pacman42 pacman42 skrev:
Kan ni identifiera vilka bilar de har i denna artikeln?
- [länk]

Kirunabon som är nöjd ser ut att ha en Tesla i alla fall. Den andra är det en Opel? Jag känner inte igen den.

Kan någon som har PLUS bringa lite klarhet i detta?

Jag kan i alla fall säga att värmen i frugans Fiat 500e fungerar mycket bättre än i min Mitsubishi Outlander (-17, dvs innan senaste uppdateringen då de åtgärdade värmen). Som vinterbil så är alltså en Fiat 500e inte så dum. Den tappar inte så farligt med räckvidd heller i kylan (runt 20% vid nollgradigt), procentuellt sett så tappar min Outlander mycket mer (runt 40% försvinner vid nollgradigt). Bägge siffrorna är baserade på att man har igång värmen och att man inte snålar.
Till vänster tippar jag på en Tesla Model X och till höger ser ut som en Audi e-tron

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
V Vortex skrev:
Till vänster tippar jag på en Tesla Model X och till höger ser ut som en Audi e-tron
Jag var inne på e-tron, men framlyktorna stämde inte riktigt med de bilder som jag jämförde med.

Nu när du säger det så är det definitivt en model X till vänster. De jag känner som har Teslor (Y, 3 och S) är väldigt nöjda med sina bilar.

• Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
useless useless skrev:
Men att fler har valt att semestra i husvagn/husbil istället för att flyga utomlands under pandemin är ett faktum.
Men det har jag väl aldrig ifrågasatt? Fyra länkar som handlar om pandemieffekter kanske är intressanta men mitt ifrågasättande handlade om att husvagn skulle vinna mark på grund av miljöskäl.

@Mathias1 skrev:
M Mathias1 skrev:
Många har blivit mer miljömedvetna och väljer att semestra med husvagn istället för att resa bort med flyg.
Och utan källor som styrker detta tror jag helt enkelt inte det stämmer då jag tror väldig få valt husvagn i stället för flyg på grund av miljöskäl.

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Har du några källor som styrker det? Jag tror det är extremt få som tidigare flugit långt men numera väljer husvagn på grund av miljöskäl. Jag känner både de som gillar långresor med flyg och de som gillar husvagn. Tror dock inga miljöargument i världen skulle få de långflygare jag känner att välja husvagn.
Det som det finns statistik på är att det under 2020/2021 blivit en större efterfrågan på fritidshus. husvagnar och husbilar. Bara att Googla fram försäljnings av respektive sort. Orsaken är till stor del corona-relaterat.
Sedan vad man gjort tidigare kan ju vara mera varierat.

A AndersS skrev:
Det som det finns statistik på är att det under 2020/2021 blivit en större efterfrågan på fritidshus. husvagnar och husbilar.
Återigen, inget jag betvivlar eller ifrågasätter. Jag tror dock att pandemin har oerhört mycket mer att göra med detta än miljöskäl.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det som det finns statistik på är att det under 2020/2021 blivit en större efterfrågan på fritidshus. husvagnar och husbilar. Bara att Googla fram försäljnings av respektive sort. Orsaken är till stor del corona-relaterat.
Men är detta av miljöskäl?

Alfredo Alfredo skrev:
Återigen, inget jag betvivlar eller ifrågasätter. Jag tror dock att pandemin har oerhört mycket mer att göra med detta än miljöskäl.
Jag kompletterade med det i efterhand, de flesta bedömer att det är så.

A AndersS skrev:
Jag kompletterade med det i efterhand, de flesta bedömer att det är så.
Har flyget minskat drastiskt senaste två åren pga miljöskäl?
Säljs husbilar pga miljöskäl?

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
P Pin skrev:
Men är detta av miljöskäl?
Finns sådana, men många är säkerligen corona-relaterat eller kanske ännu troligare kombinerat då klimat, miljö och pandemi som fått många att fundera.

@
M Mathias1 skrev:
En Megane av annan årsmodell får dra 1500 kg. Man behöver nödvändigtvis inte ha en årsmodell 2018. Fungerar lika bra med 2006 eller 2015 års modell.
En Passat kan dra 2000 kg beroende på modell.

Förslaget att man enkelt löser dragviktsproblemet elbilarna har genom att köpa en bil i kostnadsspannet 0.5-1 miljon kanske inte passar majoriteten. Vissa kanske lägger pengarna på säkrare investeringar eller andra hobbies så att säga. Men det är en smaksak.

I Sverige finns det runt 1 miljon registrerade släpvagnar. Antalet bilar är ca 4.5 miljon. Det går alltså i princip 1 släp per 4.5 bil om man skulle slå ut det. Frågan är då om detta behov är så litet.
Tja.... Var fjärde bil jag möter drar inte något släp ;) Drar man ett släp två gånger per år så kanske inte dragvikt är det mest väsentliga. . . Även om många verkar tycka det....

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Har flyget minskat drastiskt senaste två åren pga miljöskäl?
Flyget har förändrats, speciellt affärsflyget, då man under pandemin tagit till sig digitala mötesformer.
Och företagen har blivit mera aktiva att påvisa att de agerar både klimat och miljömässigt annorlunda.
Så svaret blir här klimat, miljö, nya arbetssätt och inte minst kostnadsbesparingar.

@ @ndreas skrev:
Drar man ett släp två gånger per år så kanske inte dragvikt är det mest väsentliga.
Det beror väl helt på vad det släpet man drar två gånger per år väger.

Alfredo Alfredo skrev:
Men det har jag väl aldrig ifrågasatt? Fyra länkar som handlar om pandemieffekter kanske är intressanta men mitt ifrågasättande handlade om att husvagn skulle vinna mark på grund av miljöskäl.
Nej, det skrev jag också. Som vanligt så fattar folk olika beslut baserat på en massa faktorer och om de råkar leda till att miljöpåverkan minskar så slår man sig för bröstet och påtalar att man minsann gjorde sitt val för miljöns skull.

KristinaRT
A AndersS skrev:
Även båtar, cyklar och tält har det blivit ökad efterfrågan på…. Samt hundar och katter förstås :D

pacman42 pacman42 skrev:
Kan ni identifiera vilka bilar de har i denna artikeln?
- [länk]

Kirunabon som är nöjd ser ut att ha en Tesla i alla fall. Den andra är det en Opel? Jag känner inte igen den.

Kan någon som har PLUS bringa lite klarhet i detta?

Jag kan i alla fall säga att värmen i frugans Fiat 500e fungerar mycket bättre än i min Mitsubishi Outlander (-17, dvs innan senaste uppdateringen då de åtgärdade värmen). Som vinterbil så är alltså en Fiat 500e inte så dum. Den tappar inte så farligt med räckvidd heller i kylan (runt 20% vid nollgradigt), procentuellt sett så tappar min Outlander mycket mer (runt 40% försvinner vid nollgradigt). Bägge siffrorna är baserade på att man har igång värmen och att man inte snålar.
Nöjd norrbottning med en Tesla modell X som han tycker funkar bra trots minus 40. Missnöjd skåning med Audi e-tron 55 som tycker att bilen tappar orimligt mycket räckvidd vid enstaka minusgrad.

Till saken hör att norrbottningen förvärmer sin bil inför avfärd och även justerar däcktrycket för vinterförhållanden, medan skåningen förväntar sig kunna bete sig lika på vintern som på sommaren.

Kanske är båda inställningarna rimliga givet de olika förutsättningarna, men det är uppenbart att det är förarna som skiljer sig mer än bilarna.

• Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.