43 675 läst · 116 svar
44k läst
116 svar
Faktura för anslutning av Vatten - 10 år senare
Är det bara jag, eller är inte skillnaden mellan anslutning av avlopp vs. vatten + avlopp, som det i grunden handlar om, lite väl stor?
Ni betalade 2014 ca. 90 000 för vad kommunen nu anser är anslutning av avlopp.
Ni skall nu betala ca. 125 000 ytterligare eftersom vatten också anslöts vilket inte fakturerats.
Det "korrekta" fakturabeloppet 2014 skulle alltså varit 90 000 + 125 000 = 215 000 kr(?)
Vs. 90 000 kr om man bara anslöt avlopp?
Har rörliga avgifter debiterats? Hur ser dessa fakturor ut?
Ni skall nu betala ca. 125 000 ytterligare eftersom vatten också anslöts vilket inte fakturerats.
Det "korrekta" fakturabeloppet 2014 skulle alltså varit 90 000 + 125 000 = 215 000 kr(?)
Nu kan man ju visserligen tycka att det är illa att kommunen inte fakturerat detta tidigare men är det ändå inte rimligt att du betalar detta om det faktiskt är något du har beställt?
Kommer begära ut 2014 års taxa, för är det något som ska faktureras så är det den...C cpalm skrev:Är det bara jag, eller är inte skillnaden mellan anslutning av avlopp vs. vatten + avlopp, som det i grunden handlar om, lite väl stor?
Rörliga avgifter, när man kollar nu, iallafall sedan jag tog över, är endast avlopp. Men jag har inte tänkt på att detta är två separata poster, utan tänkt att på fakturan är "Avlopp och vatten" förkortat till "Avlopp" typ...kanske fel som lekman men...
/Jocce
Frågan är som till stor del också vad vi faktiskt betalt.M Maledictus skrev:
Försöker som sagt få ut mer info från kommunen, den kan eventuellt vara betald som separat faktura, eller vara en del av den första fakturan.
Jag slänger inte ur mig 125.000 kr "bara sådär".
/Jocce
Jag misstänkte att fakturan såg ut exakt så.Jocce81 skrev:
Tack för input, är inte exakt med på hur du menar / räknar, men du får gärna förklara mer.
Dagvatten finns inte på varken fastigheten eller gatan, det är område i i bergsområde och det finns inga dagvattenbrunnar alls. Det finns ett dike längs vissa av vägarna i området (ej vår väg) men detta tror jag underhålls av vägföreningen...
/Jocce
Är bara på telefonen men ska formulera ett utförligare svar senare ikväll
Ok, jag hittade VA-taxan som gällde då, tyvärr hänvisar den till en prisbilaga så jag får leta lite till..
Om vi börjar med det ursprungliga brevet så har de endast bockat i Spillvatten, och vi skulle behöva se taxan för 2014 för att veta hur de räknat.
Man skulle kunna hävda att kommunen missat/glömt att bocka i dricksvatten, men återigen...VA-taxans priser behövs.
Till exempel så är lägenhetsavgiften (numera kallas den bostadsenhetsavgift) högre än nuvarande taxa, och det beror på att det var en bostadshetsavgift per 40m2, vilket betyder att ni betalat för 2 med 50m2.
Dessutom, 2014 så togs ingen tomtyteavgift ut för bostadsenheter, därmed kan tomtyteavgiften redan anses vara betald med 0 kronor enligt då gällande taxa.
Nuvarande taxa grundar sig i Svenskt Vattens basförslag, den kan jag utantill mer eller mindre även om variationer finns.
Felet som kommunen har gjort är att de fakturerar dig för en tillkommande ledning, alltså en ledning som tillkommit senare än spillvattenledningen. Det har den uppenbarligen inte, och det har du en ritning som visar klart som korvspad. Det står till och med med stora fina bokstäver att anslutningspunkten består av Vatten, Avlopp och båda ledningarna är fint utritade. Därmed skulle man kunna hävda att även förbindelsepunkten för Vatten har meddelats.
Min uträkning tog hänsyn till att båda ledningarna förlades samtidigt, varför jag bara tar med skillnaden mellan 1 och 2 serviser. Det är den mellanskillnaden ni skulle fått på den ursprungliga fakturan och avser kostnad för inkoppling. Alltså 18200 kronor.
OM de kan debitera förbindelsepunktsavgift, bostadsenhetsavgift och tomtyteavgift så är de summorna korrekta på fakturan, men som sagt anser jag att de kan bestridas baserat på ursprungliga taxan.
Vill du ha taxedokumentet så skicka din epost i pm
Om vi börjar med det ursprungliga brevet så har de endast bockat i Spillvatten, och vi skulle behöva se taxan för 2014 för att veta hur de räknat.
Man skulle kunna hävda att kommunen missat/glömt att bocka i dricksvatten, men återigen...VA-taxans priser behövs.
Till exempel så är lägenhetsavgiften (numera kallas den bostadsenhetsavgift) högre än nuvarande taxa, och det beror på att det var en bostadshetsavgift per 40m2, vilket betyder att ni betalat för 2 med 50m2.
Dessutom, 2014 så togs ingen tomtyteavgift ut för bostadsenheter, därmed kan tomtyteavgiften redan anses vara betald med 0 kronor enligt då gällande taxa.
Nuvarande taxa grundar sig i Svenskt Vattens basförslag, den kan jag utantill mer eller mindre även om variationer finns.
Felet som kommunen har gjort är att de fakturerar dig för en tillkommande ledning, alltså en ledning som tillkommit senare än spillvattenledningen. Det har den uppenbarligen inte, och det har du en ritning som visar klart som korvspad. Det står till och med med stora fina bokstäver att anslutningspunkten består av Vatten, Avlopp och båda ledningarna är fint utritade. Därmed skulle man kunna hävda att även förbindelsepunkten för Vatten har meddelats.
Min uträkning tog hänsyn till att båda ledningarna förlades samtidigt, varför jag bara tar med skillnaden mellan 1 och 2 serviser. Det är den mellanskillnaden ni skulle fått på den ursprungliga fakturan och avser kostnad för inkoppling. Alltså 18200 kronor.
OM de kan debitera förbindelsepunktsavgift, bostadsenhetsavgift och tomtyteavgift så är de summorna korrekta på fakturan, men som sagt anser jag att de kan bestridas baserat på ursprungliga taxan.
Vill du ha taxedokumentet så skicka din epost i pm
Tada, hittade priserna, jag hade fel om bostadsenheten, det var ett pris upp till 40m2, och ett pris för bostäder över 40m2.
Ni har betalat för endast spill, de siffrorna stämmer på pricken:
Ex 5
Småhus med en lägenhet större än 40 m2.
Förbindelsepunkt (FP)upprättad enbart såvitt avser avlopp. Egen vattenförsörjning.
a) 1 st framdragen servis á 81 800 kr x 35% = 28 630 kr
b) FP-avgift á 81 800 x 25% =20 450 kr
c) 1 st lägenhet á 81 800 kr x 50% =40 900 kr
Summa avgifter = 89 980 kr
Det ni skulle betalat om kommunen gjort rätt (kunnat läsa sina beställda underlag) så skulle ni ha betalat:
Ex 3
Förbindelsepunkt (FP)avser anslutning av vatten och spillvatten.
a) 2 st framdragna serviser, 81 800 kr x 40% = 32 720 kr
b) FP-avgift, 81 800 kr x 40% = 32 720 kr
c) 1 st lägenhet á 81800 kr x 80% =65 440 kr
Summa avgifter = 130 880 kr
Alltså styvt 40.000 till. Att 10 år senare kräva 3 ggr så mycket ser jag som mycket svårt att förstå.
Här måste kommunen pudla, och max debitera servisavgift och 3 år förbrukning.
Så det borde se ut så här om man är nitisk:
Servisavgift 18200
Förbindelsepunktsavgift 18200
Bostadsenhetsavgift 5450
Tomtyteavgift 0 (Erlagd till fullo enligt då gällande taxa)
Edit: Hade texten som står i prisdokumentet stått på fakturan så hade det varit tydligt att det är fel Förbindelsepunkt (FP)upprättad enbart såvitt avser avlopp. Egen vattenförsörjning.
Ni har betalat för endast spill, de siffrorna stämmer på pricken:
Ex 5
Förbindelsepunkt (FP)upprättad enbart såvitt avser avlopp. Egen vattenförsörjning.
a) 1 st framdragen servis á 81 800 kr x 35% = 28 630 kr
b) FP-avgift á 81 800 x 25% =20 450 kr
c) 1 st lägenhet á 81 800 kr x 50% =40 900 kr
Summa avgifter = 89 980 kr
Det ni skulle betalat om kommunen gjort rätt (kunnat läsa sina beställda underlag) så skulle ni ha betalat:
Ex 3
Förbindelsepunkt (FP)avser anslutning av vatten och spillvatten.
a) 2 st framdragna serviser, 81 800 kr x 40% = 32 720 kr
b) FP-avgift, 81 800 kr x 40% = 32 720 kr
c) 1 st lägenhet á 81800 kr x 80% =65 440 kr
Summa avgifter = 130 880 kr
Alltså styvt 40.000 till. Att 10 år senare kräva 3 ggr så mycket ser jag som mycket svårt att förstå.
Här måste kommunen pudla, och max debitera servisavgift och 3 år förbrukning.
Så det borde se ut så här om man är nitisk:
Servisavgift 18200
Förbindelsepunktsavgift 18200
Bostadsenhetsavgift 5450
Tomtyteavgift 0 (Erlagd till fullo enligt då gällande taxa)
Edit: Hade texten som står i prisdokumentet stått på fakturan så hade det varit tydligt att det är fel Förbindelsepunkt (FP)upprättad enbart såvitt avser avlopp. Egen vattenförsörjning.
Medlem
· Stockholm
· 4 295 inlägg
Borde ju räcka med att hitta grannens betalda vattenanslutning och scanna in och lägga dit nya namn och sen kopiera den ett gäng gånger så den blir riktigt otydlig och kanske riva av ett vitalt hörn där det finns ett nummer att söka på.Claes Sörmland skrev:
Jag får gräva lite när jag har mer tid. Men jag läste en MÖD-dom inte för länge sen om att man la bevisbördan att VA-avgifterna var betalda på fastighetsägaren. Jag minns det för jag upplevde det som så orättvist. Min fastighet fick t ex VA på 60-talet och det är tre ägare sen. Inte en chans att jag kan bevisa att VA-avgifterna är betalda, finns inga sådana papper. Och kommunen är som många kommuner resultatet av storkommunsreformen och man slarvade bort typ alla min lilla kommuns på vägen.
Frågan är ju om kommunens medarbetare har rätt? De hävdar att TS (med andra delägare) enbart beställde och betalade för att ansluta avloppet och att man utan att meddela VA-huvudmannen och betala för det har kopplat in sig också på tappvattenservisen.
Det åligger TS att visa att man har betalat även för tappvattenanslutningen som man gjorde och att man inte bara kopplade på sig olovligen.
Alltså så ska man inte göra, men på film hade det fungerat..........
/W
Fullt rimligt att undersöka det först. Det är ju en tråkig summa om det är oklart ifall ni betalt sedan tidigare. Jag menade mer ur ett moraliskt perspektiv.Jocce81 skrev: