1 541 092 läst · 24 936 svar
1541k läst
24,9k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Hej captain obvious! Det är ju det jag har poängterat i alla mina kommentarer eftersom jag vet att någon dryg jävel ska komma med en sån självklar kommentar. Det hjälpte tyvärr föga…Bananskalare skrev:
Det är inte bra men det är bättre tycker jag precis att jag skrivit.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 170 inlägg
Min poäng va mer att en stor motorcykel som drar 0,5 inte har låg förbrukning som främsta mål. Den är stor och stark med riktigt dåligt luftmotstånd, sådet krävs mycket energi att föra fram den i hög hastighet trots att den är så liten. Men nu tycker jag vi släpper detta OTA Argastesnickaren skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 034 inlägg
Tycker mer dina inlägg har handlat om elbilarmas förträfflighet. Jag måste missat dina inlägg om att välja cykel istället.N Nils ST skrev:
Körde igår 20 mil i Norrlands inland men vår Skoda Entaq 80x (4x4)
- 70-110 km/h
- fullastad med packning (påväg till backen)
- dubbdäck och snö på vägen
- takbox (!)
- 4 passagerare
- -7 grader
Hade då drygt 30 procent kvar . . .
- 70-110 km/h
- fullastad med packning (påväg till backen)
- dubbdäck och snö på vägen
- takbox (!)
- 4 passagerare
- -7 grader
Hade då drygt 30 procent kvar . . .
Du kommer ca 25 mil innan laddning utifrån att man vill ha lite marginal.@ @ndreas skrev:
Vad anger tillverkaren för maximala teoretiska värden i räckvidd?
På sommaren 48 mil - vilket verkar stämma rätt bra. Speciellt takbox(!) och kallt väder drar mycket.A AndersS skrev:
Trots jag körde i Norrlands inland passerade vi 3 stycken ccs-laddare (snabbladdare) och några typ 2 laddare. Är alltså inget problem ens i Norrland att stanna och ladda några minuter om man behöver...
Har snart "snålladdat" färdigt på hotellet. Gratis är gott...
Priaktiska tester på Kia EV6 med 77kw batteri visar att man kommer 23 mil på motorväg (WLTP 50 mil). Laddning trots 800V tog 37 minuter från 6-80%. Det innebär i praktiken att man kan köra ca 20 mil på första laddningen och sedan 15 mil per laddning. Kommer man ner på Autobahn kommer du inte ens så långt så räkna med 1h körning 40 minuter laddning typ.Johannes Carlsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 170 inlägg
Om det är så, är det riktigt pinsamt för EV6. Jag är besviken på EV6, hade höga förväntningar eftersom e-Niro och e-Soul är såpas bra som elbilar.J jhenrikj skrev:Priaktiska tester på Kia EV6 med 77kw batteri visar att man kommer 23 mil på motorväg (WLTP 50 mil). Laddning trots 800V tog 37 minuter från 6-80%. Det innebär i praktiken att man kan köra ca 20 mil på första laddningen och sedan 15 mil per laddning. Kommer man ner på Autobahn kommer du inte ens så långt så räkna med 1h körning 40 minuter laddning typ.
Dom tabbade sig verkligen med förbrukningen (aerodynamik bl.a.)
Fast Autobahn är inte automatiskt "plattan-i-mattan" för den sakens skull. Man får åka lika fort som på svenska vägar om man vill. Och det är inte "fri fart" överallt längs den heller...
Och snart kanske Autobahn har en hastighetsgräns på 130km/h.
https://www.dagensps.se/motor/fri-fart-pa-autobahn-hotad-svenske-vdn-tar-strid/
https://www.dagensps.se/motor/fri-fart-pa-autobahn-hotad-svenske-vdn-tar-strid/
Även om man bara kör i 130 minskar räckvidden ytterligare. Luftmotståndet är största faktorn och om jag inte minns helt fel ökar den med kvadraten på hastighetsökningen. Så elbilar är fortfarande bara lämpliga för 10-20 mil om dagen. Lägg där till att du i många elbilar tex inte får åka 5 vuxna.VidarH skrev:
Och vi har elbil själva som andrabil så jag tillhör inte elbilshatarna, men de har ett begränsat använd i fason, men i det användningsområdet är de överlägsna.
Testkörde Kia E-Niro för några veckor sedan och när jag började köra stod snittförbrukningen på 2,7kw per mil så den är inte direkt imponerande heller. Räkna aldrig med att du med praktisk körning kommer längre än 60% av WLTP under bra förhållanden och 40% på vintern (kör du bara stadstrafik kommer du givetvis längre)
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 387 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 387 inlägg
Det låter rätt dåligt, men det beror väl lite på vad man menar med praktiskt körning. Som @ndreas skriver ovan så hade de 30% kvar efter att ha kört 40% av WLTP nu med takbox. Jag gissar att det är lite som när jag lånat ut min ICE-bil till en tjejkompis, bränsleförbrukningen kan ligga 10% lägre eller mer. Jag antar att det beror på att hon väger mindre än jag.J jhenrikj skrev:
Jag ligger på en snitthastighet de senaste 4000milen på lite drygt 80km/h. Det är praktisk bilkörning. WLTP är en snitthastighet på 53km/h. Och nej, jag ligger inte direkt mycket över hastighetsgränsen, brukar sätta farthållaren på 5-10 över.Fairlane skrev:Det låter rätt dåligt, men det beror väl lite på vad man menar med praktiskt körning. Som @ndreas skriver ovan så hade de 30% kvar efter att ha kört 40% av WLTP nu med takbox. Jag gissar att det är lite som när jag lånat ut min ICE-bil till en tjejkompis, bränsleförbrukningen kan ligga 10% lägre eller mer. Jag antar att det beror på att hon väger mindre än jag.
Det borde vara ett krav för elbilar att redovisa räckvidden vid 120km/h på varvbana vid 0 grader ute och med 20 grader i kupén och radio med mera på (dvs så man faktiskt kör bil). Kia tappade 6 mil tror jag det var när man satte på värmen.