N
Alfredo Alfredo skrev:
Hat???

Jag tycker det är precis det du säger när du skriver "jag tror att dom flesta som har råd att köpa en ICE bil för säg 300 000 kr har råd med en elbil för 500 000 kr om dom väl börjar räkna på det."


"Tagga ner", "fientlig inställning" och "du förstår"? Du kanske borde fundera på hur du själv uttrycker dig.
Det är uppenbart att du inte vill förstå vad jag menar och jag är förbannat trött på folk som dig. Du tycker kanske att det är det jag säger men det är det ju faktiskt inte om du väl läser. Man kan ju ha råd med en elbil för 500 000 kr även om det inte är billigare än en vanlig bil för 300 000kr? Det enda jag sagt är fortfarande att fler har råd med det än man tror. Sen får fortfarande varje person räkna om det är fördelaktigt för dom eller inte.
 
  • Gilla
ReginB och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nä, rullar en V90CC med min spec sedan fem år, så jag kan vänta lite till, det kommer säkert något kombi/suv liknande.;)
Polestar har ju skuggvisat någon modell 3 men liknar en suv/halvkombi och även Volvo som de kallar protyp.
Kanske kommer något liknande, v90 är ju ”drabbad av design” och har inte så enorma lastutrymmen eller så stor markfrigång. Det största problemet i din kravspecifikation är långkörning med tungt släp. Eftersom det är få kunder i världen som har det behovet och det är dyrt att lösa (stora batterier då bilen du önskar inte kommer att dra väldigt lite el) och möjligen hypersnabb laddning om du kan tänkandet att stanna ofta och att det finns snabbladdning längs vägen. Jag tror det kostar mer än det smakar att kunna dra dessa tunga släp. Om du gör det ofta så kör vidare med nuvarande bil. Om det är bara sällan hitta något annat sätt att frakta det du drar på släpet.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
N Nils ST skrev:
Ja det blir billigare för mig, hur räknar man om man inte ta med inköpspriset…. Du trasslar till det. Jag sa att om man har råd med en bil för 300 000 kr så bör man ha råd med en elbil för 500 000 kr ja och det står jag fast vid. Med det sagt har jag ju inte sagt att det är ekonomiskt fördelaktigt för alla. Sen frågade du varför du skulle köpa en bil för 500 000 kr istället för 300 000 kr vilket jag sa att jag inte kan svara på men jag svara då varför jag har gjort det och att det var ekonomiskt fördelaktigt för mig. Du får allt göra din egen uträkning.
Bilar med högsta betyg i krocksäkerhet kan självfallet vara olika säkra ändå eftersom skalan bara går till 5.
Varför måste det alltid vara så svart och vitt för elbilshatare. Jag sa att det var miljövänligare inte miljövänligt. Nu var ju alternativet för mig inte att välja på en cykel eller bil utan ICE bil eller elbil.

Titta på denna uträkning om du är intresserad, något partisk kanske då det kommer från teslaforumet men det säger ju nått iallafall. Ändra om siffrorna som du själv vill om du inte är nöjd.
[länk]
Tja, för en normal människa så är det svårt att ha råd att lägga 200000:-. Frågan är hur många som får låna så mycket?
Men argumentet med att det är en elbil därför kan man lägga 200' mer. Det är värt att leva för mindre bara för att få köra elbil? Undrar hur många som köper det argumentet. Du får.leva på nudlar resten av tiden men du får köra en elbil?

Sen är jag ingen elbilshatare. Jag ifrågasätter bara dina påståenden.
Det är väldigt Intressant, de som tillhör elbilsreligonen som du gör men du är inte ensam det finns många illasinnade i tråden. Är väldigt stelbenta. Säger man något kritiskt om elbilen så är man helt plötsligt elbilshatare

Hur kan du veta att jag är en elbilshatare?
Vad händer om jag nu säger att jag troligtvis inte kommer köpa en Tesla? Om jag köper en bil för 700' då ska kvaliteten vara lika som andra bilar i samma prisklass. Även om drivlinan skiljer.
Nu måste jag vara en riktigt hemsk människa...
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
P Pin skrev:
Kanske kommer något liknande, v90 är ju ”drabbad av design” och har inte så enorma lastutrymmen eller så stor markfrigång. Det största problemet i din kravspecifikation är långkörning med tungt släp. Eftersom det är få kunder i världen som har det behovet och det är dyrt att lösa (stora batterier då bilen du önskar inte kommer att dra väldigt lite el) och möjligen hypersnabb laddning om du kan tänkandet att stanna ofta och att det finns snabbladdning längs vägen. Jag tror det kostar mer än det smakar att kunna dra dessa tunga släp. Om du gör det ofta så kör vidare med nuvarande bil. Om det är bara sällan hitta något annat sätt att frakta det du drar på släpet.
Jag tror inte alls det är så få människor som drar tungt. Se alla husvagnsägare, dessa är ganska många jorden runt.
Men jag köper att det inte är en lätt fråga att lösa. Eftersom jag vill vara positiv så tror jag att det kommer. Dock vet jag inte när.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
N
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja, för en normal människa så är det svårt att ha råd att lägga 200000:-. Frågan är hur många som får låna så mycket?
Men argumentet med att det är en elbil därför kan man lägga 200' mer. Det är värt att leva för mindre bara för att få köra elbil? Undrar hur många som köper det argumentet. Du får.leva på nudlar resten av tiden men du får köra en elbil?

Sen är jag ingen elbilshatare. Jag ifrågasätter bara dina påståenden.
Det är väldigt Intressant, de som tillhör elbilsreligonen som du gör men du är inte ensam det finns många illasinnade i tråden. Är väldigt stelbenta. Säger man något kritiskt om elbilen så är man helt plötsligt elbilshatare

Hur kan du veta att jag är en elbilshatare?
Vad händer om jag nu säger att jag troligtvis inte kommer köpa en Tesla? Om jag köper en bil för 700' då ska kvaliteten vara lika som andra bilar i samma prisklass. Även om drivlinan skiljer.
Nu måste jag vara en riktigt hemsk människa...
Som jag skrev tidigare så blir ju skillnaden i kontantinsats ca 40 000 kr. Såklart inte en helt oansenlig summa men har man lyckats spara ihop 60 000 kr och kan tänka sig att lägga dessa på en bil så kanske man kan lösa 40 000 kr till om man har en medellön och är två personer i hushållet och man samtidigt kan se att man kan spara en slant på det i längden. Sparar man inte på att skaffa elbil förstår jag absolut om man inte tycker det är värt det men det är ju fortfarande upp till varje person och det finns en väldigt massa människor som gör dåliga affärer när det gäller andra saker så varför inte när det gäller bilar?
Kan man inte spara ihop 100 000 kr så tycker jag dock fortfarande inte man ska kolla på en bil för ens 300 000 kr.

Värt att notera är ju även att det finns väldigt fina elbilar för 300 000 kr också.

Du får ifrågasätta hur mycket du vill, jag bryr mig inte och jag säger fortfarande att jag är inte här för att övertala någon att köpa en elbil utan jag ville bara uppmana folk att faktiskt räkna på det på ett rättvist sätt.

Jag skiter fullständigt i vilken bil folk köper. Elbil passar inte all men folk är så otroligt negativa utan anledning. Vill du inte ha en elbil säg ”nej tack, passar inte mig” det räcker så. Är man nyfiken och vill veta mer så får man nog försöka bjuda till lite och faktiskt vara mottaglig för informationen.

Det väldigt konstigt att dom som är mest missnöjda och tycker det är dyrast med elbil är dom som inte har någon. Nästan alla som kör elbil har även kört en ICE bil och bör ju kunna jämnför på ett bättre sätt.
 
  • Gilla
Roga1337 och 5 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Kanske kommer något liknande, v90 är ju ”drabbad av design” och har inte så enorma lastutrymmen eller så stor markfrigång. Det största problemet i din kravspecifikation är långkörning med tungt släp. Eftersom det är få kunder i världen som har det behovet och det är dyrt att lösa (stora batterier då bilen du önskar inte kommer att dra väldigt lite el) och möjligen hypersnabb laddning om du kan tänkandet att stanna ofta och att det finns snabbladdning längs vägen. Jag tror det kostar mer än det smakar att kunna dra dessa tunga släp. Om du gör det ofta så kör vidare med nuvarande bil. Om det är bara sällan hitta något annat sätt att frakta det du drar på släpet.
Det kommer garanterat och hästägarna är ganska många, kan jag få ut 30-40 mil och sedan snabbladdning så löser man de flesta resorna. Oftast blir det 15-20 mil enkelväg och med en bättre infrastruktur för laddning kommer det fungera. Enda måste är 20 mil före laddning.
Det är därför jag sitter lugnt och har en plan på upp till fem år med nuvarande. Har varit bilägare i över 40 år och har flera fordon så jag är ganska luttrat.:cool:
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Visst det stämmer säkert men det är inget svar. Du kommer många mil för 200000:-

Men eftersom vi pratar om elbilar så behöver man inte ta med några kostnader.... Glömde det
Jo det var ett svar!
Och det stämmer att man kommer många mil för 200000. I elbil fler, i ICE inte lika många, även om du tar med samtliga kostnader.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja, för en normal människa så är det svårt att ha råd att lägga 200000:-. Frågan är hur många som får låna så mycket?
Men argumentet med att det är en elbil därför kan man lägga 200' mer. Det är värt att leva för mindre bara för att få köra elbil? Undrar hur många som köper det argumentet. Du får.leva på nudlar resten av tiden men du får köra en elbil?

Sen är jag ingen elbilshatare. Jag ifrågasätter bara dina påståenden.
Det är väldigt Intressant, de som tillhör elbilsreligonen som du gör men du är inte ensam det finns många illasinnade i tråden. Är väldigt stelbenta. Säger man något kritiskt om elbilen så är man helt plötsligt elbilshatare

Hur kan du veta att jag är en elbilshatare?
Vad händer om jag nu säger att jag troligtvis inte kommer köpa en Tesla? Om jag köper en bil för 700' då ska kvaliteten vara lika som andra bilar i samma prisklass. Även om drivlinan skiljer.
Nu måste jag vara en riktigt hemsk människa...
Fast du låser dig vid dessa 200' och vägrar se totalkostnaden över ett tidsintervall?

Ska vi göra ett snabbt räkneexempel på en XC40? Den får ändå dra 1500kg som elbil Privatleasing + drivmedel räknar enkelt med 1,3:-/km för bensinaren och 0,4 för elbilen.
Leasingkostnad (slipper inköp och restvärde i beräkningen)
XC40 bensin 3200:-/månad
XC40 Recharge 4000:-/månad

500km/månad:
Bensin 3200+(500×1,3)=3850
El = 4000+(500×0,4)=4200

1000km/månad:
Bensin 3200+(1000×1,3)=4500
El 4000+(1000×0,4)=4400

2000km/månad
Bensin 3200+(2000×1,3)=5800
El 4000+(2000×0,4)=4800

Nu är det väldigt grovt räknat så det går att öka på detaljerna men det är iallafall samma bilmodell avseende byggkvalitet etc. Man ser att det är inte orimligt att räkna hem en elbil ekonomiskt. Att bara se till köpesumman ger en väldigt ofullständig jämförelse.
 
  • Gilla
Roga1337 och 6 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag tror inte alls det är så få människor som drar tungt. Se alla husvagnsägare, dessa är ganska många jorden runt.
Men jag köper att det inte är en lätt fråga att lösa. Eftersom jag vill vara positiv så tror jag att det kommer. Dock vet jag inte när.
Jo så är det. Det är snarare en livsstil än ett behov. De skulle ju kunna bo på hotell eller i campingstugor istället. Jämfört med en nyare husvagn säkert billigare. Husvagnen kan innehålla ett extra batteripack.
 
Plus att det finns (snart även i Svärje) husvagn med eldrift, Tata!
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det kommer garanterat och hästägarna är ganska många, kan jag få ut 30-40 mil och sedan snabbladdning så löser man de flesta resorna. Oftast blir det 15-20 mil enkelväg och med en bättre infrastruktur för laddning kommer det fungera. Enda måste är 20 mil före laddning.
Det är därför jag sitter lugnt och har en plan på upp till fem år med nuvarande. Har varit bilägare i över 40 år och har flera fordon så jag är ganska luttrat.:cool:
Vi får nog vänta ett tag till både du och jag. Jag vill komma 30 till 40 mil på motorväg innan jag laddar (i praktiken och året runt och kunna köra lite fortare än skyltat). Utan släp alltså i mitt fall.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Plus att det finns (snart även i Svärje) husvagn med eldrift, Tata!
Det är rätt smart, med solceller på taket så har man dessutom en powerbank och el i vagnen för matlagning etc. Slipper fippla med gasen
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Vi får nog vänta ett tag till både du och jag. Jag vill komma 30 till 40 mil på motorväg innan jag laddar (i praktiken och året runt och kunna köra lite fortare än skyltat). Utan släp alltså i mitt fall.
Det är väl ändå så att det redan finns? Även om det är på håret för t.ex. Enyaq iV80
 
  • Gilla
@ndreas och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja, för en normal människa så är det svårt att ha råd att lägga 200000:-. Frågan är hur många som får låna så mycket?
Men argumentet med att det är en elbil därför kan man lägga 200' mer. Det är värt att leva för mindre bara för att få köra elbil? Undrar hur många som köper det argumentet. Du får.leva på nudlar resten av tiden men du får köra en elbil?

Sen är jag ingen elbilshatare. Jag ifrågasätter bara dina påståenden.
Det är väldigt Intressant, de som tillhör elbilsreligonen som du gör men du är inte ensam det finns många illasinnade i tråden. Är väldigt stelbenta. Säger man något kritiskt om elbilen så är man helt plötsligt elbilshatare

Hur kan du veta att jag är en elbilshatare?
Vad händer om jag nu säger att jag troligtvis inte kommer köpa en Tesla? Om jag köper en bil för 700' då ska kvaliteten vara lika som andra bilar i samma prisklass. Även om drivlinan skiljer.
Nu måste jag vara en riktigt hemsk människa...
Jämförelsen blir lättare om du jämför leasing av elbil och motsvarande bensinbil. Då får du månadskostnaden. Sedan tillkommer skillnaden per mil mellan att tanka och att ladda.

I kalkylen dom länkades tidigare i tråden från teslaklubben hade de ju satt V60 de jämförde med som gratis. Då blev break even efter 10 år. Om man inte får den gratis utan betalar 300 000 eller mer slår det ju över snabbare till förmån för Tesla 3.

Om vi tar ett helt annat exempel, en hundvalp, så är det ju inte inköpspriset som är avgörande över tid (även med pandemipriser på valpar) utan mat, försäkring, veterinärbesök, hundbur till bilen, eventuellt en större bil, kringutrustning, kurs på brukshundsklubben och allt annat som kosta mest.

Men om man varken har pengar eller kan låna får man köra vidare med (äldre) bensinbil och ta de högre löpande utgifterna. Så gör jag själv (fast med diesel) även om jag iofs har råd att byta.
 
  • Gilla
Nils Terminus
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är väl ändå så att det redan finns? Även om det är på håret för t.ex. Enyaq iV80
Ja det är på gränsen för ett antal bilar. Flera ser bra ut på pappret men tycks fallera på grenen motorvägsfart (120+). Sämst i klassen verkar Jaguar vara. Men det finns någon som fixar det, speciellt om jag kompromissar bort 4WD (vilket jag inte vill då jag har knepig väg till mitt hus).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.