bil. Jag tror det är mycket vanligt att man fastnar i tankar om vad man måste ha. Samma med dragkrok och släp för att köra hem saker någon gång om året. Det är troligen billigare att beställa hemkörning, men man måste ju ...
 
  • Gilla
Anderscurl och 3 till
  • Laddar…
Nä, jag måste inte däremot vill jag gärna.:cool:
Och kanske också har behov.;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.