1 467 184 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 272 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 272 inlägg
Att man inte tydligt skriver att man talar om nybilsförsäljning är nog för att det är så uppenbart.
Så har det varit i alla år som jag varit intresserad av bil, så inget nytt. När Volvo släppte en ny modell så stod det ett halvår senare att det var den mest sålda modellen. Synd att de glömde bort all försäljning av begagnade bilar...
Eller så är det uppenbart att det är det man menar. Om man ska tala om totalförsäljningen så kan man ju skriva något i stil med 1% av alla bilar som säljs är elbilar (eller vad det nu kan vara) och så får man intrycket att elbilar kommer vara ytterst ovanligt även om 10 år med den låga andelen...
Så har det varit i alla år som jag varit intresserad av bil, så inget nytt. När Volvo släppte en ny modell så stod det ett halvår senare att det var den mest sålda modellen. Synd att de glömde bort all försäljning av begagnade bilar...
Eller så är det uppenbart att det är det man menar. Om man ska tala om totalförsäljningen så kan man ju skriva något i stil med 1% av alla bilar som säljs är elbilar (eller vad det nu kan vara) och så får man intrycket att elbilar kommer vara ytterst ovanligt även om 10 år med den låga andelen...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Jag har haft inställningen att elbil inte är att rekommendera om man inte kan ladda hemma, men nu har jag hört så många som tycker att det funkar bra ändå så jag har ändrat uppfattning lite.pacman42 skrev:
Men fortfarande milsvid bättre bekvämlighet att hemmaladda.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
För att på något vis kunna räkna hem elbil ekonomiskt tror jag att man måste kunna ladda hemma, men early adopters gör det förstås inte främst av ekonomiska skäl.
I centrala Stockholm vore det lätt att ha elbil även om man bara hade tillgång till gatuparkering och inte kunde ladda på jobbet. På de allra flesta andra ställen med gatuparkering vore det jobbigare. Inte svårt som så, men omständligt.
Som vi som följt den hör tråden länge ser försvinner dock de olika hindren ett efter ett.
I centrala Stockholm vore det lätt att ha elbil även om man bara hade tillgång till gatuparkering och inte kunde ladda på jobbet. På de allra flesta andra ställen med gatuparkering vore det jobbigare. Inte svårt som så, men omständligt.
Som vi som följt den hör tråden länge ser försvinner dock de olika hindren ett efter ett.
Tja, jag har skrivit tidigare att en elbil inte passar dig än på några år.N Nerre skrev:
Jag börjar vackla, jag tror att du aldrig kommer köpa elbil, du kommer nog aldrig hitta något som fungerar för dig.
Var glad, du bor i ett fritt land, kan härda ut. Köp en av de sista ICE-bilarna som produceras, sköt den väl och du får 20-30 år att använda den.
Jag känner faktiskt en person som fortfarande går till banken med sina avier för att betala sina räkningar, det finns ofta ganska länge stöd för det gamla.
Med rätt skötsel kan bilar se bra ut längre än så. Riktigt bra andrahandsvärde också.Mikael_L skrev:
https://www.netauktion.se/auktion/produkt/saab-96-v4-super-1980-7km-flw073
https://www.blocket.se/annons/goteborg/saab_96_1_5_v4_65hk__ingen_tidigare_agare/98897266
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 098 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 098 inlägg
Tydligen har någon på Tesla tänkt till, tyskbyggda modell Y får en maxlast på 562 kg (dvs 172 kg mer än de som byggs i Kina).
Undrar om det gör modell Y mer intressant för de som behöver stora last- och dragvikter?
Undrar om det gör modell Y mer intressant för de som behöver stora last- och dragvikter?