N Nils ST skrev:
Det är väl bättre för miljön att ha barn och köra elbil än att ha barn och köra ICE bil. Det är inte bra men det är bättre.

Så tack, punkt på denna löjliga diskussion.
Det bästa är naturligtvis att inte ha bil alls.
En elbil är inte så snäll mot miljön vid produktionen...
 
N
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det bästa är naturligtvis att inte ha bil alls.
En elbil är inte så snäll mot miljön vid produktionen...
Hej captain obvious! Det är ju det jag har poängterat i alla mina kommentarer eftersom jag vet att någon dryg jävel ska komma med en sån självklar kommentar. Det hjälpte tyvärr föga…

Det är inte bra men det är bättre tycker jag precis att jag skrivit.
 
A Argastesnickaren skrev:
Fast är det då 5 eller 7 personer som ska förflytta sig så blir det mer än en motorcykel och förbrukning därefter.
Kolla vad en fullastad lastbil drar och dela det på antalet kg den förflyttar så blir det väldigt imponerade siffror kontra bil och framförallt kontra en MC.
Min poäng va mer att en stor motorcykel som drar 0,5 inte har låg förbrukning som främsta mål. Den är stor och stark med riktigt dåligt luftmotstånd, sådet krävs mycket energi att föra fram den i hög hastighet trots att den är så liten. Men nu tycker jag vi släpper detta OT
 
N Nils ST skrev:
Hej captain obvious! Det är ju det jag har poängterat i alla mina kommentarer eftersom jag vet att någon dryg jävel ska komma med en sån självklar kommentar. Det hjälpte tyvärr föga…

Det är inte bra men det är bättre tycker jag precis att jag skrivit.
Tycker mer dina inlägg har handlat om elbilarmas förträfflighet. Jag måste missat dina inlägg om att välja cykel istället.
 
@
Körde igår 20 mil i Norrlands inland men vår Skoda Entaq 80x (4x4)

- 70-110 km/h
- fullastad med packning (påväg till backen)
- dubbdäck och snö på vägen
- takbox (!)
- 4 passagerare
- -7 grader

Hade då drygt 30 procent kvar . . .
 
  • Gilla
Zsam och 4 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Körde igår 20 mil i Norrlands inland men vår Skoda Entaq 80x (4x4)

- 70-110 km/h
- fullastad med packning (påväg till backen)
- dubbdäck och snö på vägen
- takbox (!)
- 4 passagerare
- -7 grader

Hade då drygt 30 procent kvar . . .
Du kommer ca 25 mil innan laddning utifrån att man vill ha lite marginal.
Vad anger tillverkaren för maximala teoretiska värden i räckvidd?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
N
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tycker mer dina inlägg har handlat om elbilarmas förträfflighet. Jag måste missat dina inlägg om att välja cykel istället.
Du har antagligen inte läst ordentligt då men det är nog ingen som förväntar sig heller.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
@
A AndersS skrev:
Du kommer ca 25 mil innan laddning utifrån att man vill ha lite marginal.
Vad anger tillverkaren för maximala teoretiska värden i räckvidd?
På sommaren 48 mil - vilket verkar stämma rätt bra. Speciellt takbox(!) och kallt väder drar mycket.

Trots jag körde i Norrlands inland passerade vi 3 stycken ccs-laddare (snabbladdare) och några typ 2 laddare. Är alltså inget problem ens i Norrland att stanna och ladda några minuter om man behöver...

Har snart "snålladdat" färdigt på hotellet. Gratis är gott...
 
  • Gilla
Drömtroll och 7 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det är väl ändå så att det redan finns? Även om det är på håret för t.ex. Enyaq iV80
Priaktiska tester på Kia EV6 med 77kw batteri visar att man kommer 23 mil på motorväg (WLTP 50 mil). Laddning trots 800V tog 37 minuter från 6-80%. Det innebär i praktiken att man kan köra ca 20 mil på första laddningen och sedan 15 mil per laddning. Kommer man ner på Autobahn kommer du inte ens så långt så räkna med 1h körning 40 minuter laddning typ.
 
  • Gilla
  • Ledsen
martin43 och 2 till
  • Laddar…
J jhenrikj skrev:
Priaktiska tester på Kia EV6 med 77kw batteri visar att man kommer 23 mil på motorväg (WLTP 50 mil). Laddning trots 800V tog 37 minuter från 6-80%. Det innebär i praktiken att man kan köra ca 20 mil på första laddningen och sedan 15 mil per laddning. Kommer man ner på Autobahn kommer du inte ens så långt så räkna med 1h körning 40 minuter laddning typ.
Om det är så, är det riktigt pinsamt för EV6. Jag är besviken på EV6, hade höga förväntningar eftersom e-Niro och e-Soul är såpas bra som elbilar.
Dom tabbade sig verkligen med förbrukningen (aerodynamik bl.a.)
 
Fast Autobahn är inte automatiskt "plattan-i-mattan" för den sakens skull. Man får åka lika fort som på svenska vägar om man vill. Och det är inte "fri fart" överallt längs den heller...
 
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Fast Autobahn är inte automatiskt "plattan-i-mattan" för den sakens skull. Man får åka lika fort som på svenska vägar om man vill. Och det är inte "fri fart" överallt längs den heller...
Även om man bara kör i 130 minskar räckvidden ytterligare. Luftmotståndet är största faktorn och om jag inte minns helt fel ökar den med kvadraten på hastighetsökningen. Så elbilar är fortfarande bara lämpliga för 10-20 mil om dagen. Lägg där till att du i många elbilar tex inte får åka 5 vuxna.

Och vi har elbil själva som andrabil så jag tillhör inte elbilshatarna, men de har ett begränsat använd i fason, men i det användningsområdet är de överlägsna.

Testkörde Kia E-Niro för några veckor sedan och när jag började köra stod snittförbrukningen på 2,7kw per mil så den är inte direkt imponerande heller. Räkna aldrig med att du med praktisk körning kommer längre än 60% av WLTP under bra förhållanden och 40% på vintern (kör du bara stadstrafik kommer du givetvis längre)
 
Fairlane
J jhenrikj skrev:
Räkna aldrig med att du med praktisk körning kommer längre än 60% av WLTP under bra förhållanden och 40% på vintern (kör du bara stadstrafik kommer du givetvis längre)
Det låter rätt dåligt, men det beror väl lite på vad man menar med praktiskt körning. Som @ndreas skriver ovan så hade de 30% kvar efter att ha kört 40% av WLTP nu med takbox. Jag gissar att det är lite som när jag lånat ut min ICE-bil till en tjejkompis, bränsleförbrukningen kan ligga 10% lägre eller mer. Jag antar att det beror på att hon väger mindre än jag. ;)
 
  • Haha
Scout och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det låter rätt dåligt, men det beror väl lite på vad man menar med praktiskt körning. Som @ndreas skriver ovan så hade de 30% kvar efter att ha kört 40% av WLTP nu med takbox. Jag gissar att det är lite som när jag lånat ut min ICE-bil till en tjejkompis, bränsleförbrukningen kan ligga 10% lägre eller mer. Jag antar att det beror på att hon väger mindre än jag. ;)
Jag ligger på en snitthastighet de senaste 4000milen på lite drygt 80km/h. Det är praktisk bilkörning. WLTP är en snitthastighet på 53km/h. Och nej, jag ligger inte direkt mycket över hastighetsgränsen, brukar sätta farthållaren på 5-10 över.

Det borde vara ett krav för elbilar att redovisa räckvidden vid 120km/h på varvbana vid 0 grader ute och med 20 grader i kupén och radio med mera på (dvs så man faktiskt kör bil). Kia tappade 6 mil tror jag det var när man satte på värmen.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.