1 530 519 läst · 24 849 svar
1531k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag tror inte det kommer ett sånt krav, marknad och efterfrågan kommer att se till att det sker innan dess.V Vortex skrev:
Etanolen slog väl aldrig igenom på så sätt som elbilar kommer att göra, dvs en ny teknik som helt ersätter den gamla. Etanolen hade ju inte matematiska förutsättningar att driva en hel bilflotta vare sig i sverige eller globalt på grund av att det inte finns råvaror som räcker till. Det faktumet har alltid varit sant oavsett om de som drev igenom kravet valde att blunda för det eller inte.
Behövs inget krav. Vill macken överleva så sätter dom upp ett gäng laddare. Perfekt att få in kunder 20-30min i butiken för att köpa korv och kaffe.V Vortex skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 323 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 323 inlägg
Jag vet inte om det blir lagkrav, men OKQ8 har idag ett fyrtiotal snabbladdare som planeras bli över 300 de närmaste åren (information från deras hemsida).V Vortex skrev:
Även Circle K har laddare på många stationer nu och bygger ut, detsamma gäller Preem.
Investeringen är visserligen rätt hög för mackarna men kan ge en hel del merförsäljning. En dieselbil som stannar och automattankar på 3 minuter ger inte många kronor i vinst. En elbil som stannar 10-30 minuter kommer antagligen att besöka macken och köpa produkter (typ kaffe, godis, fika, snabbmat mm) med hög marginal. Risken är också stor att mackarna tappar elbilisterna till helt nya konkurrenter som vill locka besökare med bra laddningsmöjligheter.V Vortex skrev:
Ska bli intressant att följa utvecklingen de närmaste åren.
/Krille
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 131 inlägg
Förhoppningsvis gör man inte om misstaget med pumplagen. Det är ingen som blir hjälpt av att en bensinmack långt ut på landsbygden tvingas lägga ner för att det är för dyrt för dem att sätta upp en elbilsladdare där alla ändå laddar hemma.Fairlane skrev:
Det är många laddare på stationerna längs de stora vägarna som behövs, och långsamladdare i städerna för dem som bor i lägenhet. Inget av det löses med lagstiftning riktad mot mackarna.
Känns onödigt med lag för stationerna, men att sätta upp en enklare laddare borde inte kosta mer än 10-20000:-. Då behövs det inte heller några extra nätanslutning eller liknande.
Vitsen kan ses som låg, men för den med tomt batteri är 11kW väldigt uppskattat.
Kör tesla och är sjukt nöjd med själva laddarna, men de ligger ibland lite off eller har bara ett ställe att äta på i närheten. Kommer gärna betala lite i framtiden för att ibland få variation.
Kommer inte sakna dinners i Arboga eller "ingenting" i Norrköping.
Vitsen kan ses som låg, men för den med tomt batteri är 11kW väldigt uppskattat.
Kör tesla och är sjukt nöjd med själva laddarna, men de ligger ibland lite off eller har bara ett ställe att äta på i närheten. Kommer gärna betala lite i framtiden för att ibland få variation.
Kommer inte sakna dinners i Arboga eller "ingenting" i Norrköping.
Tja, lite generellt gör sig ju en elbil bättre i stan och sämre ute på snabba landsvägar.findus42 skrev:Är inte helt säker på om det är en unik situation för den som bor i en storstadsregion. Enligt min färddator snittar jag bara lite över 40km i timmen. Då pendlar jag ändå 44 km en väg och väljer att åka på tider då det är mindre trafik.
På morgonen går det hyfsat. Tar ca 50 minuter. Hemvägen kan ta 70-80.
Mvh Findus
Så det lär man ju kunna väga in vid valet av bil. Men knappast kösituationen under 2-3 dagar per år.
Så uppfattade jag det först, men nu nyanserar du det hela lite, så då svarar jag lite mer nyanserat.
Du tänker fel. Det kostar enorma mängder pengar att ha överkapacitet så man klarar topparna.Mikael_L skrev:Feltänk av dig.
Om alla bilar stod hos hyrföretagen och alla använde en bil från dom varje gång den behövdes, dvs ibland flera ggr om dagen, så skulle den totala bilkostnaden inte bli ett dugg högre, utan faktiskt tvärtom lägre.
Så det hela handlar om bilen ska kosta på din garageuppfart eller på hyrföretagets garageuppfart.
Inför en storhelg är bilbehovet kanske 10-20 gånger högre än en vardag. Det syns om inte annat om man tittar på trafiken på vägarna.
Min bensinbil har start-stopp-automatik och automatlåda.Mikael_L skrev: