1 494 305 läst · 24 578 svar
1494k läst
24,6k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det var i och för sig inte fråga hurvida det fanns lastbilar i Småland eller ej. Det tror jag säkert du har koll på.Fairlane skrev:Det finns billigare elbilar som får dra ditt släp, men elbil är inget för dig, det är nog riktigt.
Märkligt, när jag varit i Småland har jag sett lastbilar, men det kanske bara är några på genomresa vad vet jag.
Bara några exempel:
Ved: Mönsterås
Pellets: Växjö
Jord och grus: Jönköping
Virke: Jönköping
Jag har ingen aning om de är bra eller så, men det verkar finnas även i Småland, om man vill alltså.
Poängen var att det är rätt smidigt att kunna köra hem kanske 1-2 ton material utan att anlita ett åkeri och köra ut det med en stor lastbil. Blir liksom lite overkill och inte så miljövänligt. Ska de va nån idé att köra ut en gruslastbil ett antal mil så vill man ha ganska fulla lass om de ska vara lönt både ur ekonomisk och miljömässig aspekt.
I Stockholm är det kanske så man gör när dragvikten överskrider 750 kg för elbilen. Intressant att det fungerar så pass olika beroende på var i landet man bor
Jag syftar på dina säkra påståenden utan att backa upp med källor. Du behöver visa en studie som visar att det är dyrare med elbil för att det ska vara trovärdigt.M Mathias1 skrev:Hur menar du med skräptext? Får man inte lov att ifrågasätta förträffligheten med elbil? Nu är jag inte så säker på om en polisbil av modellen Dodge Charger representerar den biltyp kommuner brukar använda som regel. För hemtjänst så fungerar det utmärkt exempelvis med en grundutrustad Dacia Sandero Stepway för 139.000 kr. Jämför detta med priset på med en fullutrustad E-Golf eller ID3. Elbilarna klarar inte heller dygnet runt drift utan vissa måste stå och laddas periodvis. Då krävs även några extra bilar i samma bilpark.
Det blir garanterat dyrare för skattebetalarna med elbilar i nuläget. Såvida hemtjänst inte behöver köra polisutrustad Dodge Charger som man kör i din hemkommun.
Ditt exempel på bil till hemtjänsten för övrigt, är det det absolut viktigaste kriteriet att den är billig? Inte krocksäkerhet och såna saker?
Det är väl ändå märkligt vad många taxiägare som har köpt elbil.M Mathias1 skrev:Elbilarna klarar inte heller dygnet runt drift utan vissa måste stå och laddas periodvis. Då krävs även några extra bilar i samma bilpark.
Det blir garanterat dyrare för skattebetalarna med elbilar i nuläget. Såvida hemtjänst inte behöver köra polisutrustad Dodge Charger som man kör i din hemkommun.
Varför är de så kåta på att kasta bort sina egna pengar? Har du några tankar om detta?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 569 inlägg
Det tycker jag är en genuint intressant fråga. Jag har nog tänkt att det är beroende på miljöavgifter på Arlanda och liknande, men det kanske är samma över hela landet.
Är det så?
Är det så?
Om nackdelarna med elbilen (laddtider, körsträcka mm) inte anses vara ett problem, då är ju ägandekostnaderna för en taxi som går som elbil mycket låga.Nötegårdsgubben skrev:
Jag ställde just denna fråga till en taxichaufför som jag åkte Tesla med för ett par år sedan och hans svar var att laddtider och körsträckor inte var några problem då de fungerade bra med det typiska körmönstret under dagen, laddning under fikaraster och matraster räckte tillräckligt för hela dagen.
Är inte säker på om det alltid krävs en specifik studie för att kunna jämföra två produkter och dra en slutsats. Ibland kan det räcka med en prisuppgift.W witten skrev:Jag syftar på dina säkra påståenden utan att backa upp med källor. Du behöver visa en studie som visar att det är dyrare med elbil för att det ska vara trovärdigt.
Ditt exempel på bil till hemtjänsten för övrigt, är det det absolut viktigaste kriteriet att den är billig? Inte krocksäkerhet och såna saker?
Men här är en länk till ett artikel
och här en källa vad gäller pris.
Tycker definitivt att en sådan bil duger för kommunal verksamhet. Skulle lösa den typen av uppgift galant.
Jag kan tycka det är bättre att kommunerna budgeterar skattekronorna på personal och skola istället för att köpa dyrare elbilar. Men här tycker vi alla olika. Full respekt för det!
Alltså snäppet dyrare än en MG. Innan bränsle då.M Mathias1 skrev:Är inte säker på om det alltid krävs en specifik studie för att kunna jämföra två produkter och dra en slutsats. Ibland kan det räcka med en prisuppgift.
Men här är en länk till ett artikel
och här en källa vad gäller pris.
Tycker definitivt att en sådan bil duger för kommunal verksamhet. Skulle lösa den typen av uppgift galant.
Jag kan tycka det är bättre att kommunerna budgeterar skattekronorna på personal och skola istället för att köpa dyrare elbilar. Men här tycker vi alla olika. Full respekt för det!
Här hos oss kör alla privata hemtjänstbolag elbil, undra varför.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 653 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 653 inlägg
Jag skulle tro att de flesta speditören inte tar en körning i taget så jag tror inte det är så stort problem. Jag har två bilar, den ena får dra 1800 kg, den andra 1600 kg, men det är synnerligen ovanligt att jag behöver dra så mycket.M Mathias1 skrev:Det var i och för sig inte fråga hurvida det fanns lastbilar i Småland eller ej. Det tror jag säkert du har koll på.
Poängen var att det är rätt smidigt att kunna köra hem kanske 1-2 ton material utan att anlita ett åkeri och köra ut det med en stor lastbil. Blir liksom lite overkill och inte så miljövänligt. Ska de va nån idé att köra ut en gruslastbil ett antal mil så vill man ha ganska fulla lass om de ska vara lönt både ur ekonomisk och miljömässig aspekt.
I Stockholm är det kanske så man gör när dragvikten överskrider 750 kg för elbilen. Intressant att det fungerar så pass olika beroende på var i landet man bor
Det finns elbilar som drar mer än 750 kg, utan att det står Tesla på dem. VW id4 har redan getts.som exempel.
Jag förstår helt klart att det kan vara lockande att åka ner och hämta två ton grus när andan faller på och slippa vänta på leverans, men jag tycker ändå det är smidigt att surfa in på en sida och lägga en beställning. Kommer de då med kranbil och en big bag så kanske man dessutom får gruset på ett bättre ställe.
Jag kan faktiskt inte ens komma ihåg när jag köpte 2 ton sand eller grus senast, kanske aldrig har hänt. Så ovanligt är det för mig så dyker det upp en händelse någon gång var femte år som gör att jag behöver större lass, ja då beställer jag hemkörning.
Jag försöker inte övertyga dig om att en elbil är rätt för dig, jag försöker bara få dig att förstå att ditt sätt att leva och tänka inte är det enda sättet, kanske inte ens det vanligaste.
Nej nästan tre år tidigare började det kosta att ladda, 15 januari 2017.M Mathias1 skrev:
Tror det kostar 2.90 per kWh idag för senare modeller, alltså ca 6 kr milen. Bensin eller diesel blir väl ca 15 kr milen för en taxi i den storleken.
Tror inte priset för snabbladdning är avgörande i kalkylen så länge det är så lågt som.för närvarande.
Tur att din kommun använde offentlig upphandling då som är oberoende av duktiga säljare. Kravspecifikation och utvärderingsmetod och hur kraven värderas bestäms i förväg.M Mathias1 skrev: