1 524 102 läst · 24 843 svar
1524k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
A sorry. Jag utgick ju från det första att vi casha bilarna. Jag tänkte fel där.K Krille4 skrev:Nu jämför du äpplen och päron igen
Den " vanliga" Cosan blir väl också dyrare om du ökar milen till 2000?
Då kostar den 2750 kr/mån och blir fortfarande dyrare per månad än Corsa-e...... ungefär samma pris per månad inkl skatt och sedan sparar man dubbelt så mycket på bränslet d v s ungefär 16 000 kr per år.
/Krille
Men nu kan vi inte jämföra ännu. Priset som du får på hemsidan för elbilen gäller inte. Bidraget är slut nämligen.
Varför kan vi inte jämföra - det är ju jätteenkel matte när vi jämför privatleasing? Eller blev det jobbigt när det är så tydligt att elbilen är mycket billigare?? Rkarlsson skrev:
Vi kan ju inte jämföra vad leasingen kostar. Jag är inte duktig på att räkna ut vad leasingpriset blir UTAN bidraget som nu är slut. Dvs bilen kostar inte det hemsidan säger.K Krille4 skrev:
Eller du kan räkna ut månadskostnaden opel vill ha nu när de inte får bidrag?
Bidraget gäller fortfarande men "pengarna" är slut så utbetalningen kommer att dröja tills regeringen skjutit till mer pengar. Det är väl inte 100% säker men har svårt att tro att regeringen inte betalar ut de bidrag de lovat.
/Krille
/Krille
Till sportlovet har Audi satt upp 8 st 150kw-laddare i Ljusdal, ska tydligen va helt gratis för alla att använda. https://alltomelbil.se/jamtkraft-au...-gratis-snabbladdning-till-fjallen-i-ljusdal/
Allvetare
· Tullinge
· 6 016 inlägg
De har de gjort förr... Solcellerna.... Där kom det inga frivilliga pengar från regeringen.K Krille4 skrev:
Har pengarna tagit slut så blir det inget mer
Byggveteran
· 2 419 inlägg
Dom stoppade solcellspengarna för två år sen och införde några månader senare ett nytt bidrag.Bananskalare skrev:
Dock så har dom skjutit till nya pengar och började i december att betala ut till alla dom som kom i kläm mellan det gamla och det nya bidraget.
Har fått besked själv om att allt är klart för utbetalning för mina paneler.
Allvetare
· Tullinge
· 6 016 inlägg
Undrar när de kommer införa miljöskatt på batteriet?
Verktygstokig
· Västerbotten
· 647 inlägg
Är väl en berättigad fråga.
Ingen är väl nog dum att tro att staten kommer sluta vilja ha in skattepengar från fordonstrafiken?
Någon form av kilometerskatt eller likn kommer det ju definitivt bli när dom övertygat nog många att köpa elbil
Ingen är väl nog dum att tro att staten kommer sluta vilja ha in skattepengar från fordonstrafiken?
Någon form av kilometerskatt eller likn kommer det ju definitivt bli när dom övertygat nog många att köpa elbil
Allvetare
· Tullinge
· 6 016 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 016 inlägg
Visst kommer det så..staten behöver pengarna som skatten från biltrafiken ger.Silly Bear skrev:
Miljögifter finns idag på många konstiga saker. Så varför inte på batterier? Som faktiskt bidrar ordentligt till koldioxidutsläppen.
Säkerligen, men den km-skatten kommer nog läggas minst lika mycket på ICE-bilarna, så attraktiviteten av en bil med bara km-skatt vs en med km-skatt+bensin/diesel-skatt minskar nog inte.
Tycker för övrigt det börjar bli dags att aggressivt avveckla elbilsbidragen, idén med ett tak på 700k är väl inte helt fel, kommer troligen trycka ner ett par modeller som ligger strax över till strax under som en effekt.
En modell där beloppet sänks med 20k/år de närmsta åren, och taket sänks med 100k samtidigt för att sedan vara helt avveckalat om 3.5 år låter rimligt i min värld.
Dvs 2023: 50k bidrar, max 700k, 2024: 30k/600k, 20025: 10k/500k, 2026: inget
Tycker för övrigt det börjar bli dags att aggressivt avveckla elbilsbidragen, idén med ett tak på 700k är väl inte helt fel, kommer troligen trycka ner ett par modeller som ligger strax över till strax under som en effekt.
En modell där beloppet sänks med 20k/år de närmsta åren, och taket sänks med 100k samtidigt för att sedan vara helt avveckalat om 3.5 år låter rimligt i min värld.
Dvs 2023: 50k bidrar, max 700k, 2024: 30k/600k, 20025: 10k/500k, 2026: inget
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 009 inlägg
Politiker som lägger sig i mindre? Ett valår? That’ll be the day.