1 530 242 läst · 24 849 svar
1530k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Mikael_L skrev:
Sanningen är nog helt enkelt att ju fler mil man kör desto mer ekonomiskt är det med en ny bil (alla slags bilar), samt i elbilens fall blir det dubbelt så bra med ett högt nyttjande då det är dyrare i inköp och billigare i drift.M Mathias1 skrev:
Så rätta svaret från dig hade varit; "Frågan är om kommunen kör tillräckligt många mil/år för att det ska bli lika lönsamt som för en taxiägare!?"
Ja i alla fall om du vill vara elbilsskeptisk.
Så är det nog, så därför snabbade jag på och skaffade en, lite före i min egentliga tidplan. Förhoppningsvis hinner den gå ihop sig någorlunda ekonomiskt innan km-skatten slår till.Nötegårdsgubben skrev:Att elbilar är så billiga i drift som de är är dock en övergående ynnest. Förr eller senare beskattas även vi elbilsägare hårt för att fylls statskassan. Avgasbilarna kommer då förstås att beskattas dubbelt, men ändå. Att elbilar är så billiga att köra just nu beror på förmånlig beskattning, inte att det i sig är billigare att köra på el än fossila drivmedel.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 131 inlägg
km-skatten lär ju dock drabba alla bilar (och sannolikt utan att andra skatter tas bort), så relativt sett lär vi i Sverige som enskilda tjäna på att köra på el framdeles. Det var bara så många som gottade sig åt att det var så billigt att köra på el att jag som skattekverulant var tvungen att påpeka att det faktiskt främst är för att andra fordonstyper beskattas så mycket hårdare.
Jag tror du har rätt. Vill utöver kostnader och skatter i kronor och ören lägga till energidimensionen.Nötegårdsgubben skrev:km-skatten lär ju dock drabba alla bilar (och sannolikt utan att andra skatter tas bort), så relativt sett lär vi i Sverige som enskilda tjäna på att köra på el framdeles. Det var bara så många som gottade sig åt att det var så billigt att köra på el att jag som skattekverulant var tvungen att påpeka att det faktiskt främst är för att andra fordonstyper beskattas så mycket hårdare.
Energi börjar bli dyrt oavsett energibärare och energinnehållet i flytande bränslen är mycket högt och det är därför oklokt att elda upp dem i förbränningsmotorer, där merparten av energin slösas bort som spillvärme.
Det resonemanget gäller till och med om bränslet skulle vara förnyelsebart och koldioxidfritt. Det hade i alla fall gjort större nytta i tex ett värmeverk.
Fast det är inte så lätt att hitta en diesel/bensinbil som får dra så mycket mer om man bortser från pickuper, landrovers mm. Volvo xc70 får dra 2100 men vill man ha mer är utbudet synnerligen begränsat (jag har kollat, då jag har ett 2700kg-släp som jag inte kan maxlasta sedan pickupen såldes).MathiasS skrev:
Dessutom är det få bilar, speciellt elbilar, som får dra 1500kg på B-kort vilket gör efterfrågan ganska låg. Kia ev6 har en totalvikt på 2425-2610kg vilket gör att man inte hade haft så stor nytta av mer dragvikt om man inte har BE.
Men jag håller med om att det är synd att man inte prioriterar högre dragvikt (även för bensin/dieselbilar). Fast jag förstår att efterfrågan är rätt begränsad.
....men det finns och i alla prisklasser. A6 Allroad, A8, VW Transporter, en hel drös med Jeepar, Chevor, VW Touareg, diverse Mercedes, mfl.D Danieln84 skrev:
Bland elbilarna är Teslan "bäst" hittills men det är en otroligt dyr bil, även som beggad.
useless skrev:
Tjänstevikten verkar ju vara drygt 3000kg, så den skulle ju kunna reggas som personbil om lastvikten blir lite lägre här i sverige. Och då kan ju vi med gammalt BE dra 5000kg.....
Helt klart bästa elbilen just nu!
Kan ni identifiera vilka bilar de har i denna artikeln?
- https://www.aftonbladet.se/bil/a/G3qVdq/hyllar-elbilen-pa-vintern--i-minus-40
Kirunabon som är nöjd ser ut att ha en Tesla i alla fall. Den andra är det en Opel? Jag känner inte igen den.
Kan någon som har PLUS bringa lite klarhet i detta?
Jag kan i alla fall säga att värmen i frugans Fiat 500e fungerar mycket bättre än i min Mitsubishi Outlander (-17, dvs innan senaste uppdateringen då de åtgärdade värmen). Som vinterbil så är alltså en Fiat 500e inte så dum. Den tappar inte så farligt med räckvidd heller i kylan (runt 20% vid nollgradigt), procentuellt sett så tappar min Outlander mycket mer (runt 40% försvinner vid nollgradigt). Bägge siffrorna är baserade på att man har igång värmen och att man inte snålar.
- https://www.aftonbladet.se/bil/a/G3qVdq/hyllar-elbilen-pa-vintern--i-minus-40
Kirunabon som är nöjd ser ut att ha en Tesla i alla fall. Den andra är det en Opel? Jag känner inte igen den.
Kan någon som har PLUS bringa lite klarhet i detta?
Jag kan i alla fall säga att värmen i frugans Fiat 500e fungerar mycket bättre än i min Mitsubishi Outlander (-17, dvs innan senaste uppdateringen då de åtgärdade värmen). Som vinterbil så är alltså en Fiat 500e inte så dum. Den tappar inte så farligt med räckvidd heller i kylan (runt 20% vid nollgradigt), procentuellt sett så tappar min Outlander mycket mer (runt 40% försvinner vid nollgradigt). Bägge siffrorna är baserade på att man har igång värmen och att man inte snålar.
Har du några källor som styrker det? Jag tror det är extremt få som tidigare flugit långt men numera väljer husvagn på grund av miljöskäl. Jag känner både de som gillar långresor med flyg och de som gillar husvagn. Tror dock inga miljöargument i världen skulle få de långflygare jag känner att välja husvagn.M Mathias1 skrev:
https://sverigesradio.se/artikel/rush-efter-husbilar-och-husvagnar-under-pandemin
https://www.husbilhusvagn.se/nyheter/corona-skapar-sug-efter-bilresor
https://www.expressen.se/dinapengar/uppsving-for-husvagnar-och-husbilar-under-coronakrisen/
https://www.di.se/nyheter/uppgang-for-husvagnar-trots-coronakris-positivt-for-var-bransch/
Sen är det kanske inte varenda Thailandveteran som köper husvagn istället och drivkraften för de flesta är kanske inte miljön, utan snarare att det inte har gått att resa utomlands.
Men att fler har valt att semestra i husvagn/husbil istället för att flyga utomlands under pandemin är ett faktum.
https://www.husbilhusvagn.se/nyheter/corona-skapar-sug-efter-bilresor
https://www.expressen.se/dinapengar/uppsving-for-husvagnar-och-husbilar-under-coronakrisen/
https://www.di.se/nyheter/uppgang-for-husvagnar-trots-coronakris-positivt-for-var-bransch/
Sen är det kanske inte varenda Thailandveteran som köper husvagn istället och drivkraften för de flesta är kanske inte miljön, utan snarare att det inte har gått att resa utomlands.
Men att fler har valt att semestra i husvagn/husbil istället för att flyga utomlands under pandemin är ett faktum.
Husvagn och husbil är nog mycket en livsstil mer än ekonomiskt, miljömässigt eller praktiskt övervägande. Det är säkert mer miljövänligt med en vecka med husvagn en en vecka charter till Turkiet. Men det är helt olika typer av resor.M Mathias1 skrev:
Varför inte hyra husvagn istf att köpa så utnyttjas den bättre om miljön är i fokus. Och ska jag ställa den påsen campingplats skulle jag lika gärna kunna hyra en campingstuga istället för att släpa på en husvagn och köpa stor dragbil.
På samma tema bättre att hyra bostad eller hotell i Turkiet än att äga, om jag inte är där väldigt mycket.
Men det är som sagt livsstil främst, inte rationellt övervägande. Som med så mycket annat.