1 523 834 läst · 24 843 svar
1524k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Ja han kanske är en Good Guy. Har ingen större koll på vad just han "släppt ifrån sig" utan resonerade tämligen generellt.M marka skrev:
Sen kan det naturligtvis även vara så att ett bedömt långsiktigt lönsamt uttalande även råkar vara tekniskt korrekt ibland. Jag menar naturligtvis inte att detta sammanträffande skulle hindra uttalandet, utan enbart att det just är ett sammanträffande.
Pendlar kollektivt till jobbet, numera är barnen utflugna men de hade i princip inga aktiviteter som de behövde skjutsas till, undantaget sonens olika fotbollsmatcher och cuper under ett par år.KristinaRT skrev:
Och ja, när sambon kommer hem från jobbet kan hon kasta ur sig "Ska vi åka och handla?". Eller på lördag morgon kan hon föreslå att vi ska ta en tur till återvinningscentralen och den lokala loppisen.
Det är ju i princip för att kunna göra spontanresor och ha säkrad tillgång till bil som vi äger bil istället för att vara med i en bilpool. Vet man om sina resor flera dagar i förväg är det väl ingen större vits att äga bil istället för att vara med i en bilpool?
Men tydligen är det bara för att skaffa elbil som det är full normalt med nya vanor. Att gå med i bilpool är räknas tydligen inte till nya vanor.
Ja jag har skrivit det flera gånger i tråden. För de som arbetspendlar med bil och har möjlighet att ladda hemma eller på jobbet fungerar elbil jättebra.
Men är det så miljövänligt att arbetspendla med bil, även om det är elbil?
Du kör aldrig bil på sommaren eller? Har aldrig sett hur många husvagnar det är på vägarna på sommaren?J jocke31 skrev:
För mig är det inte främst kostnaden att hyra bil för långresorna som är problemet, även om den då behöver tas med i kalkylen. Det är att om jag ska hyra bil får jag en bil jag inte är van vid, jag vet inte hur man lastar den optimalt, jag är inte van att köra den osv.Fairlane skrev:
Jag känner lite att det nästan är tvärtom. Det är för de korta resorna man skulle kunna hyra bil, och till långresorna där man ska lasta mycket och köra långt vill man ha en bil man känner sig van vid och vet hur man kan lasta.
Folk brukar bli väldigt förvånade över hur mycket vi lastar ut bilen när vi campar på sommaren, sambon berättade att på campingen i Mariestad så kom det en mamma med en typ 6-årig pojke på sån här cykelbil man kan hyra och pojken spottade ur sig "Kolla, det är som en liten stad". Och det är alltså inte för att bilen är stor (det är en vanlig Octavia kombi), det är för att jag har under många år klurat ut hur jag packar bilen på ett optimalt sätt.
Man kanske ska åka 20 mil, parkera där det inte finns laddplats (t.ex. utanför en kyrka, för att man ska på ett bröllop, ett dop eller en begravning), och sen åka 20 mil hem efter nån timme?VidarH skrev:
Även om det kanske finns en laddplats vid kyrkan är det kanske bara plats för en eller två bilar, då får man verkligen hoppas att inte en majoritet av gästerna har behov av att ladda.
Ja, du ignorerar det man kallar kapitalkostnad.Fairlane skrev:Ett enkelt räkneexempel.
Vi har en elbil som kostar 500' och en motsvarande ICE-bil som kostar 300', dvs en skillnad på 200'
Om vi köper båda och säljer de efter 3 år och vi antar en värdeminskning på 50% i båda fallen, så får vi 250' för elbilen och 150' för ICE-bilen. Nu ärr skillnaden helt plötsligt 100', så det är rätt tydligt att det inte funnits några 200' att köpa bensin för.
Kan man ha invändningar mot uträkningen ovan?
Om jag köper ICE-bilen har jag 200 000 över som jag kan investera. Ok, vi kan dra av för bensinen, 3 år a 1200 mil och 0,7 liter milen för 20 spänn litern. 50 000 för bensinen. Så jag har 150 000 att investera. Om vi räknar med en ränta på 3% så är det ungefär 14 000. Det innebär alltså att elbilen kostar 114 000 mer än ICE-bilen på tre år.
Ok, visst, det är inte säkert att jag kan investera pengarna så jag får 3% ränta. Men vänd på det, säg att jag måste låna till bägge bilarna. Kapitalkostnaden blir då skillnaden mellan att låna 500 000 och att låna 200 000.
Men kapitalkostnaden ignoreras nästan alltid i kalkylerna man ser.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 159 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 159 inlägg
Stiligt klippt. Om du tagit med lite mer så ser du att jag själv skrivit att man kan invända mot mycket i uträkningen. Själv glömde du visst att den dyrare bilen också kommer ge tillbaks mer när man säljer den. Kapitalkostnaden kan och ska man absolut räkna, men att låtsas att man har 200' att köpa bensin för om man väljer en bil som kostar 200' mindre, ja då missar man rejält, mycket mer än en missad kapitalkostnad.N Nerre skrev:Ja, du ignorerar det man kallar kapitalkostnad.
Om jag köper ICE-bilen har jag 200 000 över som jag kan investera. Ok, vi kan dra av för bensinen, 3 år a 1200 mil och 0,7 liter milen för 20 spänn litern. 50 000 för bensinen. Så jag har 150 000 att investera. Om vi räknar med en ränta på 3% så är det ungefär 14 000. Det innebär alltså att elbilen kostar 114 000 mer än ICE-bilen på tre år.
Ok, visst, det är inte säkert att jag kan investera pengarna så jag får 3% ränta. Men vänd på det, säg att jag måste låna till bägge bilarna. Kapitalkostnaden blir då skillnaden mellan att låna 500 000 och att låna 200 000.
Men kapitalkostnaden ignoreras nästan alltid i kalkylerna man ser.
Tillägg: Varför ska du låna 500' om du ska köpa en bil för 500', men bara 200' om du ska köpa en för 300'?
Jag menar, det är väl viktigt att det är rätt?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 159 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 159 inlägg
Intressant, helt plötsligt är inte kostnaden så viktig längre, utan nu är det viktigast att det är något man känner igen. Det är inte så överraskande iofs, att du är motståndare till förändringar har varit väldigt tydligt väldigt länge. Det ska vara som det alltid har varit.N Nerre skrev:För mig är det inte främst kostnaden att hyra bil för långresorna som är problemet, även om den då behöver tas med i kalkylen. Det är att om jag ska hyra bil får jag en bil jag inte är van vid, jag vet inte hur man lastar den optimalt, jag är inte van att köra den osv.
Jag känner lite att det nästan är tvärtom. Det är för de korta resorna man skulle kunna hyra bil, och till långresorna där man ska lasta mycket och köra långt vill man ha en bil man känner sig van vid och vet hur man kan lasta.
Folk brukar bli väldigt förvånade över hur mycket vi lastar ut bilen när vi campar på sommaren, sambon berättade att på campingen i Mariestad så kom det en mamma med en typ 6-årig pojke på sån här cykelbil man kan hyra och pojken spottade ur sig "Kolla, det är som en liten stad". Och det är alltså inte för att bilen är stor (det är en vanlig Octavia kombi), det är för att jag har under många år klurat ut hur jag packar bilen på ett optimalt sätt.
Att byta bil är inte en stor sak för de flesta av oss, men vill man veta hur den är att köra etc så kan man ju hålla sig till samma märke så påminner det (även om en tom bil till vardags inte beter sig som en fullastad på semester). Säg att du istället för din Skoda Octavia Kombi körde en Skoda Fabia kombi till vardags (dvs till affären etc). Det skulle ju fungera. På semestern är den för liten, men om du då hyr en Skoda Suberb kombi de veckorna och på årsbasis sparar säg 20' kronor så är det väl inte så illa, om man nu tycker att ekonomin är den viktigaste posten när det gäller bilar? Du kommer säkert känna igen dig utmärkt och packningen kommer vara lättare att få till. Sen har vi det där med förändringar förstås och det är väl där det stora problemet egentligen är?
Du behöver nog inte åka alls låter det som om du bara ska stanna en timme innan du sätter dig i bilen och kör hem igen? Jag menar att inga av de bröllop jag har besökt har tagit mindre än fyra timmar. Inte heller några av alla kalas eller fester under åren...N Nerre skrev:Man kanske ska åka 20 mil, parkera där det inte finns laddplats (t.ex. utanför en kyrka, för att man ska på ett bröllop, ett dop eller en begravning), och sen åka 20 mil hem efter nån timme?
Även om det kanske finns en laddplats vid kyrkan är det kanske bara plats för en eller två bilar, då får man verkligen hoppas att inte en majoritet av gästerna har behov av att ladda.
Men ni kanske gör det på ett annat sätt än vad jag är van vid?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 159 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 159 inlägg
Hur ofta går ni på bröllop egentligen, 20 mil hemifrån, så att det inte går att snabbladda 10-15 minuter på hemväg om det skulle vara problem? Eller skulle ett sådant snabbstopp en gång var tionde år eller så vara hela världen? Personligen har jag aldrig haft en sådan situation, men jag är nog lite konstigt också.