1 530 330 läst · 24 849 svar
1530k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 051 inlägg
Min farfar hade kamremsbrott på sin Volvo 740 gle. Det va bara en ny kamrem som krävdes, rasade själv ett kamdrev på en Suzuki Grand Vitara. Nytt drev och kamrem bara. Så ibland går det illa och ibland klarar man sig.
Men tråden berör ju mest de som inte köpt ännu "För tidigt att köpa elbil? Och med info från de som redan köpt.S slugger75 skrev:
För mig finns ännu inte en elbil av storlek, modell och funktioner samt rätt fabrikat för att kunna byta en av bilarna.
Det beror på motorn. Om ventilerna i fullt öppet läge sticker längre ner än kolvens ovansida vid övre dödpunkt går det illa. Volvos motorer med 8 ventiler klarade sig i allmänhet. De med 16 ventiler inte. Ofta är motorerna med högre litereffekt mer benägna att rasa ordentligt när kamremmen går sönder.Johannes Carlsson skrev:
Nu klagade ju personen i fråga på att reparation av elbil var så dyrt samt att andrahandsvärdet var för osäkert inte på att det var dyrt i inköp. Så din dryga kommentar är onödig överflödig.Bananskalare skrev:
I övrigt har jag självfallet förståelse för dom som inte ha råd men jag tror att dom flesta som har råd att köpa en ICE bil för säg 300 000 kr har råd med en elbil för 500 000 kr om dom väl börjar räkna på det. Tror du alla som kör elbil har så otroligt mycket pengar? Det handlar om prioriteringar.
Vad är det för fabrikat det måste vara? Och vilka funktioner finns inte?A AndersS skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Du tror att man har råd att lägga 200000:- till på en bil? Bara för att det är en elbil?N Nils ST skrev:Nu klagade ju personen i fråga på att reparation av elbil var så dyrt samt att andrahandsvärdet var för osäkert inte på att det var dyrt i inköp. Så din dryga kommentar är onödig överflödig.
I övrigt har jag självfallet förståelse för dom som inte ha råd men jag tror att dom flesta som har råd att köpa en ICE bil för säg 300 000 kr har råd med en elbil för 500 000 kr om dom väl börjar räkna på det. Tror du alla som kör elbil har så otroligt mycket pengar? Det handlar om prioriteringar.
Frågan är om jag skulle få köpa en bil för 500000:-? Sen är det väl du som tror att alla som kör elbil som har mycket pengar.... eftersom man skulle ha råd att lägga 200000:- extra?
Jag tror inte att ekonomi var din paradgren....
Det kan vara billigare per månad att äga en mycket dyrare bil.Bananskalare skrev:Du tror att man har råd att lägga 200000:- till på en bil? Bara för att det är en elbil?
Frågan är om jag skulle få köpa en bil för 500000:-? Sen är det väl du som tror att alla som kör elbil som har mycket pengar.... eftersom man skulle ha råd att lägga 200000:- extra?
Jag tror inte att ekonomi var din paradgren....
Det är dyrt att vara fattig.
Om man utgår från att dom flesta som köper en bil privat finansierar den via lån och man utgår från att man betalar handpenning på ca 20 % och en ränta på tex. 2 % som Tesla har så blir skillnaden på handpenning för en på 300 000 kr respektive 500 000 kr ca 40 000 kr, handpenning på 100 000 kr respektive 60 000 kr.Bananskalare skrev:Du tror att man har råd att lägga 200000:- till på en bil? Bara för att det är en elbil?
Frågan är om jag skulle få köpa en bil för 500000:-? Sen är det väl du som tror att alla som kör elbil som har mycket pengar.... eftersom man skulle ha råd att lägga 200000:- extra?
Jag tror inte att ekonomi var din paradgren....
Räntan på ca. 700 kr i månaden handlar endast om prioriteringar.
Alltså bör alla som kan lägga 100 000 kr på en bil kunna köpa en elbil för ca 500 000 kr. Kan man inte spara ihop 100 000 kr ska man inte köpa en bil för 300 000 kr heller så kom inte med att alla minsann inte kan spara ihop 100 000 kr för det är inte dom vi pratar om nu. Utan väldigt många kan faktiskt lägga dom pengarna och bör då alltså ha råd med en elbil för ca 500 000 kr. Och har man ändå inte det så finns det bra elbilar för 300 000 kr också.
Jag köpte min första elbil som vi haft som andrabil för 140 000 kr, mycket överkomligt.
Och dessutom är skillnaden att tanka diesel eller el minst 700 kr i månaden.N Nils ST skrev:Om man utgår från att dom flesta som köper en bil privat finansierar den via lån och man utgår från att man betalar handpenning på ca 20 % och en ränta på tex. 2 % som Tesla har så blir skillnaden på handpenning för en på 300 000 kr respektive 500 000 kr ca 40 000 kr, handpenning på 100 000 kr respektive 60 000 kr.
Räntan på ca. 700 kr i månaden handlar endast om prioriteringar.
Alltså bör alla som kan lägga 100 000 kr på en bil kunna köpa en elbil för ca 500 000 kr. Kan man inte spara ihop 100 000 kr ska man inte köpa en bil för 300 000 kr heller så kom inte med att alla minsann inte kan spara ihop 100 000 kr för det är inte dom vi pratar om nu. Utan väldigt många kan faktiskt lägga dom pengarna och bör då alltså ha råd med en elbil för ca 500 000 kr. Och har man ändå inte det så finns det bra elbilar för 300 000 kr också.
Jag köpte min första elbil som vi haft som andrabil för 140 000 kr, mycket överkomligt.
Det är förstås fritt för var och en att tolka vad som är fake news, men att ett batteribyte på en BMW I3 kostar i storleksordningen 250.000 kr är siffror från BMW själva och även omnämnts i SVT. Varför skulle det vara fake news?N Nils ST skrev:Jag har inte sagt att det inte skulle vara dyrt att byta batteri. Jag mena bara att du inte ska använda fake news som som något sorts bevis för att det är dyrt att byta batteri på en tesla. Hitta något vettigt exempel istället.
Du slipper köpa en elbil om du inte vill, själv har jag inte råd att köra och äga ICE bilar. Konstigt det där.
Jag köper gärna en elbil. Men de elbilar som finns på svenska marknaden idag uppfyller inte mina behov vad gäller räckvidd, lastförmåga, typ av batterikemi, byggkvalitet eller pris. Därför avaktar jag ett byte till elbil i dagsläget.
Tråkigt att det upprör vissa när man listar argument varför man tycker det är för tidigt att köpa elbil - vilket är en del av det tråden handlar om.
Vill man hellre ha en diskussionstråd för inbördes beundran ämnat elbilsägare så kanske man ska starta en separat tråd för detta?
Den kostnaden är ett faktum och inte fake news. Ingen som sagt emot dig. Däremot är risken att det inträffar väldigt liten. Och det finns även risker att en förbränningsmotor rasar.M Mathias1 skrev:Det är förstås fritt för var och en att tolka vad som är fake news, men att ett batteribyte på en BMW I3 kostar i storleksordningen 250.000 kr är siffror från BMW själva och även omnämnts i SVT. Varför skulle det vara fake news?
Jag köper gärna en elbil. Men de elbilar som finns på svenska marknaden idag uppfyller inte mina behov vad gäller räckvidd, lastförmåga, typ av batterikemi, byggkvalitet eller pris. Därför avaktar jag ett byte till elbil i dagsläget.
Tråkigt att det upprör vissa när man listar argument varför man tycker det är för tidigt att köpa elbil - vilket är en del av det tråden handlar om.
Vill man hellre ha en diskussionstråd för inbördes beundran ämnat elbilsägare så kanske man ska starta en separat tråd för detta?
Du måste värdera sannolikhet och konsekvens för båda alternativen.