P Pin skrev:
Mega är ju jättemycket mer än kilo dessutom :rolleyes:
Därför man som naturvetare får hispan när man kollar på ett populävetenskapligt program och de ska få allt att låta så stort som möjligt genom att använda olämpliga prefix.
 
  • Gilla
EdwinG84 och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Mega är ju jättemycket mer än kilo dessutom :rolleyes:
Perfekt va mycket större batteriet blev....
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
W witten skrev:
Därför man som naturvetare får hispan när man kollar på ett populävetenskapligt program och de ska få allt att låta så stort som möjligt genom att använda olämpliga prefix.
1/2miljon låter mycket mer än 500000..….
Skillnaden är enorm....
 
Det lär nog dröja innan man börjar kw istället för Hk. Lampor översätts fortfarande till 40 & 60w.... Även om det blir fel
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
HK eller kW spelar egentligen ingen roll. HK lever kvar för att folk ha ren uppfattning om vad det innebär. "Den där bilen har 150 Hk" ger de flesta en bild av bilens möjligheter. Skriver man istället 112 kW så blir det någon naturlig koppling för de flesta.

Samma sak som om du säger till en amerikan att det är 25 grader ute, det säger de ingenting. Ska man ha kortbyxor eller långkalsonger? Samma sak är det för mig när jag är i USA och de säger att det är 65 grader ute. Jaha?

Det finns gott om sådana problem, valuta, vridmoment (ft lb) etc. Det går att ändra, men det tar tid och kräver att folk vill ha en förändring.
 
Fairlane Fairlane skrev:
HK eller kW spelar egentligen ingen roll. HK lever kvar för att folk ha ren uppfattning om vad det innebär. "Den där bilen har 150 Hk" ger de flesta en bild av bilens möjligheter. Skriver man istället 112 kW så blir det någon naturlig koppling för de flesta.

Samma sak som om du säger till en amerikan att det är 25 grader ute, det säger de ingenting. Ska man ha kortbyxor eller långkalsonger? Samma sak är det för mig när jag är i USA och de säger att det är 65 grader ute. Jaha?

Det finns gott om sådana problem, valuta, vridmoment (ft lb) etc. Det går att ändra, men det tar tid och kräver att folk vill ha en förändring.
Jag tror att kW på bilar blir naturligt med elmotorn. Det känns inte ens relevant att veta hur stark motorn är...
 
Varför då lära sig ett nytt system? Logiken haltar.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför då lära sig ett nytt system? Logiken haltar.
Nja, vi har bägge systemen. Det är du och jag som redan har passerat mitten som har svårt att lära om, de yngre lär sig aldrig Hk.
 
Jag är medveten om att båda skrivs ut, men jag har aldrig i vardagslag hört någon prata om kW istället för hästar. Och inte för att jag är någon storkonsument av motortidningar, men nog pratar även de om hästar? Och ja, jag envisas med att skriva hästar (och inte någon förkortning där jag inte ens vet om något borde skrivas med versaler) just för att markera att det är ett arkaiskt mått jag inte bryr mig om i detalj.

Men det var inte min poäng. Utan när du skrev att ingen ändå kommer bry sig om effekt i framtiden, varför då propagera för att vi ska byta mått på detta?
 
Märker mer o mer på forum med yngre folk att vår svenska mil är hotad, de skriver mätarställning med alla siffror, d.v.s km.
Ett vanligt uttryck är "Min bil har kört 50.000 km"
Påpekar man då att bilen gått 5000 mil, får man frågan tillbaka "Gått ?? Jag har kört"
 
  • Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag är medveten om att båda skrivs ut, men jag har aldrig i vardagslag hört någon prata om kW istället för hästar. Och inte för att jag är någon storkonsument av motortidningar, men nog pratar även de om hästar? Och ja, jag envisas med att skriva hästar (och inte någon förkortning där jag inte ens vet om något borde skrivas med versaler) just för att markera att det är ett arkaiskt mått jag inte bryr mig om i detalj.

Men det var inte min poäng. Utan när du skrev att ingen ändå kommer bry sig om effekt i framtiden, varför då propagera för att vi ska byta mått på detta?
Jag menade bara att få försvinner den enhet som inte är en SI-enhet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Märker mer o mer på forum med yngre folk att vår svenska mil är hotad, de skriver mätarställning med alla siffror, d.v.s km.
Ett vanligt uttryck är "Min bil har kört 50.000 km"
Påpekar man då att bilen gått 5000 mil, får man frågan tillbaka "Gått ?? Jag har kört"
Och jag kan knappt säga rätt på engelska. Att tänka i mil sitter så djupt i mig att jag lätt kan säga att det är 50 km mellan Stockholm och Göteborg på engelska. Att jag ska säga km kommer jag ihåg, men inte den extra tiopotensen.

Våra finlandssvenska forumdeltagare här avslöjar sig ofta med att prata euro och just km (inte nödvändigtvis samtidigt), men det finns en åldersfaktor också alltså? Synd, jag gillar mil.
 
Våra yngre vet inte vad öre är heller. Visst, mynten är borta, men de säger inte öre om decimalerna....
 
Kollade lite snabbt och alla elbilar jag kollade hade bara hk angivet i prislista/säljdok, självklart finns kW med i tekniska specen men det är inte det som saluförs. Det kommer nog ta tid att ställa om, moment Nm verkar också bli ett allt större säljarargument.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Och laddefekt pratar alla om kW. Km har jag börjat säga när jag pratar med folk utanför norden, det bästa är ändå Svenskar som säger miles men menar mil
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.