Tidnigen Vi Bilägare har gjort en kul test, åkt elbil och tåg från Oslo till Paris.
Bilen skulle ta 26 tim enligt planerare, tåget 27.
Tågetresenären var framme en timme för sent, bilen 10 timmar.
Tågresan kostade 3.100, elen till bilen 3.300+bro/ vägavgifter.
Tiden för laddning var nästan 12 timmar. Strulande laddning på olika vis var det som sinkade bilens tid.
Tågets problem var att det tog en dag att boka resan hos 7 olika tågbolag.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Tidnigen Vi Bilägare har gjort en kul test, åkt elbil och tåg från Oslo till Paris.
Bilen skulle ta 26 tim enligt planerare, tåget 27.
Tågetresenären var framme en timme för sent, bilen 10 timmar.
Tågresan kostade 3.100, elen till bilen 3.300+bro/ vägavgifter.
Tiden för laddning var nästan 12 timmar. Strulande laddning på olika vis var det som sinkade bilens tid.
Tågets problem var att det tog en dag att boka resan hos 7 olika tågbolag.
Inte en Tesla med andra ord?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Tidnigen Vi Bilägare har gjort en kul test, åkt elbil och tåg från Oslo till Paris.
Bilen skulle ta 26 tim enligt planerare, tåget 27.
Tågetresenären var framme en timme för sent, bilen 10 timmar.
Tågresan kostade 3.100, elen till bilen 3.300+bro/ vägavgifter.
Tiden för laddning var nästan 12 timmar. Strulande laddning på olika vis var det som sinkade bilens tid.
Tågets problem var att det tog en dag att boka resan hos 7 olika tågbolag.
Med andra ord ekonomiskt om man inte åker ensam, annars inte
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
N
Isakare Isakare skrev:
Tidnigen Vi Bilägare har gjort en kul test, åkt elbil och tåg från Oslo till Paris.
Bilen skulle ta 26 tim enligt planerare, tåget 27.
Tågetresenären var framme en timme för sent, bilen 10 timmar.
Tågresan kostade 3.100, elen till bilen 3.300+bro/ vägavgifter.
Tiden för laddning var nästan 12 timmar. Strulande laddning på olika vis var det som sinkade bilens tid.
Tågets problem var att det tog en dag att boka resan hos 7 olika tågbolag.
Är det inte detta test som gjordes rent fiktivt?
26 timmar beräknad tid, 12 timmars laddning och 10 timmars strul låter orimligt. Med en tesla model 3 lr är det 2 timmars laddning och resan tar totalt 20 timmar inklusive laddning enligt ABRP.
Med en polestar tar resan enligt ABRP 21 timmar och 40 min med 3,5 timmars laddning.
Vad var det för elbil på de testet kan man ju undra.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
N Nils ST skrev:
Är det inte detta test som gjordes rent fiktivt?
26 timmar beräknad tid, 12 timmars laddning och 10 timmars strul låter orimligt. Med en tesla model 3 lr är det 2 timmars laddning och resan tar totalt 20 timmar inklusive laddning enligt ABRP.
Med en polestar tar resan enligt ABRP 21 timmar och 40 min med 3,5 timmars laddning.
Vad var det för elbil på de testet kan man ju undra.
Stämmer att det blir 20 timmar i ABRP. Intressant är att se hur det blir att nöta utländsk motorväg i ca 130 km/h vilket borde gå bra i gles trafik på natten. Kör ca 2 timmar eller 260 km och ladda sedan 40 minuter gång på gång. Skärmavbild av ruttplanerare som visar laddstoppen med tider och laddningsprocent för en bilresa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N
P Pin skrev:
Stämmer att det blir 20 timmar i ABRP. Intressant är att se hur det blir att nöta utländsk motorväg i ca 130 km/h vilket borde gå bra i gles trafik på natten. Kör ca 2 timmar eller 260 km och ladda sedan 40 minuter gång på gång.[bild]
Varför har du ställt in så långa laddningar? Så ser det inte ut för mig. Man laddar inte upp till 90-100 % när man är ute på långtur utan man laddar så mycket man behöver för att klara sig till nästa laddning för att resa så effektivt som möjligt.
 
  • Gilla
VidarH och 4 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Tidnigen Vi Bilägare har gjort en kul test, åkt elbil och tåg från Oslo till Paris.
Bilen skulle ta 26 tim enligt planerare, tåget 27.
Tågetresenären var framme en timme för sent, bilen 10 timmar.
Tågresan kostade 3.100, elen till bilen 3.300+bro/ vägavgifter.
Tiden för laddning var nästan 12 timmar. Strulande laddning på olika vis var det som sinkade bilens tid.
Tågets problem var att det tog en dag att boka resan hos 7 olika tågbolag.
12h laddning låter ju extremt, inte för att ViB.. stannar dom och laddar på ICA Maxi eller?
 
P Pin skrev:
Stämmer att det blir 20 timmar i ABRP. Intressant är att se hur det blir att nöta utländsk motorväg i ca 130 km/h vilket borde gå bra i gles trafik på natten. Kör ca 2 timmar eller 260 km och ladda sedan 40 minuter gång på gång.[bild]
Den bör istället ladda till kanske 70% bör att snabba på resan
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Den bör istället ladda till kanske 70% bör att snabba på resan
Ja, normalt sett så laddar man aldrig mer än 80% på snabbladdare. Tar bara en massa onödig tid och är mycket ineffektivt. Laddkurvan sjunker som en sten efter 80%.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Inte en Tesla med andra ord?
Nä, en elbil ;)
MG Marvel R
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
12h laddning låter ju extremt, inte för att ViB.. stannar dom och laddar på ICA Maxi eller?
De försökte väl ladda enligt planen. Men trasiga laddare, laddare som inte tog kort/tagg, bil som inte laddar som den bör, sånt som verkar vara vardag i elbil (inte Tesla)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
N
Isakare Isakare skrev:
Nä, en elbil ;)
MG Marvel R
Ja då kan det t ett tag. Man får nog välja elbil efter behov. Har man tänkt åka på långsemester ner i Europa så kanske man inte ska skaffa sig en mg som inte laddar speciellt snabbt. Med en nissan leaf 24 kWh hade resan säkert tagit två vecka om det ens hade vart möjligt…
 
Är väl välkänt att det bara är Tesla som har ett ordentligt utbyggt laddnätverk, så att välja någon annat märke för en sådan resa känns dumt.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Med en Ev6 i ABRP får jag 18h restid + 3h laddtid på ionityladdare.
Ungefär 400kWh förbrukat, vilket med abb ger en kostnad på ca 1250kr.

Går att vinkla reportage hur man vill :)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
N Nils ST skrev:
Varför har du ställt in så långa laddningar? Så ser det inte ut för mig. Man laddar inte upp till 90-100 % när man är ute på långtur utan man laddar så mycket man behöver för att klara sig till nästa laddning för att resa så effektivt som möjligt.
Jag har inte ställt in långa laddningar. Jag har satt hastigheten till 115% och toppfart 150.

Om jag laddar till 70% istf ca 90% blir det ju ännu kortare körsträcka och tätare laddstopp, om än kortare sådana. Från 10 till 90 är 80 av batteriets kapacitet. Från 10 till 70 är 60 procent. Om jag laddar endast till 70% kan jag köra 60/80=3/4 eller 75% av sträckan och tiden, alltså en och en halv till två timmar. Det är inget jag vill göra även om laddstoppet bara skulle ta en kvart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.