1 544 953 läst · 24 936 svar
1545k läst
24,9k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Har elbil, 45 mil räckvidd. KIA e-niro.A Avemo skrev:
Laddar inte hemma än.
Har provkört Tesla, Volvo XC40, Kia e-niro, VW id4.
Teslan är bara en statusbil. Något bättre räckvidd än de övriga. Men efter 3 år får de en programuppdatering som minskar räckvidden regält.
Det är skillnad på batteri och batteri också.
Skall köra mellan Uppsala och Ystad. Det blir 3 stopp om 30-40 minuters kisspaus, fika för laddning 80%
Brukar stanna 3 ggr ändå på väg ner med vanliga bilen volvo xc70 som nu är en pundarvolvo.
45 mil är fullt tillräckligt för att leva normalt med elbil om man åker söderut.
Värre blir det vintertid norrut med många minusgrader. Glesare med laddningsmöjligheter mm.
Laddar med Incharge (vattenfall). 30 min på 50kW 2.50 kr per minut.
Runt 80 kronor per laddning typ 35 mil.
Jag hittade lite snabbt på nätet att snittförbrukning för en diesel är 0,73L/mil, jag vill minnas att lite större elbilar ligger strax över 2kWh/mil (vilket vår i3s också gör, vilket är lite sunkigt med tanke på hur liten den är)
Oavsett, det ger break-even per mil när literpriset på diesel är ca 3 ggr högre än för el, så med diesel på 25kr/L går man plus när elen kostar under 8:33 kr per kWh
Oavsett, det ger break-even per mil när literpriset på diesel är ca 3 ggr högre än för el, så med diesel på 25kr/L går man plus när elen kostar under 8:33 kr per kWh
Då kan man alltså snabbladda utan att gå back jämfört med diesel.A ajn82 skrev:Jag hittade lite snabbt på nätet att snittförbrukning för en diesel är 0,73L/mil, jag vill minnas att lite större elbilar ligger strax över 2kWh/mil (vilket vår i3s också gör, vilket är lite sunkigt med tanke på hur liten den är)
Oavsett, det ger break-even per mil när literpriset på diesel är ca 3 ggr högre än för el, så med diesel på 25kr/L går man plus när elen kostar under 8:33 kr per kWh
Lidl har fria laddare, även med 50kW DC under öppettider.MRLINDELL skrev:
Har elbil, 45 mil räckvidd. KIA e-niro.
Laddar inte hemma än.
Har provkört Tesla, Volvo XC40, Kia e-niro, VW id4.
Teslan är bara en statusbil. Något bättre räckvidd än de övriga. Men efter 3 år får de en programuppdatering som minskar räckvidden regält.
Det är skillnad på batteri och batteri också.
Skall köra mellan Uppsala och Ystad. Det blir 3 stopp om 30-40 minuters kisspaus, fika för laddning 80%
Brukar stanna 3 ggr ändå på väg ner med vanliga bilen volvo xc70 som nu är en pundarvolvo.
45 mil är fullt tillräckligt för att leva normalt med elbil om man åker söderut.
Värre blir det vintertid norrut med många minusgrader. Glesare med laddningsmöjligheter mm.
Laddar med Incharge (vattenfall). 30 min på 50kW 2.50 kr per minut.
Runt 80 kronor per laddning typ 35 mil.
Ikea bygger ut laddstolpar med 7.4kW AC
Kommunala platser har laddning 22kW AC som ingår i parkeringsavgiften.
Charge finder finns att leta efter laddmöjligheter. Finns även som bra app.
Man kan ratta runt lite och hitta "smultronställen" med fri laddning medan man studsar runt i något köpcenter med fri parkering.
Utbyggnaden av laddmöjligheter ökar men långsammare än antal nya elbilar. Det kan bli trångt om plats och vill man ha säker plats blir det ingen sovmorgon.
https://chargefinder.com/se
Break-even bara på själva bränslepriset då.A ajn82 skrev:
Man kan ju också räkna lite på hela bilägandet, och om elbilen är dyrare i inköp, (och ev har bättre andrahandsvärde,) så kommer man troligt behöva ha lite "vinst" på bränslepriset för att kompensera för den dyrare bilen och kapitalbindningen.
Men det finns ju än så länge en god marginal innan vi har elpriser på över 8 spänn/kWh.
Och visst, man ska väl även ta med skatter och försäkringar också, där vinner väl elbilen som regel en del.
Värdeminskningen är väl en av de saker som är svår att räkna på. Kommer besparing i skatt, bränsle och service täcka upp för värdeminskningen? Ett vanligt sätt att räkna på ny fossilbil är väl att värdet halveras på tre år. Gäller samma för elbilar framöver?Mikael_L skrev:
Break-even bara på själva bränslepriset då.
Man kan ju också räkna lite på hela bilägandet, och om elbilen är dyrare i inköp, (och ev har bättre andrahandsvärde,) så kommer man troligt behöva ha lite "vinst" på bränslepriset för att kompensera för den dyrare bilen och kapitalbindningen.
Men det finns ju än så länge en god marginal innan vi har elpriser på över 8 spänn/kWh.
Och visst, man ska väl även ta med skatter och försäkringar också, där vinner väl elbilen som regel en del.
Många frågetecken blir det.
Just idag är det jättesvårt att bedöma värdeminskning för både bränslebilar och elbilar.tusenett skrev:
När teknikskiftet börjar bli klart är min gissning att elbilar kommer ha liknande värdeminskning som bränslebilar.
Ev lite kraftigare ifall kapaciteten och/eller priset på batterierna fortsätter förbättras i någon nämnvärd grad. Allt annat är ganska känd teknik där det inte finns någon större anledning att misstänka att vi konsumenter värderar saker på annat vis än förra decenniet.
Stämmer, det är verkligen svårt att bedöma. Köpte en Renault Trafic för 5 år sedan (kostade 48 tkr).Mikael_L skrev:
Just idag är det jättesvårt att bedöma värdeminskning för både bränslebilar och elbilar.
När teknikskiftet börjar bli klart är min gissning att elbilar kommer ha liknande värdeminskning som bränslebilar.
Ev lite kraftigare ifall kapaciteten och/eller priset på batterierna fortsätter förbättras i någon nämnvärd grad. Allt annat är ganska känd teknik där det inte finns någon större anledning att misstänka att vi konsumenter värderar saker på annat vis än förra decenniet.
När jag ringde ett försäkringsbolag i veckan för att diskutera ny försäkring, uppskattade försäkringskillen värdet till 40 - 45 tkr. Visst var det för att övertyga mig att köpa helförsäkring, men ändå.
Just nu verkar attraktiva ICE bilar snarare öka i värdet än att minska i värdet, men om bränslepriserna stannar på nivån vi har idag, kan man få en ordentlig värdeminskning inom kort.
Lite bilder från insidan Kia e-niro.
![Ratt och instrumentpanel i en Kia e-Niro med synliga kontrollknappar och digitala displayenheter.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/575/575712-3a8b7732484e6ee4f65d1b71a588d626.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
![Display i Kia e-Niro som visar karta, batteristatus på 91% och hastighetsbegränsning.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/575/575713-06dcf7d5818875cce36f8d2379f9c46c.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
![Instrumentpanelen i en Kia e-Niro som visar en hastighet på 41 km/h och en körsträcka på 337,1 km med batteriet 41 km kvar.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/575/575714-c96e198fb8081c7fd1fa1f29ad976204.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
![Utsikt genom ratten i en Kia e-niro med digital instrumentpanel och suddig stadsgata i bakgrunden.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/575/575715-9ec5f94f5e3700f4d3fd8d111a142079.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det är utveckligen på batterierna som är den stora "faran" när det gäller andrahandspriserna/andrahandsvärdet på elbilarna.Mikael_L skrev:
Kommer det nyare batterier med mer kapacitet per krona så kommer äldre elbilar med "gammal" batteriteknik att tappa rejält. Till glädje för de som vill köpa billig elbil, men inte lika mycket glädje för de som hoppats på högt andrahandsvärde.
Hur många använder NiCd-batterier hemma idag? Eller ens första generationens NiMH (som hade så hög självurladdning att en månad på hyllan nästan tömde batteriet)?
![Fairlane](https://static.byggahus.se/forum/avatars/s/149/149294.jpg?1496437083)
Fairlane![Premiumikon: Hand](/forum/styles/main/premium/1.png)
Medlem
· Stockholms Län
· 13 512 inlägg
Fairlane![Premiumikon: Hand](/forum/styles/main/premium/1.png)
Medlem
- Stockholms Län
- 13 512 inlägg
Gäller inte det ICE-bilarna också?N Nerre skrev:
Jag tänker att när batterierna blir bättre så fler kan nyttja elbil så borde efterfrågan på ICE-bilar sjunka också?
Dvs, en nyköp av en bil idag, elbil eller ICE-bil, riskerar ett stort tapp när batterierna blir bättre/billigare. Sen är frågan om det blir ett jättehopp i utvecklingen, eller mer en sakta förbättring.