43 043 läst · 115 svar
43k läst
115 svar
Faktura för anslutning av Vatten - 10 år senare
Har tyvärr inte svar på det du frågar om, men om det skulle vara så att du måste betala, se till att du får betala taxan som var vid tidpunkten vid installation. Det låter för övrigt helt sjukt att de gör såhär. Håller tummarna för att du får rätt!
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 388 inlägg
Jag vet inte om det bidrar med något men när vi tog över huset glömde de att börja fakturera sophämtningen. Det upptäckte de för något år sen och då fick vi betala 3år retroaktivt. Lustiga är att jag ändå under den tiden lagt till tex trädgårdskärl och bytt till större tunnor så jag fanns ju med i deras register. Pratade lite med deras kundtjänst som sa att det är den gränsen de hade att förhålla sig till. Både hon och vi undrade hur vi kunde missat det men tja, jag betalar de räkningar som kommer och ligger väl inte och funderar så mkt på om ngn skulle kunna saknas så jag förstår att du inte tänkt på det. Hoppas det löser sig för dig.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 492 inlägg
Vad de olika raderna innebär går bara att läsa i den VA-taxa som kommunen hade beslutet vid tiden, alltså där 2013(-14). Det är därför jag rekommenderar TS att begära ut den så står det vad respektive kostnadspost täcker.S Småbrukaren skrev:
Så här ser VA-taxans upplägg för anläggningsavgifter i berörd kommun ut tio år senare:

Nu har jag kollat detta med min svärmor som jobbar med VA och har gjort det på en kommun här i tjugo år och detta är hennes tolkning:
När du betalade din faktura 2014 så debiterade kommunen dig endast för S, alltså spillvatten. Det saknas alltså en post på fakturan (V) för dricks/"förbrukningsvatten".
Då en anslutningsavgift är en engångskostnad vid påkoppling så är den utanför tidsfrist i sammanhanget här, då du behöver inte betala den avgiften, vilket då ger kommunen rätt att stänga av det om du inte vill betala.
Engångskostnad i brist på bättre ord, du kan välja att koppla av dig från nätet och nästa månad koppla på dig igen, men för påkopplingsavgiften som gäller.
Tydligen vanligare än vad man tror, framför allt vid fastigheter som ärvs.
Vad kommunen dock inte kan göra mot dig som privatperson, är att kräva dig på förbrukning som sträcker sig längre tillbaka än tre år bak i tiden. Gentemot företag är siffran tio år.
Så hade detta handlat om ren förbrukning, så hade du max fått betala tre år tillbaka i tiden, men här kan det bli knepigt.
Om det gäller åt andra hållet, alltså att du märker att kommunen överdebiterat dig för X, så kan du kräva ersättning utan ränta upp till tio år.
När du betalade din faktura 2014 så debiterade kommunen dig endast för S, alltså spillvatten. Det saknas alltså en post på fakturan (V) för dricks/"förbrukningsvatten".
Då en anslutningsavgift är en engångskostnad vid påkoppling så är den utanför tidsfrist i sammanhanget här, då du behöver inte betala den avgiften, vilket då ger kommunen rätt att stänga av det om du inte vill betala.
Engångskostnad i brist på bättre ord, du kan välja att koppla av dig från nätet och nästa månad koppla på dig igen, men för påkopplingsavgiften som gäller.
Tydligen vanligare än vad man tror, framför allt vid fastigheter som ärvs.
Vad kommunen dock inte kan göra mot dig som privatperson, är att kräva dig på förbrukning som sträcker sig längre tillbaka än tre år bak i tiden. Gentemot företag är siffran tio år.
Så hade detta handlat om ren förbrukning, så hade du max fått betala tre år tillbaka i tiden, men här kan det bli knepigt.
Om det gäller åt andra hållet, alltså att du märker att kommunen överdebiterat dig för X, så kan du kräva ersättning utan ränta upp till tio år.
Redigerat:
Du har ju betalt en lägenhetsavgift 2014 på ca 34 tkr. Det torde med största sannolikhet vara anslutningsavgiften. Lägenhetsavgiften brukar vara en avgift för vatten. Det kan antingen vara förbrukningen eller anslutningen. Med tanke på beloppets storlek är det troligen för anslutningen.
Jag betalade en lägenhetsavgift till min fritidshuskommun för ca 3 år sedan i samband med ett fritidshusbygge. Den var uttryckligen för anslutning till kommunens VA-nät. Om minnet är rätt så var den avgiften ca 20 tkr.
Jag betalade en lägenhetsavgift till min fritidshuskommun för ca 3 år sedan i samband med ett fritidshusbygge. Den var uttryckligen för anslutning till kommunens VA-nät. Om minnet är rätt så var den avgiften ca 20 tkr.
En VA-huvudman (kommun) får inte stänga av ditt vatten om du har bestridit en faktura och har angett ett konkret skäl till varför du har bestridit. Det får inte vara "jag vill/orkar/kan inte betala" eller allmänt luddigt.
Om du har bestridit fakturan och angett ett skäl och VA-huvudmannen trots det stänger av ditt vatten kan de bli skadeståndsskyldiga gentemot dig. Det är reglerat i Vattentjänstlagen och är praxis hos Mark- och miljödomstolarna. Oavsett vem som sedan har rätt angående fakturan efter en prövning av MoM.
Jag och min sambo bestred en faktura och som "straff" för att vi bestred den stängdes vårt vatten av i 10 dagar. MoM var tydliga med att en vattenavstängning är en mycket ingripande åtgärd som inte får tas till vid en bestriden faktura. Vi fick c:a 6000:- i skadestånd för avstängningen.
Om du bestrider fakturan ska VA-huvudmannen lämna in en stämningsansökan hos MoM där de anger sina grunder och sedan får du svara och ange hur du ställer dig till det. Du får en neutral prövning av en juristdomare och ett tekniskt råd som är "expert" på va-frågor. Vardera parten står för sina egna rättegångskostnader (reglerat i Vattentjänstlagen).
Så var inte rädd för att bestrida fakturan (skriftligt via mail - för bevisningens skull) om du anser att den är felaktig eller tveksam. Utifrån vad du angett här ser det ut som att du har skäl till att bestrida den och begära att MoM prövar frågan. Lycka till!
Om du har bestridit fakturan och angett ett skäl och VA-huvudmannen trots det stänger av ditt vatten kan de bli skadeståndsskyldiga gentemot dig. Det är reglerat i Vattentjänstlagen och är praxis hos Mark- och miljödomstolarna. Oavsett vem som sedan har rätt angående fakturan efter en prövning av MoM.
Jag och min sambo bestred en faktura och som "straff" för att vi bestred den stängdes vårt vatten av i 10 dagar. MoM var tydliga med att en vattenavstängning är en mycket ingripande åtgärd som inte får tas till vid en bestriden faktura. Vi fick c:a 6000:- i skadestånd för avstängningen.
Om du bestrider fakturan ska VA-huvudmannen lämna in en stämningsansökan hos MoM där de anger sina grunder och sedan får du svara och ange hur du ställer dig till det. Du får en neutral prövning av en juristdomare och ett tekniskt råd som är "expert" på va-frågor. Vardera parten står för sina egna rättegångskostnader (reglerat i Vattentjänstlagen).
Så var inte rädd för att bestrida fakturan (skriftligt via mail - för bevisningens skull) om du anser att den är felaktig eller tveksam. Utifrån vad du angett här ser det ut som att du har skäl till att bestrida den och begära att MoM prövar frågan. Lycka till!
En lägenhetsavgift är, enkelt förklarat en avgift som baseras på hur mycket vattenflöde som din fastighet behöver.L Leif 49 skrev:Du har ju betalt en lägenhetsavgift 2014 på ca 34 tkr. Det torde med största sannolikhet vara anslutningsavgiften. Lägenhetsavgiften brukar vara en avgift för vatten. Det kan antingen vara förbrukningen eller anslutningen. Med tanke på beloppets storlek är det troligen för anslutningen.
Kommuner gör lite olika men ett sätt att mäta är per påbörjad 150 kvm storlek av fastigheter.
Lägenhetsavgiften du betalad måste vara anslutningsavgiften för vatten. Det är ju 34 tkr! Kommunen har uppenbart ingen koll på vad som fakturerats tidigare eller texten på fakturorna de skickat. En fast årlig lägenhetsavgift för en villa i Nacka är ca 1900 kr per år om jag fattat rätt. Du har väl inte debiterats en sån årlig lägenhetsavgift efter inkopplingen? Kommunen måste ha missat att de tagit betalt för inkopplingen av vatten. Antagligen eftersom de skrivit just texten lägenhetsavgift på deras egna skickade faktura till dig. Sen har de glömt att fakturera för vattnet årligen och det kan de bara ta betalt 3 år tillbaka av dig.
Men TS säger också:Grannens Häck skrev:
Det känns märkligt att det dragits fram och kopplats in vatten men ingen notis om att det finns en sådan förbindelsepunkt?Ungefär 2013-2014 så drogs det in kommunalt vatten och avlopp till oss, vilket var välkommet, om än en stor kostnad på grund av att vi just då inte använde stugan så mycket. Men kostnaden delades på alla 7 även om alla inte var där lika mycket.
En del grävning etc + Den klassiskt höga anslutningsavgiften.
Lite rörigt med 7 delägare och kommun skickar bara faktura till en osv, vilket inte alltid är samma, men fakturor blev betalda i tid osv.
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Trakasserad av grannen i över 5 år, polisen gör inget
Juridik -
Dolda fel-avslag, hur gå vidare?
Juridik -
Kommunalt vatten och avlopp med läckage och räkning på 30 000 kr
Juridik -
Skadestånd för felaktig information från mäklare?
Juridik -
Önskar tips för att värdera lösöre i välfyllt garage(dödsbo).
Juridik