1 525 150 läst · 24 843 svar
1525k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Sant!Fairlane skrev:Kan man köpa mycket bensin för 200' kronor?
Svaret är självfallet ja.
Om en elbil är 200' dyrare i inköp än en ICE bil, innebär det att man har 200' mer att köpa bensin för?
Svaret är nej.
Enda sättet att få det svaret till ja är att man jämför att behålla båda bilarna tills de skrotas och inga andra kostnader skiljer.
Ett enkelt räkneexempel.
Vi har en elbil som kostar 500' och en motsvarande ICE-bil som kostar 300', dvs en skillnad på 200'
Om vi köper båda och säljer de efter 3 år och vi antar en värdeminskning på 50% i båda fallen, så får vi 250' för elbilen och 150' för ICE-bilen. Nu ärr skillnaden helt plötsligt 100', så det är rätt tydligt att det inte funnits några 200' att köpa bensin för.
Kan man ha invändningar mot uträkningen ovan?
Absolut, värdeminskningen kan vara annorlunda, jag har inte tagit hänsyn till bonus/malus eller andra skatter etc. Inte heller har jag räknat med att vissa vill behålla bilen längre eller att möjligheten att dra släp skiljer eller att matkontot går upp om man måste stanna på vägen och äta lunch/middag medan man laddar, mm.
Det finns en mängd andra saker som kan påverka, men det blir rätt tydligt att man inte bara kan titta på skillnaden i inköpspris och tro att man kan köpa bensin för den mellanskillnaden.
Jämförelser med en äldre ICE-bil som man meckar med själv är också märkliga. Det är snarare en jämförelse mellan ny och gammal bil än mellan elbil och ICE-bil.
Skatt, försäkring, service, andrahandsvärde, reparationer, användbarhet, körbarhet. Det är många faktorer.
Det bästa sättet att jämföra är på en leasingbil (eller förmånsbil om man så vill ) där man har en fast månadskostnad för ett visst miltal. Då kan man direkt se om det lönar sig. Men får man ett annat miltal så faller kalkylen (jag har det problmet med min iofs inte elbil men PHEV som jag har via jobbet, den hade faktiskt lönat sig - en passat till lägre totalkost än en golf - om jag inte haft den bara under corona när den stått mest stilla).
Men som alltid med bilar så är inte valen rationella. En V6 eller en lite snyggare kaross går heller inte att räkna hem. Ändå väljer många det. Inte heller automatlåda och AC är speciellt lönsamt. Givet att man inte väljer modeller som har väldigt bra andrahandsvärde där dessa förväntas för att bilen inte ska bli osäljbar.
Lite som med mat, möbler mm. Man köper för mer än att bli mätt och ha nånstans att sitta.
Om fordonet är 100% för transport i ett företag där man inte ens kör själv kan man räkna strikt ekonomiskt. Annars är det alltid ett mått känslor inblandade.
Nja, så mycket mer 10 kr milen i bensin spar du nog inte.Jonatan79 skrev:
En snabb googling (inte undersökt närmare än så) så drar e-niron ca 1,6 kWh/mil och niron någonstans mellan 0,2-0,5 l/mil. Räknar vi på den högre bensinsiffran och snittar på 1 kr/kWh så spar du faktiskt inte ens 10kr/mil.
Enklaste jämförelsen för Corsan är att jämföra just privatleasingen för ex 1000 mil/år:? Rkarlsson skrev:
- Corsa-e 2 699 kr/mån + skatt 30 kr/mån (360 kr/år) = 2 729 kr/mån
- Corsa 2 549 kr/mån + skatt 280 kr/mån (3356 kr/år) = 2 828 kr/mån
Bara skillnaden i skatt gör att elmodellen blir billigare och sedan sparar man kanske 8/kr milen d v s 8 000 kr per år i bränslekostnad räknat på 1000 mil/år
Att månadsavgiften på elmodellen är så låg trots ett mycket högre pris tyder på att Opel ändå räknar på ett mycket bra andahandsvärde.
/Krille
Instämmer helt, leasar en i3a nu, deras erbjudande från förra året för 2995kr/mån inkl vinterdäck. Är en trevlig bil, som jag lånsiktigt kan tänka mig att ha som 2:a bil (använder som enda bil just nu). Stör mig dock på avsaknad av backkamera, adaptiv farthållare samt en de senaste årsmodellerna har ett störande "pedestrian warning"-ljud i lägre hastigheter (typ under 40-50 km/h), känns som att åka runt med tinnitus.J JohanLun skrev:Jag har spanat på beg i3 (men tycker de är för dyra) och om du hittar en tre år gammal som gått 9000 mil för 200 och som hade utrustning så den kostat 450 efter bonus... Så ska jag köpa den av dig. Men i3 har sagts vara ett idiotiskt nybilsköp då den kostar som en tesla3 ny men som en Zoe beg. Stämmer väl inte riktigt, men ligger nåt i det...
Men allt i allt är jag sugen på att köpa en begagnad i3 med lite mer utrustning i som har ett par år på nacken, men det är inga halvapriset på dem, hade köpt direkt om jag sett det.
Här är en lagerbil med rätt utrustningsnivå, den kostar 490k, dvs 420k efter bonus.
https://hitta.bmw.se/r/I01-i3/i3s-120Ah-WBY8P6100N7K64686
Här är en bil från 2019 men knappt 3k mil på mätaren, ligger ute för 325k, vilket verkar vara ett bra pris efter jag letat runt bland det som finns ute.
https://bilweb.se/stockholms-lan/bm...p-varm-h-k-kamera-navi-2019-halvkombi-9395375
Dvs, på tre år har den tappat 100k i värde, 25% av nypris (efter bonus såklart, eftersom det är det faktiska priset för bilen för köparen)
Hade jag kunnat köpa bilen ovan för 210k istället hade jag hoppat på den möjligheten och köpt nu istället för att vänta på nuvarande leasing går ut.
Allvetare
· Tullinge
· 6 028 inlägg
Det fattas en viktig detalj i din uträkning. Det är andrahands värdet. Vet vi att en elbil är 100' dyrare begagnad? Självklart måste jämförelsen vara likvärdig. Där har du rätt. Dessutom misstänker jag att en 10år gammal elbil har ett ganska dåligt andrahandsvärde. Med tanke på att tekniken för elbilar borde ha förändrats väldigt mycket.Fairlane skrev:Kan man köpa mycket bensin för 200' kronor?
Svaret är självfallet ja.
Om en elbil är 200' dyrare i inköp än en ICE bil, innebär det att man har 200' mer att köpa bensin för?
Svaret är nej.
Enda sättet att få det svaret till ja är att man jämför att behålla båda bilarna tills de skrotas och inga andra kostnader skiljer.
Ett enkelt räkneexempel.
Vi har en elbil som kostar 500' och en motsvarande ICE-bil som kostar 300', dvs en skillnad på 200'
Om vi köper båda och säljer de efter 3 år och vi antar en värdeminskning på 50% i båda fallen, så får vi 250' för elbilen och 150' för ICE-bilen. Nu ärr skillnaden helt plötsligt 100', så det är rätt tydligt att det inte funnits några 200' att köpa bensin för.
Kan man ha invändningar mot uträkningen ovan?
Absolut, värdeminskningen kan vara annorlunda, jag har inte tagit hänsyn till bonus/malus eller andra skatter etc. Inte heller har jag räknat med att vissa vill behålla bilen längre eller att möjligheten att dra släp skiljer eller att matkontot går upp om man måste stanna på vägen och äta lunch/middag medan man laddar, mm.
Det finns en mängd andra saker som kan påverka, men det blir rätt tydligt att man inte bara kan titta på skillnaden i inköpspris och tro att man kan köpa bensin för den mellanskillnaden.
Jämförelser med en äldre ICE-bil som man meckar med själv är också märkliga. Det är snarare en jämförelse mellan ny och gammal bil än mellan elbil och ICE-bil.
Jag själv pratar om nya bilar. Jämförelsen måste vara rättvis. Oavsett biltyp.
Men din uträkning handlar korrekt om nya bilar.
Detta är väl ett helt ok pris på en (nästan) 10 år gammal bil? Förlorat ca 70% av nypriset (minns inte vad model S låg på 2013), min gamla VW passat diesel hade förlorat mer än så när vi sålde den i höstas.Bananskalare skrev:Det fattas en viktig detalj i din uträkning. Det är andrahands värdet. Vet vi att en elbil är 100' dyrare begagnad? Självklart måste jämförelsen vara likvärdig. Där har du rätt. Dessutom misstänker jag att en 10år gammal elbil har ett ganska dåligt andrahandsvärde. Med tanke på att tekniken för elbilar borde ha förändrats väldigt mycket.
Jag själv pratar om nya bilar. Jämförelsen måste vara rättvis. Oavsett biltyp.
Men din uträkning handlar korrekt om nya bilar.
https://bilweb.se/stockholms-lan/tesla-model-s-85-panorama-navi-2013-sedan-9363983
Exakt, och ICE-corsan kanske är helt värdelös ifall bensinen har börjat kosta 35:-/liter om 3 år.? Rkarlsson skrev:
Räkna på det du ...
Jag vet redan att du har ju bestämt dig, så allt du räknar på har den bias'en.
Så det är nog el-Corsan som har värdet 200 kr om 3 år, och ICE-Corsan har nog stigit i värde, till ca 300.000.
Så vad du än gör, håll dig på långt avstånd från alla elbilar, BARA SKIT.
Bra, kan vi släppa detta nu, och fokusera på ifall elbil numera klarar det den måste, FÖR DEN SOM är INTRESSERAD av en elbil.
Här är en som bara är 8 år gammal, har förlorat 50% på den tiden, vilket är mindre än någon bensin/diesel bil jag hört talas minska på 8 år, där brukar man ju säga 50% på 3 år.
https://bilweb.se/skane-lan/tesla-model-s-85d-autopilot-panorama-gratisladdning-2014-sedan-9161379
https://bilweb.se/skane-lan/tesla-model-s-85d-autopilot-panorama-gratisladdning-2014-sedan-9161379
All hittills tillgänglig statistik tyder på att elbilar tappar procentuellt mindre i värde, dock tror jag det beror på begränsat utbud ännu så länge, långsiktigt borde de nog följa ungefär samma kurva som nuvarande ICE-bilar. Dock tror jag när den tiden kommer så kommer ICE-bilar, utöver speciella samlarmodeller, rasa ännu mer i värde än vad de gör idag.
Är möjligt att elbilar kommer att ha lite lägre värdeminskning än ICE-bilar även långsiktigt, om det visar sig att de är mer driftsäkra och kräver mindre underhåll/reparationer när de åldras. Vilket brukar påstås vara fallet. Orosmomentet har ju alltid varit batterierna, men tillgänglig statistik tyder på att det är ett icke-problem för alla moderna elbilar med vettig teknik. (finns säkert något kina-skräp där batterierna rasar, men dem borde man hålla sig borta från oavsett)
Är möjligt att elbilar kommer att ha lite lägre värdeminskning än ICE-bilar även långsiktigt, om det visar sig att de är mer driftsäkra och kräver mindre underhåll/reparationer när de åldras. Vilket brukar påstås vara fallet. Orosmomentet har ju alltid varit batterierna, men tillgänglig statistik tyder på att det är ett icke-problem för alla moderna elbilar med vettig teknik. (finns säkert något kina-skräp där batterierna rasar, men dem borde man hålla sig borta från oavsett)
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 194 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 194 inlägg
Nja, jag hade med följande: "och vi antar en värdeminskning på 50% i båda fallen, så får vi 250' för elbilen och 150' för ICE-bilen", dvs ett antagande av att båda bilarna tappar 50% på 3 år. Det kan vara helt fel, det kan vara mer eller mindre, och det kan skilja mellan bilarna, men detaljen är med.Bananskalare skrev:
När man talar om att behålla bilen i tre år och talar om att man har 200' att köpa bensin för så är det egentligen snarare så att man tänker att om värde på ICE-bilen rasat med 150' på tre år så ska elbilen ha tappat 350' på tre år för att man ska ha dessa 200' att köpa bensin för. Det tror jag att de flesta av oss i tråden kan vara överens om att det är orimligt. Kanske de som tror att batterierna är slut efter 5-6år tänker att det är rimligt.
Ja, det tycker jag iallafall. Antingen jämför man två nya bilar, en ICE-bil och en elbil, eller så jämför man en äldre bil och en nyare, men då ska det vara tydligt att det är den jämförelsen man gör och inte att det är elbil vs ICE-bil. Gammal bil vs ny bil kan vara nog så intressant att jämföra.Bananskalare skrev:
Kanske, men då hamnar man lätt in på samma ny bil vs gammal bil igen. Om tekniken på elbilar förbättras så mycket (inklusive laddmöjligheterna) så att elbilarna kan ersätta ICE-bilen för ännu fler människor, så kommer det påverka ICE-bilarnas värde kraftigt också, inte bara de äldre elbilarna.Bananskalare skrev:
EnigBananskalare skrev:
Jag tror som dig. Det goda andrahandsvärdet idag för EV är troligen bara pga brist. Det är många som insett att de kan spara bra med pengar i lägre driftskostnad, men både nya och begagnade EV är bristvara och det håller ju upp priserna.A ajn82 skrev:All hittills tillgänglig statistik tyder på att elbilar tappar procentuellt mindre i värde, dock tror jag det beror på begränsat utbud ännu så länge, långsiktigt borde de nog följa ungefär samma kurva som nuvarande ICE-bilar. Dock tror jag när den tiden kommer så kommer ICE-bilar, utöver speciella samlarmodeller, rasa ännu mer i värde än vad de gör idag.
Är möjligt att elbilar kommer att ha lite lägre värdeminskning än ICE-bilar även långsiktigt, om det visar sig att de är mer driftsäkra och kräver mindre underhåll/reparationer när de åldras. Vilket brukar påstås vara fallet. Orosmomentet har ju alltid varit batterierna, men tillgänglig statistik tyder på att det är ett icke-problem för alla moderna elbilar med vettig teknik. (finns säkert något kina-skräp där batterierna rasar, men dem borde man hålla sig borta från oavsett)
När normala förhållanden inträder om några år så finns det ingen anledning att tro att andrahandsvärdet kommer skilja sig markant mot vad vi historiskt har haft med ICE (bränslebilar).
Kanske t.o.m att de tidigare generationerna av EV sen faller mer i värde iom äldre teknik i ett nytt teknikområde som förbättras hela tiden. Detta beror nog mest på hur mycket förbättringar och sjunkande priser som nya generationer av EV kan få.
Detta är en osäkerhet som gör leasing ganska attraktivt idag. Inte för alla, men för de som åtminstone kan tänka sig leasing.
Ännu mer osäkert är priser på ICE.
Dels kan de falla som blyfyllda stenar. Om fossilt bränsle fortsätter öka i pris, om olika skatter på fordonen fortsätter göra dem alltmer oekonomiska osv. Om städer sätter fler restriktioner var de får köra, ifall det införs fler subventioner för elbilar, typ fri parkering eller ingen trängselskatt etc.
(fler subventioner typ de två sista kan jag dock inte se komma, det verkar mer gå åt andra hållet)
Men det krångliga är ju att ICE faktiskt inte alls behöver tappa värdet speciellt snabbt, kanske t.o.m kan det gå upp.
Främst tänker jag att nu minskar nyförsäljningen av ICE enormt brant, flera biltillverkare aviserar tidpunkter när de ska helt sluta sälja ICE i vissa länder, alla tillverkare har lagt utveckling av euro klass 7 motorer på hyllan, ingen biltillverkare tror att de kommer tillverka ICE-bilar om typ 5 år.
Detta kan leda till en brist på bränslebilar, det kanske fortfarande finns alltför många människor som behöver en ICE eller inte KAN ha en EV även om 4 år, eller 7 år etc. Och då kan det ju bli lite av krig på begagnatmarknaden efter de bilar som finns kvar.
Till detta så vet vi ju inte vart oljepriset tar vägen. Om efterfrågan sjunker (iom att kanske halva världens bilflotta går på el framöver) så brukar ju priset sjunka. Detta kan ju dock motverkas med skattehöjningar och skapa syntetiskt högt pris. Dock finns det nog gränser för hur mycket politikerna kan ta i där. Det måste vara anständigt och rimligt, och få medborgarnas acceptans.
Så pris på ICE-bilar tänker jag kan allt ifrån sjunka som stenar till att faktiskt gå upp.
Min kristallkula har aldrig varit så grumlig som här.
Min kristallkula pekar i den riktningen men den som lever får se...Mikael_L skrev:
Om man ska snegla lite på Norge, som ligger några år före oss i elektrifieringen så verkar det som om många handlare där helt enkelt börjar bli väldigt tveksamma till att ens ta in ICE-bilar som inbyte.Mikael_L skrev:Jag tror som dig. Det goda andrahandsvärdet idag för EV är troligen bara pga brist. Det är många som insett att de kan spara bra med pengar i lägre driftskostnad, men både nya och begagnade EV är bristvara och det håller ju upp priserna.
När normala förhållanden inträder om några år så finns det ingen anledning att tro att andrahandsvärdet kommer skilja sig markant mot vad vi historiskt har haft med ICE (bränslebilar).
Kanske t.o.m att de tidigare generationerna av EV sen faller mer i värde iom äldre teknik i ett nytt teknikområde som förbättras hela tiden. Detta beror nog mest på hur mycket förbättringar och sjunkande priser som nya generationer av EV kan få.
Detta är en osäkerhet som gör leasing ganska attraktivt idag. Inte för alla, men för de som åtminstone kan tänka sig leasing.
Ännu mer osäkert är priser på ICE.
Dels kan de falla som blyfyllda stenar. Om fossilt bränsle fortsätter öka i pris, om olika skatter på fordonen fortsätter göra dem alltmer oekonomiska osv. Om städer sätter fler restriktioner var de får köra, ifall det införs fler subventioner för elbilar, typ fri parkering eller ingen trängselskatt etc.
(fler subventioner typ de två sista kan jag dock inte se komma, det verkar mer gå åt andra hållet)
Men det krångliga är ju att ICE faktiskt inte alls behöver tappa värdet speciellt snabbt, kanske t.o.m kan det gå upp.
Främst tänker jag att nu minskar nyförsäljningen av ICE enormt brant, flera biltillverkare aviserar tidpunkter när de ska helt sluta sälja ICE i vissa länder, alla tillverkare har lagt utveckling av euro klass 7 motorer på hyllan, ingen biltillverkare tror att de kommer tillverka ICE-bilar om typ 5 år.
Detta kan leda till en brist på bränslebilar, det kanske fortfarande finns alltför många människor som behöver en ICE eller inte KAN ha en EV även om 4 år, eller 7 år etc. Och då kan det ju bli lite av krig på begagnatmarknaden efter de bilar som finns kvar.
Till detta så vet vi ju inte vart oljepriset tar vägen. Om efterfrågan sjunker (iom att kanske halva världens bilflotta går på el framöver) så brukar ju priset sjunka. Detta kan ju dock motverkas med skattehöjningar och skapa syntetiskt högt pris. Dock finns det nog gränser för hur mycket politikerna kan ta i där. Det måste vara anständigt och rimligt, och få medborgarnas acceptans.
Så pris på ICE-bilar tänker jag kan allt ifrån sjunka som stenar till att faktiskt gå upp.
Min kristallkula har aldrig varit så grumlig som här.
Men - håller helt med dig om att utvecklingen är lite osäker. Och det är väl därför som leasing är ett bra alternativ för många. Undantaget är väl de som kör långa sträckor per år. Om man kör 3000-5000 mil per år så blir det väldigt dyrt att leasa - om det ens är möjligt.
Just precis nu verkar begagnatmarknaden vara riktigt het i alla fall.
Kändes riktigt fint att vår bensin-V90 bara tappat 40% efter 5,5år när vi nyss bytte bil.
Brukar vara jobbigt att bli av med bil men nu "slogs" bilförsäljarna om att få köpa den.
Kändes riktigt fint att vår bensin-V90 bara tappat 40% efter 5,5år när vi nyss bytte bil.
Brukar vara jobbigt att bli av med bil men nu "slogs" bilförsäljarna om att få köpa den.