1 525 150 läst · 24 843 svar
1525k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Med 3000 mil per år är det nog, trots höjda förmånsvärden, bättre (om man kan) att ta ut en bil via jobbet. Förmånsvärdet vid låga mil gör en förmånsbil dyr, men vid höga mil så betalar ju företaget leasingen med oskattade pengar, så där blir det ett bra alternativ. Om man kör privat bil så långt blir det dyrt hur man än gör, men jag tror man kan chansa på en äldre bil och helt enkelt ta en risk att nåt rasar. Det gör ont när det händer, men över en 10 årsperiod blir det förmodligen lönsamt. Men, jag är förvånad att beg.priser är så höga. Jag räknade tex på en i3 och kom fram till att en 5 år gammal blir betydligt dyrare att ha en en privatleasad flång ny. Men vågade inte hoppa på leasing då jag nog kommer behöva köra mer än 1000 mil / år.J jocke31 skrev:Om man ska snegla lite på Norge, som ligger några år före oss i elektrifieringen så verkar det som om många handlare där helt enkelt börjar bli väldigt tveksamma till att ens ta in ICE-bilar som inbyte.
Men - håller helt med dig om att utvecklingen är lite osäker. Och det är väl därför som leasing är ett bra alternativ för många. Undantaget är väl de som kör långa sträckor per år. Om man kör 3000-5000 mil per år så blir det väldigt dyrt att leasa - om det ens är möjligt.
Du kan få fler än 1000mil/år med leasing, 2000 erbjuder de flesta.J JohanLun skrev:Med 3000 mil per år är det nog, trots höjda förmånsvärden, bättre (om man kan) att ta ut en bil via jobbet. Förmånsvärdet vid låga mil gör en förmånsbil dyr, men vid höga mil så betalar ju företaget leasingen med oskattade pengar, så där blir det ett bra alternativ. Om man kör privat bil så långt blir det dyrt hur man än gör, men jag tror man kan chansa på en äldre bil och helt enkelt ta en risk att nåt rasar. Det gör ont när det händer, men över en 10 årsperiod blir det förmodligen lönsamt. Men, jag är förvånad att beg.priser är så höga. Jag räknade tex på en i3 och kom fram till att en 5 år gammal blir betydligt dyrare att ha en en privatleasad flång ny. Men vågade inte hoppa på leasing då jag nog kommer behöva köra mer än 1000 mil / år.
Ja, det är ju därför det är en god idé att byta till elbil från ICE-bil nu, medan den gamla bilen har kvar hyfsat värde och det dessutom finns en miljöbilsbonus. Bonusen kommer garanterat att först minska och därefter försvinna. Bränslepriserna kommer stiga och malus kommer öka.V Vortex skrev:
Ja, för de som har möjlighet att ta ut förmånsbil så är det ofta vettigt. Jag tänkte mer på de som kör långt privat.J JohanLun skrev:Med 3000 mil per år är det nog, trots höjda förmånsvärden, bättre (om man kan) att ta ut en bil via jobbet. Förmånsvärdet vid låga mil gör en förmånsbil dyr, men vid höga mil så betalar ju företaget leasingen med oskattade pengar, så där blir det ett bra alternativ. Om man kör privat bil så långt blir det dyrt hur man än gör, men jag tror man kan chansa på en äldre bil och helt enkelt ta en risk att nåt rasar. Det gör ont när det händer, men över en 10 årsperiod blir det förmodligen lönsamt. Men, jag är förvånad att beg.priser är så höga. Jag räknade tex på en i3 och kom fram till att en 5 år gammal blir betydligt dyrare att ha en en privatleasad flång ny. Men vågade inte hoppa på leasing då jag nog kommer behöva köra mer än 1000 mil / år.
Som regel är det alltid en högre procentuell värdeminskning desto högre inköpspris på bilen. Desto mer extra lull lull man väljer till desto mer förlorar man vid försäljning.
I total motsats till BMW kan man ta Dacia som exempel. En Dacia Sandero tappar bara 15-25% av nypriset efter 3 år.
Finns nog inte många ICE eller elbilar som slår det ekonomiskt.
Avseende skillnad i nypris mellan ICE och Elbil. Om det nu skiljer 200.000kr i nypris. Är det ingen som räknar med avkastning på det sparade kapitalet? Äger man bilen i 5 år och betalar 200.000 mindre vid köpet och istället investerar beloppet med en snittavkastning på låt säga 8% årligen så har dessa 200.000 vuxit till ca 295.000kr på 5 år.
Då har man plötsligt 95.000kr extra att köpa bil för när det är dags att byta efter 5år.
I total motsats till BMW kan man ta Dacia som exempel. En Dacia Sandero tappar bara 15-25% av nypriset efter 3 år.
Finns nog inte många ICE eller elbilar som slår det ekonomiskt.
Avseende skillnad i nypris mellan ICE och Elbil. Om det nu skiljer 200.000kr i nypris. Är det ingen som räknar med avkastning på det sparade kapitalet? Äger man bilen i 5 år och betalar 200.000 mindre vid köpet och istället investerar beloppet med en snittavkastning på låt säga 8% årligen så har dessa 200.000 vuxit till ca 295.000kr på 5 år.
Då har man plötsligt 95.000kr extra att köpa bil för när det är dags att byta efter 5år.
Eller 95 000 kr mindre om man har otur.M Mathias1 skrev:Som regel är det alltid en högre procentuell värdeminskning desto högre inköpspris på bilen. Desto mer extra lull lull man väljer till desto mer förlorar man vid försäljning.
I total motsats till BMW kan man ta Dacia som exempel. En Dacia Sandero tappar bara 15-25% av nypriset efter 3 år.
Finns nog inte många ICE eller elbilar som slår det ekonomiskt.
Avseende skillnad i nypris mellan ICE och Elbil. Om det nu skiljer 200.000kr i nypris. Är det ingen som räknar med avkastning på det sparade kapitalet? Äger man bilen i 5 år och betalar 200.000 mindre vid köpet och istället investerar beloppet med en snittavkastning på låt säga 8% årligen så har dessa 200.000 vuxit till ca 295.000kr på 5 år.
Då har man plötsligt 95.000kr extra att köpa bil för när det är dags att byta efter 5år.
Jag är ganska säker på att den inte är frisk. Den är importerad från Litauen och säljs av en liten handlare med lite väl bra pris och få mil på mätaren. Gissar att den varit krockad och kanske exporterats som skrot från USA.Fairlane skrev:
On topic så borde den vara ännu mer värd om historiken varit bättre.
Byggveteran
· 2 422 inlägg
Nu såldes den ny i Estland och det är därifrån den importerats.P Pin skrev:
Däremot så annonserades den ju ut av KVD för 4 mil sedan i höstas och då stod det 380 000 kr på prislappen så det har blivit en liten ökning av priset
Jag svarade tydligen på fel inlägg, det var den andra Teslan BPY94W jag menade.A Argastesnickaren skrev:
Så även den andra var import då. Frågan är ju om den gick över eller under ”annonserat” pris på KVD. Jag har sett många exempel på bilar som passerat KVD och sedan säljs igen av småhandlare. Kanske har de gjort ingenting med bilen, i bästa fall fixat småfel och skavanker och i värsta fall är det en sminkad gris. De mer exklusiva bilar jag sett på KVD har varit riktigt sunkiga, bilar för en miljon (nypris) som varit repiga och trasiga och smutsiga in och utvändigt. Ofta inte ens servade ordentligt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 194 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 194 inlägg
Nja, med 94 hk så skulle jag inte vilja betala mer, hur bra historik den än har.P Pin skrev:
Nu får du lägga in lite realistiskt pris. 2000 mil per år är 3100 i månaden på corsaE än så länge. 1500 mil funkar inte för en jobbpendlare med 8 mil om dagen.K Krille4 skrev:Enklaste jämförelsen för Corsan är att jämföra just privatleasingen för ex 1000 mil/år:
- Corsa-e 2 699 kr/mån + skatt 30 kr/mån (360 kr/år) = 2 729 kr/mån
- Corsa 2 549 kr/mån + skatt 280 kr/mån (3356 kr/år) = 2 828 kr/mån
Bara skillnaden i skatt gör att elmodellen blir billigare och sedan sparar man kanske 8/kr milen d v s 8 000 kr per år i bränslekostnad räknat på 1000 mil/år
Att månadsavgiften på elmodellen är så låg trots ett mycket högre pris tyder på att Opel ändå räknar på ett mycket bra andahandsvärde.
/Krille
Nu jämför du äpplen och päron igen? Rkarlsson skrev:
Den " vanliga" Cosan blir väl också dyrare om du ökar milen till 2000?
Då kostar den 2750 kr/mån och blir fortfarande dyrare per månad än Corsa-e...... ungefär samma pris per månad inkl skatt och sedan sparar man dubbelt så mycket på bränslet d v s ungefär 16 000 kr per år.
/Krille