M
A AndersS skrev:
Och flera nya bilmärken etableras i Sverige och i takt med att etablerade märken nu börjar få fram flera modeller så borde det även bli en prispress och segmentering som det tidigare varit.
[länk]
Det kommer bli billigare när LFP cellerna börjar användas på de elbilar som säljs i Europa. Dessa är ca 30% billigare än NMC cellerna att producera. Utöver det även betydligt längre livslängd. Man jobbar fortsatt på att öka energitätheten på LFP. Den har man i princip lyckats fördubbla sista 2 åren och än bättre kommer det nog att bli.
Kommer sannolikt dröja 1-2år innan vi ser något större prisfall. Råvarupriset i Kina har stuckit iväg rejält sista halvåret, vilket bromsar upp prisfallet. Utöver detta ökade transportkostnader som ser ut att hålla i sig ett tag till.
 
N
M Mathias1 skrev:
Det är förstås fritt för var och en att tolka vad som är fake news, men att ett batteribyte på en BMW I3 kostar i storleksordningen 250.000 kr är siffror från BMW själva och även omnämnts i SVT. Varför skulle det vara fake news?
Jag köper gärna en elbil. Men de elbilar som finns på svenska marknaden idag uppfyller inte mina behov vad gäller räckvidd, lastförmåga, typ av batterikemi, byggkvalitet eller pris. Därför avaktar jag ett byte till elbil i dagsläget.
Tråkigt att det upprör vissa när man listar argument varför man tycker det är för tidigt att köpa elbil - vilket är en del av det tråden handlar om.
Vill man hellre ha en diskussionstråd för inbördes beundran ämnat elbilsägare så kanske man ska starta en separat tråd för detta?
Det som jag syfta på med fake news var ju gällande teslan. Häng med i matchen. Och som sagt så är jag inte intresserad av att övertyga dig att göra ett smartare val. Du gör som du vill jag bryr mig som sagt inte och har aldrig sagt att jag gör det.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
M
N Nils ST skrev:
Det som jag syfta på med fake news var ju gällande teslan. Häng med i matchen. Och som sagt så är jag inte intresserad av att övertyga dig att göra ett smartare val. Du gör som du vill jag bryr mig som sagt inte och har aldrig sagt att jag gör det.
Vet inte om det var någon form av fake news det heller. Tycker att filmen får tala för sig själv.
Sedan har jag inte bett om att du ska övertyga mig heller, så det behöver du inte göra.
Men kom gärna med fakta och trevlig information i tråden. Kan säkert vara användbart för de läsare som ställer sig frågan om det är för tidigt att köpa elbil.
 
M
P Pin skrev:
Den kostnaden är ett faktum och inte fake news. Ingen som sagt emot dig. Däremot är risken att det inträffar väldigt liten. Och det finns även risker att en förbränningsmotor rasar.

Du måste värdera sannolikhet och konsekvens för båda alternativen.
Priset för ett batteribyte blir väl knappast mindre för att risken blir mindre?
Det var inte sannolikheten som diskuterades utan priset.
 
N
M Mathias1 skrev:
Vet inte om det var någon form av fake news det heller. Tycker att filmen får tala för sig själv.
Sedan har jag inte bett om att du ska övertyga mig heller, så det behöver du inte göra.
Men kom gärna med fakta och trevlig information i tråden. Kan säkert vara användbart för de läsare som ställer sig frågan om det är för tidigt att köpa elbil.
Du får tycka vad du vill, men jag anser att informationen du gav gällande batteribytet för teslan var missvisande och ofullständigt. Tack och hej.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
M Mathias1 skrev:
Tråkigt att det upprör vissa när man listar argument varför man tycker det är för tidigt att köpa elbil - vilket är en del av det tråden handlar om.
Vill man hellre ha en diskussionstråd för inbördes beundran ämnat elbilsägare så kanske man ska starta en separat tråd för detta?
Jag tror att det enda som kan uppröra folk är att du inte läst trådens rubrik och första post, utan att du envetet postar sånt som inte alls har med trådens ämne att göra.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
M Mathias1 skrev:
Det kommer bli billigare när LFP cellerna börjar användas på de elbilar som säljs i Europa. Dessa är ca 30% billigare än NMC cellerna att producera. Utöver det även betydligt längre livslängd. Man jobbar fortsatt på att öka energitätheten på LFP. Den har man i princip lyckats fördubbla sista 2 åren och än bättre kommer det nog att bli.
Kommer sannolikt dröja 1-2år innan vi ser något större prisfall. Råvarupriset i Kina har stuckit iväg rejält sista halvåret, vilket bromsar upp prisfallet. Utöver detta ökade transportkostnader som ser ut att hålla i sig ett tag till.
Tesla använder numera LFP batteriet i Model 3 SR.
Och NMC i LR och Performance. Och så kommer det nog se ut framöver.
 
N Nils ST skrev:
Om man utgår från att dom flesta som köper en bil privat finansierar den via lån och man utgår från att man betalar handpenning på ca 20 % och en ränta på tex. 2 % som Tesla har så blir skillnaden på handpenning för en på 300 000 kr respektive 500 000 kr ca 40 000 kr, handpenning på 100 000 kr respektive 60 000 kr.

Räntan på ca. 700 kr i månaden handlar endast om prioriteringar.

Alltså bör alla som kan lägga 100 000 kr på en bil kunna köpa en elbil för ca 500 000 kr. Kan man inte spara ihop 100 000 kr ska man inte köpa en bil för 300 000 kr heller så kom inte med att alla minsann inte kan spara ihop 100 000 kr för det är inte dom vi pratar om nu. Utan väldigt många kan faktiskt lägga dom pengarna och bör då alltså ha råd med en elbil för ca 500 000 kr. Och har man ändå inte det så finns det bra elbilar för 300 000 kr också.

Jag köpte min första elbil som vi haft som andrabil för 140 000 kr, mycket överkomligt.
Du kan väl förklara för mig varför jag skall köpa en elbil som är enligt ditt första exempel är 200000:- dyrare? Du har nämligen inte berättat det för mig.
 
M Mathias1 skrev:
Priset för ett batteribyte blir väl knappast mindre för att risken blir mindre?
Det var inte sannolikheten som diskuterades utan priset.
För kollektivet blir det billigare. Kostnaden närmar sig noll om sannolikheten också är nära noll. En sådan risk med mycket låg sannolikhet och hög konsekvens är det lämpligt att försäkra sig mot.,Om man oroar sig för kostnaden.
 
  • Gilla
Nils Terminus
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror att det enda som kan uppröra folk är att du inte läst trådens rubrik och första post, utan att du envetet postar sånt som inte alls har med trådens ämne att göra.
Du vet att det finns några elbilsfanatiker i tråden. Som inte klarar av att man säger något negativt om elbilen:p
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du kan väl förklara för mig varför jag skall köpa en elbil som är enligt ditt första exempel är 200000:- dyrare? Du har nämligen inte berättat det för mig.
Om man ser till Privatleasing som är vanligast vid nybilsförsäljning idag blir jämförelsen enklare
Privatleasing + driftskostnad
Elbilen har något högre privatleasingkostnad än en ice bil, vilket då kompenseras med att man kan ha en lägre driftskostnad. Hur dom ligger i förhållande till varandra får man göra lite uträkningar på. T.ex. Kia Niro finns ju både som ren ICE, hybrid och BEV så där kan man jämföra hyffsat rättvist

Vid köp är det svårare då andrahandsvärdet efter en tid är svårare att uppskatta.

Edit: jag skulle spara runt 10:- mil i bränslekostnad om jag körde elbil istället för de bensin/diesel bilar jag har
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
N
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du kan väl förklara för mig varför jag skall köpa en elbil som är enligt ditt första exempel är 200000:- dyrare? Du har nämligen inte berättat det för mig.
Jag har inte gjort något försök att förklara det för dig för jag visste inte att du ville det. Jag kan inte heller berätta för dig varför just DU ska göra det. Men jag har valt att göra det pga. Att det i slutändan blir billigare för mig (vilket jag även tidigare påpekat), är miljövänligare och att dessutom bilen i fråga är en av de (om inte DEN) säkraste bilen som finns. Bilen är dessutom snygg och lagom storlek mm. för vårt ändamål.
Jag skulle aldrig köpt en ICE bil för över 200 000 kr då jag absolut inte ser någon mening med det men alla de anledningar jag nämnt gjorde att vi tyckte det var värt att lägga mer för att få just en elbil i den prisklassen.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Tesla använder numera LFP batteriet i Model 3 SR.
Och NMC i LR och Performance. Och så kommer det nog se ut framöver.
Japp, de kör bla med LFP sedan 2020. I slutet av det här kvartalet börjar de leverera vissa Model Y med det nya 4680-batteriet som bygger på en rad nya processer, är koboltfritt, högre energitäthet och billigare.
 
M
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Tesla använder numera LFP batteriet i Model 3 SR.
Och NMC i LR och Performance. Och så kommer det nog se ut framöver.
Även Xpeng är på gång med LFP.
Dock så är energidensiteten fortfarande inte tillräckligt hög på LFP, men det har skett stora framsteg bara senaste två åren. LFP tappar lite mer i kyla kontra NMC vilket kan vara en nackdel i vårt klimat. Tvivlar dock inte på att vi kommer se fortsatta framsteg närmsta 2-5 åren avseende LFP kemin.
Xpeng P5 med LFP visar siffror på 56 kWh, vilket får anses hyffsat i dagsläget och kan kapacitetsmässigt säkert fungera som andrabil om prisnivån även sjunker något.
 
N Nils ST skrev:
Jag har inte gjort något försök att förklara det för dig för jag visste inte att du ville det. Jag kan inte heller berätta för dig varför just DU ska göra det. Men jag har valt att göra det pga. Att det i slutändan blir billigare för mig (vilket jag även tidigare påpekat), är miljövänligare och att dessutom bilen i fråga är en av de (om inte DEN) säkraste bilen som finns. Bilen är dessutom snygg och lagom storlek mm. för vårt ändamål.
Jag skulle aldrig köpt en ICE bil för över 200 000 kr då jag absolut inte ser någon mening med det men alla de anledningar jag nämnt gjorde att vi tyckte det var värt att lägga mer för att få just en elbil i den prisklassen.
Så det blir billigare för dig att köpa en bil som är 200000:- dyrare räknar du med det ökade inköpspriset i din kalkyl? Du kan komma ganska många mil för 200000:-.
Sen var det du som sa att har man råd med en bensinbil för 300000:- så har man råd med en elbil för 500000:- . Inte att det handlade om just dig.
Hur räknar du när du säger att du går med plus? Du får nämligen ganska många liter bensin för 200000:-
Säkraste bilen? De allra flesta bilar har full pott på testerna idag. Smäller det ordentligt så ligger man illa till oavsett bil.
Å ska man vara riktigt miljövänlig så ska du använda din farsas gamla cykel. Det mest miljövänliga är det som inte är tillverkat....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.