1 523 688 läst · 24 843 svar
1524k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det är hur tillverkare tänker. Sen kan man ofta få det att funka bra betydligt längre. Som med alla saker så håller de länge om man gör på rätt sätt.VidarH skrev:Man "ska byta" telefon efter 2 år? Varför i hela friden ska man göra det? Då har du antingen fått ett måndagsexemplar, köpt för billig produkt eller misskött den... Det låter lite konstigt för mig som byter typ var 4-5 år eller när livsnödiga appar inte längre stödjer operativsystemet längre. Väldigt sällan på grund av batteriet. Eller förresten. Min mors telefon fick ett batterihaveri. Det var en Motorola Moto Z från 2016 som var en flaggskeppsmodell med en tjocklek på 5,2 millimeter... Den byttes ut julen 2019. Så kanske bara 3 år gammal, dock hade den enbart varit laddad med snabbladdare så det är ju lite missvisande egentligen.
Men det här gäller alla batterier. Man kan stressladda dem. Man kan snälladda dem. Och det kommer att märkas. Vare sig det är telefonen, laptopen eller bilen. Skillnaden är att bilen har en BMS som är konstruerad för att hantera kontinuerlig snabbladdning i högre utsträckning än tidigare batterisystem.
Det finns massor av exempel på sådant man kan göra för att förlänga livet på en bil utan att detta tydligt lyfts fram av tillverkaren. Du kan minska slitaget vid kallstart genom att använda motorvärmare till exempel. Nyckeln är att man kan. Men man måste inte. Alltså går det utmärkt att vara elbilsägare utan att ha kunskaper om batterier.A AndersS skrev:
Säg till om du hittar den statistiken. Jag är intresserad.A AndersS skrev:
Det var därför jag frågadeA Avemo skrev:
Är intresserad men också källkritisk och det gjordes påståenden i tråden om påverkan och varifrån kommer dessa?
Ungerfär som du skrev, "görs det något stort" av något som kanske har marginell påverkan och kan ses som försumbart.
Tillverkarna är ju inte direkt tydliga. Å ena sidan ligger det i deras intresse att folk inte tror att det är besvärligt att ha elbil. Å andra sidan ligger det också i deras intresse att folk tar hand om batterierna. Hittills verkar det ju vara ganska bra livslängd på batterierna. Och jag tvivlar på att det beror på att alla är noga med att ladda "på rätt sätt".A AndersS skrev:
Och krasst för de som köper nya bilar och med normal snittkörsträcka på 1500mil/år och behåller i 3-10 år i vårt klimat så gör jag ett antagande att påverkan är minimal.
Tillverkare ser jag som "optimistisk källa"
Jag vill gärna se saker mera konkreta för saker i ett mindre sammanhang kan ibland generell sanning.
Tillverkare ser jag som "optimistisk källa"
Jag vill gärna se saker mera konkreta för saker i ett mindre sammanhang kan ibland generell sanning.
Så här skriver Tesla.N Nils ST skrev:
Hur mycket bör jag ladda batteriet?
För regelbunden användning rekommenderar vi att du håller din bil inställd inom intervallet ”Daily”, upp till ungefär 90 %.
Jag följer alltså rekommendationerna. Det gör du också och är man riktigt onykter kan man säkert inbilla sig att det är lika bra som att ladda till 50% och att tesla rekommenderar dig att ladda till 90%...
Som sagt, gör som du vill. Upp till 90 % är ok så då litar jag på det.Andreas_Hansson skrev:Så här skriver Tesla.
Hur mycket bör jag ladda batteriet?
För regelbunden användning rekommenderar vi att du håller din bil inställd inom intervallet ”Daily”, upp till ungefär 90 %.
Jag följer alltså rekommendationerna. Det gör du också och är man riktigt onykter kan man säkert inbilla sig att det är lika bra som att ladda till 50% och att tesla rekommenderar dig att ladda till 90%...
Själv har jag såpass litet batteri och vanligtvis körsträcka som kräver 100% laddning vid avfärd för att inte kännas alltför obekvämt och ångestfyllt.
Så jag bryr mig inte alltför mycket att krångla till det.
Jag sätter in laddningen när jag kommit hem, laddar med 10A, så det är klart någon timme innan avfärd nästa morgon. Någon enstaka gång kan jag vänta en stund med att sätta igång laddningen, dvs gå ut lite senare på em och sätta in kabeln. Det kan hända om jag kommit hem tidigt, kört ovanligt kort eller inte ska iväg tidigt nästa morgon. Men som sagt, bara någon enstaka gång, man kan ju inte låta bilen styra ens liv alltför hårt. Jag tror inte att det gör speciellt stor skillnad ifall bilen står fulladdad 1 minut eller 2 timmar, innan jag kör iväg.
Däremot, på fredag eller om jag vet att jag inte ska köra alls dagen/dagarna efter så brukar jag försöka ladda upp till ca 80%, alltså när jag vet att bilen ska stå någon/några dagar. Då är det ganska snabbt att fylla upp till 100% vid behov och jag tror att det kan vara värt det map på livslängden på batteriet.
Bilens laddsystem reserverar ca 20% såvitt jag förstått det, jag har hittat uppgiften att denna modell har 20kWh tillgänglig kapacitet av sitt 24kWh batteri.
Och det verkar stämma rätt väl om jag räknar på förbrukningsstatistik och räckvidd.
Hur bilens BMS portionerar ut dessa 20% vet jag inte. Om det läggs 10% på var ände, dvs urladdning till 10% och max laddning till 90% eller något annat har jag ingen susning om.
Så jag bryr mig inte alltför mycket att krångla till det.
Jag sätter in laddningen när jag kommit hem, laddar med 10A, så det är klart någon timme innan avfärd nästa morgon. Någon enstaka gång kan jag vänta en stund med att sätta igång laddningen, dvs gå ut lite senare på em och sätta in kabeln. Det kan hända om jag kommit hem tidigt, kört ovanligt kort eller inte ska iväg tidigt nästa morgon. Men som sagt, bara någon enstaka gång, man kan ju inte låta bilen styra ens liv alltför hårt. Jag tror inte att det gör speciellt stor skillnad ifall bilen står fulladdad 1 minut eller 2 timmar, innan jag kör iväg.
Däremot, på fredag eller om jag vet att jag inte ska köra alls dagen/dagarna efter så brukar jag försöka ladda upp till ca 80%, alltså när jag vet att bilen ska stå någon/några dagar. Då är det ganska snabbt att fylla upp till 100% vid behov och jag tror att det kan vara värt det map på livslängden på batteriet.
Bilens laddsystem reserverar ca 20% såvitt jag förstått det, jag har hittat uppgiften att denna modell har 20kWh tillgänglig kapacitet av sitt 24kWh batteri.
Och det verkar stämma rätt väl om jag räknar på förbrukningsstatistik och räckvidd.
Hur bilens BMS portionerar ut dessa 20% vet jag inte. Om det läggs 10% på var ände, dvs urladdning till 10% och max laddning till 90% eller något annat har jag ingen susning om.
Jag litar som sagt på detta, not worth it. Du gör fortfarande som du vill.Andreas_Hansson skrev:
Med risk för att vara on-topic lite grann.
Hur upplevs de äldre elbilarna såsom Nissan Leaf och Renault Zoe? Då med de mindre batterierna på 22-33 kW. Är det någon större skillnad på hur de beter sig jämfört med lite nyare bilar som Kia Soul som ändå har samma batteristorlek? Funderar på om gen1 försökte få så hållbara fordon som möjligt för att inte få negativ publicitet gentemot de som kom ut lite senare... (jag vet att det finns skillnader även mellan årsmodellerna av samma modell beträffande vilken kemi som användes)
Hur upplevs de äldre elbilarna såsom Nissan Leaf och Renault Zoe? Då med de mindre batterierna på 22-33 kW. Är det någon större skillnad på hur de beter sig jämfört med lite nyare bilar som Kia Soul som ändå har samma batteristorlek? Funderar på om gen1 försökte få så hållbara fordon som möjligt för att inte få negativ publicitet gentemot de som kom ut lite senare... (jag vet att det finns skillnader även mellan årsmodellerna av samma modell beträffande vilken kemi som användes)
Nu är jag inte på first-name basis med Elon Musk, känner inte honom egentligen och har inte ens träffat honom. Mitt svar här får därför bli ett ganska generellt svar utifrån hur jag tror en framgångsrik företagsledare agerar och bör agera.K Krille4 skrev:
Jag tror att en person i Musks position noga funderar kring alla uttalanden och då speciellt sådana som är publika eller kan tänkas bli det. I detta exempel tror jag att huruvida en viss kunds laddningsvanor är nyttiga eller skadliga för den kundens batteri i princip helt saknar betydelse för vad Musk säger.
Jag tror att det enda Musk funderar kring vid sina uttalanden är hur uttalandet kan komma att påverka Musks förmögenhet långsiktigt och de bolag Musk har engagemang i. Vore jag aktieägare, eller på annat sätt intressent i bolaget, hade jag förväntat mig det och som en av världens absolut rikaste finns det enligt min mening en del tecken på att Musk lyckats framgångsrikt med sina handlingar i förmögenhetsskapande riktning.
Så nej, på fullaste allvar tror jag att enbart ekonomiska motiv påverkar Elon Musks uttalanden och att om ett visst agerande är nyttigt eller skadligt för ett batteri är helt irrelevant för honom i dessa lägen.
det gäller säkert för många ledare av stora företag men just Musk har ju lyckats göra en hel del uttalanden av något annorlunda karaktär genom årenAlfredo skrev: