Mikael_L
Bananskalare Bananskalare skrev:
De där 200' extra till en elbil... Det blir väldigt mycket bensin för pengarna
Nu har de här 200' valsats runt i många inlägg.
En sak jag inte riktigt förstår är att tanken är att dessa 200' är borta, går upp i rök samma sekund som man betalar bilen.

Gäller samma tanke när ni väljer mellan en bensinbil för 300' resp 500'.
Tror ni även då att de där 200' är borta direkt och inte går att få tillbaka en del av när man sen säljer bilen 3år senare.
 
  • Gilla
Roga1337 och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu har de här 200' valsats runt i många inlägg.
En sak jag inte riktigt förstår är att tanken är att dessa 200' är borta, går upp i rök samma sekund som man betalar bilen.

Gäller samma tanke när ni väljer mellan en bensinbil för 300' resp 500'.
Tror ni även då att de där 200' är borta direkt och inte går att få tillbaka en del av när man sen säljer bilen 3år senare.
Verkar så! Samt om man leasar en elbil 200 tkr dyrare än en annan bil trollas också 200 bort direkt, simsalabim!
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu har de här 200' valsats runt i många inlägg.
En sak jag inte riktigt förstår är att tanken är att dessa 200' är borta, går upp i rök samma sekund som man betalar bilen.

Gäller samma tanke när ni väljer mellan en bensinbil för 300' resp 500'.
Tror ni även då att de där 200' är borta direkt och inte går att få tillbaka en del av när man sen säljer bilen 3år senare.
Ja självklart, det är BARA när msn köper elbil som detta sker ;)
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Ja självklart, det är BARA när msn köper elbil som detta sker ;)
Faktum är att det är precis tvärtom. Jag köpte begagnat och titta på olika modeller. Bla Tesla (el) och BMW (bensin/diesel). Tesla hade nypris på drygt 1 000 000 kr och BMW lite under 1 000 000, ca 200 000 i prisskillnad. Begagnade kostade de oftast över 600 000 respektive under 400 000. Alltså fick den som köpte Tesla ny tillbaka sina 200 000 utan problem!

Kostnaden blir då räntan på 200 000 i ett par års tid. Samt så måste man vara kreditvärdig. Troligen kan den presumtiva köparen finansiera båda eller ingen av dessa bilar.

Om detta även gäller bilar som bara är häften så bra :cool:och dyra :surprised: som dessa vet jag inte, men troligen något liknande.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
P Pin skrev:
Faktum är att det är precis tvärtom. Jag köpte begagnat och titta på olika modeller. Bla Tesla (el) och BMW (bensin/diesel). Tesla hade nypris på drygt 1 000 000 kr och BMW lite under 1 000 000, ca 200 000 i prisskillnad. Begagnade kostade de oftast över 600 000 respektive under 400 000. Alltså fick den som köpte Tesla ny tillbaka sina 200 000 utan problem!

Kostnaden blir då räntan på 200 000 i ett par års tid. Samt så måste man vara kreditvärdig. Troligen kan den presumtiva köparen finansiera båda eller ingen av dessa bilar.

Om detta även gäller bilar som bara är häften så bra :cool:och dyra :surprised: som dessa vet jag inte, men troligen något liknande.
Du vet att jag var ironisk? Men det är intressant sätt att tänka, att värdeminskningen är/var mindre på en Tesla S(?) än en dyr BMW. Frågan är om detta då beror på tillgången (faktiska antalet begagnade bilar tillgängliga) eller på någon ”hype” som övervärderar elbilen?

Jag har tittat lite på begagnade Teslor och slås av att de ligger väldigt högt i andrahandsvärde (och tredjehandsvärde också). Det blir intressant att se om detta håller i sig närmaste 5 åren. Nu är det väl många som börjar byta ut sina tjänstebilar och då får man en fingervisning om hur det blir med 3 (som är billigare i inköp än S/X) och nu har ju även Y börjat rulla ut i större skala, så om 3 år vet vi hur de ligger.
Gäller ju för övrigt alla andra elbilar också, det har kommit många modeller sista året som kommer gå in i beg marknaden om sisådär 3 år.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Du vet att jag var ironisk? Men det är intressant sätt att tänka, att värdeminskningen är/var mindre på en Tesla S(?) än en dyr BMW. Frågan är om detta då beror på tillgången (faktiska antalet begagnade bilar tillgängliga) eller på någon ”hype” som övervärderar elbilen?

Jag har tittat lite på begagnade Teslor och slås av att de ligger väldigt högt i andrahandsvärde (och tredjehandsvärde också). Det blir intressant att se om detta håller i sig närmaste 5 åren. Nu är det väl många som börjar byta ut sina tjänstebilar och då får man en fingervisning om hur det blir med 3 (som är billigare i inköp än S/X) och nu har ju även Y börjat rulla ut i större skala, så om 3 år vet vi hur de ligger.
Gäller ju för övrigt alla andra elbilar också, det har kommit många modeller sista året som kommer gå in i beg marknaden om sisådär 3 år.
Ja ironin gick fram! :D Kanske inte så tydligt i mitt svar att det var så.

Ja det var S, och några få X. Y fanns inte då och 3 var för ny, och jag ”behövde” en större bil.

Som klare av begagnad bil är jag ju inte ute efter högt andrahandsvärde utan tvärtom. Det dåliga andrahandsvärdet lär iofs följa bilen så jag får ännu mindre när jag ska sälja men då handlar det om mycket mindre summor.

Håller med om högt pris på begagnade Tesla. Detta gällde även bilar mer 20 till 30 tusen mil på mätaren, vilket borde tadlad på myten att batterierna inte håller och bilarna måste skrotas inom tio år.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jag har inget emot elbilar och jag kan acceptera begränsad räckvidd och slö laddning, men jag accepterar inte högre inköpspris och bilen måste kunna dra 1000 kg eller åtminstone 750kg så man kan koppla på gratissläp.

Jag känner att i dagsläget handlar elbilar mycket om godhetssignalering och att visa att man har råd med en svindyr bil och att man håller en högre klass. Lite Applevarning över det hela. Priserna hittills har varit makabra vilket givetvis applåderas av tillvetkare och staten men nu behöver vi fokus på billiga bilar för folket.

Jag undrar när vi får små bilar för 200 tusen som täcker vardagsbehovet för medelsvenne.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Jag känner att i dagsläget handlar elbilar mycket om godhetssignalering och att visa att man har råd med en svindyr bil och att man håller en högre klass.
Ja, vi är lite finare. Som jag förstått är det också en klar majoritet djurgårdare bland elbilsköparna.
 
  • Haha
KristinaRT och 1 till
  • Laddar…
N
A Anders_Nilsson skrev:
Jag har inget emot elbilar och jag kan acceptera begränsad räckvidd och slö laddning, men jag accepterar inte högre inköpspris och bilen måste kunna dra 1000 kg eller åtminstone 750kg så man kan koppla på gratissläp.

Jag känner att i dagsläget handlar elbilar mycket om godhetssignalering och att visa att man har råd med en svindyr bil och att man håller en högre klass. Lite Applevarning över det hela. Priserna hittills har varit makabra vilket givetvis applåderas av tillvetkare och staten men nu behöver vi fokus på billiga bilar för folket.

Jag undrar när vi får små bilar för 200 tusen som täcker vardagsbehovet för medelsvenne.
Finns många äldre begagnade elbilar för under 200 000 kr som täcker mitt vardagsbehov alldeles utmärkt. Med en 24 kWh leaf har jag tagit mig runt till jobb, förskola, affär och till vänner i närheten, ca 10 mils räckvidd. Och en sån får man för under 100 000 kr, perfekt som andrabil och otroligt billig i drift. Vill man däremot ha en elbil som första eller enda bil så blir det ju en hel del högre inköpskostnad som du säger. Men för vardagen fungerar en billig elbil utmärkt som andrabil.
 
  • Gilla
Bombus pratorum
  • Laddar…
N Nils ST skrev:
Finns många äldre begagnade elbilar för under 200 000 kr som täcker mitt vardagsbehov alldeles utmärkt. Med en 24 kWh leaf har jag tagit mig runt till jobb, förskola, affär och till vänner i närheten, ca 10 mils räckvidd. Och en sån får man för under 100 000 kr, perfekt som andrabil och otroligt billig i drift. Vill man däremot ha en elbil som första eller enda bil så blir det ju en hel del högre inköpskostnad som du säger. Men för vardagen fungerar en billig elbil utmärkt som andrabil.
Nej jag accepterar inte detta utan kräver ny elsmåbil för 200 papp.

Dessutom vill jag se en lag som kräver att den som säljer elbilar även tillhandahåller utbytesbatterier.
 
N
A Anders_Nilsson skrev:
Nej jag accepterar inte detta utan kräver ny elsmåbil för 200 papp.

Dessutom vill jag se en lag som kräver att den som säljer elbilar även tillhandahåller utbytesbatterier.
Jaha köp en Dacia då.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Nej jag accepterar inte detta utan kräver ny elsmåbil för 200 papp.

Dessutom vill jag se en lag som kräver att den som säljer elbilar även tillhandahåller utbytesbatterier.
Batterier tillhandahåller de väl redan. Går det sönder under garantitiden måste de byta ut det. Detta är lagstadgat. De kan iofs reparera eller ge dig en ny bil eller pengarna tillbaka, men det är väl fullgoda alternativ (eftersom lagen säger det).
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
A Anders_Nilsson skrev:
Dessutom vill jag se en lag som kräver att den som säljer elbilar även tillhandahåller utbytesbatterier.
Det skulle ju bara hålla upp priserna i onödan. Det viktiga är inte att det finns utbytesbatterier, utan att funktionen kan säkerställas, exempelvis genom att laga/byta ut de celler som är dåliga.

Det är lite som den här diskussionen med hur mycket det kostar att byta batteriet. Det är skitdyrt, men eftersom det inte är något som görs normalt så spelar det ingen roll. Ungefär som att ska jag byta alla delarna i en ICE-bil så kostar reservdelarna mycket mer än vad bilen kostade. Eftersom man inte byter alla delarna så är det också en rätt ointressant siffra och inget som har avskräckt mig från att köra ICE-bil.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det skulle ju bara hålla upp priserna i onödan. Det viktiga är inte att det finns utbytesbatterier, utan att funktionen kan säkerställas, exempelvis genom att laga/byta ut de celler som är dåliga.

Det är lite som den här diskussionen med hur mycket det kostar att byta batteriet. Det är skitdyrt, men eftersom det inte är något som görs normalt så spelar det ingen roll. Ungefär som att ska jag byta alla delarna i en ICE-bil så kostar reservdelarna mycket mer än vad bilen kostade. Eftersom man inte byter alla delarna så är det också en rätt ointressant siffra och inget som har avskräckt mig från att köra ICE-bil.
Det är mycket billigare att montera ett utbytesbatteri som är renoverat i fabrik än att verkstaden skall skaffa utrustning för att kunna demontera batterier och bygga ihop dem på ett kvalitetssäkrat sätt. Bygga batteripack är en fabrik i fabriken. Samma med förbränningsmotorer, du monterar en utbytesenhet. Detta kan naturligtvis komma att ändras med ny teknik.
N Nils ST skrev:
Jaha köp en Dacia då.
Världskonspirationen har gjort att Dacia Spring ännu inte säljs i Sverige. Jag kollar varje vecka men bilen har inget pris i Sverige.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Nej jag accepterar inte detta utan kräver ny elsmåbil för 200 papp.
Dessutom vill jag se en lag som kräver att den som säljer elbilar även tillhandahåller utbytesbatterier.
Det är på väg med stora "kliv", hela artikeln är låst men finns lite bilder att bläddra bland och en indikation.
Sedan kan man knappast "kräva" något gällande konsumentprodukter. För då vill jag kräva en elbil utifrån mina behov till halva priset, gärna att det "lagstiftas".:rofl:
https://www.nyteknik.se/premium/lista-har-ar-de-kinesiska-elbilarna-som-ska-erovra-sverige-7028949

Och det behöver inte lagstifta något då det kommer att hanteras av marknadskrafterna, utbyte av batterier om det skulle behövas är inget att behöva fundera det kommer att fungera. Fram tills nu har ännu inte det storskaliga behovet funnits.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.