Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Öka på ditt inläggsantal lite då det verkar aningen lågt? :rofl::crysmile::p

[bild]
Jag tänker ge dig en chans att komma ikapp .. :p
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Problemet med det där förslaget (som alltid kommer från elbilsförespråkare) är att då när man har behovet att hyra så är det en massa andra som har samma behov. Så först och främst är det inte säkert det finns nåt att hyra till alla som vill, och om det gör det lär kostnaden inte vara så rolig.

Jag menar, varför ska man ens äga en bil? Varför inte hyra elbilen när man behöver bil?
Gör dig inte dummare än du är nu. Tänka själv verkar svårt , planera semester också ? Jag äger ingen bil, jag leasar och använder när jag vill, enkelt!
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
M
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, det går ju bra att hämta möbler (eller för all del tvättmaskin) med en 750 kg kärra, ellerhur?
Så att sålla bort elbil bara för att den inte drar 1500kg känns ju onödigt för de allra flesta och det var det som frågan avsåg.
Även jag har köpt en hel del möbler begagnat och hämtat med släpkärra och det har gått utmärkt med en gallerkärra med totalvikt på 750 kg.
Är man villaägare så är det kanske inte enbart begagnade möbler och tvättmaskin man behöver kånka hem (Har själv inte behövt ny tvättmaskin på 14 år).
Desto oftare kan det behövas exempelvis etr par grusalass för att fylla på uppfarten. Nån vecka senare behövs något ton jord för att fylla i trädgårdslandet. Ytterligare en vecka senare så kanske man ska dra hem ett virkeslass för altanbygget. Likaså hemkörning av ved eller pellets.
Inte helt ovanligt för en villaägare att ha dessa behov. Det är en frihet att kunna pyssla med detta själv. Eller vad säger ni som är gör det självare?
Använder man i Stockholm budfirmorna för dessa transporter? Hanterar DHL vedtransporter exempelvis? Vad blir priset då per kubik kan man fundera på med transporten inräknad?
En normalstor bromsad kärra som kan ta 1-1.5 ton är rätt vettigt och blir betydligt mer mångsidigt och säkrare.
Kan man bara lasta runt 500 kg som på en obromsad vagn får man ju köra 3 rundor istället för 1 för att få med sig samma last. Lär bli mer miljöpåverkan det, inte att förglömma extra tiden det tar för både körning och laddning däremellan.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Fairlane
M Mathias1 skrev:
Är man villaägare så är det kanske inte enbart begagnade möbler och tvättmaskin man behöver kånka hem (Har själv inte behövt ny tvättmaskin på 14 år).
Desto oftare kan det behövas exempelvis etr par grusalass för att fylla på uppfarten. Nån vecka senare behövs något ton jord för att fylla i trädgårdslandet. Ytterligare en vecka senare så kanske man ska dra hem ett virkeslass för altanbygget. Likaså hemkörning av ved eller pellets.
Inte helt ovanligt för en villaägare att ha dessa behov. Det är en frihet att kunna pyssla med detta själv. Eller vad säger ni som är gör det självare?
Använder man i Stockholm budfirmorna för dessa transporter? Hanterar DHL vedtransporter exempelvis? Vad blir priset då per kubik kan man fundera på med transporten inräknad?
En normalstor bromsad kärra som kan ta 1-1.5 ton är rätt vettigt och blir betydligt mer mångsidigt och säkrare.
Kan man bara lasta runt 500 kg som på en obromsad vagn får man ju köra 3 rundor istället för 1 för att få med sig samma last. Lär bli mer miljöpåverkan det, inte att förglömma extra tiden det tar för både körning och laddning däremellan.
Hemkörning är inget problem.
Vi tog hem parkettgolv till förra huset, det kom med lastbil. Grus och jord körs också ut, men inte av DHL såklart. Pellets använder jag inte, men de jag vet som gör det (mer ytligt bekanta) beställer hemkörning. Ved kör jag själv, men det är för husbehov, så det är inget problem med min lilla kärra. Jag hämta 500 kg ena veckan och sen 500 kg till en annan vecka etc. Det ska ändå lastas av, kapas och klyvas och jag har inte bråttom. Andra beställer ved och får det hemkört, inte heller av DHL, utan av firman de köper från tolkar jag det som. Då talar vi kanske 5-6 kubikmeter, så då talar vi ändå om ett antal resor även med ett 1500 kg släp.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
M Mathias1 skrev:
Är man villaägare så är det kanske inte enbart begagnade möbler och tvättmaskin man behöver kånka hem (Har själv inte behövt ny tvättmaskin på 14 år).
Desto oftare kan det behövas exempelvis etr par grusalass för att fylla på uppfarten. Nån vecka senare behövs något ton jord för att fylla i trädgårdslandet. Ytterligare en vecka senare så kanske man ska dra hem ett virkeslass för altanbygget. Likaså hemkörning av ved eller pellets.
Inte helt ovanligt för en villaägare att ha dessa behov. Det är en frihet att kunna pyssla med detta själv. Eller vad säger ni som är gör det självare?
Använder man i Stockholm budfirmorna för dessa transporter? Hanterar DHL vedtransporter exempelvis? Vad blir priset då per kubik kan man fundera på med transporten inräknad?
En normalstor bromsad kärra som kan ta 1-1.5 ton är rätt vettigt och blir betydligt mer mångsidigt och säkrare.
Kan man bara lasta runt 500 kg som på en obromsad vagn får man ju köra 3 rundor istället för 1 för att få med sig samma last. Lär bli mer miljöpåverkan det, inte att förglömma extra tiden det tar för både körning och laddning däremellan.
Ja, det mesta du räknar upp kan man få hemkörning i storstadsområden.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Men det blir förstås dyrt om man ska smådutta med något enstaka ton här och där, beställer man hem tar man gärna mer. Å andra sidan, behöver man bara ett enstaka ton kan man kanske åka två gånger.

Nu börjar det ju dock finnas ett antal elbilar som får dra 1–2 ton, så som de flesta sådana här frågor löser det sig nog för dem som väljer att inte bara se problem.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M Mathias1 skrev:
Inte helt ovanligt för en villaägare att ha dessa behov. Det är en frihet att kunna pyssla med detta själv. Eller vad säger ni som är gör det självare?
För egen del klarar jag mig långt med mitt bromsade 750 kg släp. Virke när jag skall bygga saker. Ibland ved. Det är förundrande hur många släp som går till tippen varje år. Transporter av saker som skulle få plats inne i bilen men det är så mycket enklare att ha det på släpet. Jag har fungerat på om jag skulle kunna ha elbil i flera år. Jag har stannat vid att jag använder släpvagnen för mycket för att jag skall vilja vara utan dragkrok. Jag har ju varit van vid att alla bilar kan ha dragkrok. Man förlorar ingenting på det. Med elbilar ser inte situationen ut så. Därför har jag många gånger funderat på om det är dumt att kasta bort alla fördelarna med elbilar för att de inte uppfyller kravet på dragkrok. Nu löste det sig i alla fall genom att det blev en ID4. Då sitter jag med en större och tyngre bil än jag behöver bara för att få dragkrok. Man får inte allt helt enkelt.

Jag har inget behov av att slå fast om mitt användande av släp är normalt eller inte. Jag har inte heller något behov av att slå fast om de är normalt att använda släp mer än jag och även tyngre släp. Det intressanta för mig är vad jag har det till.

M Mathias1 skrev:
Kan man bara lasta runt 500 kg som på en obromsad vagn får man ju köra 3 rundor istället för 1 för att få med sig samma last. Lär bli mer miljöpåverkan det, inte att förglömma extra tiden det tar för både körning och laddning däremellan.
Återigen måste ju alla göra sina egna bedömningar. För egen del är trots allt antalet gånger jag använder bilen med släp mycket färre än antalet gånger jag använder bilen utan släp. Om du för det mesta har ett fullastat 1500 kg släp efter bilen när du kör så är det bara ytterligare bevis på att elbil inte är något för dig. Men för alla som oftare kör utan släp än med så kommer miljöpåverkan av de gångerna man måste köra fler vändor på grund av ett litet släp ändå att vara liten i sammanhanget.
 
  • Gilla
Onsalakorven och 3 till
  • Laddar…
M
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men det blir förstås dyrt om man ska smådutta med något enstaka ton här och där, beställer man hem tar man gärna mer. Å andra sidan, behöver man bara ett enstaka ton kan man kanske åka två gånger.

Nu börjar det ju dock finnas ett antal elbilar som får dra 1–2 ton, så som de flesta sådana här frågor löser det sig nog för dem som väljer att inte bara se problem.
Fast jag kan nog tycka det är ett problem om man behöver köpa en Tesla för en miljon för att få en elbil kapabel att dra hem ett normalt vealass. ;)
Eftersom jag inte vill se problemen så kör jag därmed inte elbil i dagsläget. Så resonerar jag.

I Småland har vi knappt några företag som kör ut ett par ton material hit och dit, utan här lever många efter att "en god dräng reder sig själv". Man hämtar själv det man behöver direkt på studs och löser uppgiften.
Skulle tro att även Norrlänningar har ungefär samma förutsättningar och tänk. Man har bilen både som persontransport och som ett slags privat nyttofordon.
I Stockholm kanske man bara ser bilen som persontransport. Skulle gissa att det skiljer sig på så sätt.
De enda som kör elbil här nere i Småland är i princip kommunerna. Mest för att kunna tävla med andra kommuner i grenen "miljövänligaste kommun". Sen att det blir typ 3 gånger så dyrt för skattebetalarna är inte lika viktigt:rofl:
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
M Mathias1 skrev:
Fast jag kan nog tycka det är ett problem om man behöver köpa en Tesla för en miljon för att få en elbil kapabel att dra hem ett normalt vealass. ;)
Eftersom jag inte vill se problemen så kör jag därmed inte elbil i dagsläget. Så resonerar jag.

I Småland har vi knappt några företag som kör ut ett par ton material hit och dit, utan här lever många efter att "en god dräng reder sig själv". Man hämtar själv det man behöver direkt på studs och löser uppgiften.
Skulle tro att även Norrlänningar har ungefär samma förutsättningar och tänk. Man har bilen både som persontransport och som ett slags privat nyttofordon.
I Stockholm kanske man bara ser bilen som persontransport. Skulle gissa att det skiljer sig på så sätt.
De enda som kör elbil här nere i Småland är i princip kommunerna. Mest för att kunna tävla med andra kommuner i grenen "miljövänligaste kommun". Sen att det blir typ 3 gånger så dyrt för skattebetalarna är inte lika viktigt:rofl:
Du överdriver en del, Id4 får dra 1200kg tex och kostar ingen mille! Går att privatleasa tex…
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
M Mathias1 skrev:
Är man villaägare så är det kanske inte enbart begagnade möbler och tvättmaskin man behöver kånka hem (Har själv inte behövt ny tvättmaskin på 14 år).
Desto oftare kan det behövas exempelvis etr par grusalass för att fylla på uppfarten. Nån vecka senare behövs något ton jord för att fylla i trädgårdslandet. Ytterligare en vecka senare så kanske man ska dra hem ett virkeslass för altanbygget. Likaså hemkörning av ved eller pellets.
Inte helt ovanligt för en villaägare att ha dessa behov. Det är en frihet att kunna pyssla med detta själv. Eller vad säger ni som är gör det självare?
Använder man i Stockholm budfirmorna för dessa transporter? Hanterar DHL vedtransporter exempelvis? Vad blir priset då per kubik kan man fundera på med transporten inräknad?
En normalstor bromsad kärra som kan ta 1-1.5 ton är rätt vettigt och blir betydligt mer mångsidigt och säkrare.
Kan man bara lasta runt 500 kg som på en obromsad vagn får man ju köra 3 rundor istället för 1 för att få med sig samma last. Lär bli mer miljöpåverkan det, inte att förglömma extra tiden det tar för både körning och laddning däremellan.
Ja vi Stockholmare får allt hemkört, även från Ica, pizzor, lunch, you name it. :D

Har bott i huset 21 år. Första 19 utan dragkrok. Hyrde lätt lastbil två ggr och lånade grannens bil och hyrde släp en gång. Nu dragkrok och har hyrt eller lånat släp några få ggr, och fast jag kan dra över 2300 kg räcker det med 750 kg släp.

Grus har jag beställ en gång i big bag, mycket smidigt. Kranbil ställde på plats. Jag sprättade upp påsen och krattade ut på en kvart. En massa jord och grus behövs väl främst för nybyggare. Även kopiösa mängder byggmaterial. Inget återkommande behov.

Trallvirke hemkört till altanen för bra pris. Inte lönt att hyra släp och ödsla tid - i Stockholm riskerar man att hamna i köer och det tar onödig tid om man inte gör sina ärenden på udda tider.

Bråte dom ska till ÅVC tar jag i bilen, och kapar i bitar då det ryms. Har nära så inga problem med fem eller tio vändor, går snabbare än att krångla med släp.

Bara parkeringsytan för släpet är ju värd en halv förmögenhet i storstan och med små tomter prioriteras annat än att ställa upp släp och husvagnar.

Jag vet att det inte är samma i hela landet.
 
  • Gilla
pjodden och 4 till
  • Laddar…
M Mathias1 skrev:
Fast jag kan nog tycka det är ett problem om man behöver köpa en Tesla för en miljon för att få en elbil kapabel att dra hem ett normalt vealass. ;)
Eftersom jag inte vill se problemen så kör jag därmed inte elbil i dagsläget. Så resonerar jag.

I Småland har vi knappt några företag som kör ut ett par ton material hit och dit, utan här lever många efter att "en god dräng reder sig själv". Man hämtar själv det man behöver direkt på studs och löser uppgiften.
Skulle tro att även Norrlänningar har ungefär samma förutsättningar och tänk. Man har bilen både som persontransport och som ett slags privat nyttofordon.
I Stockholm kanske man bara ser bilen som persontransport. Skulle gissa att det skiljer sig på så sätt.
De enda som kör elbil här nere i Småland är i princip kommunerna. Mest för att kunna tävla med andra kommuner i grenen "miljövänligaste kommun". Sen att det blir typ 3 gånger så dyrt för skattebetalarna är inte lika viktigt:rofl:
För kommuner, tex hemtjänst mm är ju elbilen perfekt i samhällen där avstånden inte är så stora och många stopp mellan brukarna. Blir nog billigare med el än bensin, definitivt inte 3 ggr dyrare för skattebetalarna.
 
  • Gilla
pjodden och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
M Mathias1 skrev:
Fast jag kan nog tycka det är ett problem om man behöver köpa en Tesla för en miljon för att få en elbil kapabel att dra hem ett normalt vealass. ;)
Eftersom jag inte vill se problemen så kör jag därmed inte elbil i dagsläget. Så resonerar jag.
Det finns billigare elbilar som får dra ditt släp, men elbil är inget för dig, det är nog riktigt.

M Mathias1 skrev:
I Småland har vi knappt några företag som kör ut ett par ton material hit och dit, utan här lever många efter att "en god dräng reder sig själv". Man hämtar själv det man behöver direkt på studs och löser uppgiften.
Märkligt, när jag varit i Småland har jag sett lastbilar, men det kanske bara är några på genomresa vad vet jag.

Bara några exempel:
Ved: Mönsterås
Pellets: Växjö
Jord och grus: Jönköping
Virke: Jönköping

Jag har ingen aning om de är bra eller så, men det verkar finnas även i Småland, om man vill alltså.
 
  • Gilla
  • Haha
Ingenjören och 4 till
  • Laddar…
M Mathias1 skrev:
Fast jag kan nog tycka det är ett problem om man behöver köpa en Tesla för en miljon för att få en elbil kapabel att dra hem ett normalt vealass. ;)
Eftersom jag inte vill se problemen så kör jag därmed inte elbil i dagsläget. Så resonerar jag.

I Småland har vi knappt några företag som kör ut ett par ton material hit och dit, utan här lever många efter att "en god dräng reder sig själv". Man hämtar själv det man behöver direkt på studs och löser uppgiften.
Skulle tro att även Norrlänningar har ungefär samma förutsättningar och tänk. Man har bilen både som persontransport och som ett slags privat nyttofordon.
I Stockholm kanske man bara ser bilen som persontransport. Skulle gissa att det skiljer sig på så sätt.
De enda som kör elbil här nere i Småland är i princip kommunerna. Mest för att kunna tävla med andra kommuner i grenen "miljövänligaste kommun". Sen att det blir typ 3 gånger så dyrt för skattebetalarna är inte lika viktigt:rofl:

Vilka skräptexter du producerar. Du ska vara glad att din kommun spar pengar genom att köra elbilar.

Här är en länk som styrker mitt påstående. Hoppas bara svenska polisen kan ta efter snart.

https://electrek.co/2020/10/05/tesla-model-3-crushes-dodge-charger-cost-of-operation-police-car/amp/
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
M Mathias1 skrev:
Fast jag kan nog tycka det är ett problem om man behöver köpa en Tesla för en miljon för att få en elbil kapabel att dra hem ett normalt vealass. ;)
Eftersom jag inte vill se problemen så kör jag därmed inte elbil i dagsläget. Så resonerar jag.

I Småland har vi knappt några företag som kör ut ett par ton material hit och dit, utan här lever många efter att "en god dräng reder sig själv". Man hämtar själv det man behöver direkt på studs och löser uppgiften.
Skulle tro att även Norrlänningar har ungefär samma förutsättningar och tänk. Man har bilen både som persontransport och som ett slags privat nyttofordon.
I Stockholm kanske man bara ser bilen som persontransport. Skulle gissa att det skiljer sig på så sätt.
De enda som kör elbil här nere i Småland är i princip kommunerna. Mest för att kunna tävla med andra kommuner i grenen "miljövänligaste kommun". Sen att det blir typ 3 gånger så dyrt för skattebetalarna är inte lika viktigt:rofl:
Visst kör de ut saker även i Småland. Det är inga konstigheter att få vare sig virke eller ett lass grus utkört. I alla fall inte för mig. Sen åker jag också och hämtar smått med släpet, men det ena utesluter inte det andra.

Jag håller med om att inte så många kör elbil utanför storstäderna än, men man blir långt ifrån bara skrattad åt när man kommer med elbil, även om killen som köpt en ny RAM för sin nedtagna skog får fler beundrande blickar. Många som nöter många mil med dieselsläden kan också se vinsten med en elbil man laddar hemma. Oron är dock att förmånsskattereglerna ska ändras eller att det ska vara svårt att snabbladda när man väl behöver åka långt. Så går i alls fall snacket i mitt jaktlag.

Sen är det väl så att det ofta finns ett par sorters bilar på landet. Kanske främst finbilar, firmabilar och bruksbilar. Finbilarna köps ju med hjärtat, så de är vad de är. Bruksbilarna är av hävd begagnade, men med bra körekonomi tror jag att elbilar har chans att slå sig in där. Och firmabilarna kan nog oväntat fort bli eldrivna.

Kort sagt tror jag att landsbygdens bilflotta kan komma att elektrifieras snabbare än småstädernas. Absolut i Småland, men kanske inte lika lätt i Norrland.
 
  • Gilla
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
M
W witten skrev:
Vilka skräptexter du producerar. Du ska vara glad att din kommun spar pengar genom att köra elbilar.

Här är en länk som styrker mitt påstående. Hoppas bara svenska polisen kan ta efter snart.

[länk]
Hur menar du med skräptext? Får man inte lov att ifrågasätta förträffligheten med elbil? Nu är jag inte så säker på om en polisbil av modellen Dodge Charger representerar den biltyp kommuner brukar använda som regel. För hemtjänst så fungerar det utmärkt exempelvis med en grundutrustad Dacia Sandero Stepway för 139.000 kr. Jämför detta med priset på med en fullutrustad E-Golf eller ID3. Elbilarna klarar inte heller dygnet runt drift utan vissa måste stå och laddas periodvis. Då krävs även några extra bilar i samma bilpark.
Det blir garanterat dyrare för skattebetalarna med elbilar i nuläget. Såvida hemtjänst inte behöver köra polisutrustad Dodge Charger som man kör i din hemkommun.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.