Ok nybörjare i ABRP, jag hade inte explicit ställt laddnivå men önskat färre laddstopp. Med ändrade inställningar blev det dom jag skrev ovan: kör en och en halv timme och ladda och repetera gång på gång
Skärmklipp av ruttplanering i app visar Tesla Supercharger-stopp och laddningstider.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N
P Pin skrev:
Ok nybörjare i ABRP, jag hade inte explicit ställt laddnivå men önskat färre laddstopp. Med ändrade inställningar blev det dom jag skrev ovan: kör en och en halv timme och ladda och repetera gång på gång
[bild]
Ju lägre batterinivå desto snabbare laddning. Därför vill man inte ladda mer än 90 %. Man vill knappt ladda över 70%.
 
N Nils ST skrev:
Ju lägre batterinivå desto snabbare laddning. Därför vill man inte ladda mer än 90 %. Man vill knappt ladda över 70%.
Ja det är jag väl medveten om. Detta resulterar dock att man använder batteriet i spannet 10 till 70 procent och kan köra 100 minuter innan det är dags att ladda i 20 minuter osv osv.

Som om jag skulle byta till 20 liters tank i min ICE bil.

Detta sagt skulle jag inte ta bilen Oslo - Paris om det inte fanns speciella skäl, vare sig el eller ICE.
 
Fairlane
Vad händer om du sätter ner maxhastighet från 150 km/h till 120?
Visst kommer man kortare på samma tidsenhet, men det kanske kompenseras mer än väl att att batteriet räcker längre så man slipper stanna och ladda lika ofta?
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vad händer om du sätter ner maxhastighet från 150 km/h till 120?
Visst kommer man kortare på samma tidsenhet, men det kanske kompenseras mer än väl att att batteriet räcker längre så man slipper stanna och ladda lika ofta?
Jag vet inte vad det är för hastighetsbegränsningar men det ser ut som att det går i ca 130 och inte 150.
Det är nog snarare så att jag ska ändra till 100% av skyltat (och inte +15%) för att komma längre innan laddstopp.
 
N
P Pin skrev:
Ja det är jag väl medveten om. Detta resulterar dock att man använder batteriet i spannet 10 till 70 procent och kan köra 100 minuter innan det är dags att ladda i 20 minuter osv osv.

Som om jag skulle byta till 20 liters tank i min ICE bil.

Detta sagt skulle jag inte ta bilen Oslo - Paris om det inte fanns speciella skäl, vare sig el eller ICE.
Nej det är inte samma sak. Resan skulle inte gå snabbare om du har en 20 liters tank än om du har en 60 liters tank.
Den totala restiden är kortare med en elbil om du endast laddar upp till 70 % även om du får stanna oftare än om du laddar 100% mer sällan. Alltså inte jämförbart.

Jag hade gärna kört en vettig elbil till paris från Oslo. Men inte ville som helst. Att resan tar 2 timmar extra med elbil tycker jag är helt ok, fördelarna överväger nackdelarna tycker jag. Bekvämligheten väger dock tyvärr tungt för folk.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Fairlane
P Pin skrev:
Jag vet inte vad det är för hastighetsbegränsningar men det ser ut som att det går i ca 130 och inte 150.
Det är nog snarare så att jag ska ändra till 100% av skyltat (och inte +15%) för att komma längre innan laddstopp.
Så kan det kanske vara. Jag vet faktiskt inte. Det jag vet är att det drar mycket mer i högre fart.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
N Nils ST skrev:
Nej det är inte samma sak. Resan skulle inte gå snabbare om du har en 20 liters tank än om du har en 60 liters tank.
Den totala restiden är kortare med en elbil om du endast laddar upp till 70 % även om du får stanna oftare än om du laddar 100% mer sällan. Alltså inte jämförbart.

Jag hade gärna kört en vettig elbil till paris från Oslo. Men inte ville som helst. Att resan tar 2 timmar extra med elbil tycker jag är helt ok, fördelarna överväger nackdelarna tycker jag. Bekvämligheten väger dock tyvärr tungt för folk.
Nej det är ju det jag menar att det går långsamt pga många stopp om batteriet eller tanken töms snabbt och ofta. Med 70 liters tank behöver jag tanka en gång på resan, men behöver stanna och äta/vila fler gånger. Med batteri som laddas från 10 till 70 procent blir det som att tanka i 20 liter diesel åt gången. En sådan liten tank spar man inte mycket pengar på, det är korrekt. MB har iofs downsizat storleken på tanken och säljer större tank som extrautrustning för några tusenlappar :surprised:. Men det är ju inte i nivå att dimensionera elbilens batteri att vara tre ggr större. Det blir för stort, tungt och dyrt.

Vägen fram är nog bättre förbrukning för elbilarna (ej SUV eller SAV) samt snabb laddning. Inte mycket större batterier.
 
Förutom att laddning 10% till 80% går fort. Så bör man inte ladda mer än 80% för det minskar batteriets livslängd.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
K Karl Olssvan skrev:
Förutom att laddning 10% till 80% går fort. Så bör man inte ladda mer än 80% för det minskar batteriets livslängd.
Men några enstaka gånger, säg 10 ggr per år borde väl gå bra? Alltså endast för långresorna. Gäller detta även långsam laddning hemma vid eget hus?
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
K Karl Olssvan skrev:
Förutom att laddning 10% till 80% går fort. Så bör man inte ladda mer än 80% för det minskar batteriets livslängd.
Att långsamladda över 80% är inga problem. Det som "tär" är ju om man snabbladdar då det utvecklas mycket mer värme
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Så kan det kanske vara. Jag vet faktiskt inte. Det jag vet är att det drar mycket mer i högre fart.
Så är det definitivt. Det är t ex en hyfsad skillnad i förbrukning mellan 120 och 110 vilket jag konstaterat när jag kört E4:an söderut från Sthlm.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Men några enstaka gånger, säg 10 ggr per år borde väl gå bra? Alltså endast för långresorna. Gäller detta även långsam laddning hemma vid eget hus?
All laddning över 80% skulle jag personligen undvika även om de säger att det inte kommer minska livslängd. Och om man verkligen inte behöver 100% så är det ju onödigt. Litium är lite tvärt emot bly och tidigare laddbara. Litium håller bra när det är dåligt laddat och sämre när det är fullt.
 
För den resan är väldet bästa en Model 3 LR eller Model S LR, EQS, i4 m40. Sen blir det längre och längre restid.

Fast jag skulle nog ta flyget om jag inte tvunget behövde bilen
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.