Fairlane
N Nerre skrev:
Min bensinbil har start-stopp-automatik och automatlåda.
Hint, start-stop drar också energi. Startmotorn behöver det för att starta.
 
  • Haha
martin43
  • Laddar…
Volvo sänker tydligen priset rejält på XC40 Recharge och den ska gå att privstleasa från 3995 kr/mån.
 
Det är intressant, för jag har väntat på att priserna ska börja gå ned.
Men så länge det finns bidrag så försöker man säkert hålla en högre nivå, men när bidraget tas bort och några nya tillverkare vill komma in på marknaden (t.ex. Sony verkar att vara redo att snart släppa en bil) så kommer det säkerligen bli justeringar av priserna. Etablerade tillverkare måste hålla uppe sin försäljning för att behålla företagsvärdet och undvika börsras så det blir förhoppningsvis en ännu tuff konkurrenssituation inom bilområdet som kan gynna oss som köpare.
https://www.vibilagare.se/nyheter/sony-vision-s-vintertestas-ny-elbilsutmanare-pa-ingang
 
A AndersS skrev:
Det är intressant, för jag har väntat på att priserna ska börja gå ned.
Men så länge det finns bidrag så försöker man säkert hålla en högre nivå, men när bidraget tas bort och några nya tillverkare vill komma in på marknaden (t.ex. Sony verkar att vara redo att snart släppa en bil) så kommer det säkerligen bli justeringar av priserna. Etablerade tillverkare måste hålla uppe sin försäljning för att behålla företagsvärdet och undvika börsras så det blir förhoppningsvis en ännu tuff konkurrenssituation inom bilområdet som kan gynna oss som köpare.
Men MG har ju kört praktiken redan gjort det du pratar om.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Men MG har ju kört praktiken redan gjort det du pratar om.
Precis vad jag skriver det är flera som nu kommer, att jag inte nämnde MG är för att den redan finns på marknaden. Sony var bara ett exempel för Apple har väl ett samarbete med Hyundai, så x antal nya bilmärken eller i vissa fall nya varumärken kommer att påverka de etablerade biltillverkarna.
 
Mikael_L
N Nerre skrev:
Du tänker fel. Det kostar enorma mängder pengar att ha överkapacitet så man klarar topparna.
Enda skillnaden är att du tycker det är bättre (och på något underligt vis mer ekonomiskt) att denna överkapacitet står still på folks garageuppfart.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L
Fairlane Fairlane skrev:
Hint, start-stop drar också energi. Startmotorn behöver det för att starta.
Och bränslemotorn drar definitivt mer soppa de första sekunderna.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Enda skillnaden är att du tycker det är bättre (och på något underligt vis mer ekonomiskt) att denna överkapacitet står still på folks garageuppfart.
I det fallet är svaret flexibilitet och utanför dörren.;)
 
Mikael_L
A AndersS skrev:
I det fallet är svaret flexibilitet och utanför dörren.;)
Det är en annan sak än den hypotes nerre driver.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Hint, start-stop drar också energi. Startmotorn behöver det för att starta.
Syftet med den funktionen är ett krav på tillverkarna för att minska utsläppsnivåerna vilket mäts i fastställda körcyklar. Så helt enkelt därför, för oss som användare tillför den knappast något såvida man inte ofta står stilla i bilköer men risken då blir att den kopplas bort pga för låg spänningsnivå, läs batteriladdning, så det är i praktiken en nödlösning från tillverkaren.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är en annan sak än den hypotes nerre driver.
Jo, men ofta går flera saker samman och det är då man som Nerre driver olika teser enbart svart/vitt.;)
Bilägandet har ju många olika vinklingar som ändras över tiden.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Ett problem om man tänker att hyra bil när man ska lasta eller dra är att hyrbil ofta inte har dragkrok eller kommer med takräcke. Hade det problemet när min bil blev intryckt bak för ett par år sen. Få en hyrbil med det var lite trassligt. Lånade min pappas bil istället när jag skulle dra släp.
 
M Myckling skrev:
Volvo sänker tydligen priset rejält på XC40 Recharge och den ska gå att privstleasa från 3995 kr/mån.
Såg det också, visserligen ett tillfälligt erbjudande, men det är ju bara en tusenlapp mer per månad än en MG ZS. Med de priserna väljer jag volvon alla dagar i veckan.
 
J JohanLun skrev:
Ett problem om man tänker att hyra bil när man ska lasta eller dra är att hyrbil ofta inte har dragkrok eller kommer med takräcke. Hade det problemet när min bil blev intryckt bak för ett par år sen. Få en hyrbil med det var lite trassligt. Lånade min pappas bil istället när jag skulle dra släp.
Hyra skåpbil är annars rätt trevligt, då slipper man bängla runt med släpet.

Står själv och överväger att leasa en bil men har svårt att bestämma mig om jag ska ta en lite dyrare elbil med drag för att få plats med allt (Enyaq iv80 t.ex.) eller om man ska ta en billigare elbil för pendlingen och sen behålla en bensinkombi för långa turer med släpvagn. (MC släp genom Europa?)
 
AXS
  • Wow
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.