1 530 519 läst · 24 849 svar
1531k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Tja även om det fungerar, hade du inte hellre bara kunnat köra på?Nötegårdsgubben skrev:Förstår och sympatiserar med det, men du är nog i minoritet där. Men jag tror att du tillhör en minoritet där.
Och utifrån de premisserna förstår jag att du tycker att dagens 75 kWh-elbilar inte duger för långresor, för även under bra förhållanden pratar man då om en körcykel typ:
3 h körning – 30 min laddning– 2,5 h körning –30 min laddning – 2,5 h körning osv.
För egen del gör jag resor på 50 mil enkel väg ett halvdussin gånger per år. Då skulle jag förvisso (de gånger det bara är egna preferenser som styr) hellre ta två tiominuterspauser än två halvtimmespauser, men jag skulle inte värdera det så högt att större batteri lockade. Möjligen bättre snabbladdning.
Sen tror jag inte att jag är någon minoritet. Jag tror att flesta uppskattar att bara behöva stanna max nån gång.
Däremot vet jag att de elbils frälsta har en helt annan syn. För dessa är det viktigaste att försvara elbilen med näbbar och klor. De skulle tycka att det är ett underbart sätt att resa på. Att stanna och ladda var 10:e mil i en timme. Det är perfekt om en resa tar 4h längre tid.
Nu är tiderna helt skeva men i princip håller jag med dig. Dock så tår jag helt enkelt leva med det (för mig) lilla problemet då det är så sällan det händer på ett år.Bananskalare skrev:Tja även om det fungerar, hade du inte hellre bara kunnat köra på?
Sen tror jag inte att jag är någon minoritet. Jag tror att flesta uppskattar att bara behöva stanna max nån gång.
Däremot vet jag att de elbils frälsta har en helt annan syn. För dessa är det viktigaste att försvara elbilen med näbbar och klor. De skulle tycka att det är ett underbart sätt att resa på. Att stanna och ladda var 10:e mil i en timme. Det är perfekt om en resa tar 4h längre tid.
Fyra smileys kan möjligen antyda att det var lite skämtsamt menat,,,,B Bus1t skrev:
För mig känns det fel efter som alla "bileffekter" jag kan relatera till har angivits i hk och en siffra i kW säger mig "intuitivt" inget.B Bus1t skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 131 inlägg
Jag tror att de flesta som helst kör långt utan stopp är män under 40. Jag tillhör inte den kategorin längre. Många i den kategorin har också mer eller mindre små barn i bilen, vilka brukar behöva rastas. Därför tror jag att kategorin folk som bara vill köra på i praktiken är i minoritet.Bananskalare skrev:
För egen del kör jag gärna upp till 30 mil utan stopp. Det klarar min ID4 sommartid men inte vintertid eftersom att jag brukar ligga över hastighetsgränsen. 50 mil tänker jag mig (har ännu inte kört så långt) kräver ett halvtimmesstopp (och kanske ett femminuters) sommartid och två halvtimmesstopp vintertid. Lite mer än jag skulle vilja vintertid, men just den här typen av bil är vad jag väntat på. Jag behöver inte mer. Men det är inte detsamma som att jag tror att det räcker för alla. Dock tror jag att fler är som jag än som du.
58, och mina barn åker inte med längreNötegårdsgubben skrev:Jag tror att de flesta som helst kör långt utan stopp är män under 40. Jag tillhör inte den kategorin längre. Många i den kategorin har också mer eller mindre små barn i bilen, vilka brukar behöva rastas. Därför tror jag att kategorin folk som bara vill köra på i praktiken är i minoritet.
För egen del kör jag gärna upp till 30 mil utan stopp. Det klarar min ID4 sommartid men inte vintertid eftersom att jag brukar ligga över hastighetsgränsen. 50 mil tänker jag mig (har ännu inte kört så långt) kräver ett halvtimmesstopp (och kanske ett femminuters) sommartid och två halvtimmesstopp vintertid. Lite mer än jag skulle vilja vintertid, men just den här typen av bil är vad jag väntat på. Jag behöver inte mer. Men det är inte detsamma som att jag tror att det räcker för alla. Dock tror jag att fler är som jag än som du.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 323 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 323 inlägg
10 mil och sen ladda en timme? Nej så fungerar det inte. Batteriet degenererar fort som attan så man kommer bara 5 mil innan det är dags att ladda. Då måste man dessutom köa för långsamladdning vid Lidl, så räkna med minst 2 timmar var 5:e mil.Bananskalare skrev:
Ännu värre blir det såklart när man har släpkärran bakom på 1500 kg och åker i Norrlands inland (-30 grader) där det inte finns en enda laddningsstation och ingen förare vill köra kortare än 150 mil.
Tacka vet jag min ICE-bil, där kan jag regelbundet kör 150 milasträckor med släpkärran bakom, med bara ett kort 10 minuters stopp, dessutom som en utmärkt, snudd på perfekt bilförare under hela resan.
Det är verkligen trist att de elbilsfrälsta måste försvara elbilen med näbbar och klor och inte kan hålla sig till verkligheten och sanningen.
Det kan, kanske finnas lite ironi i inlägget.
Lika väl som att ha ett batteri med 60 mil räckvidd skulle jag kunna ha 30 mil om det går väldigt fort att ladda, max 30 minuter. Det går ju på några modeller nu. Sedan ska snabbladdaren finnas på rätt plats då det är dags att ladda och något tjänligt att äta bredvid.
ok så ditt inlägg om att det var det dummaste du läst av alla inlägg på 15år/43 068 inlägg.. betydde att det inte var så? Vad ville du säga med ditt inlägg då? förklara gärna.Alfredo skrev:
tex har transportstyrelsen reglerat mina mc-kort senaste 25åren med en kW gräns.. inte hk =)
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 053 inlägg
Det börjar ju i princip vara så i Sverige nu. Många snabbladdare har något mer i närheten och Tesla har superchargers längs e45 som då täcker Norrlands innland. Hoppas Tesla låser upp sina snabbladare för andra i hela EU snart.
Ni som ibland kör långresor med elbil, ångrar ni att ni inte valde en bil med längre räckvidd och snabbare laddning?
Ni som ibland kör långresor med elbil, ångrar ni att ni inte valde en bil med längre räckvidd och snabbare laddning?
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Glöm inte bort hybriderna som blockerar alla stolparNötegårdsgubben skrev:Jag tror att de flesta som helst kör långt utan stopp är män under 40. Jag tillhör inte den kategorin längre. Många i den kategorin har också mer eller mindre små barn i bilen, vilka brukar behöva rastas. Därför tror jag att kategorin folk som bara vill köra på i praktiken är i minoritet.
För egen del kör jag gärna upp till 30 mil utan stopp. Det klarar min ID4 sommartid men inte vintertid eftersom att jag brukar ligga över hastighetsgränsen. 50 mil tänker jag mig (har ännu inte kört så långt) kräver ett halvtimmesstopp (och kanske ett femminuters) sommartid och två halvtimmesstopp vintertid. Lite mer än jag skulle vilja vintertid, men just den här typen av bil är vad jag väntat på. Jag behöver inte mer. Men det är inte detsamma som att jag tror att det räcker för alla. Dock tror jag att fler är som jag än som du.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 131 inlägg
Och upplevs batterierna för små kan vi ju gå från kWh till MJ.
Skulle mycket hellre ha ett 277 megajoule-batteri än det jag har på futtiga 77 kWh.
Skulle mycket hellre ha ett 277 megajoule-batteri än det jag har på futtiga 77 kWh.