P Pin skrev:
Ja det är på gränsen för ett antal bilar. Flera ser bra ut på pappret men tycks fallera på grenen motorvägsfart (120+). Sämst i klassen verkar Jaguar vara. Men det finns någon som fixar det, speciellt om jag kompromissar bort 4WD (vilket jag inte vill då jag har knepig väg till mitt hus).
EV database uppskattar Enyaq iV80 till 300km motorväg på vintern i verkligheten. Tror Coupen blir lite bättre men även Tesla model Y bör kanske klara sig bättre. Vore kul att testa
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Fast du låser dig vid dessa 200' och vägrar se totalkostnaden över ett tidsintervall?

Ska vi göra ett snabbt räkneexempel på en XC40? Den får ändå dra 1500kg som elbil Privatleasing + drivmedel räknar enkelt med 1,3:-/km för bensinaren och 0,4 för elbilen.
Leasingkostnad (slipper inköp och restvärde i beräkningen)
XC40 bensin 3200:-/månad
XC40 Recharge 4000:-/månad

500km/månad:
Bensin 3200+(500×1,3)=3850
El = 4000+(500×0,4)=4200

1000km/månad:
Bensin 3200+(1000×1,3)=4500
El 4000+(1000×0,4)=4400

2000km/månad
Bensin 3200+(2000×1,3)=5800
El 4000+(2000×0,4)=4800

Nu är det väldigt grovt räknat så det går att öka på detaljerna men det är iallafall samma bilmodell avseende byggkvalitet etc. Man ser att det är inte orimligt att räkna hem en elbil ekonomiskt. Att bara se till köpesumman ger en väldigt ofullständig jämförelse.
Du kan ju även lägga till typ 10000/år (om det räcker?) i malusskatt på bensinaren så blir det än mer övervikt åt elvarianten.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
N
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Fast du låser dig vid dessa 200' och vägrar se totalkostnaden över ett tidsintervall?

Ska vi göra ett snabbt räkneexempel på en XC40? Den får ändå dra 1500kg som elbil Privatleasing + drivmedel räknar enkelt med 1,3:-/km för bensinaren och 0,4 för elbilen.
Leasingkostnad (slipper inköp och restvärde i beräkningen)
XC40 bensin 3200:-/månad
XC40 Recharge 4000:-/månad

500km/månad:
Bensin 3200+(500×1,3)=3850
El = 4000+(500×0,4)=4200

1000km/månad:
Bensin 3200+(1000×1,3)=4500
El 4000+(1000×0,4)=4400

2000km/månad
Bensin 3200+(2000×1,3)=5800
El 4000+(2000×0,4)=4800

Nu är det väldigt grovt räknat så det går att öka på detaljerna men det är iallafall samma bilmodell avseende byggkvalitet etc. Man ser att det är inte orimligt att räkna hem en elbil ekonomiskt. Att bara se till köpesumman ger en väldigt ofullständig jämförelse.
Helt rätt och blir mycket tydligare med privatleasing det har du rätt i. Och då är det ändå oftast större vinst i att köpa men det är också en större risk med andrahandsvärdet mm. samt att kontantinsats såklart är svårt för vissa.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
EV database uppskattar Enyaq iV80 till 300km motorväg på vintern i verkligheten. Tror Coupen blir lite bättre men även Tesla model Y bör kanske klara sig bättre. Vore kul att testa
Jag har en sträcka på 63 mil jag kör några ggr om året där jag helst bara drabbar en gång för rast och då laddar. Det är på håret att det går.
 
P Pin skrev:
Vi får nog vänta ett tag till både du och jag. Jag vill komma 30 till 40 mil på motorväg innan jag laddar (i praktiken och året runt och kunna köra lite fortare än skyltat). Utan släp alltså i mitt fall.
Det blir nästan något liknande i krav med vagnen efter och laglydig hastighet, samt fyrhjul är ett måste.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag har en sträcka på 63 mil jag kör några ggr om året där jag helst bara drabbar en gång för rast och då laddar. Det är på håret att det går.
Ja, det är tufft då. Fast det funkar nog om man håller sig på laglig hastighet och ännu enklare med 2 korta laddstopp. Det beror ju också på var laddarna ligger längs rutten.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ja, det är tufft då. Fast det funkar nog om man håller sig på laglig hastighet och ännu enklare med 2 korta laddstopp. Det beror ju också på var laddarna ligger längs rutten.
Det finns gott om dem antar jag då det är längs E4. Stoppen bör vara synkade med stopp för mat och vila och toa. Annars blir det många stopp.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ja, det är tufft då. Fast det funkar nog om man håller sig på laglig hastighet och ännu enklare med 2 korta laddstopp. Det beror ju också på var laddarna ligger längs rutten.
Det behövs ju lite extra räckvidd också om scenariot är att starta hemifrån med 100%, köra minst 30 mil och ha lite marginal för att laddaren är exakt där jag behöver den. Sedan ladda från ca 5-10% upp till ca 80%. Då kommer jag ju något kortare på andra demensvård resan då det gör för långsamt att ladda fullt upp till 100%. Ett stopp till på ca 10 minuter är acceptabelt,
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
P Pin skrev:
Då kommer jag ju något kortare på andra demensvård resan då det gör för långsamt att ladda fullt upp till 100%.
Finns det inte demensvård på närmare håll?
 
  • Haha
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Finns det inte demensvård på närmare håll?
useless useless skrev:
Finns det inte demensvård på närmare håll?
:crysmile: Jag har en seniltelefon som rättstavar ”delen av” som ”demensvård”.

Nu vet ni varför jag har så bråttom på motorvägen att fly från institutionen.
 
  • Gilla
  • Haha
fribygg och 4 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
en seniltelefon som rättstavar ”delen av” som ”demensvård”.
Naturligtvis gör telefonen det om den är senil! :p
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Alla som blir senila blir inte dementa. Och en del blir dementa innan de blir senila...
 
  • Gilla
Myckling
  • Laddar…
useless useless skrev:
Alla som blir senila blir inte dementa. Och en del blir dementa innan de blir senila...
VSB :crysmile:
 
sunnis
P Pin skrev:
Jag har en sträcka på 63 mil jag kör några ggr om året där jag helst bara drabbar en gång för rast och då laddar. Det är på håret att det går.
Med en bil med ett WLTP runt 500km så klarar du det under sommarhalvåret med ett laddstopp, under vinterhalvåret blir det ett laddstopp till 80% SoC och troligtvis att man behöver göra en ytterligare top-up på 10-15min. Beror ju även på vart laddarna finns placerade. Är man hardcore typ som Björn Nyland så kan det faktiskt gå snabbare att göra två korta stopp även på sommaren med minimalt SoC vid ankomsten till varje stopp för att maximera laddkurvan.

Lätt att räkna på med ABRP som faktiskt stämmer väldigt bra.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Med en bil med ett WLTP runt 500km så klarar du det under sommarhalvåret med ett laddstopp, under vinterhalvåret blir det ett laddstopp till 80% SoC och troligtvis att man behöver göra en ytterligare top-up på 10-15min. Beror ju även på vart laddarna finns placerade. Är man hardcore typ som Björn Nyland så kan det faktiskt gå snabbare att göra två korta stopp även på sommaren med minimalt SoC vid ankomsten till varje stopp för att maximera laddkurvan.

Lätt att räkna på med ABRP som faktiskt stämmer väldigt bra.
Jag laddade ner ABRP för att testa min resa Sthlm-Malmö. Först Kia EV6 LR AWD. Det blev två laddstopp. Därefter Tesla Y LR 2021. Det blev ett laddstopp i Ödeshög på 39 minuter. Lagom för att äta en burgare. Men då får jag köra Max 100 km/h. Trist då det är mest 110 och 120 väg. Min förutsättning är att jag även vill köra över hastighetsgränsen.

Dessa två bilar tycker jag verkar skapligt attraktiva i övrigt. Vad ska jag titta på för att få ännu mer räckvidd?

Skärmavbild av ABRP-appen som visar rutt Sthlm-Malmö med ett laddstopp och hastighetsbegränsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.