K Krille4 skrev:
Tråkigt att du har så negativ uppfattning om allt som rör elbilar.
Vad i herrens namn har min uppfattning om hur en klok och duktig företagsledare agerar med min uppfattning om elbilar att göra? :thinking: Det var nog en av de märkligaste slutsatserna jag sett på länge. :surprised:

Dessutom är jag väl inte negativ till Elon Musk utan beskriver honom som en "framgångsrik företagsledare"?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vad i herrens namn har min uppfattning om hur en klok och duktig företagsledare agerar med min uppfattning om elbilar att göra? :thinking: Det var nog en av de märkligaste slutsatserna jag sett på länge. :surprised:

Dessutom är jag väl inte negativ till Elon Musk utan beskriver honom som en "framgångsrik företagsledare"?
Det är nog mer en slutsats av det jag minns av dina inlägg i tråden - men det är möjligt att jag blandar ihop dig med någon och att du faktiskt skrivit en del positiva inlägg om elbilar?

/Krille
 
  • Haha
Nils Terminus
  • Laddar…
Nån som har tips på billig elbil som finns för omgående leverans (lagerbil)? Helst runt Stockholm.Typ MG, Opel etc.
Frugan vill ha ny bil men inte vänta på en byggd bil.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
En kollega köpte en Hyundai Kona som han fick på ca en månad.
Bokade själv en MG ZS Ev i slutet av november, beräknad leverans kvartal 2 är det enda besked än så länge. Att tanka diesel för 24 kr är fan inte ok, min gräns gick vid 20 kr.
Att hitta en EV för omedelbar leverans kan man nog glömma i dagsläget?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Själv glömde du visst att den dyrare bilen också kommer ge tillbaks mer när man säljer den.
Värdeminskningen var väl redan med i din kalkyl?

Det kommer alltid att vara dyrare att köpa en dyrare bil än att köpa en billigare bil, oavsett drivmedel. Så för elbilen handlar det hela om ifall den minskade bränslekostnaden kan uppväga den högre kostnaden.

Om det kostade lite mycket att köpa en dyr bil som en billig bil skulle folk inte köpa billiga bilar.

Och med "kostar" pratar jag nu inte enbart om inköpspriset utan just kapitalkostnaden.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Intressant, helt plötsligt är inte kostnaden så viktig längre, utan nu är det viktigast att det är något man känner igen. Det är inte så överraskande iofs, att du är motståndare till förändringar har varit väldigt tydligt väldigt länge. Det ska vara som det alltid har varit.
Får jag föreslå att du läser vad jag skriver istället för att tolka in egna tankar?

Det jag har sagt om kostnaden för att hyra bil är att den måste räknas med i kalkylen för totalkostnaden. Den påverkar alltså den ekonomiska kalkylen. Men självklart är kostnaden för hybil inte avgörande. Om inköp av elbil, plus elkostnad, plus kostnader för hyrbil blir mindre än inköp av bränslebil, plus bränslekostnad så går såklart kalkylen ihop.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Hur ofta går ni på bröllop egentligen, 20 mil hemifrån, så att det inte går att snabbladda 10-15 minuter på hemväg om det skulle vara problem? Eller skulle ett sådant snabbstopp en gång var tionde år eller så vara hela världen? Personligen har jag aldrig haft en sådan situation, men jag är nog lite konstigt också.
Min sambos släkt finns 20 mil bort, min mammas släkt finns 20 mil bort, så det är rätt vanligt att vi åker 20 mil, stannar några timmar och sen åker hem. Kanske 3-4 gånger om året. Som sagt var, vi har bilen främst till långresor av den typen.

Visst kan man stanna och snabbladda på vägen, men argumentet från elbilsförespråkarna är ju att man inte behöver det. Och det var det jag försökte förklara, att det finns visst situationer där man behöver det.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Hur långt har du egentligen till ÅVS eller affärer? Eller till jobb om det nu inte räcker med 40 mils räckvidd för att komma till och från jobb och sedan till affären efter det?
Du menar att jag skulle börja åka bil till jobbet istället för kollektivt bara för att kunna motivera elbil?

Jag har väl inte påstått att en elbils räckvidd skulle vara nåt problem med dessa resor? Det verkar som du blandar ihop diskussioner. Detta handlade om huruvida man har bilresorna inlagda i kalendern.

Nu står ju dessa småresor för kanske 50% av våra resor. Av våra 800 mil om året så är minst 200 mil sommarens campingsemester. Sen är det väl nåt dussin resor 20+20 mil (sambons släkt, föräldrarnas sommarstuga, annan släkt etc).
 
KristinaRT
N Nerre skrev:
Du menar att jag skulle börja åka bil till jobbet istället för kollektivt bara för att kunna motivera elbil?

Jag har väl inte påstått att en elbils räckvidd skulle vara nåt problem med dessa resor? Det verkar som du blandar ihop diskussioner. Detta handlade om huruvida man har bilresorna inlagda i kalendern.

Nu står ju dessa småresor för kanske 50% av våra resor. Av våra 800 mil om året så är minst 200 mil sommarens campingsemester. Sen är det väl nåt dussin resor 20+20 mil (sambons släkt, föräldrarnas sommarstuga, annan släkt etc).
Du verkar inte ha koll på vad du själv skriver och tycker.
Det var ju du själv som sade att ni kom hem från jobb och spontant bestämde er för att handla på kvällen, eller till åvs. Och jag frågade då hur långt ni eg har till ovanstående eftersom du menar att en elbil inte fungerar för er.

Jag har inte sagt ett ord om att arbetspendla m elbil, däremot har jag konstaterat att de flesta med arbete utanför hemmet och barn med aktiviteter sannolikt har ganska förutsägbart körmönster.
Att du är tvärs emot och tvärt om jämfört med alla andra har tydligt framgått för de flesta. Fortsätt du med din ICE bil eftersom det fungerar för er….
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Mikael_L
Fairlane Fairlane skrev:
Ajaj, under dessa år hade du alltså kunnat haft 800' att köpa bensin för om man ska tro elbilsskeptikerna... ;)
Nej för böfvelen, han hade haft minst 3 miljoner kr att köpa bensin för.
Ty jämför man med att köpa en Renault Clio från 2005 för 12000 med en Ny Tesla, så blir det faktiskt rätt mycket pengar att köpa bensin för. För att inte tala om vad mycket det blir med 2 st Tesla + två andra elbilar ... :crysmile: :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
hobbs och 3 till
  • Laddar…
M
Intressant fakta från Vi Bilägare idag vad gäller driftsäkerheten på elbilar jämfört med fossilbilar (länk).

Det talas ofta om driftsäkerheten när det kommer till elbilar och att de knappt behöver service och liknande. Frågan är om det snarare är ett säljargument istället för verklighet? Kanske en indikation på att tekniken ännu inte är mogen. :thinking:
 
Undersökningen visar att det oftast inte är elmotorerna eller batteripaketet som strular.
Så det är alltså det delar som delas med fossilbilar som strular?
 
M
Stefan N Stefan N skrev:
Så det är alltså det delar som delas med fossilbilar som strular?
Nej det är i huvudsak mjukvaruproblem och övrig elektronik.
Vad som är slående i statistiken som presenteras är att det är mer än dubbelt så hög risk att få ett allvarligt fel med en elbil jämfört med en bensinbil som är 0-4 år gammal. Utifrån statistiken är det även Tesla som dras med flest problem.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M Mathias1 skrev:
Intressant fakta från Vi Bilägare idag vad gäller driftsäkerheten på elbilar jämfört med fossilbilar (länk).

Det talas ofta om driftsäkerheten när det kommer till elbilar och att de knappt behöver service och liknande. Frågan är om det snarare är ett säljargument istället för verklighet? Kanske en indikation på att tekniken ännu inte är mogen. :thinking:
Nu är ju iofs Vi Bilägare kända för att ta varje tillfälle i akt att kritisera elbilar. Det skulle inte förvåna mig om det visar sig att Shell och CircleK äger majoriteten av aktierna i tidningen.
 
M Mathias1 skrev:
Nej det är i huvudsak mjukvaruproblem och övrig elektronik.
Vad som är slående i statistiken som presenteras är att det är mer än dubbelt så hög risk att få ett allvarligt fel med en elbil jämfört med en bensinbil som är 0-4 år gammal. Utifrån statistiken är det även Tesla som dras med flest problem.
Finns det någon sammanställning som visar tillförlitligheten av elbilar för olika märken?

Fast på nya gårväl det mesta på garantin?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.