1 530 519 läst · 24 849 svar
1531k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Ja HK/KW är ju enkelt 1,36/ eller 0,73x. Men det har ju inget med uppfattad ljusstyrka att göra.Johannes Carlsson skrev:
Jag har köpt 5-6 st olika LED G4 för att ha i köksfläkten. Ingen har varit i närheten av G4 10w halogen.
Som tur är finns G4 halogen fortfarande att köpa, så jag har handlat upp min livsförbrunking ifall de oxå skulle försvinna.
Northvolt bygger fabriker för att återanvända.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...-vill-utoka-batteriatervinningen-i-skelleftea
Idag finns inte behovet av storskaligt, därför få verkstäder. Återkom om fem år så får vi se när volymerna växt.
Kör idag diesel och bensin, så den dag jag har en elbil som ev. kräver byte är det garanterat inga problem.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...-vill-utoka-batteriatervinningen-i-skelleftea
Idag finns inte behovet av storskaligt, därför få verkstäder. Återkom om fem år så får vi se när volymerna växt.
Kör idag diesel och bensin, så den dag jag har en elbil som ev. kräver byte är det garanterat inga problem.
Att batteriet behöver bytas på många bilar är en myt som många elbilsmotståndare verkar tro på. Precis som att Tesla generellt sett är dåliga bilar eftersom en fusklagad Tesla med piratbatteri inte fungerar.M Mathias1 skrev:Att byte av ett elbilsbatteri kan kosta 250.000 kr är ingen myt utan en sanning. På vilket sätt är det en myt?
Tycker dessutom inte man kan jämföra ett batteri med en motor. Motor har du även i en elbil.
På en fossilbil så har man som regel en maskinskadeförsäkring som täcker alla vitala delar i motorn upp till 15.000 mil/10år. Att man plötsligt därefter får ett totalt motorhaveri är relativt ovanligt. Många dieslar rullar utan problem 30.000-40.000 mil.
Batteriets degradering täcks inte på samma vis av en försäkring utan enbart av tillverkargarantin till en viss ålder.
Igen ställer jag frågan: vilket bilmärke skulle byta motorn på garantin om kalle på hörnet först hade monterat in en okänd motor i bilen?
/Krille
Vat hittar du uppgifter på degenereing på 30-40%?M Mathias1 skrev:Låt oss tala om degraderingen av batteriet, inte totalhaveri av batteriet.
Maskinskadeförsäkringen täcker om batteriet slutar fungera helt. Visst är det så. Den täcker däremot inte om batteriet tappat 30-40% av sin ursprungliga kapacitet efter det att garantin löpt ut. Vi ska nog inte blanda ihop äpplen med päron i jämförelsen.
/Krille
Annars kan du väl bara vara glad och nöjd med att du inte låter dig luras, och låta oss andra stackare ta smällen, eller hur?M Mathias1 skrev:Låt oss tala om degraderingen av batteriet, inte totalhaveri av batteriet.
Maskinskadeförsäkringen täcker om batteriet slutar fungera helt. Visst är det så. Den täcker däremot inte om batteriet tappat 30-40% av sin ursprungliga kapacitet efter det att garantin löpt ut. Vi ska nog inte blanda ihop äpplen med päron i jämförelsen.
OJ spännande! Kan du förklara mer varför det var det absolut dummaste av 43 068 inlägg? Varför är det dumt att ange i kW istället för hk? Det har man ju förövrigt gjort nu i galet många år men hk har klamrat sig kvar lite ändå..Alfredo skrev:
Mest dumma är väl att hästkrafter mäts olika, dvs hk vs hp,, enhetligt är dock kW =)
Nej, jag upprepar det eftersom det ofta verkar glömmas bort i debattenA Avemo skrev:
Ja, men det vissa elbilsfrälsta som kör 3000 mil om året verkar totalt missa är att de alltså är en minoritet. Alla de som kör över 3000 mil om året och främst använder bilen till pendlande har antagligen snart köpt elbil, och då kommer vi troligen att se en dipp i antalet nyregistrerade elbilar.
Ett batteri som tappat 30-40% är trasigt, det finns mig veterligen inga elbilar som har en så stor degradering.M Mathias1 skrev:Låt oss tala om degraderingen av batteriet, inte totalhaveri av batteriet.
Maskinskadeförsäkringen täcker om batteriet slutar fungera helt. Visst är det så. Den täcker däremot inte om batteriet tappat 30-40% av sin ursprungliga kapacitet efter det att garantin löpt ut. Vi ska nog inte blanda ihop äpplen med päron i jämförelsen.
Men är det verkligen så stor skillnad på tillverkningskostnaden mellan en motor på 100 hk och en på 200 hk?Nötegårdsgubben skrev:
Är inte prisskillnaden där främst en fråga om tillgång och efterfrågan? Man tar mer betalt för det som ger högre status, även om ens tillverkningskostnader är lika. Jag tror det är väldigt vanligt förekommande när det gäller grejer där det inte finns en direkt priskonkurrens. Jag vill t.ex. minnas att jag här på forumet läst om att en billig värmekamera från FLIR gick att uppgradera till en dyrare versionen i princip bara genom att hacka bort en begränsning i mjukvaran.
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
För min del så uppskattar jag att slippa stanna helt när jag kör långt. Så bara en gång i 20min är för lång tid. Än så länge så är inte längre sträckor en parad gren. Jag tror inte folk i allmänhet är förtjusta i att behöva stanna flera gånger för att ladda. En bensinbil tankas på några minuter.Nötegårdsgubben skrev:Kanske. Och nytta kan man ju betrakta på flera olika sätt. Dämpad räckviddsångest är nytta. Att kunna välja rastplats utan beaktande av laddmöjligheter är nytta. De sakerna hoppade jag lite bekvämt över.
Vad jag egentligen menar är att den kostnad man betalar egentligen överstiger det värde man kommer ha av nyttan, men att man ändå väljer att betala för det.
Så gör vi ju alla lite till mans, att vi lägger till lite säkerhetsmarginal, men jag tror att vi de närmaste åren kommer få se en topp i sådan marginal, en topp som jag tror kommer passeras när fler lär sig hur just deras körmönster faktiskt ser ut, och vilka marginaler som krävs.
Jag skulle utan tvekan välja det större batteriet. Även om jag för det mesta köra kortare sträckor. Men några gånger om året kör jag runt 45-50mil enkelresa. Då vill jag ladda så sällan. Som möjligt. Det är en anledning till att elbil inte är något för mig. Men om 3år är dags igen. Då får vi se hur utvecklingen gått.
Biltillverkarna kommer alltid börja med det minsta batteriet när de berättar priset.
Men när du går hem har du ändå köpt det största batteriet. Dessutom kommer du välja paketet som innehåller ratt och säten.
Långa sträckor är inte där elbilen vinner. Det finns ingen anledning att hitta på olika sätt. Hur smidigt det fungerar var tionde mil och ladda i 2timmar... Även om många försöker få det till det.
Elbilens fördel är när man håller sig.på kortare sträckor. Då är det väldigt smidigt att slippa tanka. Men det fungerar smidigast om man
Bor i villa
Ja min första bil var nog närmare 18 år när dess motor rasade (tydligen standardfel på gamla Opel Rekord -70 att oljepumpen rasar). En "ny" motor från skroten (med den nya, bättre, oljepumpen) tog väl farsan och mig 2 veckor att renovera och sätta dit. Motorn kostade iofs lika mycket som jag hade gett för bilen tror jag, d.v.s. 3000 spänn.M Mathias1 skrev:Skulle man mot förmodan få ett så pass allvarligt motorfel efter 15.000 mil/10år som föranleder komplett motorbyte så går det köpa kompletta motorer på vilken skrot som helst. Bytt på allbilsverkstad kostar det runt 30-50.000kr motorn inkluderad på en vanlig mellanklassbil. Har man rätt kontakter kan det bli billigare än så.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 053 inlägg
Håller med om att runt 4h motorväg vill jag gärna kunna ta mig utan stopp. Gjorde några dagturer i somras som innebar 10h i bilen. 5h på morgonen och 5h tillbaka på kvällen, rätt nära en 1000km challenge. Då vore det skönt om det räckte med ett längre laddstopp på destinationen, fast det gick ju inte där jag va. Fick oavsett tanka dieseln längs vägen.Bananskalare skrev:För min del så uppskattar jag att slippa stanna helt när jag kör långt. Så bara en gång i 20min är för lång tid. Än så länge så är inte längre sträckor en parad gren. Jag tror inte folk i allmänhet är förtjusta i att behöva stanna flera gånger för att ladda. En bensinbil tankas på några minuter.
Jag skulle utan tvekan välja det större batteriet. Även om jag för det mesta köra kortare sträckor. Men några gånger om året kör jag runt 45-50mil enkelresa. Då vill jag ladda så sällan. Som möjligt. Det är en anledning till att elbil inte är något för mig. Men om 3år är dags igen. Då får vi se hur utvecklingen gått.
Biltillverkarna kommer alltid börja med det minsta batteriet när de berättar priset.
Men när du går hem har du ändå köpt det största batteriet. Dessutom kommer du välja paketet som innehåller ratt och säten.
Långa sträckor är inte där elbilen vinner. Det finns ingen anledning att hitta på olika sätt. Hur smidigt det fungerar var tionde mil och ladda i 2timmar... Även om många försöker få det till det.
Elbilens fördel är när man håller sig.på kortare sträckor. Då är det väldigt smidigt att slippa tanka. Men det fungerar smidigast om man
Bor i villa
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 131 inlägg
Förstår och sympatiserar med det, men du är nog i minoritet där. Men jag tror att du tillhör en minoritet där.Bananskalare skrev:
Och utifrån de premisserna förstår jag att du tycker att dagens 75 kWh-elbilar inte duger för långresor, för även under bra förhållanden pratar man då om en körcykel typ:
3 h körning – 30 min laddning– 2,5 h körning –30 min laddning – 2,5 h körning osv.
För egen del gör jag resor på 50 mil enkel väg ett halvdussin gånger per år. Då skulle jag förvisso (de gånger det bara är egna preferenser som styr) hellre ta två tiominuterspauser än två halvtimmespauser, men jag skulle inte värdera det så högt att större batteri lockade. Möjligen bättre snabbladdning.
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Många kommer säkerligen köpa det större batteri paketet. Alla som har ett landstället mer 20mil hemifrån. Eller de som varje sportlov åker upp till fjällen. Det är ganska många. De som bor utanför tätort. En stor del av svenskarna.
Sen kommer flera köpa det utan kanske ha full nytta. Men handen på hjärtat är det någon som valt ett tillbehör de troligtvis inte behöver.
Men som vill ha
Sen kommer flera köpa det utan kanske ha full nytta. Men handen på hjärtat är det någon som valt ett tillbehör de troligtvis inte behöver.
Men som vill ha