1 524 102 läst · 24 843 svar
1524k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Tidnigen Vi Bilägare har gjort en kul test, åkt elbil och tåg från Oslo till Paris.
Bilen skulle ta 26 tim enligt planerare, tåget 27.
Tågetresenären var framme en timme för sent, bilen 10 timmar.
Tågresan kostade 3.100, elen till bilen 3.300+bro/ vägavgifter.
Tiden för laddning var nästan 12 timmar. Strulande laddning på olika vis var det som sinkade bilens tid.
Tågets problem var att det tog en dag att boka resan hos 7 olika tågbolag.
Bilen skulle ta 26 tim enligt planerare, tåget 27.
Tågetresenären var framme en timme för sent, bilen 10 timmar.
Tågresan kostade 3.100, elen till bilen 3.300+bro/ vägavgifter.
Tiden för laddning var nästan 12 timmar. Strulande laddning på olika vis var det som sinkade bilens tid.
Tågets problem var att det tog en dag att boka resan hos 7 olika tågbolag.
Inte en Tesla med andra ord?Isakare skrev:Tidnigen Vi Bilägare har gjort en kul test, åkt elbil och tåg från Oslo till Paris.
Bilen skulle ta 26 tim enligt planerare, tåget 27.
Tågetresenären var framme en timme för sent, bilen 10 timmar.
Tågresan kostade 3.100, elen till bilen 3.300+bro/ vägavgifter.
Tiden för laddning var nästan 12 timmar. Strulande laddning på olika vis var det som sinkade bilens tid.
Tågets problem var att det tog en dag att boka resan hos 7 olika tågbolag.
Medlem
· Stockholm
· 7 363 inlägg
Med andra ord ekonomiskt om man inte åker ensam, annars inteIsakare skrev:Tidnigen Vi Bilägare har gjort en kul test, åkt elbil och tåg från Oslo till Paris.
Bilen skulle ta 26 tim enligt planerare, tåget 27.
Tågetresenären var framme en timme för sent, bilen 10 timmar.
Tågresan kostade 3.100, elen till bilen 3.300+bro/ vägavgifter.
Tiden för laddning var nästan 12 timmar. Strulande laddning på olika vis var det som sinkade bilens tid.
Tågets problem var att det tog en dag att boka resan hos 7 olika tågbolag.
Är det inte detta test som gjordes rent fiktivt?Isakare skrev:Tidnigen Vi Bilägare har gjort en kul test, åkt elbil och tåg från Oslo till Paris.
Bilen skulle ta 26 tim enligt planerare, tåget 27.
Tågetresenären var framme en timme för sent, bilen 10 timmar.
Tågresan kostade 3.100, elen till bilen 3.300+bro/ vägavgifter.
Tiden för laddning var nästan 12 timmar. Strulande laddning på olika vis var det som sinkade bilens tid.
Tågets problem var att det tog en dag att boka resan hos 7 olika tågbolag.
26 timmar beräknad tid, 12 timmars laddning och 10 timmars strul låter orimligt. Med en tesla model 3 lr är det 2 timmars laddning och resan tar totalt 20 timmar inklusive laddning enligt ABRP.
Med en polestar tar resan enligt ABRP 21 timmar och 40 min med 3,5 timmars laddning.
Vad var det för elbil på de testet kan man ju undra.
Stämmer att det blir 20 timmar i ABRP. Intressant är att se hur det blir att nöta utländsk motorväg i ca 130 km/h vilket borde gå bra i gles trafik på natten. Kör ca 2 timmar eller 260 km och ladda sedan 40 minuter gång på gång.N Nils ST skrev:Är det inte detta test som gjordes rent fiktivt?
26 timmar beräknad tid, 12 timmars laddning och 10 timmars strul låter orimligt. Med en tesla model 3 lr är det 2 timmars laddning och resan tar totalt 20 timmar inklusive laddning enligt ABRP.
Med en polestar tar resan enligt ABRP 21 timmar och 40 min med 3,5 timmars laddning.
Vad var det för elbil på de testet kan man ju undra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför har du ställt in så långa laddningar? Så ser det inte ut för mig. Man laddar inte upp till 90-100 % när man är ute på långtur utan man laddar så mycket man behöver för att klara sig till nästa laddning för att resa så effektivt som möjligt.P Pin skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 947 inlägg
12h laddning låter ju extremt, inte för att ViB.. stannar dom och laddar på ICA Maxi eller?Isakare skrev:Tidnigen Vi Bilägare har gjort en kul test, åkt elbil och tåg från Oslo till Paris.
Bilen skulle ta 26 tim enligt planerare, tåget 27.
Tågetresenären var framme en timme för sent, bilen 10 timmar.
Tågresan kostade 3.100, elen till bilen 3.300+bro/ vägavgifter.
Tiden för laddning var nästan 12 timmar. Strulande laddning på olika vis var det som sinkade bilens tid.
Tågets problem var att det tog en dag att boka resan hos 7 olika tågbolag.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 947 inlägg
Den bör istället ladda till kanske 70% bör att snabba på resanP Pin skrev:
Ja då kan det t ett tag. Man får nog välja elbil efter behov. Har man tänkt åka på långsemester ner i Europa så kanske man inte ska skaffa sig en mg som inte laddar speciellt snabbt. Med en nissan leaf 24 kWh hade resan säkert tagit två vecka om det ens hade vart möjligt…Isakare skrev:
Jag har inte ställt in långa laddningar. Jag har satt hastigheten till 115% och toppfart 150.N Nils ST skrev:
Om jag laddar till 70% istf ca 90% blir det ju ännu kortare körsträcka och tätare laddstopp, om än kortare sådana. Från 10 till 90 är 80 av batteriets kapacitet. Från 10 till 70 är 60 procent. Om jag laddar endast till 70% kan jag köra 60/80=3/4 eller 75% av sträckan och tiden, alltså en och en halv till två timmar. Det är inget jag vill göra även om laddstoppet bara skulle ta en kvart.