1 530 330 läst · 24 849 svar
1530k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det tror jag också, iaf verkar det så på macken i närheten….Alfredo skrev:
Tycker däremot det verkar oerhört mycket med 1 släp per 4,5 bil. Men jag gissar att vissa har många släp, och att alla släp inte är påställda.
Det borde vara ett antal unika bilar per hyrsläp och år. Sannolikheten att det bara är en och samma kund/bil som alltid hyr samma släp låter mindre sannolikt.Alfredo skrev:
En kvalificerad gissning från eget håll är att ca 25% av bilisterna är i behov av att köra släpvagn.
Tänk även på att det finns 760.000 fritidsbåtar i vårt land. Många av dessa, dock inte alla har även behov av att transporteras på släp kortare eller längre sträckor. Antalet husvagnar är 286.000 i Sverige. Intresset ökar dessutom hela tiden. Bara senaste året har försäljningen ökat 30%. Så behovet av fungerande dragbilar i stort bara ökar.Alfredo skrev:
Att det är ett mindre antal människor som behöver dra uppåt 1500 eller 2000kg känns som en något friserad sanning.
Samma siffra för mig är kanske 10% (om man räknar med att man någon gång använder släp, inte äger ett släp), och de gånger man behöver ett släp hyr man det på macken i byn….M Mathias1 skrev:
Olika världar
Ang husvagnar - att det ökat sista två åren kanske kan vara relaterat till covid och reserestriktioner? Samma sak med båtförsäljningen som gått upp markant senaste åren.
Och en båt som trailas är en liten båt. Det behövs inga 2 tons släp för det….. typ ribbåtar, ekor eller små plastmotorbåtar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 323 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 323 inlägg
Ja 10% låter till och med högt för mig.KristinaRT skrev:Samma siffra för mig är kanske 10% (om man räknar med att man någon gång använder släp, inte äger ett släp), och de gånger man behöver ett släp hyr man det på macken i byn….
Olika världar
Ang husvagnar - att det ökat sista två åren kanske kan vara relaterat till covid och reserestriktioner? Samma sak med båtförsäljningen som gått upp markant senaste åren.
Och en båt som trailas är en liten båt. Det behövs inga 2 tons släp för det….. typ ribbåtar, ekor eller små plastmotorbåtar.
Iallafall om man ser vad man behöver. Det kan ju finnas acceptabla alternativ också.
För övrigt är jag övertygad om att majoriteten av släpen i lander är lättare släp.
EU-släpen brukar vara 650-750 kg och det är en stor andel av släpen. Utöver det finns det gott om bromsade släp på 750 kg också.
Husbils och husvagnsförsäljningen har börjat öka även innan reseresrestriktionerna infördes även om det givit viss draghjälp i branschen. Många har blivit mer miljömedvetna och väljer att semestra med husvagn istället för att resa bort med flyg.KristinaRT skrev:Samma siffra för mig är kanske 10% (om man räknar med att man någon gång använder släp, inte äger ett släp), och de gånger man behöver ett släp hyr man det på macken i byn….
Olika världar
Ang husvagnar - att det ökat sista två åren kanske kan vara relaterat till covid och reserestriktioner? Samma sak med båtförsäljningen som gått upp markant senaste åren.
Och en båt som trailas är en liten båt. Det behövs inga 2 tons släp för det….. typ ribbåtar, ekor eller små plastmotorbåtar.
Avseende båtar så kör man rätt stora båtar på trailer efter personbil. Vet av egen erfarenhet då jag haft båt i 25 år. Båtar upp till dryga 3 ton förekommer, men kräver då en Landrover eller liknande.
Finns galet många familjebåtar i spannet 5-8 meter som man tar på trailer efter normalstor personbil.
Varför i hela friden skulle man köra om kring med stora båtar? Här nere trailas bara småbåtar (småsnipor, ekor, små motorbåtar och jetskis (om man nu kallar det båt…), typ sådana som får plats på en normalstor garageuppfart), de flesta ligger i vatten och seglas dit de ska. Till och från landplats är det lastbil som gäller. Någon enstaka gång ser man större båtar men då är det på motorväg och gissningsvis sålda båtar som skall till en annan del av landet.M Mathias1 skrev:Husbils och husvagnsförsäljningen har börjat öka även innan reseresrestriktionerna infördes även om det givit viss draghjälp i branschen. Många har blivit mer miljömedvetna och väljer att semestra med husvagn istället för att resa bort med flyg.
Avseende båtar så kör man rätt stora båtar på trailer efter personbil. Vet av egen erfarenhet då jag haft båt i 25 år. Båtar upp till dryga 3 ton förekommer, men kräver då en Landrover eller liknande.
Finns galet många familjebåtar i spannet 5-8 meter som man tar på trailer efter normalstor personbil.
Redigerat:
Jag har bara en liten öppen båt men vikten ligger nog runt 1000 kg med vagn gissar jag nu trailar jag inte runt den men sjösätter och tar upp den med bilen varje år och så gör i stort sett alla här ingen tar in lastbil för båtar som funkar dra efter bil. Att köpa en bil som inte fixar det som en bil gjort i alla tider tex dragit släp på drygt 1200 kilo tagit upp båtar och som samtidigt har räckvidd så dom fixar en fjällresa med vagn är inget för mig så länge som det är så pass billigt åka dieselbil eller bensinbil som fixar sånt utan problem.
KristinaRT skrev:Varför i hela friden skulle man köra om kring med stora båtar? Här nere trailas bara småbåtar (småsnipor, ekor, små motorbåtar och jetskis (om man nu kallar det båt…), typ sådana som får plats på en normalstor garageuppfart), de flesta ligger i vatten och seglas dit de ska. Till och från landplats är det lastbil som gäller. Någon enstaka gång ser man större båtar men då är det på motorväg och gissningsvis sålda båtar som skall till en annan del av landet.
Men det brukar vara ganska sant i början av en cykel med en ny produkt, först vill alla snabbt ta sina marknadsandelar på den stora orörda marknaden, de nischade produkterna kommer lite senare.Alfredo skrev:
Inte alltid, men som regel.
Väldigt många som använder släpet lite och ganska "lokalt" kör nog helt enkelt med avställt släp, typ till sin återvinningsstation ibland. Eller så kanske man ställer på det bara 1-2 månader om sommaren. Skaffar inte ens vinterdäck till det.KristinaRT skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 131 inlägg
Att elbilar är så billiga i drift som de är är dock en övergående ynnest. Förr eller senare beskattas även vi elbilsägare hårt för att fylls statskassan. Avgasbilarna kommer då förstås att beskattas dubbelt, men ändå. Att elbilar är så billiga att köra just nu beror på förmånlig beskattning, inte att det i sig är billigare att köra på el än fossila drivmedel.