1 530 330 läst · 24 849 svar
1530k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
https://www.byggahus.se/forum/threa...-elbil-raeckvidd.326730/page-464#post-4570970MathiasS skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...-elbil-raeckvidd.326730/page-464#post-4570970
Kanske tar miste, men så vitt jag förstod var det det du körde idag och som gör att du kan dra din tunga släp och husvagn. Eller du menar att om du ska skaffa elbil ska den vara mycket bättre än det du har idag och kunna göra allt du inte kan m dina nuvarande bilar? I då fall föreslår jag en pick up. Då kan du dra eller köra vad du vill…
Det är inte samma MathiasS.KristinaRT skrev:[länk]
Kanske tar miste, men så vitt jag förstod var det det du körde idag och som gör att du kan dra din tunga släp och husvagn. Eller du menar att om du ska skaffa elbil ska den vara mycket bättre än det du har idag och kunna göra allt du inte kan m dina nuvarande bilar? I då fall föreslår jag en pick up. Då kan du dra eller köra vad du vill…
Har man dessutom solceller kommer du ladda gratis en del dagar på sommaren! Eller som nu inatt när spotpriset ligger under 14öre mellan 23-00 då blir det billiga kWh!M Mathias1 skrev:
Det är väl klart man kan! Med det resonemanget skulle det inte existera "specialprodukter" av något slag. Inga polisbilar, inga postbilar, inga mopedbilar, inga "lyxbilar"... Det finns hur många produkter som helst som riktar sig till en liten bråkdel av totalmarknaden.KristinaRT skrev:
Det är en intressant fråga….Alfredo skrev:
Är inte de flesta av dessa (alla) ombyggda standardbilar (polis/ambulans/post) eller görs av företag med detta som enda produkt (Königsegg tex)?
Jag tänker att när VW bestämmer sig för att göra elbilar så väljer de att speca den så att en eller ett fåtal modeller passar många. Dvs en bil som är lagom stor, som får dra lagom mycket, har lagom stort bagageutrymme etc. Då har man en bil som fungerar för de flesta. Sedan finns det ju så klart individer med särskilda behov, tex vill/behöver/önskar kunna dra mycket mer än alla andra. Detta kräver ganska stora anpassningar av bilen, jämfört med standardmodellen. Jag har svårt att se hur det ska vara lönsamt att konstruera en helt ny uppgraderad och då dyrare version av en befintlig modell för att sälja till de enstaka individer som behöver/vill ha den.
Tex börjar det spekuleras friskt i att Tesla X kommer sluta produceras, då Y är i stort sett likvärdig för de stora massorna och kostar mindre, och därför har blivit oerhört populär.
Det kommer ju komma en elpickup från Tesla snart - den hade kanske varit något för de som vill/behöver dra >2 ton?
Det där inlägget är från en helt annan person. Har aldrig ägt en Renault och kommer nog inte göra det heller....KristinaRT skrev:[länk]
Kanske tar miste, men så vitt jag förstod var det det du körde idag och som gör att du kan dra din tunga släp och husvagn. Eller du menar att om du ska skaffa elbil ska den vara mycket bättre än det du har idag och kunna göra allt du inte kan m dina nuvarande bilar? I då fall föreslår jag en pick up. Då kan du dra eller köra vad du vill…
Ja just "specialbilar" var nog ett dåligt exempel från min sida. Jag menade mest att det går att tjäna pengar på att göra "extrema specialprodukter" som bara är intressanta för en liten bråkdel av marknaden. Rolex och totalmarknaden för armbandsur kanske är ett bättre exempel.KristinaRT skrev:
Absolut, och där ser vi bara börja ännu. Ska bli väldigt spännande att se vad som kommer framöver inom elbilar….Alfredo skrev:
Men det gemensamma för den typen av produkter är att de är dyra, vilket så klart är del av idén, eftersom de är exklusiva och inget exklusivt är billigt….
Då passar ju en Tesla model X bra?Alfredo skrev:
/Krille
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 323 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 323 inlägg
Det kommer komma elbilar med högre dragvikt etc också, det är bara så enkelt att ingen kan släppa alla modeller på en gång, man måste prioritera.
Man har inte prioriterat kombi-bilar, då det inte är den stora volymen bilar som säljs. Det ser vi ju klassiskt att kombimodellen brukar komma ett år senare eller mer.
På samma sätt har man inte prioriterat hög dragvikt, då det i många länder, med större marknad än Sveriges, helt enkelt inte är intressant.
Man har inte prioriterat kombi-bilar, då det inte är den stora volymen bilar som säljs. Det ser vi ju klassiskt att kombimodellen brukar komma ett år senare eller mer.
På samma sätt har man inte prioriterat hög dragvikt, då det i många länder, med större marknad än Sveriges, helt enkelt inte är intressant.
En Megane av annan årsmodell får dra 1500 kg. Man behöver nödvändigtvis inte ha en årsmodell 2018. Fungerar lika bra med 2006 eller 2015 års modell.KristinaRT skrev:Åas har en Renault Megane diesel 2018 en max dragvikt på 1400 kg så det borde vara ungefär likvärdigt?
[länk]
Gissningsvis gör elbilstillverkare (liksom tillverkare av vanliga bilar) de bilar som det finns störst efterfrågan på. Mao är efterfrågan på bilar som klarar/får dra >2 ton begränsad. Vilket antyder att de flesta inte har det behovet. Msn kan ju inte göra en bil som inte efterfrågas eller som endast efterfrågas av någon enstaka procent av köparna…
En Passat kan dra 2000 kg beroende på modell.
Förslaget att man enkelt löser dragviktsproblemet elbilarna har genom att köpa en bil i kostnadsspannet 0.5-1 miljon kanske inte passar majoriteten. Vissa kanske lägger pengarna på säkrare investeringar eller andra hobbies så att säga. Men det är en smaksak.
I Sverige finns det runt 1 miljon registrerade släpvagnar. Antalet bilar är ca 4.5 miljon. Det går alltså i princip 1 släp per 4.5 bil om man skulle slå ut det. Frågan är då om detta behov är så litet.
Hur stor del av dessa släpvagnar står på macken och hyrs ut? Hur många är i trafik jfrt med avställda?M Mathias1 skrev:En Megane av annan årsmodell får dra 1500 kg. Man behöver nödvändigtvis inte ha en årsmodell 2018. Fungerar lika bra med 2006 eller 2015 års modell.
En Passat kan dra 2000 kg beroende på modell.
Förslaget att man enkelt löser dragviktsproblemet elbilarna har genom att köpa en bil i kostnadsspannet 0.5-1 miljon kanske inte passar majoriteten. Vissa kanske lägger pengarna på säkrare investeringar eller andra hobbies så att säga. Men det är en smaksak.
I Sverige finns det runt 1 miljon registrerade släpvagnar. Antalet bilar är ca 4.5 miljon. Det går alltså i princip 1 släp per 4.5 bil om man skulle slå ut det. Frågan är då om detta behov är så litet.