N
Z ZamuelA skrev:
Att barn är det största miljöproblemet finns det mycket rapporter om, men det räcker att tänka själv. Varje ny person kommer ju konsumera rätt mycket under sin livstid plus kommande generationer. Allt det försvinner om inte den personen fanns.

Läste en intressant artikel av en forskare. Enda sättet att generera den mat som behövs för den ökade befolkningen är att öka koldioxidutsläppen så vi kan odla mer. Att försöka sänka utsläppen och ändå öka befolkningen blir dödsstöten.
Det är fortfarande inte det vi pratar om, ingen säger emot att det inte är bra för miljön med människor. det är en självklarhet.

Och jo man får fortfarande gör saker för att minska sitt klimatavtryck även om man har barn.
Släpp det nu.

Z ZamuelA skrev:
Det mesta som orsakar samma utsläpp som barn är förbjudet att göra så då blir det helt fel när man tillåter det.
Släpp barnen, det är en del av människans fortlevnad och har inget med elbilar att göra.

Fairlane
Z ZamuelA skrev:
Jag bryr mig ju inte ett dugg om miljön för det är bara idiotiskt prat från politiker.
Z ZamuelA skrev:
Jag har inte sagt jag inte bryr mig om miljön
Är du säker på att de hänger ihop?

• Haha
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 7 till
  • Laddar…
Z ZamuelA skrev:
Den ekvationen går inte ihop. Befolkningen kan inte öka på jorden och ändå få ner utsläpp. Du kan inte säga du ska halvera utsläpp till ett visst år och sen dubbla befolkningen under samma tid. Summan blir ändå den samma då.

Man måste drastiskt få ner jordens befolkning under kort tid om man ska påverka något. Allt annat är enbart ökning av miljöförstöring.
Ja men sveriges befolkning reproducerar sig inte så du kan skaffa så många barn du vill. Det är på annat håll problemet ligger.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Minskat/uteblivet barnbidrag efter första barnet samt höjd maxtaxa på förskolan istället för minskad vid flera barn, så lägger vi de pengar på elbilsavdrag och räddar världen ;)

• Gilla
Pin
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Motorcyklar är riktigt kul men är ju också en väldigt utsatt grupp i trafiken.
Sen vet jag inte om man sparar mycket pengar på att köra en MC
Tycker nog att förbrukningen på nya bilar gått ner mer än motsvarande på MC..
Dom som nu tvunget ska ut och köra MC, använd alla skydd som finns.
Åka till kiosken i badbyxor med oknäppt hjälm så blir det mycket skrap och mycket bandage även inom tätbebyggda områden.
De flesta nya motorcyklar drar 3-5l/100km sen finns det slöare skotrar och då som ligger runt 1,5l/100km som bäst. Marknaden för elmoppar och små motorcyklar har ökat dramatiskt senaste åren.
Runt 100km räckvidd verkar vara vad många lägger sig som max

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
De flesta nya motorcyklar drar 3-5l/100km
Fast en halvliter milen börjar närma sig en snål bil och jag tycker det är rätt mycket för något som bara väger dryga 200 kg och transporterar en person.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Z ZamuelA skrev:
Jag bryr mig ju inte ett dugg om miljön för det är bara idiotiskt prat från politiker. T.ex världens alla bilar motsvarar utsläppet av 20 fartyg. Så det är inte riktigt bland bilar problemet ligger. Man tillåter folk skaffa barn och husdjur, fast det är det miljöfarligaste som finns, så hela miljötjatet är bara löjligt och idiotiskt.
Hörru du. Jag tar nog inget du skriver på allvar, då du framför så många hårresande felaktiga saker (uppfattningar - dina uppfattningar).
Ett tips, påstå inte saker som är plättlätt att bevisa hur fel du har.

https://ourworldindata.org/co2-emissions-from-transport
Transport-CO2-emissions-by-mode-bar-chart-800x315.png

http://trafikverket.diva-portal.org/smash/get/diva2:1433386/FULLTEXT02
Cirkeldiagram som visar transportsektorns andel i nationella utsläpp av växthusgaser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.europarl.europa.eu/news...-flygplan-och-fartyg-fakta-och-siffror-grafik
20191204PHT68272_original.jpg

• Gilla
martin43
  • Laddar…
En snål bil har turbo. Om en MC skulle ha turbo hade det inte varit för att få ner förbrukningen...

Mikael_L
Z ZamuelA skrev:
Nä men då ska man inte heller nämna något som har med miljö att göra.
Tråden handlar om ifall det är läge att köpa elbil, om t.ex. räckvidden räcker till nu.
Det är ingen klimat och miljötråd, även om vissa drar in det ämnet, t.ex. du.

Förövrigt skulle det vara en välgärning om du lär dig skillnad på klimat och miljö, vi som redan vet detta (och en hel del till) tycker inte om att diskussionen ska dras ner till lekskolenivå bara för att okunniga om det mest elementära inte hänger med.

• Gilla
KristinaRT och 2 till
  • Laddar…
Z ZamuelA skrev:
Jag bryr mig ju inte ett dugg om miljön för det är bara idiotiskt prat från politiker. T.ex världens alla bilar motsvarar utsläppet av 20 fartyg. Så det är inte riktigt bland bilar problemet ligger. Man tillåter folk skaffa barn och husdjur, fast det är det miljöfarligaste som finns, så hela miljötjatet är bara löjligt och idiotiskt.
Även om man kan ifrågasätta många av siffrorna som nämns så finns det ett problem med miljön. Det är de flesta överens om. Dock inte du.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tråden handlar om ifall det är läge att köpa elbil, om t.ex. räckvidden räcker till nu.
Det är ingen klimat och miljötråd, även om vissa drar in det ämnet, t.ex. du.

Förövrigt skulle det vara en välgärning om du lär dig skillnad på klimat och miljö, vi som redan vet detta (och en hel del till) tycker inte om att diskussionen ska dras ner till lekskolenivå bara för att okunniga om det mest elementära inte hänger med.
Ska... Ta en whisky å lugna ner dig lite. Alla är inte värda att hetsa upp sig på. ;)

VidarH VidarH skrev:
En snål bil har turbo. Om en MC skulle ha turbo hade det inte varit för att få ner förbrukningen...
Njae så enkelt är det inte. På en snål MC är motorn så liten att en turbo inte ger någon vettig downsize effekt. Det finns ett gäng som har runt 2l/100km. Det är svårt att göra mindre motorer och samtidigt behålla en bra verkningsgrad. Sen är luftmotstånden väldigt dåligt på motorcyklar med sin öppna design.
Hybrid skulle ge stor bonus vid långam drift precis som elhojarna

Alfredo Alfredo skrev:
Fast en halvliter milen börjar närma sig en snål bil och jag tycker det är rätt mycket för något som bara väger dryga 200 kg och transporterar en person.
Absolut är det så, fast dom bör mer jämföras med en stor prestanda SUV typ MB GLS, BMW X7 etc.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Absolut är det så, fast dom bör mer jämföras med en stor prestanda SUV typ MB GLS, BMW X7 etc.
Fast är det då 5 eller 7 personer som ska förflytta sig så blir det mer än en motorcykel och förbrukning därefter.
Kolla vad en fullastad lastbil drar och dela det på antalet kg den förflyttar så blir det väldigt imponerade siffror kontra bil och framförallt kontra en MC.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.