A Avemo skrev:
När jag tittar i appen till bilen på min närmaste 50 kW laddare anges priset 4,74 kr/kWh. När jag tittar på min närmaste 350 kW laddare anges 7,40 kr/kWh. Jag tror att det går att få en lägre kostnad per kWh mot en månadsavgift. Det är antagligen lönt om man ofta snabbladdar.
Har elbil, 45 mil räckvidd. KIA e-niro.
Laddar inte hemma än.
Har provkört Tesla, Volvo XC40, Kia e-niro, VW id4.
Teslan är bara en statusbil. Något bättre räckvidd än de övriga. Men efter 3 år får de en programuppdatering som minskar räckvidden regält.
Det är skillnad på batteri och batteri också.

Skall köra mellan Uppsala och Ystad. Det blir 3 stopp om 30-40 minuters kisspaus, fika för laddning 80%
Brukar stanna 3 ggr ändå på väg ner med vanliga bilen volvo xc70 som nu är en pundarvolvo.

45 mil är fullt tillräckligt för att leva normalt med elbil om man åker söderut.

Värre blir det vintertid norrut med många minusgrader. Glesare med laddningsmöjligheter mm.

Laddar med Incharge (vattenfall). 30 min på 50kW 2.50 kr per minut.
Runt 80 kronor per laddning typ 35 mil.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag hittade lite snabbt på nätet att snittförbrukning för en diesel är 0,73L/mil, jag vill minnas att lite större elbilar ligger strax över 2kWh/mil (vilket vår i3s också gör, vilket är lite sunkigt med tanke på hur liten den är)

Oavsett, det ger break-even per mil när literpriset på diesel är ca 3 ggr högre än för el, så med diesel på 25kr/L går man plus när elen kostar under 8:33 kr per kWh
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Jag hittade lite snabbt på nätet att snittförbrukning för en diesel är 0,73L/mil, jag vill minnas att lite större elbilar ligger strax över 2kWh/mil (vilket vår i3s också gör, vilket är lite sunkigt med tanke på hur liten den är)

Oavsett, det ger break-even per mil när literpriset på diesel är ca 3 ggr högre än för el, så med diesel på 25kr/L går man plus när elen kostar under 8:33 kr per kWh
Då kan man alltså snabbladda utan att gå back jämfört med diesel.
 
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Har elbil, 45 mil räckvidd. KIA e-niro.
Laddar inte hemma än.
Har provkört Tesla, Volvo XC40, Kia e-niro, VW id4.
Teslan är bara en statusbil. Något bättre räckvidd än de övriga. Men efter 3 år får de en programuppdatering som minskar räckvidden regält.
Det är skillnad på batteri och batteri också.

Skall köra mellan Uppsala och Ystad. Det blir 3 stopp om 30-40 minuters kisspaus, fika för laddning 80%
Brukar stanna 3 ggr ändå på väg ner med vanliga bilen volvo xc70 som nu är en pundarvolvo.

45 mil är fullt tillräckligt för att leva normalt med elbil om man åker söderut.

Värre blir det vintertid norrut med många minusgrader. Glesare med laddningsmöjligheter mm.

Laddar med Incharge (vattenfall). 30 min på 50kW 2.50 kr per minut.
Runt 80 kronor per laddning typ 35 mil.
Lidl har fria laddare, även med 50kW DC under öppettider.
Ikea bygger ut laddstolpar med 7.4kW AC
Kommunala platser har laddning 22kW AC som ingår i parkeringsavgiften.

Charge finder finns att leta efter laddmöjligheter. Finns även som bra app.
Man kan ratta runt lite och hitta "smultronställen" med fri laddning medan man studsar runt i något köpcenter med fri parkering.

Utbyggnaden av laddmöjligheter ökar men långsammare än antal nya elbilar. Det kan bli trångt om plats och vill man ha säker plats blir det ingen sovmorgon.

https://chargefinder.com/se
 
Mikael_L
A ajn82 skrev:
Oavsett, det ger break-even per mil när literpriset på diesel är ca 3 ggr högre än för el, så med diesel på 25kr/L går man plus när elen kostar under 8:33 kr per kWh
Break-even bara på själva bränslepriset då.
Man kan ju också räkna lite på hela bilägandet, och om elbilen är dyrare i inköp, (och ev har bättre andrahandsvärde,) så kommer man troligt behöva ha lite "vinst" på bränslepriset för att kompensera för den dyrare bilen och kapitalbindningen.
Men det finns ju än så länge en god marginal innan vi har elpriser på över 8 spänn/kWh.

Och visst, man ska väl även ta med skatter och försäkringar också, där vinner väl elbilen som regel en del.
 
  • Gilla
Nerre och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och visst, man ska väl även ta med skatter och försäkringar också, där vinner väl elbilen som regel en del.
Skatter ja, men försäkringarna borde väl vara desamma?
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Break-even bara på själva bränslepriset då.
Man kan ju också räkna lite på hela bilägandet, och om elbilen är dyrare i inköp, (och ev har bättre andrahandsvärde,) så kommer man troligt behöva ha lite "vinst" på bränslepriset för att kompensera för den dyrare bilen och kapitalbindningen.
Men det finns ju än så länge en god marginal innan vi har elpriser på över 8 spänn/kWh.

Och visst, man ska väl även ta med skatter och försäkringar också, där vinner väl elbilen som regel en del.
Värdeminskningen är väl en av de saker som är svår att räkna på. Kommer besparing i skatt, bränsle och service täcka upp för värdeminskningen? Ett vanligt sätt att räkna på ny fossilbil är väl att värdet halveras på tre år. Gäller samma för elbilar framöver?

Många frågetecken blir det.
 
useless useless skrev:
Skatter ja, men försäkringarna borde väl vara desamma?
Fordonsskatt Kia e-niro 360:- per år.

Försäkring som vanligt.
 
useless useless skrev:
men försäkringarna borde väl vara desamma?
Dyrare bil, dyrare delkasko/vagnskada antar jag. "Enklare" motor kanske? verkar i andra riktningen?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Mikael_L
tusenett skrev:
Värdeminskningen är väl en av de saker som är svår att räkna på. Kommer besparing i skatt, bränsle och service täcka upp för värdeminskningen? Ett vanligt sätt att räkna på ny fossilbil är väl att värdet halveras på tre år. Gäller samma för elbilar framöver?

Många frågetecken blir det.
Just idag är det jättesvårt att bedöma värdeminskning för både bränslebilar och elbilar.
När teknikskiftet börjar bli klart är min gissning att elbilar kommer ha liknande värdeminskning som bränslebilar.
Ev lite kraftigare ifall kapaciteten och/eller priset på batterierna fortsätter förbättras i någon nämnvärd grad. Allt annat är ganska känd teknik där det inte finns någon större anledning att misstänka att vi konsumenter värderar saker på annat vis än förra decenniet.
 
harry73
Mikael_L Mikael_L skrev:
Just idag är det jättesvårt att bedöma värdeminskning för både bränslebilar och elbilar.
När teknikskiftet börjar bli klart är min gissning att elbilar kommer ha liknande värdeminskning som bränslebilar.
Ev lite kraftigare ifall kapaciteten och/eller priset på batterierna fortsätter förbättras i någon nämnvärd grad. Allt annat är ganska känd teknik där det inte finns någon större anledning att misstänka att vi konsumenter värderar saker på annat vis än förra decenniet.
Stämmer, det är verkligen svårt att bedöma. Köpte en Renault Trafic för 5 år sedan (kostade 48 tkr).
När jag ringde ett försäkringsbolag i veckan för att diskutera ny försäkring, uppskattade försäkringskillen värdet till 40 - 45 tkr. Visst var det för att övertyga mig att köpa helförsäkring, men ändå.

Just nu verkar attraktiva ICE bilar snarare öka i värdet än att minska i värdet, men om bränslepriserna stannar på nivån vi har idag, kan man få en ordentlig värdeminskning inom kort.
 
Lite bilder från insidan Kia e-niro.

Ratt och instrumentpanel i en Kia e-Niro med synliga kontrollknappar och digitala displayenheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display i Kia e-Niro som visar karta, batteristatus på 91% och hastighetsbegränsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Instrumentpanelen i en Kia e-Niro som visar en hastighet på 41 km/h och en körsträcka på 337,1 km med batteriet 41 km kvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt genom ratten i en Kia e-niro med digital instrumentpanel och suddig stadsgata i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
och/eller priset på batterierna fortsätter förbättras i någon nämnvärd grad.
Ja, det är utveckligen på batterierna som är den stora "faran" när det gäller andrahandspriserna/andrahandsvärdet på elbilarna.

Kommer det nyare batterier med mer kapacitet per krona så kommer äldre elbilar med "gammal" batteriteknik att tappa rejält. Till glädje för de som vill köpa billig elbil, men inte lika mycket glädje för de som hoppats på högt andrahandsvärde.

Hur många använder NiCd-batterier hemma idag? Eller ens första generationens NiMH (som hade så hög självurladdning att en månad på hyllan nästan tömde batteriet)?
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Ja, det är utveckligen på batterierna som är den stora "faran" när det gäller andrahandspriserna/andrahandsvärdet på elbilarna.
Gäller inte det ICE-bilarna också?
Jag tänker att när batterierna blir bättre så fler kan nyttja elbil så borde efterfrågan på ICE-bilar sjunka också?
Dvs, en nyköp av en bil idag, elbil eller ICE-bil, riskerar ett stort tapp när batterierna blir bättre/billigare. Sen är frågan om det blir ett jättehopp i utvecklingen, eller mer en sakta förbättring.
 
  • Gilla
Degerlunden och 4 till
  • Laddar…
De skenande bränslepriserna lär också påverka andrahandsmarknaden till elbilens fördel.
 
  • Gilla
toffeh och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.