Det finns en tröghet i systemet. Skulle säga att snabbladdarpriserna ändras betydligt mer sällan än bensinpriserna och lite mer på känn.

Så det är långt ifrån timtaxa, men förmodligen ses det över jämfört med månadssnittpriser eller så.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag utgår inte från vad jag har råd med, vill inte kasta så mycket pengarna på en bil :rofl:
För min del handlar ju "ha råd med" om jag kan spara ihop värdeminskningen på typ 3-4 år med lagom mycket sparande. Jag vill ju ha pengar över till annat också (har ju ett hus, och som väl de flesta här vet så kostar hus pengar :) ).
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns en tröghet i systemet. Skulle säga att snabbladdarpriserna ändras betydligt mer sällan än bensinpriserna och lite mer på känn.

Så det är långt ifrån timtaxa, men förmodligen ses det över jämfört med månadssnittpriser eller så.
Ok. Vad ligger priset ungefär på vid användning av snabbladdare?
 
Det är säkert olika beroende på var i landet, men jag skulle säga runt 5 kr/kWh på en 50 kW-laddare och uppåt 7–9 kr för 150–300 kW. Ionity är dyrast om man inte har specialavtal, men har som kompensation alltid flera laddare på samma ställe, vilket andra inte alltid har.

Teslas superchargers står närmast i en klass för sig, så dem lämnar jag utanför. Det här är vad vi andra har att vänta oss.
 
dof dof skrev:
Ok. Vad ligger priset ungefär på vid användning av snabbladdare?
När jag tittar i appen till bilen på min närmaste 50 kW laddare anges priset 4,74 kr/kWh. När jag tittar på min närmaste 350 kW laddare anges 7,40 kr/kWh. Jag tror att det går att få en lägre kostnad per kWh mot en månadsavgift. Det är antagligen lönt om man ofta snabbladdar.
 
Många biltillverkare har en deal där man får ett års fritt Ionityabonnemang första året. Jag har själv ett sådant och betalar 3:50/kw på deras snabbladdare. Dvs oftast 300 kW-laddare.
 
Betalar man 5 kr/kWh och uppåt är man ju ungefär i paritet med vad bränslekostnaden för en dinosauriekokare, för de sträckorna man måste snabbladda alltså.
 
Dieseln ligger väl runt 25kr/L nu, så tror fortfarande man spar lite, men inte så mycket.
Dock så ligger ju kostnaden på 10kr/kwh om man laddar hemma och har timdebitering nu på morgonen, och då är nog diesel till och med billigare
 
Och tankar man alkylatbensin och strösslar den med guld blir bensinen dyrast igen. Men så gör ju ingen, liksom att ingen laddar sin elbil vid en tillfällig pristopp.

Däremot är det ju bra att veta vad det kostar att ladda längs vägen. För egen del är jag oftast nöjd med en 50 kW-laddare, då de normalt laddar fort nog för mina behov då några av mina vanligaste resor bara är något längre än bilens räckvidd. De få gånger jag verkligen vill maxa räckvidden och åka 50+ mil (som till fjällen nyligen) är jag glad att det finns supersnabbladdare och tycker att det är rimligt att då betala för det.
 
  • Gilla
Seglarvännen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men så gör ju ingen, liksom att ingen laddar sin elbil vid en tillfällig pristopp.
Och alltid, dvs man väntar i veckor på att elpriset ska passera 5kr/kWh, för att; "Nu jävlar, nu är det äntligen dags att tanka, hoppas det hinner bli fullt i batteriet medan det kostar flis!"
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Dieseln ligger väl runt 25kr/L nu, så tror fortfarande man spar lite, men inte så mycket.
Dock så ligger ju kostnaden på 10kr/kwh om man laddar hemma och har timdebitering nu på morgonen, och då är nog diesel till och med billigare
Vilken tur att den var fulladdad kl 4 på morgonen då
Fast det är klart... priset är kanske olika på bensinmacken också så man kan tanka billig på natten
 
Ja, såklart man inte laddar kl 7 på morgonen, har jag inte påstått heller (eller, jag kan göra ibland, för jag har fastpris...)
 
Mikael_L
Men visst känns det problematiskt att elpriset går bananas.
Jag skaffade ju elkärran för att spara pengar (skiter fullständigt i klimatet, det gör ju ingen skillnad innan sista kolkraftverket har stängt ner).
Så jag har räknat med att gå i vinst på något mellan 5 och 10 år framåt, och få köra nyare bil som grädde på moset.

Men elpriset har ju gått upp med säkert med en krona i snitt, sedan jag räknade och satsade på detta i augusti.
Å andra sidan har bensinen gått upp med över 5 spänn samma tid, så fortfarande klarar kalkylen sig.

Så länge bensinen går upp 3,5kr/liter för varje krona/kWh elpriset höjs, så går kalkylen ihop för gamla bilen vs nya bilen.
I rena pengar blir jag fattigare, men det blir ju alla som har bil nu.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
A ajn82 skrev:
Ja, såklart man inte laddar kl 7 på morgonen, har jag inte påstått heller (eller, jag kan göra ibland, för jag har fastpris...)
Jag bryr mig inte heller när på dagen jag laddar, ty jag betalar månadsmedelpris. Så även om jag gör av med hela månadens förbrukning under den dyraste timmen på nordpool så kostar det inget mer än om jag gör av med all el under natten den billigaste dagen.
Jag överväger dock att skaffa timpris, och då kommer jag självklart jämt ladda mellan kl 19 och 06.
Det finns kopplingsur som är perfekta att programmera in tiden i.

Tänk vad trevlig att alltid ha jättenära till den billigaste macken. :)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
den här årstiden kostar våra elbilar ungefär 2:50/mil inkl elnät, energiskatt och moms. Det får allt vara en väldigt snål dieselbil för att matcha det ekonomiskt. Typ 0,1 l/mil eller så.
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.