Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
När du räknar på totala kostnaden blir det som sagt inte så dyrt. T.ex. är ju restvärdet betydligt högre. Ny mot ny då. Har man en befintlig bil som är trygg blir ekvationen såklart annorlunda
Men det är inte så enkelt som du vill få det till.
Frågan är varför man ska lägga 200' för att få en elbil.
 
N
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men det är inte så enkelt som du vill få det till.
Frågan är varför man ska lägga 200' för att få en elbil.
Nej din fråga är ju varför DU ska lägga 200’ för att få en elbil. Och det vet vi inte. Det får du räkna själv på.
Men du får nog sluta generalisera och få det att låta som det inte är värt det för någon bara för att du inte kan få ihop din kalkyl.
 
  • Gilla
ReginB och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Nej jag tog ett verkligt exempel, bmw i3. Eftersom vi inte kan jämföra corsan så blir det ju inte rättvist. Så vi kan ju inte räkna på fallet corsa och inte helt riktigt i3 heller då bmw inte har en bensinbil med just i3.
Men verkligheten är att bmw i3 ligger nånstans på 200 000 på 3 år.
Alla BMW halveras minst i värde på tre år men jag förstår inte hur det är relevant i ditt exempel.

/Krille
 
K Krille4 skrev:
Alla BMW halveras minst i värde på tre år men jag förstår inte hur det är relevant i ditt exempel.

/Krille
Nej du behöver inte förstå. Jag kan bara tycka det är skumt att den tappar 50%. Du kanske inte tycker det i för sig. Bilen i fråga är ju ett totalt ekonomiskt haveri.
 
Kollar på Kia Niro då lite snabbt som exempel på hur det sett ut.

2019
E-Niro 64kWh finns några strax under 300'
Kia Niro ~220'
Diff 80'

2022
E-Niro 64kWh 485' (-70' premie?)
Niro 1,6h 288'
Diff 197' (127)

E-Niro har tappat ca 185' (115)
Niro har tappat ca 68'
Det blir då 117' (47') i skillnad i kapitalkostnad

Antar 1500 mil per år och elen sparar 10:- mil -> 15.000 i bränsle x3år = 45.000
Skatten har varit låg så den räknar vi inte med. Så med en premie på 70' går det i princip jämnt ut
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
N Nils ST skrev:
Nej din fråga är ju varför DU ska lägga 200’ för att få en elbil. Och det vet vi inte. Det får du räkna själv på.
Men du får nog sluta generalisera och få det att låta som det inte är värt det för någon bara för att du inte kan få ihop din kalkyl.
Varför skulle du välja att lägga ut 200' till för att få en elbil?
 
R Rkarlsson skrev:
Nej du behöver inte förstå. Jag kan bara tycka det är skumt att den tappar 50%. Du kanske inte tycker det i för sig. Bilen i fråga är ju ett totalt ekonomiskt haveri.
Skumt? I stort sett alla nya bilar tappar 50% i värde på tre år så i3 är knappast unik.

/Krille
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Varför skulle du välja att lägga ut 200' till för att få en elbil?
Jag vill inte skaka fram så mycket pengar just nu, men jag tror ekvationen går ihop ekonomiskt, fördel för miljön och bättre körbarhet. Dvs ska man köpa ny premium bil borde valet vara lätt. Men beg finns ännu få bra alternativ med el.
 
N
Bananskalare Bananskalare skrev:
Varför skulle du välja att lägga ut 200' till för att få en elbil?
Tackar som frågar!
1.För att jag kör såpass mycket att jag sparar på det.
2. Jag anser att det är bättre för miljön än en ICE bil och jag vill ta mitt ansvar när jag har möjlighet. (Observera bättre för miljö , inte bra för miljön)
3. Jag tycker det är roligt med ny teknik och uppskattar elbilars köregenskaper.
4. Smidigheten att alltid ha ”fulltankat” på morgonen.

Vet inte hur detta hjälper dig men nu vet du iallafall.
 
  • Gilla
ReginB och 5 till
  • Laddar…
Intressant med diskussionen ovan med jämförande kalkyler. Om vi nu bara tittar på ekonomin och bortser från miljöaspekter osv så finns det något som är värt att beakta i sammanhanget. Nämligen att intresset för att köpa en begagnad ICE-bil kommer minska rejält de närmsta åren. Det kommer helt enkelt bli svårt att hitta köpare till en sådan bil år 2025.
Så att köpa en ICE-bil kommer troligen bli en dålig affär. Och ju dyrare bil, desto större möjlig ekonomisk förlust. Leasa möjligen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Skumt? I stort sett alla nya bilar tappar 50% i värde på tre år så i3 är knappast unik.

/Krille
Brukar skoja om att bara du har satt dig i din nya bil första gången så har du tappat 50%
Av värdet;)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Nä är det vid rödljus släpper jag aldrig upp kopplingen så motorn stannar. Det lilla man står i mina trakter kostar säkert mer än att ha motorn igång. Men den är bra när bommarna är nere och man väntar i 2-3 minuter.
Jag såg beräkningar på det där: Om motorna stannar mer än 7-8 sekunder så tjänar man på det.
Så vid kortare stopp så är det egetnligen inte bättre, men start/stopp träder ju förstås in så fort som möjligt (för att i de flesta fall vara stannad så länge som möjligt), vilket jag tyckte vara lite irriterande.

Där är en hybrid (elelr laddhybrid) mycket bättre, då den ju använder elmotorn för att komma iväg (även om batteriet är i princip noll) så man behöver aldrig "vänta" på att motorn skall starta
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kollar på Kia Niro då lite snabbt som exempel på hur det sett ut.

2019
E-Niro 64kWh finns några strax under 300'
Kia Niro ~220'
Diff 80'

2022
E-Niro 64kWh 485' (-70' premie?)
Niro 1,6h 288'
Diff 197' (127)

E-Niro har tappat ca 185' (115)
Niro har tappat ca 68'
Det blir då 117' (47') i skillnad i kapitalkostnad

Antar 1500 mil per år och elen sparar 10:- mil -> 15.000 i bränsle x3år = 45.000
Skatten har varit låg så den räknar vi inte med. Så med en premie på 70' går det i princip jämnt ut
Utmärkt exempel förutom att diff mellan el och bensin per mil blir mer än 10kr/mil så kalkylen är verkligen intresserant. Jag tänker beställa privatleasing på E-Niro i vår :)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Fairlane
Kan man köpa mycket bensin för 200' kronor?
Svaret är självfallet ja.

Om en elbil är 200' dyrare i inköp än en ICE bil, innebär det att man har 200' mer att köpa bensin för?
Svaret är nej.

Enda sättet att få det svaret till ja är att man jämför att behålla båda bilarna tills de skrotas och inga andra kostnader skiljer.

Ett enkelt räkneexempel.
Vi har en elbil som kostar 500' och en motsvarande ICE-bil som kostar 300', dvs en skillnad på 200'

Om vi köper båda och säljer de efter 3 år och vi antar en värdeminskning på 50% i båda fallen, så får vi 250' för elbilen och 150' för ICE-bilen. Nu ärr skillnaden helt plötsligt 100', så det är rätt tydligt att det inte funnits några 200' att köpa bensin för.

Kan man ha invändningar mot uträkningen ovan?
Absolut, värdeminskningen kan vara annorlunda, jag har inte tagit hänsyn till bonus/malus eller andra skatter etc. Inte heller har jag räknat med att vissa vill behålla bilen längre eller att möjligheten att dra släp skiljer eller att matkontot går upp om man måste stanna på vägen och äta lunch/middag medan man laddar, mm.
Det finns en mängd andra saker som kan påverka, men det blir rätt tydligt att man inte bara kan titta på skillnaden i inköpspris och tro att man kan köpa bensin för den mellanskillnaden.

Jämförelser med en äldre ICE-bil som man meckar med själv är också märkliga. Det är snarare en jämförelse mellan ny och gammal bil än mellan elbil och ICE-bil.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.