KristinaRT KristinaRT skrev:
Hur stor del av dessa släpvagnar står på macken och hyrs ut?
Spelar det någon roll? Gissar att ett hyrsläp rullar fler mil än ett privatsläp per år i snitt och därför på sitt sätt visar på ett större behov.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT
Alfredo Alfredo skrev:
Spelar det någon roll? Gissar att ett hyrsläp rullar fler mil än ett privatsläp per år i snitt och därför på sitt sätt visar på ett större behov.
Det tror jag också, iaf verkar det så på macken i närheten….
Tycker däremot det verkar oerhört mycket med 1 släp per 4,5 bil. Men jag gissar att vissa har många släp, och att alla släp inte är påställda.
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Tycker däremot det verkar oerhört mycket med 1 släp per 4,5 bil.
Det håller jag med om! Fast på "landet" har "alla" släp så jag antar siffrorna ändå stämmer.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
M
Alfredo Alfredo skrev:
Spelar det någon roll? Gissar att ett hyrsläp rullar fler mil än ett privatsläp per år i snitt och därför på sitt sätt visar på ett större behov.
Det borde vara ett antal unika bilar per hyrsläp och år. Sannolikheten att det bara är en och samma kund/bil som alltid hyr samma släp låter mindre sannolikt.
En kvalificerad gissning från eget håll är att ca 25% av bilisterna är i behov av att köra släpvagn.
 
M
Alfredo Alfredo skrev:
Det håller jag med om! Fast på "landet" har "alla" släp så jag antar siffrorna ändå stämmer.
Tänk även på att det finns 760.000 fritidsbåtar i vårt land. Många av dessa, dock inte alla har även behov av att transporteras på släp kortare eller längre sträckor. Antalet husvagnar är 286.000 i Sverige. Intresset ökar dessutom hela tiden. Bara senaste året har försäljningen ökat 30%. Så behovet av fungerande dragbilar i stort bara ökar.
Att det är ett mindre antal människor som behöver dra uppåt 1500 eller 2000kg känns som en något friserad sanning.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
M Mathias1 skrev:
Det borde vara ett antal unika bilar per hyrsläp och år. Sannolikheten att det bara är en och samma kund/bil som alltid hyr samma släp låter mindre sannolikt.
En kvalificerad gissning från eget håll är att ca 25% av bilisterna är i behov av att köra släpvagn.
Samma siffra för mig är kanske 10% (om man räknar med att man någon gång använder släp, inte äger ett släp), och de gånger man behöver ett släp hyr man det på macken i byn….
Olika världar :thinking:

Ang husvagnar - att det ökat sista två åren kanske kan vara relaterat till covid och reserestriktioner? Samma sak med båtförsäljningen som gått upp markant senaste åren.
Och en båt som trailas är en liten båt. Det behövs inga 2 tons släp för det….. typ ribbåtar, ekor eller små plastmotorbåtar.
 
Fairlane
KristinaRT KristinaRT skrev:
Samma siffra för mig är kanske 10% (om man räknar med att man någon gång använder släp, inte äger ett släp), och de gånger man behöver ett släp hyr man det på macken i byn….
Olika världar :thinking:

Ang husvagnar - att det ökat sista två åren kanske kan vara relaterat till covid och reserestriktioner? Samma sak med båtförsäljningen som gått upp markant senaste åren.
Och en båt som trailas är en liten båt. Det behövs inga 2 tons släp för det….. typ ribbåtar, ekor eller små plastmotorbåtar.
Ja 10% låter till och med högt för mig.
Iallafall om man ser vad man behöver. Det kan ju finnas acceptabla alternativ också.
För övrigt är jag övertygad om att majoriteten av släpen i lander är lättare släp.
EU-släpen brukar vara 650-750 kg och det är en stor andel av släpen. Utöver det finns det gott om bromsade släp på 750 kg också.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
M
KristinaRT KristinaRT skrev:
Samma siffra för mig är kanske 10% (om man räknar med att man någon gång använder släp, inte äger ett släp), och de gånger man behöver ett släp hyr man det på macken i byn….
Olika världar :thinking:

Ang husvagnar - att det ökat sista två åren kanske kan vara relaterat till covid och reserestriktioner? Samma sak med båtförsäljningen som gått upp markant senaste åren.
Och en båt som trailas är en liten båt. Det behövs inga 2 tons släp för det….. typ ribbåtar, ekor eller små plastmotorbåtar.
Husbils och husvagnsförsäljningen har börjat öka även innan reseresrestriktionerna infördes även om det givit viss draghjälp i branschen. Många har blivit mer miljömedvetna och väljer att semestra med husvagn istället för att resa bort med flyg.

Avseende båtar så kör man rätt stora båtar på trailer efter personbil. Vet av egen erfarenhet då jag haft båt i 25 år. Båtar upp till dryga 3 ton förekommer, men kräver då en Landrover eller liknande.
Finns galet många familjebåtar i spannet 5-8 meter som man tar på trailer efter normalstor personbil.
 
KristinaRT
M Mathias1 skrev:
Husbils och husvagnsförsäljningen har börjat öka även innan reseresrestriktionerna infördes även om det givit viss draghjälp i branschen. Många har blivit mer miljömedvetna och väljer att semestra med husvagn istället för att resa bort med flyg.

Avseende båtar så kör man rätt stora båtar på trailer efter personbil. Vet av egen erfarenhet då jag haft båt i 25 år. Båtar upp till dryga 3 ton förekommer, men kräver då en Landrover eller liknande.
Finns galet många familjebåtar i spannet 5-8 meter som man tar på trailer efter normalstor personbil.
Varför i hela friden skulle man köra om kring med stora båtar? Här nere trailas bara småbåtar (småsnipor, ekor, små motorbåtar och jetskis (om man nu kallar det båt…), typ sådana som får plats på en normalstor garageuppfart), de flesta ligger i vatten och seglas dit de ska. Till och från landplats är det lastbil som gäller. Någon enstaka gång ser man större båtar men då är det på motorväg och gissningsvis sålda båtar som skall till en annan del av landet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Jag har bara en liten öppen båt men vikten ligger nog runt 1000 kg med vagn gissar jag nu trailar jag inte runt den men sjösätter och tar upp den med bilen varje år och så gör i stort sett alla här ingen tar in lastbil för båtar som funkar dra efter bil. Att köpa en bil som inte fixar det som en bil gjort i alla tider tex dragit släp på drygt 1200 kilo tagit upp båtar och som samtidigt har räckvidd så dom fixar en fjällresa med vagn är inget för mig så länge som det är så pass billigt åka dieselbil eller bensinbil som fixar sånt utan problem.
 
M
KristinaRT KristinaRT skrev:
Varför i hela friden skulle man köra om kring med stora båtar? Här nere trailas bara småbåtar (småsnipor, ekor, små motorbåtar och jetskis (om man nu kallar det båt…), typ sådana som får plats på en normalstor garageuppfart), de flesta ligger i vatten och seglas dit de ska. Till och från landplats är det lastbil som gäller. Någon enstaka gång ser man större båtar men då är det på motorväg och gissningsvis sålda båtar som skall till en annan del av landet.
:rolleyes:
 
Mikael_L
Fairlane Fairlane skrev:
Snyggt, aningen mindre kostnad än för dieselbilen allstå. :cool:
Men bara lite mindre... bara typ 10 spänn milen ... :crysmile:

(Och vänta, glömde vi att jämföra fordonsskatt och servicekostnader också ...?)
 
  • Gilla
Anderscurl och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Det är väl klart man kan! Med det resonemanget skulle det inte existera "specialprodukter" av något slag. Inga polisbilar, inga postbilar, inga mopedbilar, inga "lyxbilar"... Det finns hur många produkter som helst som riktar sig till en liten bråkdel av totalmarknaden.
Men det brukar vara ganska sant i början av en cykel med en ny produkt, först vill alla snabbt ta sina marknadsandelar på den stora orörda marknaden, de nischade produkterna kommer lite senare.
Inte alltid, men som regel.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
KristinaRT KristinaRT skrev:
Det tror jag också, iaf verkar det så på macken i närheten….
Tycker däremot det verkar oerhört mycket med 1 släp per 4,5 bil. Men jag gissar att vissa har många släp, och att alla släp inte är påställda.
Väldigt många som använder släpet lite och ganska "lokalt" kör nog helt enkelt med avställt släp, typ till sin återvinningsstation ibland. Eller så kanske man ställer på det bara 1-2 månader om sommaren. Skaffar inte ens vinterdäck till det.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Att elbilar är så billiga i drift som de är är dock en övergående ynnest. Förr eller senare beskattas även vi elbilsägare hårt för att fylls statskassan. Avgasbilarna kommer då förstås att beskattas dubbelt, men ändå. Att elbilar är så billiga att köra just nu beror på förmånlig beskattning, inte att det i sig är billigare att köra på el än fossila drivmedel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.