1 530 460 läst · 24 849 svar
1530k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Tyvärr verkar snarare max laddhastighet vara från 5 till 35% och bara när det inte är kallt.
Hur snabbt bilen laddar vid olika batteriladdningar är något som biltillverkarna är väldigt dåliga på att upplysa om. Jag upplever att min Skova Enyaq 80 har väldigt konservativa inställningar för snabbladdning men hoppas att det kan ändras med framtida mjukvaruuppdateringar. T.ex så verkar inte batteriet kylas under snabbladdning eller förvärmas inför snabbladdning vilket gör allt ännu långsammare när temperaturen är utanför batteriets optimala.
Hur snabbt bilen laddar vid olika batteriladdningar är något som biltillverkarna är väldigt dåliga på att upplysa om. Jag upplever att min Skova Enyaq 80 har väldigt konservativa inställningar för snabbladdning men hoppas att det kan ändras med framtida mjukvaruuppdateringar. T.ex så verkar inte batteriet kylas under snabbladdning eller förvärmas inför snabbladdning vilket gör allt ännu långsammare när temperaturen är utanför batteriets optimala.
Jag säger inte att det är barnsligt beteende eller orsak till böter att åka fort. För det är inte relevant för en tråd om räckvidden på elbilar. Däremot säger jag att räckvidden sänks med en 10-15% gentemot skyltad hastighet. Ligger man under så är den 10-15% längre. I exemplet Stockholm-Malmö så kommer man inte hela vägen oavsett körstil så där har man inte så mycket för att köra ekonomiskt. Men det kommer att finnas tillfällen då man har ett laddstopp på 5 minuter och det kan man slippa göra genom att anpassa farten lite. Sedan är det ju alltid upp till var och en att välja att ställa sig på en lite dyrare snabbladdare och blåsa på, eller att ta det lugnt, släppa gasen lite och ladda hemma och slippa fippla med ett stopp på vägen.
Om man kör ekonomiskt med en elbil med bra räckvidd räcker ett laddstopp på den sträckan, annars blir det två. Det räcker med att köra aningen oekonomiskt eller att temperaturen är ner mot noll grader så blir det två stopp. Så jo jag måste köra relativt ekonomiskt för att inte behöva ett andra laddstopp.VidarH skrev:Jag säger inte att det är barnsligt beteende eller orsak till böter att åka fort. För det är inte relevant för en tråd om räckvidden på elbilar. Däremot säger jag att räckvidden sänks med en 10-15% gentemot skyltad hastighet. Ligger man under så är den 10-15% längre. I exemplet Stockholm-Malmö så kommer man inte hela vägen oavsett körstil så där har man inte så mycket för att köra ekonomiskt. Men det kommer att finnas tillfällen då man har ett laddstopp på 5 minuter och det kan man slippa göra genom att anpassa farten lite. Sedan är det ju alltid upp till var och en att välja att ställa sig på en lite dyrare snabbladdare och blåsa på, eller att ta det lugnt, släppa gasen lite och ladda hemma och slippa fippla med ett stopp på vägen.
Kortare sträckor där man kommer fram (och kanske även tillbaka) är naturligtvis inga problem.
Något annat än snabbladdning (hur snabb laddning det finns behov av kan diskuteras) är väl inte rimligt på långkörningar? Alltså att ladda på under en timme då man äter samtidigt. Att ladda på flera timmar funkar ju om man besöker en attraktion och laddar där och sedan kör hem igen.
Hela scenariot bygger ju på att jag laddat 100% hemma och även det inte lika självklara antagandet att jag kan ladda hos den jag besöker när jag anländer, om inte fullt så åtminstone tillräckligt för att kunna köra till någon laddstolpe och betala för full laddning. På hemresan är det alltså inte lika självklart att ha 100% vid avfärd.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 051 inlägg
Du ska väl få uppgraderat till170kW nu under våren OTAT toolman77 skrev:Tyvärr verkar snarare max laddhastighet vara från 5 till 35% och bara när det inte är kallt.
Hur snabbt bilen laddar vid olika batteriladdningar är något som biltillverkarna är väldigt dåliga på att upplysa om. Jag upplever att min Skova Enyaq 80 har väldigt konservativa inställningar för snabbladdning men hoppas att det kan ändras med framtida mjukvaruuppdateringar. T.ex så verkar inte batteriet kylas under snabbladdning eller förvärmas inför snabbladdning vilket gör allt ännu långsammare när temperaturen är utanför batteriets optimala.
[bild]
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 051 inlägg
Har man en bil med bra interface kan den se i realtid om det är ledigt på snabbladdaren, dessutom med högre hastighet så behöver batteriet förvärmas mindre. Så för att komma fram på kortare tid är det troligtvis bättre med 2 stoppVidarH skrev:Jag säger inte att det är barnsligt beteende eller orsak till böter att åka fort. För det är inte relevant för en tråd om räckvidden på elbilar. Däremot säger jag att räckvidden sänks med en 10-15% gentemot skyltad hastighet. Ligger man under så är den 10-15% längre. I exemplet Stockholm-Malmö så kommer man inte hela vägen oavsett körstil så där har man inte så mycket för att köra ekonomiskt. Men det kommer att finnas tillfällen då man har ett laddstopp på 5 minuter och det kan man slippa göra genom att anpassa farten lite. Sedan är det ju alltid upp till var och en att välja att ställa sig på en lite dyrare snabbladdare och blåsa på, eller att ta det lugnt, släppa gasen lite och ladda hemma och slippa fippla med ett stopp på vägen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 051 inlägg
Det hoppas jag men inget är meddelat eller med tydligt utlovat, utfästelser via twitter är inget jag tar som löften. Tyvärr gör det inte så stor skillnad att ladda 170kW om det är samma laddkurva som klingar av redan vid 35% men vi får väl se.Johannes Carlsson skrev:
Visst är moderna bilar underverk av teknik som kan det mesta. Men det är en ekonomisk nivå på dem som jag helt enkelt inte når upp till så jag har satt mig in i de äldre modeller som jag skulle kunna uppnå. Då är det krångligt nog att hitta en bil som kan åka hem till min mor strax söder om Göteborg utan att behöva ladda på vägen. Det skiljer 5 minuter på att ligga i 90 eller hålla skyltad hastighet under de 12 milen så det är ju skit samma om jag hinner lyssna på en låt till på stereon? Förutsatt att det är en bra låt.
Nu är det en andrabil jag tittar efter så det är ju trevligt om den kommer hela vägen utan att ladda på vägen sommartid om man startar med 100%.
Jag skulle kunna klämma in en Zoe 40 i kalkylen utan att svettas då den kan ta en hel del distans från dieseln men det är inte en bil för att klämma in stadiga människor i och sedan ligga på motorvägen i en timme eller mer i, framförallt inte om man ska ha plats för allt som man blir ombedd att köpa med sig på vägen ner...
Nu är det en andrabil jag tittar efter så det är ju trevligt om den kommer hela vägen utan att ladda på vägen sommartid om man startar med 100%.
Jag skulle kunna klämma in en Zoe 40 i kalkylen utan att svettas då den kan ta en hel del distans från dieseln men det är inte en bil för att klämma in stadiga människor i och sedan ligga på motorvägen i en timme eller mer i, framförallt inte om man ska ha plats för allt som man blir ombedd att köpa med sig på vägen ner...
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 051 inlägg
E-Niro 64kWh med Takbox? Fast dom är fortfarande priceyVidarH skrev:Visst är moderna bilar underverk av teknik som kan det mesta. Men det är en ekonomisk nivå på dem som jag helt enkelt inte når upp till så jag har satt mig in i de äldre modeller som jag skulle kunna uppnå. Då är det krångligt nog att hitta en bil som kan åka hem till min mor strax söder om Göteborg utan att behöva ladda på vägen. Det skiljer 5 minuter på att ligga i 90 eller hålla skyltad hastighet under de 12 milen så det är ju skit samma om jag hinner lyssna på en låt till på stereon? Förutsatt att det är en bra låt.
Nu är det en andrabil jag tittar efter så det är ju trevligt om den kommer hela vägen utan att ladda på vägen sommartid om man startar med 100%.
Jag skulle kunna klämma in en Zoe 40 i kalkylen utan att svettas då den kan ta en hel del distans från dieseln men det är inte en bil för att klämma in stadiga människor i och sedan ligga på motorvägen i en timme eller mer i, framförallt inte om man ska ha plats för allt som man blir ombedd att köpa med sig på vägen ner...
På den sträckan skulle jag nog hellre ta ett extra stopp på 5-10 min för att kunna köra den hastighet jag vill. Ett stopp på 35 min för lunch och ett på 10 för lite kaffe och toabesök så klarar man sig nog fint med en model 3 lr.P Pin skrev:Om man kör ekonomiskt med en elbil med bra räckvidd räcker ett laddstopp på den sträckan, annars blir det två. Det räcker med att köra aningen oekonomiskt eller att temperaturen är ner mot noll grader så blir det två stopp. Så jo jag måste köra relativt ekonomiskt för att inte behöva ett andra laddstopp.
Kortare sträckor där man kommer fram (och kanske även tillbaka) är naturligtvis inga problem.
Något annat än snabbladdning (hur snabb laddning det finns behov av kan diskuteras) är väl inte rimligt på långkörningar? Alltså att ladda på under en timme då man äter samtidigt. Att ladda på flera timmar funkar ju om man besöker en attraktion och laddar där och sedan kör hem igen.
Hela scenariot bygger ju på att jag laddat 100% hemma och även det inte lika självklara antagandet att jag kan ladda hos den jag besöker när jag anländer, om inte fullt så åtminstone tillräckligt för att kunna köra till någon laddstolpe och betala för full laddning. På hemresan är det alltså inte lika självklart att ha 100% vid avfärd.
Norr om 150k är pricey.
Jag sneglar längtansfullt på 200k där det finns en del alternativ.
Men det är en andrabil i familjen som dessutom har en 17-åring. Så antingen är det en liten elbil som är tillräcklig för lokala turer och är mentalt lätt att se sig som sista ägaren på. Eller en liten snäll billig bensinare för att låta ungen få öva upp sig något år efter körkortet med en manuell växellåda. Och som man sedan kanske låter följa med i flytten om det känns rätt. Så det är lite svårt att få ordning på vad som är bäst för min situation. Jag gissar att jag vill ha en Ionic själv för att åka till min mor enkelt och snabbladdat vid lite längre turer. En Soul för att hålla sig i mellanlandet av bekvämlighet och räckvidden. En Leaf för att få CCS och stort utbud av reservdelar. En Zoe för att den är liten och förmodligen lätt att skiljas från när den dagen kommer då den är trång och laddar ofta sakta. (vilket är elakt mot barnet till viss del)
Jag sneglar längtansfullt på 200k där det finns en del alternativ.
Men det är en andrabil i familjen som dessutom har en 17-åring. Så antingen är det en liten elbil som är tillräcklig för lokala turer och är mentalt lätt att se sig som sista ägaren på. Eller en liten snäll billig bensinare för att låta ungen få öva upp sig något år efter körkortet med en manuell växellåda. Och som man sedan kanske låter följa med i flytten om det känns rätt. Så det är lite svårt att få ordning på vad som är bäst för min situation. Jag gissar att jag vill ha en Ionic själv för att åka till min mor enkelt och snabbladdat vid lite längre turer. En Soul för att hålla sig i mellanlandet av bekvämlighet och räckvidden. En Leaf för att få CCS och stort utbud av reservdelar. En Zoe för att den är liten och förmodligen lätt att skiljas från när den dagen kommer då den är trång och laddar ofta sakta. (vilket är elakt mot barnet till viss del)
Det är förmodligen en trevlig bil med 30 mil på motorvägen men de ligger på 300k så lite mer än vad jag tänker lägga. Svärföräldrarnq har en Skoda Eniak och jag tycker att den känns plastig och lite obekväma säten när jag åker med. Det är fortfarande en potent elbil.Johannes Carlsson skrev:
Nu har väl i och för sig inte leaf någon CCS utan chademo vilket kanske inte är att föredra..VidarH skrev:Norr om 150k är pricey.
Jag sneglar längtansfullt på 200k där det finns en del alternativ.
Men det är en andrabil i familjen som dessutom har en 17-åring. Så antingen är det en liten elbil som är tillräcklig för lokala turer och är mentalt lätt att se sig som sista ägaren på. Eller en liten snäll billig bensinare för att låta ungen få öva upp sig något år efter körkortet med en manuell växellåda. Och som man sedan kanske låter följa med i flytten om det känns rätt. Så det är lite svårt att få ordning på vad som är bäst för min situation. Jag gissar att jag vill ha en Ionic själv för att åka till min mor enkelt och snabbladdat vid lite längre turer. En Soul för att hålla sig i mellanlandet av bekvämlighet och räckvidden. En Leaf för att få CCS och stort utbud av reservdelar. En Zoe för att den är liten och förmodligen lätt att skiljas från när den dagen kommer då den är trång och laddar ofta sakta. (vilket är elakt mot barnet till viss del)