1 523 830 läst · 24 843 svar
1524k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
När jag tankade idag var det en som förutom att tanka bilen med diesel fyllde tio jeepdunkar han hade lastat bilen full med. Kanske hade han räckviddsångest och skulle köra flera hundra mil utan att behöva stanna vid en mack
Jag tankade fullt i morse i våran avgasbil, ty jag misstänker starkt att det inte kommer bli billigare på mycket länge nu, kanske aldrig.
Så jag ville i alla fall börja denna tråkiga prisresa med full tank. Det var lite mindre än kvarts tank innan.
Jag misstänker att jeepdunksmannen hade något liknande i tankarna, fast diesel förstås i bilens tank.
Bensinarn går inte så mycket numera, då jag brukar handla och sånt på hemväg med arbetsbilen (som går på el), men vid olika fritidsresor bränner vi ju lite gamla dinosaurer förstås.
Så jag ville i alla fall börja denna tråkiga prisresa med full tank. Det var lite mindre än kvarts tank innan.
Jag misstänker att jeepdunksmannen hade något liknande i tankarna, fast diesel förstås i bilens tank.
Bensinarn går inte så mycket numera, då jag brukar handla och sånt på hemväg med arbetsbilen (som går på el), men vid olika fritidsresor bränner vi ju lite gamla dinosaurer förstås.
Att ljuga kommer definitivt att påverka hans långsiktiga förmögenhet negativt så jag förstår inte ditt resonemang.Alfredo skrev:Nu är jag inte på first-name basis med Elon Musk, känner inte honom egentligen och har inte ens träffat honom. Mitt svar här får därför bli ett ganska generellt svar utifrån hur jag tror en framgångsrik företagsledare agerar och bör agera.
Jag tror att en person i Musks position noga funderar kring alla uttalanden och då speciellt sådana som är publika eller kan tänkas bli det. I detta exempel tror jag att huruvida en viss kunds laddningsvanor är nyttiga eller skadliga för den kundens batteri i princip helt saknar betydelse för vad Musk säger.
Jag tror att det enda Musk funderar kring vid sina uttalanden är hur uttalandet kan komma att påverka Musks förmögenhet långsiktigt och de bolag Musk har engagemang i. Vore jag aktieägare, eller på annat sätt intressent i bolaget, hade jag förväntat mig det och som en av världens absolut rikaste finns det enligt min mening en del tecken på att Musk lyckats framgångsrikt med sina handlingar i förmögenhetsskapande riktning.
Så nej, på fullaste allvar tror jag att enbart ekonomiska motiv påverkar Elon Musks uttalanden och att om ett visst agerande är nyttigt eller skadligt för ett batteri är helt irrelevant för honom i dessa lägen.
/Krille
Personligen så brukar jag inte vara i skick att köra bil efter ett bröllop överhuvudtaget.VidarH skrev:Du behöver nog inte åka alls låter det som om du bara ska stanna en timme innan du sätter dig i bilen och kör hem igen? Jag menar att inga av de bröllop jag har besökt har tagit mindre än fyra timmar. Inte heller några av alla kalas eller fester under åren...
Men ni kanske gör det på ett annat sätt än vad jag är van vid?
N Nerre skrev:Man kanske ska åka 20 mil, parkera där det inte finns laddplats (t.ex. utanför en kyrka, för att man ska på ett bröllop, ett dop eller en begravning), och sen åka 20 mil hem efter nån timme?
Även om det kanske finns en laddplats vid kyrkan är det kanske bara plats för en eller två bilar, då får man verkligen hoppas att inte en majoritet av gästerna har behov av att ladda.
Hur långt har du egentligen till ÅVS eller affärer? Eller till jobb om det nu inte räcker med 40 mils räckvidd för att komma till och från jobb och sedan till affären efter det?N Nerre skrev:Pendlar kollektivt till jobbet, numera är barnen utflugna men de hade i princip inga aktiviteter som de behövde skjutsas till, undantaget sonens olika fotbollsmatcher och cuper under ett par år.
Och ja, när sambon kommer hem från jobbet kan hon kasta ur sig "Ska vi åka och handla?". Eller på lördag morgon kan hon föreslå att vi ska ta en tur till återvinningscentralen och den lokala loppisen.
Det är ju i princip för att kunna göra spontanresor och ha säkrad tillgång till bil som vi äger bil istället för att vara med i en bilpool. Vet man om sina resor flera dagar i förväg är det väl ingen större vits att äga bil istället för att vara med i en bilpool?
Men tydligen är det bara för att skaffa elbil som det är full normalt med nya vanor. Att gå med i bilpool är räknas tydligen inte till nya vanor.
Ja jag har skrivit det flera gånger i tråden. För de som arbetspendlar med bil och har möjlighet att ladda hemma eller på jobbet fungerar elbil jättebra.
Men är det så miljövänligt att arbetspendla med bil, även om det är elbil?
Ni kommer aldrig få en total samsyn hur mycket man än argumenterar, finns olika synsätt vilka är mera eller mindre subjektiva och objektiva.
Själv är jag mest intresserad av att få inlägg som beskriver hur elbilen fungerar under olika verkliga förhållanden och så objektiva som möjligt.
Och teknikutvecklingen går vidare gällande batterier, både kapacitet och laddning.
Senaste prognosen jag såg var 34% nyförsäljning elbilar 2022, det som påverkar är oron i omvärlden.
Själv är jag mest intresserad av att få inlägg som beskriver hur elbilen fungerar under olika verkliga förhållanden och så objektiva som möjligt.
Och teknikutvecklingen går vidare gällande batterier, både kapacitet och laddning.
Senaste prognosen jag såg var 34% nyförsäljning elbilar 2022, det som påverkar är oron i omvärlden.
Det må vara din bedömning men om det är hans bedömning vet vi inte. Jag tror att det i världshistorien kan tänkas ha förekommit lögner med en väldigt rationell bakgrund och en förväntad positiv effekt. Mitt resonemang är att det helt enkelt saknar relevans om det är en lögn eller ej. Det är andra egenskaper än sanning som styr vad som sägs i denna typ av uttalanden.K Krille4 skrev:
Nej då. Den första en Kia eNiro hade jag bara 6mån. Såldes för mer än jag köpte den för.Alfredo skrev:
Bytte till Tesla M3 eftersom jag ville ha dragkrok och då kunde sälja andrabilen som var fossil. Teslan hade jag 2år innan jag bytte till en ny likadan. Väldigt låg värdeminskning även där. Nya Teslan har endel förbättringar.
Nu i februari skaffade vi en Opel eCorsa eftersom vi behöver en andrabil igen. Tog en demobil som gått 40mil där bonusen precis var avplockad.
Förövrigt har vi både husvagn och släpkärra och det funkar kanon men såklart får man planera nån minut extra ibland.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 158 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 158 inlägg
Ajaj, under dessa år hade du alltså kunnat haft 800' att köpa bensin för om man ska tro elbilsskeptikerna...P para skrev:Nej då. Den första en Kia eNiro hade jag bara 6mån. Såldes för mer än jag köpte den för.
Bytte till Tesla M3 eftersom jag ville ha dragkrok och då kunde sälja andrabilen som var fossil. Teslan hade jag 2år innan jag bytte till en ny likadan. Väldigt låg värdeminskning även där. Nya Teslan har endel förbättringar.
Nu i februari skaffade vi en Opel eCorsa eftersom vi behöver en andrabil igen. Tog en demobil som gått 40mil där bonusen precis var avplockad.
Förövrigt har vi både husvagn och släpkärra och det funkar kanon men såklart får man planera nån minut extra ibland.
Det har jag aldrig varit...J jocke31 skrev:
Fast orsaken är att jag inte hade körkort på den tiden. Å andra sidan så tog jag bussen till de flesta av dem då det bara varit två som man behövde bil för att ta sig till. Förutom den gången jag tog en färja... Jaja.
På bröllop känns det som det är hotell/taxi som gäller.VidarH skrev:
Oj det var många ord för att skriva att du tror att han ljugerAlfredo skrev:Det må vara din bedömning men om det är hans bedömning vet vi inte. Jag tror att det i världshistorien kan tänkas ha förekommit lögner med en väldigt rationell bakgrund och en förväntad positiv effekt. Mitt resonemang är att det helt enkelt saknar relevans om det är en lögn eller ej. Det är andra egenskaper än sanning som styr vad som sägs i denna typ av uttalanden.
Tråkigt att du har så negativ uppfattning om allt som rör elbilar.
/Krille