A Anders_Nilsson skrev:
Det
Världskonspirationen har gjort att Dacia Spring ännu inte säljs i Sverige. Jag kollar varje vecka men bilen har inget pris i Sverige.
Svenska marknaden är så försumbart liten utifrån "Världskonspirationen" så vi får ta det som ev. blir över speciellt nu när många tillverkare har komponentbrist.;)
 
N
A Anders_Nilsson skrev:
Världskonspirationen har gjort att Dacia Spring ännu inte säljs i Sverige. Jag kollar varje vecka men bilen har inget pris i Sverige.
Ja då får du väl bara avvakta lite till helt enkelt om det är aktuellt med en Dacia.

Åh herregud, denna världskonspiration blir man ju nyfiken på fast ändå inte på något sätt….
 
N Nils ST skrev:
Ja då får du väl bara avvakta lite till helt enkelt om det är aktuellt med en Dacia.

Åh herregud, denna världskonspiration blir man ju nyfiken på fast ändå inte på något sätt….
Inte heller någon av de kinesiska minibilarna, t ex BaoJun e300, säljs vad jag vet i Sverige. Tyvärr, jag skulle gärna se en modern eldriven version av Messerschmitt Kabinenroller. Synd att Renault inte verkar komma med en SuperTweezy med riktiga dörrar och som klarar motorvägsfart.
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det är på väg med stora "kliv", hela artikeln är låst men finns lite bilder att bläddra bland och en indikation.
Sedan kan man knappast "kräva" något gällande konsumentprodukter. För då vill jag kräva en elbil utifrån mina behov till halva priset, gärna att det "lagstiftas".:rofl:
[länk]

Och det behöver inte lagstifta något då det kommer att hanteras av marknadskrafterna, utbyte av batterier om det skulle behövas är inget att behöva fundera det kommer att fungera. Fram tills nu har ännu inte det storskaliga behovet funnits.
Konsumenternas krav är ju fundamentalt i marknadsekonomin.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Konsumenternas krav är ju fundamentalt i marknadsekonomin.
Precis, men de kanske ännu inte är detsamma som dina krav på vad det får kosta. Dina och kanske mina krav kanske är i minoritet eller omöjliga önskemål vilket då betyder att det inte finns någon marknad för oss utan vi får acceptera det som erbjuds.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
N
A Anders_Nilsson skrev:
Inte heller någon av de kinesiska minibilarna, t ex BaoJun e300, säljs vad jag vet i Sverige. Tyvärr, jag skulle gärna se en modern eldriven version av Messerschmitt Kabinenroller. Synd att Renault inte verkar komma med en SuperTweezy med riktiga dörrar och som klarar motorvägsfart.
Jag tror tyvärr du får vänta ett tag på detta då jag tror du tillhör en minoritet. Jag tror inte det är så många som går och väntar på den typen av bilar. Jag tror dom flesta i Sverige som väntar på något går och väntar på en familjen kombi till ett vettigt pris. Det kommer i och för sig också ta ett tag….
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
Och alla de kinesiska tillverkarna kommer inte till Sveriga, vi är för små.
 
Redigerat:
A Anders_Nilsson skrev:
Inte heller någon av de kinesiska minibilarna, t ex BaoJun e300, säljs vad jag vet i Sverige. Tyvärr, jag skulle gärna se en modern eldriven version av Messerschmitt Kabinenroller. Synd att Renault inte verkar komma med en SuperTweezy med riktiga dörrar och som klarar motorvägsfart.
Som brandman så är det inget jag och andra brandmän vill ha hit.
Vår bilflotta består till stor del av stora bilar vilket innebär att om man krockar så är risken stor att det är en stor bil.
Då bilar testas i krocktest och får sina stjärnor så görs det inom sitt segment, dvs liten bil jämförs med liten bil och stor betygsätts jämfört med andra stora.
En liten som krockar med en stor har trots samma antal stjärnor pga vikten därför alltid ett underläge.
En liten Tweezy som krockar i 110 om oavsett med vad är inget jag vill komma fram till.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT
A Argastesnickaren skrev:
Som brandman så är det inget jag och andra brandmän vill ha hit.
Vår bilflotta består till stor del av stora bilar vilket innebär att om man krockar så är risken stor att det är en stor bil.
Då bilar testas i krocktest och får sina stjärnor så görs det inom sitt segment, dvs liten bil jämförs med liten bil och stor betygsätts jämfört med andra stora.
En liten som krockar med en stor har trots samma antal stjärnor pga vikten därför alltid ett underläge.
En liten Twizzy som krockar i 110 om oavsett med vad är inget jag vill komma fram till.
Nya Zoe har 0 (noll) stjärnor i euroncap…. Inget jag vill sätta mig själv eller någon jag bryr mig om i…
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
Z
Elbilar kommer dö ut om några år och andrahandsvärdet efter 10-15 år kommer vara noll. Bränslecellsbilar kommer ta över (Toyota har redan släppt sin). Man får som sagt mycket soppa för de extra pengar en elbil kostar. Jag tittade på hybridbil, vilket känns som en mycket bättre lösning då jag använder bilen 90% till att köra till och från jobbet och då jag bara kör 25 km per dag känns det dumt att släpa omkring på ett dyrt batteri som aldrig används, så hybrid är bättre. Dock när jag räknade på det skulle det betala tillbaka sig på 10-15 år, förutsatt att elen är gratis. Så alltså INTE direkt något bra alternativ.
Jag räknade ut att jag betalar ca 10.000kr per år för bensin till och från jobbet om jag räknar med 20kr/litern.
En hybridbil kostar 100-150.000 kr mer än en vanlig bil när jag kollar på t.ex. volvo v60 och liknande bilar.
Så det tar 10-15 år att tjäna in elen (om den skulle vara gratis) mot vad bensin kostar.
 
  • Haha
slugger75 och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Nya Zoe har 0 (noll) stjärnor i euroncap…. Inget jag vill sätta mig själv eller någon jag bryr mig om i…
Det är nästan imponerande dåligt 2022 att misslyckas så totalt med krocktestet att dom inte ens fick 1 stjärna.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
N
Z ZamuelA skrev:
Elbilar kommer dö ut om några år och andrahandsvärdet efter 10-15 år kommer vara noll. Bränslecellsbilar kommer ta över (Toyota har redan släppt sin). Man får som sagt mycket soppa för de extra pengar en elbil kostar. Jag tittade på hybridbil, vilket känns som en mycket bättre lösning då jag använder bilen 90% till att köra till och från jobbet och då jag bara kör 25 km per dag känns det dumt att släpa omkring på ett dyrt batteri som aldrig används, så hybrid är bättre. Dock när jag räknade på det skulle det betala tillbaka sig på 10-15 år, förutsatt att elen är gratis. Så alltså INTE direkt något bra alternativ.
Jag räknade ut att jag betalar ca 10.000kr per år för bensin till och från jobbet om jag räknar med 20kr/litern.
En hybridbil kostar 100-150.000 kr mer än en vanlig bil när jag kollar på t.ex. volvo v60 och liknande bilar.
Så det tar 10-15 år att tjäna in elen (om den skulle vara gratis) mot vad bensin kostar.
Det tar 10-15 år för dig ja och det kanske inte är något bra alternativ för just dig. Det betyder ju inte att det inte är värt det för andra. Finns inget som är bättre med bränsleceller. Ineffektivt och farligt. Kan dock säkert funka för tyngre transporter senare.

Vad jag vet så är elbilar som är 10 år gamla idag inte värda 0 kr så varför skulle dagens vara det om 10 år?
Årerigen en otroligt opåläst och provocerande kommentar.
 
  • Gilla
slugger75 och 5 till
  • Laddar…
N
A Argastesnickaren skrev:
Det är nästan imponerande dåligt 2022 att misslyckas så totalt med krocktestet att dom inte ens fick 1 stjärna.
Jag har för mig att den hade bättre betyg innan men den uppdaterade versionen fick 0. Antagligen för att kraven blivit högre snarare än att dom gjort bilen sämre antar jag. Skamligt dåligt oavsett.
 
Z
N Nils ST skrev:
Det tar 10-15 år för dig ja och det kanske inte är något bra alternativ för just dig. Det betyder ju inte att det inte är värt det för andra. Finns inget som är bättre med bränsleceller. Ineffektivt och farligt. Kan dock säkert funka för tyngre transporter senare.
Vad jag vet så är elbilar som är 10 år gamla idag inte värda 0 kr så varför skulle dagens vara det om 10 år?
Årerigen en otroligt opåläst och provocerande kommentar.

Räckvidden är inte så lång på en hybrid så även en som kör dubbelt så långt som vad jag gör (och då maxar ut vad hybriddelen ger) skulle inte tjäna in det förrän om kanske 7-8 år. Rätt lång tid och då är troligtvis inte elen gratis för de flesta.

Bränsleceller är inte farligt. Batterierna är dock MYCKET farliga. Börjar de brinna är röken mycket farlig och går igenom kläder och huden. Därför en krockad elbil alltid löses in även om det är obetydliga skador. Man kan inte riskera att batteriet tagit en liten skada som resulterar i brand.

Jag menar att en elbil som är 10-15 år gammal och behöver nytt batteri för flera hundra tusen kommer vara värdelös. Helst när elbilar dött ut.
 
Redigerat:
  • Haha
slugger75
  • Laddar…
N
Z ZamuelA skrev:
Räckvidden är inte så lång på en hybrid så även en som kör dubbelt så långt som vad jag gör (och då maxar ut vad hybriddelen ger) skulle inte tjäna in det förrän om kanske 7-8 år. Rätt lång tid och då är troligtvis inte elen gratis för de flesta.

Bränsleceller är inte farligt. Batterierna är dock MYCKET farliga. Börjar de brinna är röken mycket farlig och går igenom kläder och huden.
Jag menar att en elbil som är 10-15 år gammal och behöver nytt batteri för flera hundra tusen kommer vara värdelös. Helst när elbilar dött ut.
Ja hybrid är värdelöst på alla sätt, där är vi överens. Elbil mycket bättre på alla sätt.

En elbil som är 10-15 år behöver inget nytt batteri per automatik. Den har möjligtvis tappat lite i räckvidd men det kanske inte spelar så stor roll om man kommer 50 eller 40 mil på en laddning, eller till och med med 30 kanske. Det kan nog passa många ändå. Oroa dig inte för det du.

Vätgas är ju mycket explosivt så jo visst är det farligt. Har du många exempel på när elilsbatteri har börjat brinna? Finns ju inte så många fall. Men visst börjar det brinna så är det ju absolut farligt det också. Å andra sidan är inte Bensin helt ofarligt heller.

Verkningsgraden är ju ca. 50-60 procent för vätgas gentemot elmotorn som har upp mot ca 97 procents verkningsgrad. Det blir ju otroliga elbesparingar på sikt. Känns inte hållbart att kasta iväg hälften av energin i onödan….
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.