1 530 460 läst · 24 849 svar
1530k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 323 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 323 inlägg
Nej det är korrekt, vissa månader blir skillnaden liten, andra väldigt stor.M Mathias1 skrev:
Kollade min statistik för 2021.
Körsträcka: ca 2000mil
kWh laddat: 3224
Snittpris el: 0,57kr / kWh (Rörligt timspottpris, så nov och dec förstörde)
Överföring och skatt: 0,445 + 0,075kr / kWh
Bränslekostnad / mil i snitt för 2021 blev alltså 1,76kr. Då är även kupé värmning inräknat i detta för alla kalla ivägkörningar.
Körsträcka: ca 2000mil
kWh laddat: 3224
Snittpris el: 0,57kr / kWh (Rörligt timspottpris, så nov och dec förstörde)
Överföring och skatt: 0,445 + 0,075kr / kWh
Bränslekostnad / mil i snitt för 2021 blev alltså 1,76kr. Då är även kupé värmning inräknat i detta för alla kalla ivägkörningar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 323 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 323 inlägg
Snyggt, aningen mindre kostnad än för dieselbilen allstå.A Anderscurl skrev:Kollade min statistik för 2021.
Körsträcka: ca 2000mil
kWh laddat: 3224
Snittpris el: 0,57kr / kWh (Rörligt timspottpris, så nov och dec förstörde)
Överföring och skatt: 0,445 + 0,075kr / kWh
Bränslekostnad / mil i snitt för 2021 blev alltså 1,76kr. Då är även kupé värmning inräknat i detta för alla kalla ivägkörningar.
Här har vi en vinnare! ca 30 000 kr sparat per år jämfört med tex dieselbil ! Snart kommer elbilsskeptikerna vakna, alla tänker med plånkan...A Anderscurl skrev:Kollade min statistik för 2021.
Körsträcka: ca 2000mil
kWh laddat: 3224
Snittpris el: 0,57kr / kWh (Rörligt timspottpris, så nov och dec förstörde)
Överföring och skatt: 0,445 + 0,075kr / kWh
Bränslekostnad / mil i snitt för 2021 blev alltså 1,76kr. Då är även kupé värmning inräknat i detta för alla kalla ivägkörningar.
Dragvikter för några elbilar, om man nu verkligen har den typen av behov (tex pga hästsläp, husvagn eller ett behov av att köpa pellets/ved/grus/jord eller annat tungt regelbundet)
Tesla Model X med 2250 i dragvikt sticker ut i mängden, men både det finns flera andra märken som har en dragvikt som räcker till att dra en stor husvagn.
Tesla Model X med 2250 i dragvikt sticker ut i mängden, men både det finns flera andra märken som har en dragvikt som räcker till att dra en stor husvagn.
- Tesla Model X 2250 kg
- Mercedes EQC 1800 kg
- Hyundai IONIQ 5 1600 kg
- Kia EV6 1600 kg
- Tesla Model Y 1600 kg
- Nissan Airya 1500 kg
KristinaRT skrev:Dragvikter för några elbilar, om man nu verkligen har den typen av behov (tex pga hästsläp, husvagn eller ett behov av att köpa pellets/ved/grus/jord eller annat tungt regelbundet)
Tesla Model X med 2250 i dragvikt sticker ut i mängden, men både det finns flera andra märken som har en dragvikt som räcker till att dra en stor husvagn.
edit, glömde länka till källan…. [länk]
- Tesla Model X 2250 kg
- Mercedes EQC 1800 kg
- Hyundai IONIQ 5 1600 kg
- Kia EV6 1600 kg
- Tesla Model Y 1600 kg
- Nissan Airya 1500 kg
....fast det där räcker ju inte till att dra en stor husvagn? Det räcker till att dra en liten husvagn. Tycker det är synnerligen begränsande att dragvikten inte prioriteras på elbilar.
Åas har en Renault Megane diesel 2018 en max dragvikt på 1400 kg så det borde vara ungefär likvärdigt?MathiasS skrev:
https://www.miljofordon.se/bilar/soek-bil/detalj/?id=91773
Gissningsvis gör elbilstillverkare (liksom tillverkare av vanliga bilar) de bilar som det finns störst efterfrågan på. Mao är efterfrågan på bilar som klarar/får dra >2 ton begränsad. Vilket antyder att de flesta inte har det behovet. Msn kan ju inte göra en bil som inte efterfrågas eller som endast efterfrågas av någon enstaka procent av köparna…
Ursäkta, men jag förstår inte meningen - vad har hänt med första ordet?KristinaRT skrev:
Givetvis är det så att man prioriterar bilar efter efterfrågan, det verkar naturligt, det betyder dock inte att behovet av bilar med högre dragvikt magiskt försvinner bara för att vi använder el. Jag vill ha en elbil MED hög dragvikt. 2500kg är lagom.KristinaRT skrev:Gissningsvis gör elbilstillverkare (liksom tillverkare av vanliga bilar) de bilar som det finns störst efterfrågan på. Mao är efterfrågan på bilar som klarar/får dra >2 ton begränsad. Vilket antyder att de flesta inte har det behovet. Msn kan ju inte göra en bil som inte efterfrågas eller som endast efterfrågas av någon enstaka procent av köparna…