Z
Alfredo Alfredo skrev:
Kör man mycket och har goda laddmöjligheter är väl den ekonomiska vitsen lätt att räkna hem?
Mycket möjligt att vissa kan tjäna på det. Det får ju var och en räkna på, men de som kör några mil om dagen lär inte tjäna in på det. Vet annars många som verkar tro detta och tycker det inte är något problem att ladda för de kör bara ett par mil ändå.
 
N Nils ST skrev:
Allt beror på ens egna prioriteringar och körvanor.
Och laddmöjligheter, vilket kan skilja tämligen avsevärt beroende på hur och var man bor.
 
Z
N Nils ST skrev:
Det förvånar mig inte att du tycker så. Jag kan även gissa vilket parti du röstar på och även vart du bor och vilken utbildningsnivå du har. Ja nu är det jag som provocerar….
Vet inte vad utbildningsnivå har med det att göra, men jag är högutbildad så jag kan tänka själv och lyssnar inte på vad politiker försöker lura i mig. Bor i storstad, men vet inte vad det påverkar heller.
 
Z ZamuelA skrev:
Elbilens kostnad att köpa väger inte upp det extra bensin kostar.
Jo det gör det om man kör mycket. Den där typen av generaliseringar är ju rent trams för allt beror på den individuella situationen.
 
N
Alfredo Alfredo skrev:
Det är kanske inte så konstigt? Tror du inte det kan finnas ett samband mellan vilka laddmöjligheter man har och om man väljer att vara elbilsförare eller inte?

Jag är inte elbilsförare, framförallt därför att jag inte har någon som helst möjlighet att ladda hemma eller på något arbete. Därför tror jag att jag skulle se stora problem med laddning.

Kunde jag ladda hemma skulle jag gärna köra elbil och antagligen inte se speciellt stora problem med laddning.

Det finns reella skillnader mellan olika människors möjligheter att ladda och det är väl rätt naturligt att dessa skillnader påverkar vilka problem eller möjligheter man ser. Ibland baseras åsikter faktiskt på verkliga faktorer och inte bara på irrationellt elbilshat, vilket det i denna tråd ibland verkar framställas som.
Självklart är det delvis så. Men folk har så otroligt svårt att se något utanför sin egen lilla värld. Att säga att elbilar är värdelöst för att man själv inte kan ha möjlighet att ladda hemma är ju sådär kanske.
Man kan då kanske säga att elbil passar inte mig och mitt körmönster just nu. Det finns ju faktiskt många elbilsförare som inte har tillgång till laddning hemma så det går ju ändå tydligen och kan ju inte bara bero på det. Det handlar om man kan tänka sig att uppoffra lite bekvämlighet eller inte.
 
N Nils ST skrev:
Att säga att elbilar är värdelöst för att man själv inte kan ha möjlighet att ladda hemma är ju sådär kanske.
Fast bortsett från ett fåtal som gillar att provocera är det inte många som säger det.

N Nils ST skrev:
Det handlar om man kan tänka sig att uppoffra lite bekvämlighet eller inte.
Absolut, och kan jag inte ladda på ett bekvämt sätt, vilket i praktiken innebär hemma, kan jag inte tänka mig att uppoffra den bekvämligheten när det dessutom för mig skulle innebära högre bilkostnader utan några egentliga positiva effekter. Absolut inte!
 
N
Z ZamuelA skrev:
Elbilens kostnad att köpa väger inte upp det extra bensin kostar. Sen är bensin mycket miljövänligare än det mesta annat folk håller på med.
Det är exakt det här jag menar. För dig för det kanske inte det kanske men det betyder inte att det aldrig är så. Världen kretsar inte kring dig.
 
Även jag bekväm, mesta delen av laddning ska göras när bilen inte används vid bostad och fritidshus. Laddning på annan plats endast vid långresa.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Z ZamuelA skrev:
Vet inte vad utbildningsnivå har med det att göra, men jag är högutbildad så jag kan tänka själv och lyssnar inte på vad politiker försöker lura i mig. Bor i storstad, men vet inte vad det påverkar heller.
Gäller det även forskning som många beslut utgår från t.ex. klimatpåverkan;)
 
  • Gilla
  • Haha
ReginB och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
KristinaRT KristinaRT skrev:
Du vet att jag var ironisk? Men det är intressant sätt att tänka, att värdeminskningen är/var mindre på en Tesla S(?) än en dyr BMW. Frågan är om detta då beror på tillgången (faktiska antalet begagnade bilar tillgängliga) eller på någon ”hype” som övervärderar elbilen?

Jag har tittat lite på begagnade Teslor och slås av att de ligger väldigt högt i andrahandsvärde (och tredjehandsvärde också). Det blir intressant att se om detta håller i sig närmaste 5 åren. Nu är det väl många som börjar byta ut sina tjänstebilar och då får man en fingervisning om hur det blir med 3 (som är billigare i inköp än S/X) och nu har ju även Y börjat rulla ut i större skala, så om 3 år vet vi hur de ligger.
Gäller ju för övrigt alla andra elbilar också, det har kommit många modeller sista året som kommer gå in i beg marknaden om sisådär 3 år.
Som läget är just nu så verkar både bilvärderingar och allt möjligt annat gå bananas, vad man ser idag, eller förra veckan eller nästa vecka ska nog inte tas som intäkt för det nya normala.

På sikt tror jag elbil kommer få rätt lika andrahandsvärden som ICE-bilar haft, ja förutsatt att elbilar inte bara blev en kort fluga som politikerna skattar ihjäl snart.
(Men hur är det, har många politiker köpt elbil tro? :thinking:, ty då minskar väl risken för detta... :cool:)

Men just idag verkar andrahandsvärde kunna bli lite vad som helst.

Och vad gäller ICE-bilarna så tror jag att det är ännu mer omöjligt att gissa vad som händer om några år, jag skulle inte bli förvånad vare sig över att de blir i det närmaste totalt värdelösa eller bli värda jättemycket.

Jag funderar på att behålla en i några år och gambla lite i ev värdeökning, en som just nu inte betingar mer pengar än jag har råd att riskera.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
N
Alfredo Alfredo skrev:
Fast bortsett från ett fåtal som gillar att provocera är det inte många som säger det.

Absolut, och kan jag inte ladda på ett bekvämt sätt, vilket i praktiken innebär hemma, kan jag inte tänka mig att uppoffra den bekvämligheten när det dessutom för mig skulle innebära högre bilkostnader utan några egentliga positiva effekter. Absolut inte!
Dom kanske inte säger det så tydligt bara.

Ja det är ju helt upp till dig och jag kan absolut förstå det, är det både dyrare och osmidigare så finns det kanske inte så mycket mer än miljöaspekten kvar.
Miljö, ekonomi och smidighet. Två av dessa tre aspekter måste nog var uppfyllt för att folk ska skaffa sig en elbil.

Skiter man i miljön behöver det vara billigt och enkelt. Bryr man sig mycket om miljön krävs bara att det ska vara ekonomiskt fördelaktigt eller väldigt smidigt.
 
A Argastesnickaren skrev:
Som brandman så är det inget jag och andra brandmän vill ha hit.
Vår bilflotta består till stor del av stora bilar vilket innebär att om man krockar så är risken stor att det är en stor bil.
Då bilar testas i krocktest och får sina stjärnor så görs det inom sitt segment, dvs liten bil jämförs med liten bil och stor betygsätts jämfört med andra stora.
En liten som krockar med en stor har trots samma antal stjärnor pga vikten därför alltid ett underläge.
En liten Tweezy som krockar i 110 om oavsett med vad är inget jag vill komma fram till.
Vad tycker du om motorcyklar?

När nu priserna skenar i och ned elbilarna får vi acceptera att mindre bemedlade går ta de här riskerna.

I den här tråden känner jag att förståelsen och acceptansen för mindre bemedlade är låg.

Men det finns alltså de hushåll som prioriterat ett boende och då kanske fått sätta sig i en situation där man är bilberoende och man har ont om pengar.

När så billiga bilar runt 200 tusen, typ Renault Clio, åker upp en hundring så får dessa grupper acceptera att sänka kraven som situationen är nu.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Vad tycker du om motorcyklar?

När nu priserna skenar i och ned elbilarna får vi acceptera att mindre bemedlade går ta de här riskerna.

I den här tråden känner jag att förståelsen och acceptansen för mindre bemedlade är låg.

Men det finns alltså de hushåll som prioriterat ett boende och då kanske fått sätta sig i en situation där man är bilberoende och man har ont om pengar.

När så billiga bilar runt 200 tusen, typ Renault Clio, åker upp en hundring så får dessa grupper acceptera att sänka kraven som situationen är nu.
Motorcyklar är riktigt kul men är ju också en väldigt utsatt grupp i trafiken.
Sen vet jag inte om man sparar mycket pengar på att köra en MC
Tycker nog att förbrukningen på nya bilar gått ner mer än motsvarande på MC..
Dom som nu tvunget ska ut och köra MC, använd alla skydd som finns.
Åka till kiosken i badbyxor med oknäppt hjälm så blir det mycket skrap och mycket bandage även inom tätbebyggda områden.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Som läget är just nu så verkar både bilvärderingar och allt möjligt annat gå bananas, vad man ser idag, eller förra veckan eller nästa vecka ska nog inte tas som intäkt för det nya normala.

På sikt tror jag elbil kommer få rätt lika andrahandsvärden som ICE-bilar haft, ja förutsatt att elbilar inte bara blev en kort fluga som politikerna skattar ihjäl snart.
(Men hur är det, har många politiker köpt elbil tro? :thinking:, ty då minskar väl risken för detta... :cool:)

Men just idag verkar andrahandsvärde kunna bli lite vad som helst.

Och vad gäller ICE-bilarna så tror jag att det är ännu mer omöjligt att gissa vad som händer om några år, jag skulle inte bli förvånad vare sig över att de blir i det närmaste totalt värdelösa eller bli värda jättemycket.
.
Och som det ser ut nu kommer Euro 7 kraven på fossilbilar som tidigast 2025.
Innebär att fordonstillverkare av de drivmedelsbaserade modellerna inte behöver ändra något i motorerna.
 
Z
Jag hoppas de som tycker man ska bry sig om miljön osv inte har barn eller husdjur. Väldigt hyckleri annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.