1 530 242 läst · 24 849 svar
1530k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Stämmer, hade iaf någon stjärna innan.N Nils ST skrev:
Och ja, det är iaf det Renault påstår - att kraven blivit tuffare. De hade dock plockat bort viss säkerhetsutrustning som standard och lagt det som tillval - antar att det drar ner betyget?
Kanske för att hålla priset nere?
Ja just nu finns bara Toyota Mirai. Den verkar inte gå att köpa utan bara hyra. Den kostar 15900 kr i 30 dagar på tal om pengar över till soppa.Z ZamuelA skrev:Elbilar kommer dö ut om några år och andrahandsvärdet efter 10-15 år kommer vara noll. Bränslecellsbilar kommer ta över (Toyota har redan släppt sin). Man får som sagt mycket soppa för de extra pengar en elbil kostar. Jag tittade på hybridbil, vilket känns som en mycket bättre lösning då jag använder bilen 90% till att köra till och från jobbet och då jag bara kör 25 km per dag känns det dumt att släpa omkring på ett dyrt batteri som aldrig används, så hybrid är bättre. Dock när jag räknade på det skulle det betala tillbaka sig på 10-15 år, förutsatt att elen är gratis. Så alltså INTE direkt något bra alternativ.
Jag räknade ut att jag betalar ca 10.000kr per år för bensin till och från jobbet om jag räknar med 20kr/litern.
En hybridbil kostar 100-150.000 kr mer än en vanlig bil när jag kollar på t.ex. volvo v60 och liknande bilar.
Så det tar 10-15 år att tjäna in elen (om den skulle vara gratis) mot vad bensin kostar.
Om 90% för dig är 25 km per dag till och från jobbet är ju en cykel en betydligt billigare lösning. Eller elcykel om du vill lyxa till det.
Vätgas är inte explosivt. Det är enbart om det blandas med luft det blir det. Tankarna är mycket säkra och ventiler släpper ut gas om trycket ökar. Det värsta som kan hända är att det brinner så du har en svetslåga ut från tanken, men det är ändå mycket säkrare än både bensinbil där du har rinnande bensin som brinner eller ett batteri som brinner. Så säkerhetsmässigt är vätgas det bästa alternativet.N Nils ST skrev:
Men generellt sätt förstår jag inte varför man ska ha en elbil. Kostar så mycket mer att köpa och på långresan vill inte jag stå nånstans med elbrist, eller bli tvungen att vänta flera timmar på att ladda. Ser ingen vits med det.
Jag kan ju bara tala för mig själv. Men jag misstänker att andra använder elbilar på liknande sätt som jag. Jag har den till transporter. Du är helt fri att ignorera fördelar och bara se nackdelar. Du är helt fri att välja bort den. Men bli inte förvånad över att andra gör ett annat val.Z ZamuelA skrev:
Ja det får man tycka. Men jag står nog fast vid att det är bättre på alla sätt. Man väljer själv vad man vill se som problem och inte. Jag har noterat att elbilsförare har en tendens att inte tycka något är problem med laddning och icke elbilsförare har en tendens att tycka allt är problem med laddning. Verkligheten ligger nog någonstans mitt emellan. Det är en viss uppoffring ja men vissa väljer att se det som ett problem och vissa väljer att inte se det som ett problem.Alfredo skrev:
Jag anser att folk behöver offra lite bekvämlighet och vid långresor och ladda 40 min istället för att tanka i 5 min för att det helt enkelt är bättre för miljön (plus alla andra fördelar med elbils då såklart). Men folk är så förbannat bekväma och stressade och det ska minsann inte uppoffras någonting för allt är alla andras fel och alla andras ansvar att ordna upp.
Och nej elbilar är inte miljövänligt det heller men det är miljövänligare än ICE bilar (och vätgasbilar)
Jag bryr mig ju inte ett dugg om miljön för det är bara idiotiskt prat från politiker. T.ex världens alla bilar motsvarar utsläppet av 20 fartyg. Så det är inte riktigt bland bilar problemet ligger. Man tillåter folk skaffa barn och husdjur, fast det är det miljöfarligaste som finns, så hela miljötjatet är bara löjligt och idiotiskt.N Nils ST skrev:Ja det får man tycka. Men jag står nog fast vid att det är bättre på alla sätt. Man väljer själv vad man vill se som problem och inte. Jag har noterat att elbilsförare har en tendens att inte tycka något är problem med laddning och icke elbilsförare har en tendens att tycka allt är problem med laddning. Verkligheten ligger nog någonstans mitt emellan. Det är en viss uppoffring ja men vissa väljer att se det som ett problem och vissa väljer att inte se det som ett problem.
Jag anser att folk behöver offra lite bekvämlighet och vid långresor och ladda 40 min istället för att tanka i 5 min för att det helt enkelt är bättre för miljön (plus alla andra fördelar med elbils då såklart). Men folk är så förbannat bekväma och stressade och det ska minsann inte uppoffras någonting för allt är alla andras fel och alla andras ansvar att ordna upp.
Och nej elbilar är inte miljövänligt det heller men det är miljövänligare än ICE bilar (och vätgasbilar)
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 322 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 322 inlägg
Nej, ur de aspekterna är ju vätgasbilen så mycket bättre.Z ZamuelA skrev:
Priset på en vätgasbil är klart högre än på en elbil och risken att inte komma fram på långkörning är rätt hög för vätgasbilen. Det finns ju tankmöjligheter i Göteborg, Mariestad, Stockholm och Sandviken.
Jag har hört snacket om att vätgasbilar är på gång i 10-15 år minst och att de skulle finnas utbrett inom 10-15 år är inget jag tar gift på. Kanske kan det vara så, kanske dröjer det 25-30 år, vem vet. Under tiden kommer jag och några andra köpa bilar, men vill du vänta så är det såklart ditt val.
Batterierna och också mycket säkra och väl skyddade.Z ZamuelA skrev:Vätgas är inte explosivt. Det är enbart om det blandas med luft det blir det. Tankarna är mycket säkra och ventiler släpper ut gas om trycket ökar. Det värsta som kan hända är att det brinner så du har en svetslåga ut från tanken, men det är ändå mycket säkrare än både bensinbil där du har rinnande bensin som brinner eller ett batteri som brinner. Så säkerhetsmässigt är vätgas det bästa alternativet.
Men generellt sätt förstår jag inte varför man ska ha en elbil. Kostar så mycket mer att köpa och på långresan vill inte jag stå nånstans med elbrist, eller bli tvungen att vänta flera timmar på att ladda. Ser ingen vits med det.
Generellt förstår jag inte varför man ska ha en ICE bil. Kostar mycket mer att köra och på långresan vill jag inte stå någonstans med soppatorsk, eller bli tvungen att tanka massa miljöfarlig bensin. Ser ingen vits med det.
Man kan vända och vrida på allt och se det man vill se. Allt beror på ens egna prioriteringar och körvanor.
Det är kanske inte så konstigt? Tror du inte det kan finnas ett samband mellan vilka laddmöjligheter man har och om man väljer att vara elbilsförare eller inte?N Nils ST skrev:
Jag är inte elbilsförare, framförallt därför att jag inte har någon som helst möjlighet att ladda hemma eller på något arbete. Därför tror jag att jag skulle se stora problem med laddning.
Kunde jag ladda hemma skulle jag gärna köra elbil och antagligen inte se speciellt stora problem med laddning.
Det finns reella skillnader mellan olika människors möjligheter att ladda och det är väl rätt naturligt att dessa skillnader påverkar vilka problem eller möjligheter man ser. Ibland baseras åsikter faktiskt på verkliga faktorer och inte bara på irrationellt elbilshat, vilket det i denna tråd ibland verkar framställas som.
Men nu blandar du med klimat och miljöpåverkan, men kanske utifrån ointresseZ ZamuelA skrev:Jag bryr mig ju inte ett dugg om miljön för det är bara idiotiskt prat från politiker. T.ex världens alla bilar motsvarar utsläppet av 20 fartyg. Så det är inte riktigt bland bilar problemet ligger. Man tillåter folk skaffa barn och husdjur, fast det är det miljöfarligaste som finns, så hela miljötjatet är bara löjligt och idiotiskt.
Det förvånar mig inte att du tycker så. Jag kan även gissa vilket parti du röstar på och även vart du bor och vilken utbildningsnivå du har. Ja nu är det jag som provocerar….Z ZamuelA skrev:Jag bryr mig ju inte ett dugg om miljön för det är bara idiotiskt prat från politiker. T.ex världens alla bilar motsvarar utsläppet av 20 fartyg. Så det är inte riktigt bland bilar problemet ligger. Man tillåter folk skaffa barn och husdjur, fast det är det miljöfarligaste som finns, så hela miljötjatet är bara löjligt och idiotiskt.
Elbilens kostnad att köpa väger inte upp det extra bensin kostar. Sen är bensin mycket miljövänligare än det mesta annat folk håller på med.N Nils ST skrev:Batterierna och också mycket säkra och väl skyddade.
Generellt förstår jag inte varför man ska ha en ICE bil. Kostar mycket mer att köra och på långresan vill jag inte stå någonstans med soppatorsk, eller bli tvungen att tanka massa miljöfarlig bensin. Ser ingen vits med det.
Man kan vända och vrida på allt och se det man vill se. Allt beror på ens egna prioriteringar och körvanor.