Men det är ju inte något nytt påfund att det går att snabbladda telefoner? Däremot är det dåligt informerat om hur det påverkar antalet laddcykler som batteriet är specat för. Min telefon kan ta emot 30w och det är trevligt någon gång i månaden när jag behöver det. Annars är det en riktigt antik laddare jag använder för att få så långsam laddning att det inte är lång tid den står overksam på natten.
 
N
VidarH VidarH skrev:
Men det är ju inte något nytt påfund att det går att snabbladda telefoner? Däremot är det dåligt informerat om hur det påverkar antalet laddcykler som batteriet är specat för. Min telefon kan ta emot 30w och det är trevligt någon gång i månaden när jag behöver det. Annars är det en riktigt antik laddare jag använder för att få så långsam laddning att det inte är lång tid den står overksam på natten.
Du har säkert helt rätt men du missade nog min poäng här. Ersätt telefon i min kommentar med bärbar dator om det passar bättre.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Att blint lita på vad en företagsledare säger om företagets produkter är enligt min uppfattning sällan speciellt klokt.
Nåja, nu råkar han även vara chefsingenjör.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
W witten skrev:
Nåja, nu råkar han även vara chefsingenjör.
Missat det.:oops::surprised: Antar att han garanterat är helt opartisk då? :crysmile::thinking:
 
Alfredo Alfredo skrev:
Missat det.:oops::surprised: Antar att han garanterat är helt opartisk då? :crysmile::thinking:
Så du tror på allvar att Elon rekommenderar Teslas kunder att ladda batteriet på ett sätt som är skadligt för batteriet?

/Krille
 
  • Gilla
@ndreas och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det där stämmer inte:
Lithium gillar varken att överladdas eller urladdas !
Men det är därför alla system med lithium (iaf nuförtiden) har ett BMS (Battery management system) som kan vara lite olika sofistikerat, och därtill ofta även inbyggda skyddskretsar i varje cell.

Det betyder bla att när din bil säger "100%" så är det inte proppfullt i batterierna, utan det är 100% av det som tillverkaren tycker är lämpligt "fullt".

Det är också böttre, om bilen skall stå en längre tid, att ha laddat mycket, annars riskerar man att batterierna urladdas för mycket, och det kan inte BMS'et göra något åt. Det är förvisso inte så mycket internläckage i dessa typer, men över månader (eller år) så kommer spänningen att sjunka.

[länk]
Nu skrev jag inte att man ska ladda ur Lithium helt, ja det är dåligt. Men det inte så skadligt som det tidigare var med andra typer av batterier. Självurladdning när bilen står är också väldigt väldigt låg. Så det behöver man inte fundera så mycket på.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Men det är ju inte något nytt påfund att det går att snabbladda telefoner? Däremot är det dåligt informerat om hur det påverkar antalet laddcykler som batteriet är specat för. Min telefon kan ta emot 30w och det är trevligt någon gång i månaden när jag behöver det. Annars är det en riktigt antik laddare jag använder för att få så långsam laddning att det inte är lång tid den står overksam på natten.
En mobil är inte tänkt att batterier ska vara väldigt länge. Man ska byta telefon efter 2 år eller byta batteri. Därför har batterier mycket mindre marginaler, men du kan ju själv försöka hålla dig mellan 10% och 90% om du vill spara på livslängden.
 
K Karl Olssvan skrev:
En mobil är inte tänkt att batterier ska vara väldigt länge. Man ska byta telefon efter 2 år eller byta batteri. Därför har batterier mycket mindre marginaler, men du kan ju själv försöka hålla dig mellan 10% och 90% om du vill spara på livslängden.
Man "ska byta" telefon efter 2 år? Varför i hela friden ska man göra det? Då har du antingen fått ett måndagsexemplar, köpt för billig produkt eller misskött den... Det låter lite konstigt för mig som byter typ var 4-5 år eller när livsnödiga appar inte längre stödjer operativsystemet längre. Väldigt sällan på grund av batteriet. Eller förresten. Min mors telefon fick ett batterihaveri. Det var en Motorola Moto Z från 2016 som var en flaggskeppsmodell med en tjocklek på 5,2 millimeter... Den byttes ut julen 2019. Så kanske bara 3 år gammal, dock hade den enbart varit laddad med snabbladdare så det är ju lite missvisande egentligen.
Men det här gäller alla batterier. Man kan stressladda dem. Man kan snälladda dem. Och det kommer att märkas. Vare sig det är telefonen, laptopen eller bilen. Skillnaden är att bilen har en BMS som är konstruerad för att hantera kontinuerlig snabbladdning i högre utsträckning än tidigare batterisystem.
 
Glöm mobilerna "slit/släng" produkt, har inget att göra med om man ska välja en elbil och har inget att göra med den batteritekniken i bilarna.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
N Nils ST skrev:
Har du något egen uppfattning om frågan eller ville du bara konstatera att man inte ska lita på produktens rekommendationer? Rekommenderar du att endast ladda till 50% eller 60% kanske? Vad är anledningen till det isåfall? Är det verkligen en rimlig anledning att ladda till tex. 60% för att du inte litar på produktens rekommendationer? Låter inte hållbart för mig om du även gör så med andra produkter. Eller är det kanske ditt förakt mot elbilar i allmänhet och tesla i synnerhet som får dig att ha denna åsikt gällande just denna fråga?

Ladda din telefon till 60% i fortsättningen också du. Det står att man kan ladda telefonen till 100 % men det litar du väl inte på så….
Det är mycket bättre att ladda bilen till 50% än till 90%.
Det som sliter mest på batteriet är om bilen får stå länge med hög SOC, framförallt när det är höga temperaturer ute.
Jag försöker hålla mitt batteri vid 50% när den står. Ofta så gör jag bara av med 25% på en dag och då finns det ingen anledning att ladda högre.
 
N
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Det är mycket bättre att ladda bilen till 50% än till 90%.
Det som sliter mest på batteriet är om bilen får stå länge med hög SOC, framförallt när det är höga temperaturer ute.
Jag försöker hålla mitt batteri vid 50% när den står. Ofta så gör jag bara av med 25% på en dag och då finns det ingen anledning att ladda högre.
okej gör du så. Jag väljer att följa rekommendationerna i alla fall.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Detta är intressant diskussion. Jag förväntar mig inte annat än att det ska skötas med automatik den dagen en elbil finns inhandlad och att det görs på bästa sätt för både räckvidd och batteri.
Jag ska inte i förväg börja fundera över hur och när jag ska köra nästa gång. Problemet finnas även med fossilbilen men på mindre än 10 minuter kan jag tanka den fullt och komma ca 100 mil innan reserven tänds.
Dagens elbilar har inte samma räckvidd därför blir det att ansluta bilen till laddning när man tror sig kört det sista för dagen, sedan ska det skötas med automatik.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag förväntar mig inte annat än att det ska skötas med automatik den dagen en elbil finns inhandlad och att det görs på bästa sätt för både räckvidd och batteri.
Det blir ju så stor sak som man gör det till. Det är fullt möjligt att bara koppla in sladden när man kommer hem och låta den ladda fullt. Många gör så och det fungerar. Men det är också möjligt att använda sina kunskaper om batterier för att ta hand om dem för att öka livslängden.

Ibland har man flera önskemål som inte kan förenas. Det bästa för batteriet är inte det bästa för räckvidden helt enkelt. Automatiken kan göra en kompromiss. Som bilägare kan man välja att hjälpa automatiken att prioritera batteriets väl när man vet att man inte behöver räckvidden. Men man måste inte.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det blir ju så stor sak som man gör det till. Det är fullt möjligt att bara koppla in sladden när man kommer hem och låta den ladda fullt. Många gör så och det fungerar. Men det är också möjligt att använda sina kunskaper om batterier för att ta hand om dem för att öka livslängden.

Ibland har man flera önskemål som inte kan förenas. Det bästa för batteriet är inte det bästa för räckvidden helt enkelt. Automatiken kan göra en kompromiss. Som bilägare kan man välja att hjälpa automatiken att prioritera batteriets väl när man vet att man inte behöver räckvidden. Men man måste inte.
Då är ju detta något som tydligare bör lyftas fram i nackdel med dagens batteriteknik. Och att merparten av dagens elbilägare och kommande inte tillhör de med "kunskaper om batterier".
Och då blir det intressanta, finns det teknik idag för att avgöra status på batteri vid begagnatköp?
Eller är det inget problem hur man väljer att ladda och endast har marginell påverkan hur batteriet åldras, t.ex. 2-3 % skillnad efter 15000-20000mil eller 10 år? Finns det någon sådan statistik?
 
Man ska ju inte tanka en bensinbil full, den extra vikten ökar ju förbrukningen. Det bästa är ju att tanka ofta och hela tiden köra på ångorna... ;)
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.