M Mathias1 skrev:
De lär ha två uppsättningar elbilar så de kan ladda och köra om vartannat.
Tror du verkligen det? Körningarna (undantaget extremkommuner som Älvdalen) blir ju normalt sett ganska korta. Det skulle inte förvåna mig om en hemtjänstbil normalt går under 15 mil per dygn.

Men om vi ändå antar att de behöver fördubbla bilflottan. Vari skulle den stora kostnaden ligga? Man binder förstås lite mer kapital om man har dubbla mängden fordon, men om de bara går halva körsträckan per dag så slits de också mindre.

Det är inte alls orimligt att tro att elbilar är billiga i drift i den typen av verksamhet.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
M
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tror du verkligen det? Körningarna (undantaget extremkommuner som Älvdalen) blir ju normalt sett ganska korta. Det skulle inte förvåna mig om en hemtjänstbil normalt går under 15 mil per dygn.

Men om vi ändå antar att de behöver fördubbla bilflottan. Vari skulle den stora kostnaden ligga? Man binder förstås lite mer kapital om man har dubbla mängden fordon, men om de bara går halva körsträckan per dag så slits de också mindre.

Det är inte alls orimligt att tro att elbilar är billiga i drift i den typen av verksamhet.
Kan inte svara på hur det ser ut i andra verksamheter. Det var bara en kvalificerad gissning utifrån frågan som ställdes.

Känner däremot till att det finns hemtjänstverksamheter som har dubbla uppsättningar bilar som laddas på olika scheman så att de ska vara fulladdade till nästa pass osv.
Några avgasutsläpp blir det ju inte från dessa bilar vilket är mycket positivt, men lite osmidigt och dyrt kanske. Men det är helt och hållet min egen åsikt.
 
M
Från det ena till det andra.
Vad har ni elbilister som laddar hemma för ungefärlig elräkning för december?
Vad åtgår totalt i el per år? 2000 mil=4000 kWh? Rimligt?
Antar att det lär vara stor skillnad om man kört bundet eller rörligt avtal.
Frågan dök upp när jag såg denna artikel
Framgår dock inte om hon kört elbil eller ej. Men min spontana tanke är en kombo av rörligt elpris och mycket elbilskörning alternativ att hon glömt stänga av bastun.
Räkningen slog i alla fall ner som en bomb enligt artikeln.:dizzy:
 
Fairlane
M Mathias1 skrev:
Från det ena till det andra.
Vad har ni elbilister som laddar hemma för ungefärlig elräkning för december?
Vad åtgår totalt i el per år? 2000 mil=4000 kWh? Rimligt?
Antar att det lär vara stor skillnad om man kört bundet eller rörligt avtal.
Frågan dök upp när jag såg denna artikel
Framgår dock inte om hon kört elbil eller ej. Men min spontana tanke är en kombo av rörligt elpris och mycket elbilskörning alternativ att hon glömt stänga av bastun.
Räkningen slog i alla fall ner som en bomb enligt artikeln.:dizzy:
Nu kör jag ju inte elbil men jag kan göra en lite uträkning. 2000 mil (vilket är över snittet) per år, jämnt fördelat på månaderna skulle bli cirka 165 mil i december. Vi säger att bilen drar lite extra, säg hela 3 kWh/mil. Då talar vi om ungefär 500 kWh. Beroende på avtal etc, kanske 1500 kr. Då är det en dyr månad.

Tar vi en diesel som drar 0,5 litet/mil så blir det dyrare. :thinking:
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
M Mathias1 skrev:
Frågan dök upp när jag såg denna artikel
Framgår dock inte om hon kört elbil eller ej. Men min spontana tanke är en kombo av rörligt elpris och mycket elbilskörning alternativ att hon glömt stänga av bastun.
Utöver el ska hon enligt artikeln bland annat betala bensin, så vi kan nog anta att hon inte kör elbil.

Det är klart att även elbilister påverkas av det höga elpriset, men att ha direktverkande el lär alltid vara en betydligt större kostnadspost på vintern än vad någonsin en elbil är. Säg att bilen drar 4–500 kWh medan huset nog kan dra uppåt det tiodubbla om man inte aktar sig.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
M Mathias1 skrev:
Från det ena till det andra.
Vad har ni elbilister som laddar hemma för ungefärlig elräkning för december?
Vad åtgår totalt i el per år? 2000 mil=4000 kWh? Rimligt?
Antar att det lär vara stor skillnad om man kört bundet eller rörligt avtal.
Frågan dök upp när jag såg denna artikel
Framgår dock inte om hon kört elbil eller ej. Men min spontana tanke är en kombo av rörligt elpris och mycket elbilskörning alternativ att hon glömt stänga av bastun.
Räkningen slog i alla fall ner som en bomb enligt artikeln.:dizzy:
Det står inget om elbilskörning i artikeln men ändå tror du spontant att det beror på det. Börjar det vara slut på riktiga argument mot elbilar? ;)

Det är ju bara att räkna på vad 333 kWh skulle kosta så har du svaret. En normal månad mycket mindre än bensin/diesel men en extrem månad kanske nästan lika dyrt?

/Krille
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
M
Fairlane Fairlane skrev:
Nu kör jag ju inte elbil men jag kan göra en lite uträkning. 2000 mil (vilket är över snittet) per år, jämnt fördelat på månaderna skulle bli cirka 165 mil i december. Vi säger att bilen drar lite extra, säg hela 3 kWh/mil. Då talar vi om ungefär 500 kWh. Beroende på avtal etc, kanske 1500 kr. Då är det en dyr månad.

Tar vi en diesel som drar 0,5 litet/mil så blir det dyrare. :thinking:
Ok, då diffar det ca 200-300 kr mot diesel per månad i ett exempel på 2000 mil/år. Kanske något mer eller mindre beroende på elavtal och var i landet man bor då alltså. Tack för ett tydligt svar!
 
M
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Utöver el ska hon enligt artikeln bland annat betala bensin, så vi kan nog anta att hon inte kör elbil.

Det är klart att även elbilister påverkas av det höga elpriset, men att ha direktverkande el lär alltid vara en betydligt större kostnadspost på vintern än vad någonsin en elbil är. Säg att bilen drar 4–500 kWh medan huset nog kan dra uppåt det tiodubbla om man inte aktar sig.
Ok, kunde inte läsa hela artikeln med denna info då den var plus. Rätt många elkunder som är drabbade av det höga elpriset nu. Man får hoppas på en vändning.
 
M Mathias1 skrev:
Ok, då diffar det ca 200-300 kr mot diesel per månad i ett exempel på 2000 mil/år. Kanske något mer eller mindre beroende på elavtal och var i landet man bor då alltså. Tack för ett tydligt svar!
Per månad i December 2021
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
M Mathias1 skrev:
Vad har ni elbilister som laddar hemma för ungefärlig elräkning för december?
Jag laddade strax under 400kWh i mina bilar och betalade 0.46:-/kWh så 185:- ca + överföringsavgiften som borde va ca det dubbla så strax över 500:- för två bilar tycker jag är ok.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
M Mathias1 skrev:
Vad har ni elbilister som laddar hemma för ungefärlig elräkning för december?
Vad hade du själv för elräkning för December? Min har inte kommit än. Men om jag räknat rätt borde den hamna på 4800 kr. Jag har ingen separat mätning för hur mycket som gått till bilen. Avtalet är rörligt.
M Mathias1 skrev:
Vad åtgår totalt i el per år? 2000 mil=4000 kWh? Rimligt?
Låter rimligt.
 
M Mathias1 skrev:
Ok, då diffar det ca 200-300 kr mot diesel per månad i ett exempel på 2000 mil/år. Kanske något mer eller mindre beroende på elavtal och var i landet man bor då alltså. Tack för ett tydligt svar!
Nä - det diffar 200-300 kr på en specifik månad när elpriset varit rekordhög och om man samtidigt har rörligt avtal. Det diffar inte 200-300 kr per månad om man kör 2000 mil per år :)

/Krille
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Nä - det diffar 200-300 kr på en specifik månad när elpriset varit rekordhög och om man samtidigt har rörligt avtal. Det diffar inte 200-300 kr per månad om man kör 2000 mil per år :)

/Krille
Räkna ut på ett år, med tex 2021´s elpriser, så gissar jag att man sparar mellan 8-12 tkr med elbil på ca 2000mil jämfört med tex diesel.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
M Mathias1 skrev:
Ok, då diffar det ca 200-300 kr mot diesel per månad i ett exempel på 2000 mil/år. Kanske något mer eller mindre beroende på elavtal och var i landet man bor då alltså. Tack för ett tydligt svar!
Som andra skrivit så är det ju när man räknar december 2021, som varit rekorddyr och jag räknade dessutom då med att bilen drog 50% extra pga kylan. Om vi istället tittar på åsbasis så kan vi väl säg 4500 kWh för 2000 mil. Snittpriset 2020 var 141 öre/kWh, så vi kan väl räkna på 150 öre/kWh (vi ska rimligen inte bara titta på dyra december).
Då hamnar vi på 6750 kr/år eller om man så vill 560 kr/mån
Dieselbil som drar 0,5 liter per mil och vi räknar 20 kr/l har en bränslekostnad på 20000kr/år eller 1650kr/månad.

Så det diffar inte 200-300 kr/månad utan snarare omkring 1100 kr/månad. Man kanske laddar lite dyrare bort ibland så säg en tusenlapp i månaden.

Att elbil inte är rätt för alla däribland dig, gör ju inte att man medveten ska jämföra galet.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
M
Fairlane Fairlane skrev:
Som andra skrivit så är det ju när man räknar december 2021, som varit rekorddyr och jag räknade dessutom då med att bilen drog 50% extra pga kylan. Om vi istället tittar på åsbasis så kan vi väl säg 4500 kWh för 2000 mil. Snittpriset 2020 var 141 öre/kWh, så vi kan väl räkna på 150 öre/kWh (vi ska rimligen inte bara titta på dyra december).
Då hamnar vi på 6750 kr/år eller om man så vill 560 kr/mån
Dieselbil som drar 0,5 liter per mil och vi räknar 20 kr/l har en bränslekostnad på 20000kr/år eller 1650kr/månad.

Så det diffar inte 200-300 kr/månad utan snarare omkring 1100 kr/månad. Man kanske laddar lite dyrare bort ibland så säg en tusenlapp i månaden.

Att elbil inte är rätt för alla däribland dig, gör ju inte att man medveten ska jämföra galet.
Är sant. Elen lär vara desto billigare under sommarhalvåret. Nu jämför jag inte medvetet galet. Men jämförelsen visar i allafall att vissa månader när elen är dyr så är skillnaden mot dieseldrift inte jättestor. Eller är det antagandet felaktigt? Har jag missat någon kostnad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.