43 672 läst · 116 svar
44k läst
116 svar
Faktura för anslutning av Vatten - 10 år senare
Det är en liten stuga på ca 50 kvm...vi har sällan varit allihopa på plats, men det har absolut hänt att alla klämt in sig i stugan för en natt eller två. Är man barn är det bara mysigt att vara 8 pers i ett rum för 4Utsättaren skrev:
/Jocce
Fakturan i fråga är betald, men enligt kommunen innefattar den INTE vatten, endast Spillvatten/avlopp.Grannens Häck skrev:
Något som man som lekman inte direkt kan tolka ifrån fakturan...
/Jocce
Jag begär ut dessa grejer från kommunen, men de är tyvärr inte direkt snabba att svara, så hoppas att jag får en klarhet i det hela...Claes Sörmland skrev:
@Jocce81
Ni har ju betalt tre avgifter 2014:
[bild]
"Framdragen ledning S" är rimligen kostnaden för spillvattnet, alltså avloppet.
Men vad är "Förbindelsepunktavgift"? Inkluderade den möjligen där 2014 tappvattenanslutningen?
För att få svar måste du läsa kommunens "Va-taxa" som då var gällande. Det är offentlig handling så begär ut den beslutade VA-taxan som då var gällande. Om förbindelsepunktavgiften faktiskt omfattar tappvattenanslutningen så har du bevis på att ni betalade. Sen att det inte har noterats på annat sätt kan förklaras med att man inte använde vattenmätare för fritidshus vid tiden.
Jag har ju som sagt även begärt ut hela fakturahistoriken för att se hur det ser ut, om det finns en annan faktura t.ex.
Dom har under åren haft en tendens att skicka fakturor (och ärenden) till olika av oss delägare, vilket gjort allt väldigt rörigt.
/Jocce
Jocce81 skrev:
Jag begär ut dessa grejer från kommunen, men de är tyvärr inte direkt snabba att svara, så hoppas att jag får en klarhet i det hela...
Jag har ju som sagt även begärt ut hela fakturahistoriken för att se hur det ser ut, om det finns en annan faktura t.ex.
Dom har under åren haft en tendens att skicka fakturor (och ärenden) till olika av oss delägare, vilket gjort allt väldigt rörigt.
/Jocce
Jocce81 skrev:
Raden på fakturan med texten LÄGENHETSAVGIFT kan bara avse vatten. Kan bara vara för inkoppling av vatten eftersom beloppet är så stort 32 720 kr plus moms. Finns det ingen på kommunen du bara kan fråga vänligt vad den raden avser? Nån med lite vett borde det väl finnas även i den kommunen. Eftersom LÄGENHETSAVGIFT alltid innefattar vatten så har kommunen uppenbart vetat från dag 1 att vatten var inkopplat. Lycka till med allt!Jocce81 skrev:
Sammanfattning/Kort version: Jag har fått en faktura för anslutning av vatten till mitt fritidshus, mer än 10 år senare. Trodde denna var betald och klar men troligen endast Avlopp. Vad gör jag? Ägarförhållandena ser annorlunda ut idag mot då, så posten kan bli ganska tung att bära för mig själv. Vad gör jag?
Längre version:
Har sedan "urminnes tider" (Ca 1994) ägt en fjällstuga tillsammans med mina Syskon och Kusiner, vi har totalt varit 7 st delägare under många år.
Farfar hjälpte oss köpa stugan, som vi alla åkt skidor i när vi var små, vänner till Farmor och Farfar som byggde den på 70-talet och sålde den till oss.
Ungefär 2013-2014 så drogs det in kommunalt vatten och avlopp till oss, vilket var välkommet, om än en stor kostnad på grund av att vi just då inte använde stugan så mycket. Men kostnaden delades på alla 7 även om alla inte var där lika mycket.
En del grävning etc + Den klassiskt höga anslutningsavgiften.
Lite rörigt med 7 delägare och kommun skickar bara faktura till en osv, vilket inte alltid är samma, men fakturor blev betalda i tid osv.
Så långt frid och fröjd (Iallafall med vatten och avlopp) förutom någon enstaka frusen ledning (Bland annat direkt efter inkoppling).
2022 (April) så köper jag loss övriga delägare och blir egen delägare av stugan. Både skönt men lite konstigt. Men man får en annan frihet. Dom andra är så klart välkomna när de vill.
Klipp till November 2024 då jag får ett brev från kommunen, där de (i korta drag) skriver att de har inventerat och att de har information om att vi är påkopplade på vattenledningsnätet och att från 2024-12-01 kommer brukningsavgift för vatten debiteras.
Även Anslutningsavgift för vatten kommer debiteras med 124850kr enligt gällande VA-Taxa.
Kikar jag på de löpande fakturor jag fått sen jag tog över ser jag att det endast står "Avlopp", jag har nog aldrig reflekterat över det, men så klart ska jag betala förbrukning, men anslutningsavgiften ställer jag mig frågande till.
Mailar direkt kommunen med frågor om detta (frågar även tidigare delägare och ingen minns riktigt, men vi vet alla att det är en hög avgift som är betald iallafall), begär ven ut hela fastighetens fakturaunderlag, får ett autosvar, men inte mer än så.
I början av Februari 2025 så får jag ett liknande brev men även bifogad faktura på 124850kr
Jag mailar direkt kommunen och bestrider fakturan och ifrågasätter att jag inte fått någon återkoppling.
Hänvisar även till Preskriptionslagen, som borde göra att detta faller bort, både under 3-årsregeln men även under 10-årsregeln.
Får tillbaka ett mail:
- Vi har inte funnit någon faktura där anslutningsavgiften för vatten är erlagd utan enbart för spillvatten. Se bifogad faktura där S står för spillvatten. Bifogar även underrättelsen om upprättad förbindelsepunkt för spillvatten.
Här är de bifogade filerna
- Preskriptionstiden inträder efter att VA-huvudmannen fått kännedom om att anslutning skett såsom i detta fall.
- Historiska ägarförhållanden har ingen inverkan på vem som är betalningsansvarig då det är den vid faktureringstillfället lagfarna ägaren som är avgiftsskyldig enligt gällande VA-taxa.
[bild][bild][bild][bild]
Jag har bett dem om hela historiken igen för att se om det finns någon mer faktura, men har även bett dem visa lagtext som stödjer det dom skriver om "VA-Huvudmannen"
Här är min fråga, hur ska man som "vanlig svensson" veta att fakturan avser endast spillvatten? Inget mer på fakturan anger detta, speciellt då allt varit påkopplat från början. Vi har ju trott att allt varit betalt.
Kommunen har själva ritat in även vattenledningen, så denna borde vara känd för dem redan för 10 år sedan?
Har jag någon chans här att inte behöva betala denna? Tänker att både 3 år och 10 år har gått.
Om jag nu måste betala denna, så borde det väl vara 2014 års anslutningsavgift som är den korrekta?
Att VA-Huvudmannen inte känt till inkopplingen känns också långsökt, då de har varit vid flertalet tillfällen (ca 4-5 år sen bland annat) och sänkt "brunnen" för avstängning som sitter tillsammans med motsvarande för avloppet, då det stuckit upp med risk för plogskador)
Andra tips och råd om hur jag hanterar detta?
/Jocce
Jag tror att "Utsättaren" valde att missuppfatta när du skrev....Jocce81 skrev:
....och tolkade det sista som att ni alla åkte skidor inne i stugan när ni var små...
Och nu när du skriver att stugan endast är 50 kvm så är det ju verkligen imponerande att ni alla kunde åka skidor i stugan.
Haha ja nu ser jag syftningsfelet 😂Zixten skrev:
/Jocce
Kommer att begära ut bland annat dåtidens VA-taxa för anslutning m.m, där borde det framgå. Men avvaktar svar innan jag frågar nästa batch med grejerEdslos skrev:Raden på fakturan med texten LÄGENHETSAVGIFT kan bara avse vatten. Kan bara vara för inkoppling av vatten eftersom beloppet är så stort 32 720 kr plus moms. Finns det ingen på kommunen du bara kan fråga vänligt vad den raden avser? Nån med lite vett borde det väl finnas även i den kommunen. Eftersom LÄGENHETSAVGIFT alltid innefattar vatten så har kommunen uppenbart vetat från dag 1 att vatten var inkopplat. Lycka till med allt!
Tänker att de själva får "rota" lite innan jag pushar mer.
/Jocce
Jag jobbar med tolkning av anslutningsavgifter till vardags.
Till att börja med så har de upptäckt att du även har vatten och inte bara spill som du/ni tidigare betalat och betalat förbrukning för?
.
Förbindelsepunkten för vatten drog de ju fram samtidigt som spill, så förbindelsepunktsavgiften ska ha innehållit båda nyttigheterna från början, men bara spillservisen har fakturerats.
I det fallet så är det en tillkommande ledning, varför ni bara ska betala för tillkommande nyttighet, om något alls.
Jag antar helt ur himlen att er fastighet är 1000kvm stor för enkelhetens skull:
Servisavgift 102900-84700(en ledning redan betald)
Tomtyteavgift: Vatten tillägg 11SEK kvm = 11000
Lägenhetsavgift: 14530-9080 då nyttighet spill redan är betald
Så 18200+11000+5450=36450
Sen har jag inte läst om ni även har dagvatten gata eller fastighet (Dg och Df)
Till att börja med så har de upptäckt att du även har vatten och inte bara spill som du/ni tidigare betalat och betalat förbrukning för?
.
Förbindelsepunkten för vatten drog de ju fram samtidigt som spill, så förbindelsepunktsavgiften ska ha innehållit båda nyttigheterna från början, men bara spillservisen har fakturerats.
I det fallet så är det en tillkommande ledning, varför ni bara ska betala för tillkommande nyttighet, om något alls.
Jag antar helt ur himlen att er fastighet är 1000kvm stor för enkelhetens skull:
Servisavgift 102900-84700(en ledning redan betald)
Tomtyteavgift: Vatten tillägg 11SEK kvm = 11000
Lägenhetsavgift: 14530-9080 då nyttighet spill redan är betald
Så 18200+11000+5450=36450
Sen har jag inte läst om ni även har dagvatten gata eller fastighet (Dg och Df)
Kan du bifoga nya fakturan?
"Klart är dock att de borde ha haft koll på att vi nyttjar / är påkopplade på vattnet, då det direkt vid inkoppling för 10 år sedan var fruset och vi var i kontakt med dem. (Dom hävdar som sagt att de inte varit medvetna om att vi varit påkopplade och att preskription gäller från när de fått info om att vi är påkopplade)"Jocce81 skrev:
Tack för den GRYMMA responsen, trodde knappt någon skulle svara!
Ska försöka sammanfatta lite här och "svara" på det mesta.
Har kontaktat Villaägarna för lite rådgivning och får se vad de återkommer med.
Det här med att "ha beställt varan som konsument" och liknande som diskuteras verkar ju vara "oklart" då det är en kommun, samt frågan är vad vi har "beställt" vid själva indragningstillfället.
7 st delägare och en kommun som inte kunde bestämma sig med vem / vilka de skulle kommunicera har gjort det riktigt.
Kommer begära ut handlingar gällande beställningar i nästa skede från dem.
Klart är dock att de borde ha haft koll på att vi nyttjar / är påkopplade på vattnet, då det direkt vid inkoppling för 10 år sedan var fruset och vi var i kontakt med dem. (Dom hävdar som sagt att de inte varit medvetna om att vi varit påkopplade och att preskription gäller från när de fått info om att vi är påkopplade)
Gällande vattenmätare så är det fritidshus där Bergs kommun EJ har vattenmätare.
Vi har inte heller kopplat på oss olovligen, utan det har ju dragits in vatten och avlopp, vi har "pluggat" vår septiktank och föreningen stängde av vatten, så det kopplades på i samma veva, av samma personer, i samma skede, under samma beställning.
Gällande protokollet så har som sagt kommunikationen inte varit 100, 7 delägare, där vissa inte har varit intresserade och kommunen har kommunicerat med flera av oss (inte samtidigt utan olika delar...utan att ha koll själva) där vi försökt samla ihop det...
För en lekman har man kanske inte superkoll på vad ett protokoll säger, när vattnet defacto fungerar och är inkopplat.
Står t.ex. "enligt bilagd karta" i översta delen, på den ser jag vattnet också...så det är nog en "lekmansmiss" i kombo med dålig kommunikation oss delägare emellan (+ från kommunen)
Säkert missat att svara på en del här, vill ni ha svar på något mer specifikt så säg till.
Jag uppdaterar när kommunen återkommer vad som händer...
/Jocce
Har du detta skriftligt? För det måste väl vara en kvitto på att kommunen har fått information till sig att ni är inkopplade.
Njej.Edslos skrev:
Vi har nyligen anslutit vårt fritidshus, sock i en annan kommun än den som är aktuell här. I vårt fall bestod avgiften av 4 delar. Dels en fast avgift för ledningen, en fast avgift för förbindelsepunkten, och fast avgift per "lägenhet", som alltså kan bli två eller fler om man har gäststuga osv.
Den 4e posten var kvadratmeterkostnaden, alltså en rörlig avgift baserad på tomtstorleken.
De fasta avgifterna avsåg inkoppling av vatten, avlopp och dagvatten. Om man bara ansluiter avlopp sattes avgifterna ned tioll 50%, anslöt man vatten blev det ytterligare 30% av avgiften.
Tomtyteavgiften som även den blev 50, 80 eller 100%. har ett tak så den maximalt fick bli lika stor som de fasta avgifterna. haqr man då en tomt på lite drygt 2000 kvm, så blir alltås hälften av den totala avgiften den rörliga tomtyteavgiften.
I vårt fall fick vi betala ca 375 000 för vatten och avlopp, ingen dagvattenanslutning (till det kom ytterligare ca 60 000 för grävning fram till huset).
Tack för input, är inte exakt med på hur du menar / räknar, men du får gärna förklara mer.T Television_Set skrev:Jag jobbar med tolkning av anslutningsavgifter till vardags.
Till att börja med så har de upptäckt att du även har vatten och inte bara spill som du/ni tidigare betalat och betalat förbrukning för?
.
Förbindelsepunkten för vatten drog de ju fram samtidigt som spill, så förbindelsepunktsavgiften ska ha innehållit båda nyttigheterna från början, men bara spillservisen har fakturerats.
I det fallet så är det en tillkommande ledning, varför ni bara ska betala för tillkommande nyttighet, om något alls.
Jag antar helt ur himlen att er fastighet är 1000kvm stor för enkelhetens skull:
Servisavgift 102900-84700(en ledning redan betald)
Tomtyteavgift: Vatten tillägg 11SEK kvm = 11000
Lägenhetsavgift: 14530-9080 då nyttighet spill redan är betald
Så 18200+11000+5450=36450
Sen har jag inte läst om ni även har dagvatten gata eller fastighet (Dg och Df)
Dagvatten finns inte på varken fastigheten eller gatan, det är område i i bergsområde och det finns inga dagvattenbrunnar alls. Det finns ett dike längs vissa av vägarna i området (ej vår väg) men detta tror jag underhålls av vägföreningen...
/Jocce
Nej, problemet är att det har vi inte skriftligt. Det upptäcktes när den första av oss var uppe, och ringdes in så vitt jag minns...E Erik_91 skrev:"Klart är dock att de borde ha haft koll på att vi nyttjar / är påkopplade på vattnet, då det direkt vid inkoppling för 10 år sedan var fruset och vi var i kontakt med dem. (Dom hävdar som sagt att de inte varit medvetna om att vi varit påkopplade och att preskription gäller från när de fått info om att vi är påkopplade)"
Har du detta skriftligt? För det måste väl vara en kvitto på att kommunen har fått information till sig att ni är inkopplade.
Som sagt det var tyvärr många inblandade vilket gör hela historiken MYCKET knepigare att hålla reda på...
/Jocce