Bananskalare Bananskalare skrev:
Så det blir billigare för dig att köpa en bil som är 200000:- dyrare räknar du med det ökade inköpspriset i din kalkyl? Du kan komma ganska många mil för 200000:-.
Sen var det du som sa att har man råd med en bensinbil för 300000:- så har man råd med en elbil för 500000:- . Inte att det handlade om just dig.
Hur räknar du när du säger att du går med plus? Du får nämligen ganska många liter bensin för 200000:-
Säkraste bilen? De allra flesta bilar har full pott på testerna idag. Smäller det ordentligt så ligger man illa till oavsett bil.
Å ska man vara riktigt miljövänlig så ska du använda din farsas gamla cykel. Det mest miljövänliga är det som inte är tillverkat....
Kan bara instämma i kalkylen att ja det blir betydligt billigare att byta.
Besparing ca 1000-2000 kr/mån med ny elbil för 500 kSEK jämfört med 5 år gammal elhybrid för 250’. 2000 mil/år.
 
Redigerat:
tttomten tttomten skrev:
Kan bara instämma i kalkylen att ja det blir betydligt billigare att byta.
Besparing ca 1000-2000 kr/mån med ny elbil för 500 kSEK jämfört med 5 år gammal elhybrid för 250’. 2000 mil/år.
Nu löd den första inlägget att om man har råd att köpa en bensinbil för 300000;- har man råd att lägga på 200000:- för att få en elbil.
Det är den biten jag reagerar på.
Men för att få en korrekt kalkyl måste man räkna med införskaffandet av en bil. Samt avskrivningen. Annars blir en kalkyl missvisande. Desto dyrare bilen är i inköp desto längre tid tar det att räkna hem inköpet.
Egentligen är det inte ekonomiskt att köpa en ny bil. Oavsett drivlina.. mer ekonomiskt att köpa en bil som är ett par år gammal. Då slipper man den första värdeminskningen som finns på bilar.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Desto dyrare bilen är i inköp desto längre tid tar det att räkna hem inköpet.
Egentligen är det inte ekonomiskt att köpa en ny bil. Oavsett drivlina.. mer ekonomiskt att köpa en bil som är ett par år gammal. Då slipper man den första värdeminskningen som finns på bilar.
Inte nödvändigtvis. Finns många exempel där ett dyrare inköp betalat sig fortare än ett billigare.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Inte nödvändigtvis. Finns många exempel där ett dyrare inköp betalat sig fortare än ett billigare.
Visst det stämmer säkert men det är inget svar. Du kommer många mil för 200000:-

Men eftersom vi pratar om elbilar så behöver man inte ta med några kostnader.... Glömde det
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Visst det stämmer säkert men det är inget svar. Du kommer många mil för 200000:-

Men eftersom vi pratar om elbilar så behöver man inte ta med några kostnader.... Glömde det
Om har tråkigt någon dag, räkna på privatleasing och jämför en dyr dieselbil mot en elbil och räkna sedan att du sparar 10kr/mil och kör 2000mil/år med elbilen, intressant resultat faktiskt.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men eftersom vi pratar om elbilar så behöver man inte ta med några kostnader.
Jodå, men eftersom att drivmedel, skatt, service och reparationer alla är billigare, och restvärdet sannolikt högre även procentuellt så talar mycket för att elbilar redan nu är en skapligt bra affär för vissa.

Men eftersom att du uppenbarligen är mer intresserad av att posera än av att förstå så gitter ingen ge just dig siffror på det. Men är du intresserad på riktigt finns redan många räkneexempel i tråden.
 
  • Gilla
Elfving87 och 5 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Vad är det för fabrikat det måste vara? Och vilka funktioner finns inte?
Det som jag behöver, för att ersätta en stor kombi med fyrhjulsdrift, högre markfrihöjd, som klara att dra längre sträckor med tungt släp, samt måste kunna lasta både bil och släpa fullt samtidigt (vill klara med B96-kort).
Gärna en Volvo eller Polestar. Men ingen brådska med elbil då nuvarande är planerad att rulla några år till utifrån det mest ekonomiska.
 
M Mathias1 skrev:
Priset för ett batteribyte blir väl knappast mindre för att risken blir mindre?
Det var inte sannolikheten som diskuterades utan priset.
Jo men både sannolikhet och konsekvens är ju intressanta. Gör en enkel risk och konsekvensanalys där risken bedöms mellan 1 och 5 där en 5:a är störst risk och även störst konsekvens.

Min egen analys blir då:

Elbil: Risk för batteribyte (väldigt liten) en 1:a . Konsekvens (mycket dyrt), en 5:a. Totalt 1*5=5
Dieselbil:
Risk för motorras. (liten) en 2:a. Konsekvens (dyrt) en 4:a. Totalt 2*4:=8

Slutsats: Sannolikheten att drabbas av höga kostnader kopplade till drivsystem är högre för dieselbilen men om man har oturen att det händer i elbilen blir svider det extra mycket i plånboken.
 
  • Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det som jag behöver, för att ersätta en stor kombi med fyrhjulsdrift, högre markfrihöjd, som klara att dra längre sträckor med tungt släp, samt måste kunna lasta både bil och släpa fullt samtidigt (vill klara med B96-kort).
Gärna en Volvo eller Polestar. Men ingen brådska med elbil då nuvarande är planerad att rulla några år till utifrån det mest ekonomiska.
Då går det inte idag. Inte imorgon heller.

Elbilarna är fn främst designade som SUV, SAV, MPV eller andra bokstavsdiagnoser :cool:
Klassisk kombi är udda internationellt så marknaden är väl inte så stor. Ovanstående löser väl dina lastbehov fast i annan kostym. Om kostymen är klädsam är en smakfråga.

Dra tungt långa sträckor (utan frekventa laddstopp) går varken idag eller imorgon om vi pratar om både en ring bil och ett tungt lastat släp. Kanske aldrig kommer att finnas något sådant att köpa (till rimligt pris).

Volvo är ju gamla kombikungen så hoppet kanske ska ställas till dem ändå. Det låter som att du önskar en xc70 med eldrift och i övrigt exakt samma prestanda. Jag tror inte det kommer någonsin. Vi får följa utvecklingen och se.
 
  • Gilla
sandos och 1 till
  • Laddar…
N
Bananskalare Bananskalare skrev:
Så det blir billigare för dig att köpa en bil som är 200000:- dyrare räknar du med det ökade inköpspriset i din kalkyl? Du kan komma ganska många mil för 200000:-.
Sen var det du som sa att har man råd med en bensinbil för 300000:- så har man råd med en elbil för 500000:- . Inte att det handlade om just dig.
Hur räknar du när du säger att du går med plus? Du får nämligen ganska många liter bensin för 200000:-
Säkraste bilen? De allra flesta bilar har full pott på testerna idag. Smäller det ordentligt så ligger man illa till oavsett bil.
Å ska man vara riktigt miljövänlig så ska du använda din farsas gamla cykel. Det mest miljövänliga är det som inte är tillverkat....
Ja det blir billigare för mig, hur räknar man om man inte ta med inköpspriset…. Du trasslar till det. Jag sa att om man har råd med en bil för 300 000 kr så bör man ha råd med en elbil för 500 000 kr ja och det står jag fast vid. Med det sagt har jag ju inte sagt att det är ekonomiskt fördelaktigt för alla. Sen frågade du varför du skulle köpa en bil för 500 000 kr istället för 300 000 kr vilket jag sa att jag inte kan svara på men jag svara då varför jag har gjort det och att det var ekonomiskt fördelaktigt för mig. Du får allt göra din egen uträkning.
Bilar med högsta betyg i krocksäkerhet kan självfallet vara olika säkra ändå eftersom skalan bara går till 5.
Varför måste det alltid vara så svart och vitt för elbilshatare. Jag sa att det var miljövänligare inte miljövänligt. Nu var ju alternativet för mig inte att välja på en cykel eller bil utan ICE bil eller elbil.

Titta på denna uträkning om du är intresserad, något partisk kanske då det kommer från teslaforumet men det säger ju nått iallafall. Ändra om siffrorna som du själv vill om du inte är nöjd.
https://teslaclubsweden.se/tesla-model-3-lika-billig-som-en-volvo-om-du-far-volvon-gratis/
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Om jag förstår problemet rätt så är grejen att om elbilen kostar 200.000:- mer, om besparing per månad är 1-2.000:- vilket med förenklad matematik ger 20.000:- per år vilket gör att det tar 10 år att räkna in de 2000.000:- extra? Lägg till 2 år för den ökade handpenningen så är det 12 år. Sedan ska man dessutom lägga till skatt, försäkring, service, laddbox, snabbladdare, besiktning och förbrukning för dessa 12 år och då slutar man räkna...

Jag förstår till fullo hur man blir avskräckt av dessa siffrorna.
Så ge motståndare mer korrekta siffror då?

Jag tittar själv bara på begagnade bilar oavsett drivmedel och då kan jag förmodligen hitta dussintals av effektkvoter gällande hur mycket ström som behöver matas in i bilen för att ladda si och så många procent, hur olika hastigheter påverkar räckvidden, vilka saker som har större risk för haveri etc. Men jag slipper fundera på om jag "tjänar" in 200.000:- vilket faktiskt är en hel del pengar ute i vardagen. Det är ju trots allt 4.000 pizzor (fler om man har en billig pizzeria), eller bortåt en pizza om dagen under 10 år...
 
N Nils ST skrev:
jag tror att dom flesta som har råd att köpa en ICE bil för säg 300 000 kr har råd med en elbil för 500 000 kr om dom väl börjar räkna på det.
En genomsnittlig bil kördes i Sverige 2020 1100 mil. Om de flesta ska kunna räkna hem en elbil enligt ditt exempel bör det gälla även de med dessa körsträckor. Kan du visa på en kalkyl som stöder din tes om att elbilen för 500 tkr skulle bli billigare/likvärdig jämfört den traditionella för 300 tkr?

N Nils ST skrev:
Det handlar om prioriteringar.
Nej i detta fall handlar det om vad som är billigast/dyrast totalt sett. En traditionell för 300 tkr eller en elbil för 500 tkr. Det har inget med övriga prioriteringar att göra.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
N
Alfredo Alfredo skrev:
En genomsnittlig bil kördes i Sverige 2020 1100 mil. Om de flesta ska kunna räkna hem en elbil enligt ditt exempel bör det gälla även de med dessa körsträckor. Kan du visa på en kalkyl som stöder din tes om att elbilen för 500 tkr skulle bli billigare/likvärdig jämfört den traditionella för 300 tkr?

Nej i detta fall handlar det om vad som är billigast/dyrast totalt sett. En traditionell för 300 tkr eller en elbil för 500 tkr. Det har inget med övriga prioriteringar att göra.
Du blir också blind av din hat märker jag. Jag säger inte att dom flesta kan räkna hem det. Den uträkningen får varje person göra själv och se om det är värt det ekonomiskt för dom.
Jag menade bara att fler än man tror har råd med det. Sen om det är billigare eller inte än en vanlig bil är en annan sak som jag inte lägger mig i. För mig blir det billigare och det är det enda jag sagt. Tagga ner och läs kommentarerna igen med en icke fientlig inställning så ska du se att du förstår.

Vill du ha ett exempel så kan du väl bara titta på de jag länkade?
 
P Pin skrev:
Det låter som att du önskar en xc70 med eldrift och i övrigt exakt samma prestanda. Jag tror inte det kommer någonsin. Vi får följa utvecklingen och se.
Nä, rullar en V90CC med min spec sedan fem år, så jag kan vänta lite till, det kommer säkert något kombi/suv liknande.;)
Polestar har ju skuggvisat någon modell 3 men liknar en suv/halvkombi och även Volvo som de kallar protyp.
 
N Nils ST skrev:
Du blir också blind av din hat märker jag.
Hat???

N Nils ST skrev:
Jag säger inte att dom flesta kan räkna hem det
Jag tycker det är precis det du säger när du skriver "jag tror att dom flesta som har råd att köpa en ICE bil för säg 300 000 kr har råd med en elbil för 500 000 kr om dom väl börjar räkna på det."

N Nils ST skrev:
Tagga ner och läs kommentarerna igen med en icke fientlig inställning så ska du se att du förstår.
"Tagga ner", "fientlig inställning" och "du förstår"? Du kanske borde fundera på hur du själv uttrycker dig.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.