A Avemo skrev:
Är det inte risk att dunken rostar invändigt?
Den kan väl inte rosta om den är fylld med hojtarolja!
 
Rostar det så är brygden för svag.
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Även båtar, cyklar och tält har det blivit ökad efterfrågan på…. Samt hundar och katter förstås :D
Precis, det sker en omställning hur vi vill leva och även kan leva, förutsättningar förändras.
Inte att glömma bostadsrenoveringar, flera installerar solceller, etc.
Det finns inte något svart/vit svar att det är enbart miljö eller klimat, bara pandemi, ekonomi, etc, utan det är idag en kombination av händelser.
Sedan kanske det svänger tillbaka igen framöver hur vi använder vår fritid och även arbetstid.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Elbilar drar ca 2kWh/mil som någon sorts höftning. Mer med högre hastighet och takbox. Min drog 2,5 eller 2,9

Det kostar 2,7kr/kWh+ moms att ladda på Ionity om man har abonemang som kostar 199kr/månad. Första året är det ingen månadsavgift om man köpt en Enyaq 80. Därefter går det att avsluta eller teckna om abonnemanget. Det räcker med en snabbladdning i månaden för att det ska löna sig med abonemanget.

Det är definitivt billigare än att köra bensinbil som drar 1,1 liter/mil vilket jag gjorde innan.
Du har det bra med ditt abonnemang. Teknikens värd åkte nyligen Sth-Åre utan abonnemang med 3 bilar, Kia EW6 och Volvo C40 kostade 3000:- t.o.r Tesla Y 1.200:-
Min bensindrivna bil skulle kosta 1.800:- (132 mil x 0,75 x 18:- )
 
Isakare Isakare skrev:
Du har det bra med ditt abonnemang. Teknikens värd åkte nyligen Sth-Åre utan abonnemang med 3 bilar, Kia EW6 och Volvo C40 kostade 3000:- t.o.r Tesla Y 1.200:-
Min bensindrivna bil skulle kosta 1.800:- (132 mil x 0,75 x 18:- )
Man behöver ju inte ladda på de dyraste ställena.
Samma med din bensinare. Köper du Aspen-bensin på ica-maxi blir det också dyrt.
 
P para skrev:
Man behöver ju inte ladda på de dyraste ställena.
Samma med din bensinare. Köper du Aspen-bensin på ica-maxi blir det också dyrt.
Vill man komma fram utan hotellnatt på den resan får man nog ladda där det finns, resan tog 10 timmar och 22 minuter, men vist går det att åka mycket billigare.
Mitt tillägg om min bensinbil var inget för/mot elbil, utan bara en jämförelse vad det kostar för den som inte orkar räkna själv.
Gjordes en liknande resa förra året med blandade bilar diesel/bensin/el. ID3 var den dyraste att tanka på vägen, och då hade man inte räknat in laddningen innan de åkte och laddningen när de kom fram. Men samma där, man laddade på snabbladdare för att komma fram.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Gjordes en liknande resa förra året med blandade bilar diesel/bensin/el. ID3 var den dyraste att tanka på vägen, och då hade man inte räknat in laddningen innan de åkte och laddningen när de kom fram. Men samma där, man laddade på snabbladdare för att komma fram.
Den typen av jämförelser är givetvis intressanta. Men det gäller att tänka på i vilken mån siffrorna är representativa för bilen sett över tid. När det gäller bensin så är ju bensinpriset ganska stabilt. Det kostar ungefär samma var man än tankar. För el är priset betydligt mer varierande. Om man på en långresa snabbladdar utan att ha något abonnemang så beror det troligen på att man så sällan snabbladdar att man inte behöver ett abonnemang. Det vill säga det är ovanliga undantag att det blir så dyrt. Om man alltid snabbladdar så har man troligen ett abonnemang och då blir det inte så dyrt på långresan heller. Jämförelsen kommer att visa ett pris per mil för elbilen som många betalar ibland. Men som nästan ingen betalar för det mesta.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag funderar på en ny bil. Önskemålen är såklart att den ska uppfylla de flesta av mina krav, helst alla. Jag har inte hittat någon som passar än, men kanske kan någon tipsa om en vettig bil.

Kravbild:
  • Stor bil som kan ta minst 4 fullstora passagerare med packning
  • Dragvikt minst 2000 kg
  • Flaklyft och stort lastutrymme som tar åtminstone 1500 kg
  • Bränslesnål/energisnål, max 0,5l/mil diesel, 0,7l/bensin, 2 kWh/mil
  • Liten bil så den är smidig i stan och parkera
  • Billig i inköp, max 100'
  • Billig skatt/försäkring
Hittills har jag som sagt inte hittat en bil som uppfyller alla mina krav, varken fossil eller eldriven. Jag drar slutsatsen att det är för tidigt att köpa bil.

Tillägg: självklart vill jag ha möjlighet att både fylla på bränsle/energi hemma och billigt och snabbt på resa, när det passar mig.
 
  • Haha
  • Gilla
pjodden och 10 till
  • Laddar…
Det närmaste du kommer måste vara en Ford Transit. Skulle inte sålt den jag hade, kände på mig att den skulle bli populär igen.
 
Fairlane
MathiasS MathiasS skrev:
Det närmaste du kommer måste vara en Ford Transit. Skulle inte sålt den jag hade, kände på mig att den skulle bli populär igen.
Tyvärr, den duger inte. Den är för stor när jag vill ha en smidig liten bil och dessutom går den inte att ladda hemma. Den klarar nog inte förbrukningen heller och klarar väl inte ens motorvägsfart, vilket jag glömde som krav. ;)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Du har det bra med ditt abonnemang. Teknikens värd åkte nyligen Sth-Åre utan abonnemang med 3 bilar, Kia EW6 och Volvo C40 kostade 3000:- t.o.r Tesla Y 1.200:-
Min bensindrivna bil skulle kosta 1.800:- (132 mil x 0,75 x 18:- )
Imponerande höga priser de fick till, de måste ha blundat riktigt hårt varje gång de körde förbi en supercharger.
 
Du behöver väl även ordentlig räckvidd? Minst 150 mil tänker jag fullpackad med 1500kg i bagaget, 4 vuxna, ett rejält släp i 40 minus, motvind och ordentlig uppförsbacke?
 
  • Gilla
  • Haha
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Tyvärr, den duger inte. Den är för stor när jag vill ha en smidig liten bil och dessutom går den inte att ladda hemma. Den klarar nog inte förbrukningen heller och klarar väl inte ens motorvägsfart, vilket jag glömde som krav
Klarar inte ens motorvägsfart. Vad är det för struntprat. Efter 2-3 mil på fullgas är man uppe i motorvägsfart, så det är inga som helst problem.

Tanka hemma kan man ju göra också. Alla har väl ett eget fat med bränsle på gården?
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Efter 2-3 mil på fullgas är man uppe i motorvägsfart, så det är inga som helst problem.
I nedförsbacke ja...
 
Fairlane
MathiasS MathiasS skrev:
Klarar inte ens motorvägsfart. Vad är det för struntprat. Efter 2-3 mil på fullgas är man uppe i motorvägsfart, så det är inga som helst problem.
Ah, exemplaret som jag googlade upp hade en topphastighet på 90 km/h

MathiasS MathiasS skrev:
Tanka hemma kan man ju göra också. Alla har väl ett eget fat med bränsle på gården?
Jag har tyvärr inte det, bor inte på gård utan i ett vanligt villaområde, men det borde inte vara så svårt att ordna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.