Vore det inte det rimligastes att dom redovisar räckvidd efter en normal genomsnittsmetod, typ 80-100km/h och Sveriges medeltemp. Du snittar inte ens 120 på en långkörning…

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
J jhenrikj skrev:
Även om man bara kör i 130 minskar räckvidden ytterligare. Luftmotståndet är största faktorn och om jag inte minns helt fel ökar den med kvadraten på hastighetsökningen. Så elbilar är fortfarande bara lämpliga för 10-20 mil om dagen. Lägg där till att du i många elbilar tex inte får åka 5 vuxna.

Och vi har elbil själva som andrabil så jag tillhör inte elbilshatarna, men de har ett begränsat använd i fason, men i det användningsområdet är de överlägsna.

Testkörde Kia E-Niro för några veckor sedan och när jag började köra stod snittförbrukningen på 2,7kw per mil så den är inte direkt imponerande heller. Räkna aldrig med att du med praktisk körning kommer längre än 60% av WLTP under bra förhållanden och 40% på vintern (kör du bara stadstrafik kommer du givetvis längre)
Så elbilar skulle bara vara lämpligt för 10-20 mils körning om dagen???
Då måste jag säga till min kompis som snittar strax över 50 mil om dagen och har gjort så i över 1 år att det tyvärr inte går så han får sälja sin bil och köpa något annat.
Synd för den är rätt trevlig (Tesla modell 3 med fyrhjulsdrift och stora batteriet)

?
Räknat 2000 mil
Jobbpendlar 1760 mil om året. Räknade 3 kr milen för elen.
Räknar inte in service på min då jag gör jobbet själv inkl stämpel för några hundringar.

Hjälp mig att hitta en billigare bil än corsan för att motivera elbilen. Elbilen ger mig ett minus på 20398 kr per år i 3 år. Måste komma ner minst 5000 kr till.

Kostnadsjämförelse mellan två bilar med poster som månadskostnad, års, bränsle, försäkring och skatt i en tabell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

? Rkarlsson skrev:
Räknat 2000 mil
Jobbpendlar 1760 mil om året. Räknade 3 kr milen för elen.
Räknar inte in service på min då jag gör jobbet själv inkl stämpel för några hundringar.

Hjälp mig att hitta en billigare bil än corsan för att motivera elbilen. Elbilen ger mig ett minus på 20398 kr per år i 3 år. Måste komma ner minst 5000 kr till.

[bild]
Du kan inte jämföra en ny bil med en skruttbil som förmodligen är gammal!? Vad har Opeln tappat i värde sedan du köpte den?

• Gilla
AXS och 2 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Då måste jag säga till min kompis som snittar strax över 50 mil om dagen och har gjort så i över 1 år att det tyvärr inte går så han får sälja sin bil och köpa något annat.
Synd för den är rätt trevlig (Tesla modell 3 med fyrhjulsdrift och stora batteriet)
Tycker man att det är okej att stå still 25% av restiden är elbilar givetvis jättelämpliga. Han lär ju ladda under den tiden? Tolka mig som 15-20 mil per resa då så kanske du fattar.

Jag har ett enkelt krav. Skall jag köra 100 mil så skall den resan ta lika lång tid oavsett drivlina och om jag vill ta en paus så skall jag kunna ta den exakt var och när jag vill utan att det i övrigt påverkar restiden (dvs finns det ingen laddare där jag stannar så skall jag ändå inte behöva stanna mer än 5 minuter någon annanstans).

?
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du kan inte jämföra en ny bil med en skruttbil som förmodligen är gammal!? Vad har Opeln tappat i värde sedan du köpte den?
Opeln är ny elbil. Leasing.

Hyndan är inte skrutt nånstans, utanhar nybilskänsla som en 2012. Jag har ökat i värde sen jag köpte den, för jag råkade köpa den för tydligen 30 under värdet. Har inte med saken att göra. Den ska inte säljas.

Jo jag jämför rakt av. 20 tusen är för stort tapp och inte motiverande att börja pendla med en ryggsäck jämfört med en dumper.

Zoe är 1495 kr billigare än corsan.
Någon som kan kontra med billigare bil än zoe?

Det går inte att jämföra en 10 år gammal bil mot en ny då det gäller att spara pengar! Normalt sett tappar du i värde varje år om du köper en ny/beg bil också. För dig som gjorde en bra affär går ju din kalkyl ihop pga obefintlig värdeminskning. Men för en vanlig banan blir kalkylen annorlunda, grattis till dig helt enkelt ;)

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
@
@ @ndreas skrev:
På sommaren 48 mil - vilket verkar stämma rätt bra. Speciellt takbox(!) och kallt väder drar mycket.

Trots jag körde i Norrlands inland passerade vi 3 stycken ccs-laddare (snabbladdare) och några typ 2 laddare. Är alltså inget problem ens i Norrland att stanna och ladda några minuter om man behöver...

Har snart "snålladdat" färdigt på hotellet. Gratis är gott...
Bara för att irritera någon :crysmile: .....

Gjorde alltså av med 53 kW för att köra 20 mil. Kostnaden för att ladda dessa hemma är (0.82 kr/kWh x 53) ~43 kronor.

Snålladdar nu på hotellet. Så hemresan blir "gratis".

Kostnaden för 40 mil blev alltså 43 kronor - eller 1.07 kr/mil. Lite bättre än motsvarande bensin eller diesel på kanske 19 kr/milen efter vintervägen och fullastad.

Men säger någon... Du tänker inte på värdeminskningen eller däckslitaget...... Tja... Det hade jag haft på motsvarande fossilbilar också... :p

• Gilla
  • Haha
Roga1337 och 3 till
  • Laddar…
?
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det går inte att jämföra en 10 år gammal bil mot en ny då det gäller att spara pengar! Normalt sett tappar du i värde varje år om du köper en ny/beg bil också. För dig som gjorde en bra affär går ju din kalkyl ihop pga obefintlig värdeminskning. Men för en vanlig banan blir kalkylen annorlunda, grattis till dig helt enkelt ;)
Jag räknar ju inte in värdeminskning i hyndan för det är inte relevant i sammanhanget. Jag ska behålla den för elbilen kommer inte funka till allt.

Jag har ju ingen månadskostnad i form av lån heller.
Det jag söker är en bil som inte kostar mer än 15000 kr mer om året att leasa kontra min 10 år gamla bil jag pendlar med idag.
20 tusen blir 60 000 kr helt enkelt på ett avtal.

Berätta hellre vilka elbilar som blir billigare =) Zoen leder nu.

? Rkarlsson skrev:
Opeln är ny elbil. Leasing.

Hyndan är inte skrutt nånstans, utanhar nybilskänsla som en 2012. Jag har ökat i värde sen jag köpte den, för jag råkade köpa den för tydligen 30 under värdet. Har inte med saken att göra. Den ska inte säljas.

Jo jag jämför rakt av. 20 tusen är för stort tapp och inte motiverande att börja pendla med en ryggsäck jämfört med en dumper.

Zoe är 1495 kr billigare än corsan.
Någon som kan kontra med billigare bil än zoe?
Om du inte tänkt sälja bilen utan köra den till skrot så har du förlorat pengarna du la på bilen, det har du inte tagit med i kalkylen.

Om du lånade så har du en räntekostnad, om du betalade kontant hade pengarna kunnat växa i en fond istället om du inte köpt bilen alls. För att belysa att det finns dolda kapitalförluster med ägandet som du bortser från.

Att du har noll kronor i kostnad för service och reparationer tror jag inte på. Olja, filter, däck mm är inte gratis.

Bättre att sätta punkt efter att du inte vill ha en elbil än att trixa med kalkylen.

• Gilla
Roga1337
  • Laddar…
? Rkarlsson skrev:
Jag räknar ju inte in värdeminskning i hyndan för det är inte relevant i sammanhanget. Jag ska behålla den för elbilen kommer inte funka till allt.

Jag har ju ingen månadskostnad i form av lån heller.
Det jag söker är en bil som inte kostar mer än 15000 kr mer om året att leasa kontra min 10 år gamla bil jag pendlar med idag.
20 tusen blir 60 000 kr helt enkelt på ett avtal.

Berätta hellre vilka elbilar som blir billigare =) Zoen leder nu.
Jag fattar, det är såklart svårt att räkna hem en helt ny bil (även pr.leasing) att bli billigare än den du har. Det är ju som att jämföra en oxfile med en fläskfile ;)

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
@
A Argastesnickaren skrev:
Oj...
. ....Hur lyckas han med det "omöjliga"?! ;)

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Ska och kika på Kia e-Niro strax, får se om man fastnar.
Tänkt att ersätta en Yaris från 2013.

Återkommer med reflektioner. (y)

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Oj...
. ....Hur lyckas han med det "omöjliga"?! ;)
Även bland vissa motorjournalister finns det ett ointresse att ta reda på hur man får ut det bästa ur en elbil när de gör tester.

J jhenrikj skrev:
Jag har ett enkelt krav. Skall jag köra 100 mil så skall den resan ta lika lång tid oavsett drivlina och om jag vill ta en paus så skall jag kunna ta den exakt var och när jag vill
Nej, det är inte ett enkelt krav. Det är ett riggat krav för att komma till en slutsats du bestämt dig för oavsett.

• Gilla
Nils Terminus och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.