Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är väl ändå märkligt vad många taxiägare som har köpt elbil.
Varför är de så kåta på att kasta bort sina egna pengar? Har du några tankar om detta?
M Mathias1 skrev:
Tesla erbjöd väl gratis laddning på deras egna stolpar på bilar sålda tom 2019. Det kan säkert vara en av orsakerna.
Sanningen är nog helt enkelt att ju fler mil man kör desto mer ekonomiskt är det med en ny bil (alla slags bilar), samt i elbilens fall blir det dubbelt så bra med ett högt nyttjande då det är dyrare i inköp och billigare i drift.
Så rätta svaret från dig hade varit; "Frågan är om kommunen kör tillräckligt många mil/år för att det ska bli lika lönsamt som för en taxiägare!?"
Ja i alla fall om du vill vara elbilsskeptisk.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att elbilar är så billiga i drift som de är är dock en övergående ynnest. Förr eller senare beskattas även vi elbilsägare hårt för att fylls statskassan. Avgasbilarna kommer då förstås att beskattas dubbelt, men ändå. Att elbilar är så billiga att köra just nu beror på förmånlig beskattning, inte att det i sig är billigare att köra på el än fossila drivmedel.
Så är det nog, så därför snabbade jag på och skaffade en, lite före i min egentliga tidplan. Förhoppningsvis hinner den gå ihop sig någorlunda ekonomiskt innan km-skatten slår till.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
km-skatten lär ju dock drabba alla bilar (och sannolikt utan att andra skatter tas bort), så relativt sett lär vi i Sverige som enskilda tjäna på att köra på el framdeles. Det var bara så många som gottade sig åt att det var så billigt att köra på el att jag som skattekverulant var tvungen att påpeka att det faktiskt främst är för att andra fordonstyper beskattas så mycket hårdare.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
km-skatten lär ju dock drabba alla bilar (och sannolikt utan att andra skatter tas bort), så relativt sett lär vi i Sverige som enskilda tjäna på att köra på el framdeles. Det var bara så många som gottade sig åt att det var så billigt att köra på el att jag som skattekverulant var tvungen att påpeka att det faktiskt främst är för att andra fordonstyper beskattas så mycket hårdare.
Jag tror du har rätt. Vill utöver kostnader och skatter i kronor och ören lägga till energidimensionen.

Energi börjar bli dyrt oavsett energibärare och energinnehållet i flytande bränslen är mycket högt och det är därför oklokt att elda upp dem i förbränningsmotorer, där merparten av energin slösas bort som spillvärme.

Det resonemanget gäller till och med om bränslet skulle vara förnyelsebart och koldioxidfritt. Det hade i alla fall gjort större nytta i tex ett värmeverk.
 
  • Gilla
racejimmy
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker de flesta bensinbilar brukar "klara" den bedriften om de bara körs korta sträckor vintertid...
Ja de finns en orsak att biltillverkarna nämner lit/100km och flera artiklar om hur dessa förbrännings bilar fixas till inför test. Helt enligt reglerna.
 
MathiasS MathiasS skrev:
....fast det där räcker ju inte till att dra en stor husvagn? Det räcker till att dra en liten husvagn. Tycker det är synnerligen begränsande att dragvikten inte prioriteras på elbilar.
Fast det är inte så lätt att hitta en diesel/bensinbil som får dra så mycket mer om man bortser från pickuper, landrovers mm. Volvo xc70 får dra 2100 men vill man ha mer är utbudet synnerligen begränsat (jag har kollat, då jag har ett 2700kg-släp som jag inte kan maxlasta sedan pickupen såldes).

Dessutom är det få bilar, speciellt elbilar, som får dra 1500kg på B-kort vilket gör efterfrågan ganska låg. Kia ev6 har en totalvikt på 2425-2610kg vilket gör att man inte hade haft så stor nytta av mer dragvikt om man inte har BE.

Men jag håller med om att det är synd att man inte prioriterar högre dragvikt (även för bensin/dieselbilar). Fast jag förstår att efterfrågan är rätt begränsad.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
D Danieln84 skrev:
Fast det är inte så lätt att hitta en diesel/bensinbil som får dra så mycket mer om man bortser från pickuper, landrovers mm. Volvo xc70 får dra 2100 men vill man ha mer är utbudet synnerligen begränsat (jag har kollat, då jag har ett 2700kg-släp som jag inte kan maxlasta sedan pickupen såldes).
....men det finns och i alla prisklasser. A6 Allroad, A8, VW Transporter, en hel drös med Jeepar, Chevor, VW Touareg, diverse Mercedes, mfl.

Bland elbilarna är Teslan "bäst" hittills men det är en otroligt dyr bil, även som beggad.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Bland elbilarna är Teslan "bäst" hittills men det är en otroligt dyr bil, även som beggad.
Njae. Def finns ju även Ford F-150 Lightning som får dra nästan 5000kg (10000 lbs).

Finns kanske inte i Europa än dock.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Njae. Def finns ju även Ford F-150 Lightning som får dra nästan 5000kg (10000 lbs).
Fast då krävs ju C-kort och då är inte dragvikten särskilt imponerande jämfört med t ex Volvo FHE.
 
useless useless skrev:
Fast då krävs ju C-kort och då är inte dragvikten särskilt imponerande jämfört med t ex Volvo FHE.

Tjänstevikten verkar ju vara drygt 3000kg, så den skulle ju kunna reggas som personbil om lastvikten blir lite lägre här i sverige. Och då kan ju vi med gammalt BE dra 5000kg.....

Helt klart bästa elbilen just nu! :)
 
Ja, jag läste lite mer data nu. 180 kg maxlast som personbil verkar ju dock lite begränsande. Vem vill ha en pickup som är fullastad redan med hunden och jeepdunkarna?
 
Kan ni identifiera vilka bilar de har i denna artikeln?
- https://www.aftonbladet.se/bil/a/G3qVdq/hyllar-elbilen-pa-vintern--i-minus-40

Kirunabon som är nöjd ser ut att ha en Tesla i alla fall. Den andra är det en Opel? Jag känner inte igen den.

Kan någon som har PLUS bringa lite klarhet i detta?

Jag kan i alla fall säga att värmen i frugans Fiat 500e fungerar mycket bättre än i min Mitsubishi Outlander (-17, dvs innan senaste uppdateringen då de åtgärdade värmen). Som vinterbil så är alltså en Fiat 500e inte så dum. Den tappar inte så farligt med räckvidd heller i kylan (runt 20% vid nollgradigt), procentuellt sett så tappar min Outlander mycket mer (runt 40% försvinner vid nollgradigt). Bägge siffrorna är baserade på att man har igång värmen och att man inte snålar.
 
M Mathias1 skrev:
Många har blivit mer miljömedvetna och väljer att semestra med husvagn istället för att resa bort med flyg.
Har du några källor som styrker det? Jag tror det är extremt få som tidigare flugit långt men numera väljer husvagn på grund av miljöskäl. Jag känner både de som gillar långresor med flyg och de som gillar husvagn. Tror dock inga miljöargument i världen skulle få de långflygare jag känner att välja husvagn.
 
  • Gilla
bjorne76 och 3 till
  • Laddar…
https://sverigesradio.se/artikel/rush-efter-husbilar-och-husvagnar-under-pandemin
https://www.husbilhusvagn.se/nyheter/corona-skapar-sug-efter-bilresor
https://www.expressen.se/dinapengar/uppsving-for-husvagnar-och-husbilar-under-coronakrisen/
https://www.di.se/nyheter/uppgang-for-husvagnar-trots-coronakris-positivt-for-var-bransch/

Sen är det kanske inte varenda Thailandveteran som köper husvagn istället och drivkraften för de flesta är kanske inte miljön, utan snarare att det inte har gått att resa utomlands.
Men att fler har valt att semestra i husvagn/husbil istället för att flyga utomlands under pandemin är ett faktum.
 
M Mathias1 skrev:
Husbils och husvagnsförsäljningen har börjat öka även innan reseresrestriktionerna infördes även om det givit viss draghjälp i branschen. Många har blivit mer miljömedvetna och väljer att semestra med husvagn istället för att resa bort med flyg.
Husvagn och husbil är nog mycket en livsstil mer än ekonomiskt, miljömässigt eller praktiskt övervägande. Det är säkert mer miljövänligt med en vecka med husvagn en en vecka charter till Turkiet. Men det är helt olika typer av resor.
Varför inte hyra husvagn istf att köpa så utnyttjas den bättre om miljön är i fokus. Och ska jag ställa den påsen campingplats skulle jag lika gärna kunna hyra en campingstuga istället för att släpa på en husvagn och köpa stor dragbil.
På samma tema bättre att hyra bostad eller hotell i Turkiet än att äga, om jag inte är där väldigt mycket.

Men det är som sagt livsstil främst, inte rationellt övervägande. Som med så mycket annat.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.