1 530 460 läst · 24 849 svar
1530k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 131 inlägg
De har vad jag förstått planerat att ladda på Lonitys snabbladdningsstationer i Hudiksvall och Ytterån, men Volvon behövde stödladdas i Gävle och Östersund, för den nådde inte fram.W witten skrev:
Är Supercharger billigare ?? Har ingen elbil själv, så jag vet inte.
Ja de är billigare, Ionity utan abbonemang är dyrast av alla.Isakare skrev:
För er som inte läser Teknikens värd och är intresserade av elbilar, rekommenderar att köpa nr 2 -22.
Förutom testen av själva bilarna i sträng kyla med värme, räckvidd, strålkastare mm, skrivs mycket om hur kylan påverkar batterierna, laddförluster, förvärmning, kylning mm
Laddförlusterna kan som i detta test med sträng kyla, uppgå till 20%. Först värms batteriet inför laddningen, under snabbladdningen kan det behöva kylas, sitter man i bilen o väntar med värmen på drar ju även det, sen finns säkert förluster i kablar mm.
Förutom testen av själva bilarna i sträng kyla med värme, räckvidd, strålkastare mm, skrivs mycket om hur kylan påverkar batterierna, laddförluster, förvärmning, kylning mm
Laddförlusterna kan som i detta test med sträng kyla, uppgå till 20%. Först värms batteriet inför laddningen, under snabbladdningen kan det behöva kylas, sitter man i bilen o väntar med värmen på drar ju även det, sen finns säkert förluster i kablar mm.
Semester? Ska man planera att åka och fira jul med släkten i november? Åka och fira midsommar i oktober?Jonatan79 skrev:
Och om du inte noterat det så är skollov väldigt låsta. Jag gissar att du inte har barn i skolåldern, för då hade du vetat att många gånger är man tyvärr tvungen att resa samtidigt som många andra gör det. Man har inte särskilt mycket flexibilitet om man har barn i skolan.
Har två barn, 4&9 år, ingen husvagn, ingen hund, ingen Volvo, ingen elbil. Åker inte dit alla andra bananer åker på loven, verkar korkat!N Nerre skrev:Semester? Ska man planera att åka och fira jul med släkten i november? Åka och fira midsommar i oktober?
Och om du inte noterat det så är skollov väldigt låsta. Jag gissar att du inte har barn i skolåldern, för då hade du vetat att många gånger är man tyvärr tvungen att resa samtidigt som många andra gör det. Man har inte särskilt mycket flexibilitet om man har barn i skolan.
Har du ett problem med att folk som inte har behov av dragkrok köper en bil utan?N Nerre skrev:
Det står dig fritt att göra om du vill. En sådan frihet har vi trots allt.N Nerre skrev:
Det handlar ju inte vart man åker, utan när man åker. Även om du inte ska åka dit alla andra som ska hyra bil åker så är det samma hyrbilar man måste slåss om.Jonatan79 skrev:
En av vinsterna med att ha en egen bil är just att den är tillgänglig när man behöver den.
Hyrbilsföretagen skulle aldrig ha råd att ha tillräckligt mycket bilar för att det ska räcka till alla.
Det är precis som t.ex. med snöröjningen. Visst skulle man kunna ha en plogbil per kilometer vägsträcka, och alltså kunna ploga alla vägar 10 minuter. Men vad kostar dessa plogbilar när de inte används?