A AndersS skrev:
Så med resonemanget så stämmer det att en bil som inte körs är det mest ekonomiska
Det här är bara dumt. Att tolka in det man vill gräla om i allt någon skriver gör en bara väldigt tråkig. Gäsp.
Findus

findus42 findus42 skrev:
Det här är bara dumt. Att tolka in det man vill gräla om i allt någon skriver gör en bara väldigt tråkig. Gäsp.
Findus
Inte gräla, bara sakligt påvisa att första exemplets ytterlighet om förbrukning i bilköer kan dras hur långt som helst, se även inlägg 7194 som påvisar detsamma.

Sådärja... nu är du ignorerad. I den mån du skriver något värt att läsa så blir du citerad.
Findus

• Gilla
hsd
  • Laddar…
V Vortex skrev:
När kommer kravet att alla "bensinmackar" ska ha elbilsladdning? När etanolen slog igenom kom ju kravet ganska snabbt och tvingade mackarna att tillhandahålla även etanol. Borde bli samma med el kan man ju tycka, eller?
Jag tror inte det kommer ett sånt krav, marknad och efterfrågan kommer att se till att det sker innan dess.

Etanolen slog väl aldrig igenom på så sätt som elbilar kommer att göra, dvs en ny teknik som helt ersätter den gamla. Etanolen hade ju inte matematiska förutsättningar att driva en hel bilflotta vare sig i sverige eller globalt på grund av att det inte finns råvaror som räcker till. Det faktumet har alltid varit sant oavsett om de som drev igenom kravet valde att blunda för det eller inte.

V Vortex skrev:
När kommer kravet att alla "bensinmackar" ska ha elbilsladdning? När etanolen slog igenom kom ju kravet ganska snabbt och tvingade mackarna att tillhandahålla även etanol. Borde bli samma med el kan man ju tycka, eller?
Behövs inget krav. Vill macken överleva så sätter dom upp ett gäng laddare. Perfekt att få in kunder 20-30min i butiken för att köpa korv och kaffe.

• Gilla
Karl Olssvan och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
V Vortex skrev:
Jag vet inte om det blir lagkrav, men OKQ8 har idag ett fyrtiotal snabbladdare som planeras bli över 300 de närmaste åren (information från deras hemsida).
Även Circle K har laddare på många stationer nu och bygger ut, detsamma gäller Preem.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Sådärja... nu är du ignorerad. I den mån du skriver något värt att läsa så blir du citerad.
Findus
Helt rätt!:crysmile:

K
V Vortex skrev:
Investeringen är visserligen rätt hög för mackarna men kan ge en hel del merförsäljning. En dieselbil som stannar och automattankar på 3 minuter ger inte många kronor i vinst. En elbil som stannar 10-30 minuter kommer antagligen att besöka macken och köpa produkter (typ kaffe, godis, fika, snabbmat mm) med hög marginal. Risken är också stor att mackarna tappar elbilisterna till helt nya konkurrenter som vill locka besökare med bra laddningsmöjligheter.

Ska bli intressant att följa utvecklingen de närmaste åren.

/Krille

• Gilla
Rabbithole och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag vet inte om det blir lagkrav, men OKQ8 har idag ett fyrtiotal snabbladdare som planeras bli över 300 de närmaste åren (information från deras hemsida).
Även Circle K har laddare på många stationer nu och bygger ut, detsamma gäller Preem.
Förhoppningsvis gör man inte om misstaget med pumplagen. Det är ingen som blir hjälpt av att en bensinmack långt ut på landsbygden tvingas lägga ner för att det är för dyrt för dem att sätta upp en elbilsladdare där alla ändå laddar hemma.

Det är många laddare på stationerna längs de stora vägarna som behövs, och långsamladdare i städerna för dem som bor i lägenhet. Inget av det löses med lagstiftning riktad mot mackarna.

• Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
AXS
Känns onödigt med lag för stationerna, men att sätta upp en enklare laddare borde inte kosta mer än 10-20000:-. Då behövs det inte heller några extra nätanslutning eller liknande.

Vitsen kan ses som låg, men för den med tomt batteri är 11kW väldigt uppskattat.

Kör tesla och är sjukt nöjd med själva laddarna, men de ligger ibland lite off eller har bara ett ställe att äta på i närheten. Kommer gärna betala lite i framtiden för att ibland få variation.
Kommer inte sakna dinners i Arboga eller "ingenting" i Norrköping.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Bra läsning: [länk]
Tyvärr bakom betalvägg.

Mikael_L
findus42 findus42 skrev:
Är inte helt säker på om det är en unik situation för den som bor i en storstadsregion. Enligt min färddator snittar jag bara lite över 40km i timmen. Då pendlar jag ändå 44 km en väg och väljer att åka på tider då det är mindre trafik.
På morgonen går det hyfsat. Tar ca 50 minuter. Hemvägen kan ta 70-80.
Mvh Findus
Tja, lite generellt gör sig ju en elbil bättre i stan och sämre ute på snabba landsvägar.
Så det lär man ju kunna väga in vid valet av bil. Men knappast kösituationen under 2-3 dagar per år.

Så uppfattade jag det först, men nu nyanserar du det hela lite, så då svarar jag lite mer nyanserat.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Feltänk av dig.
Om alla bilar stod hos hyrföretagen och alla använde en bil från dom varje gång den behövdes, dvs ibland flera ggr om dagen, så skulle den totala bilkostnaden inte bli ett dugg högre, utan faktiskt tvärtom lägre.
Så det hela handlar om bilen ska kosta på din garageuppfart eller på hyrföretagets garageuppfart.
Du tänker fel. Det kostar enorma mängder pengar att ha överkapacitet så man klarar topparna.

Inför en storhelg är bilbehovet kanske 10-20 gånger högre än en vardag. Det syns om inte annat om man tittar på trafiken på vägarna.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men annars håller jag väl bara med, visst är det lite skönt att bara släppa lite på bromsen då och då och tyst rulla fram några meter, utan att det kostar energi mellan gångerna alt att man ska hålla på och stänga av och starta motorn.
Min bensinbil har start-stopp-automatik och automatlåda.

• Gilla
tobbetk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.