43 672 läst · 116 svar
44k läst
116 svar
Faktura för anslutning av Vatten - 10 år senare
Nu kan jag inte så mycket om det juridiska, men kan man inte begära att en kommun gör mer tydliga fakturor, så att kunden vet vad man betalar.
Att ett S skall stå för spillvatten är inte lika självklart för kunden, som det kanske är självklart för de på kommunen som håller på med detta dagligen.
Tror att det är många här som efter att betalt den fakturan som kom 2014 trott att man varit skuldfria och att allt varit betalt.
Sen ser jag att TS har fått ett "protokoll" där det endast är förbockat att man har en förbindelsepunkt för spillvatten, inget för dricksvatten, det är ju ganska så klart och tydligt att man bara har spillvatten då?
Den i TS familj som fick detta protokoll borde ju sett till att man kollade upp detta mot kommunen redan då!?
Att ett S skall stå för spillvatten är inte lika självklart för kunden, som det kanske är självklart för de på kommunen som håller på med detta dagligen.
Tror att det är många här som efter att betalt den fakturan som kom 2014 trott att man varit skuldfria och att allt varit betalt.
Sen ser jag att TS har fått ett "protokoll" där det endast är förbockat att man har en förbindelsepunkt för spillvatten, inget för dricksvatten, det är ju ganska så klart och tydligt att man bara har spillvatten då?
Den i TS familj som fick detta protokoll borde ju sett till att man kollade upp detta mot kommunen redan då!?
Bestrid hela fakturan! Har det gått mer än 3år så är det Preskriberat! Har dom inte kommit med något under alla år så är det deras problem.Jocce81 skrev:
Sammanfattning/Kort version: Jag har fått en faktura för anslutning av vatten till mitt fritidshus, mer än 10 år senare. Trodde denna var betald och klar men troligen endast Avlopp. Vad gör jag? Ägarförhållandena ser annorlunda ut idag mot då, så posten kan bli ganska tung att bära för mig själv. Vad gör jag?
Längre version:
Har sedan "urminnes tider" (Ca 1994) ägt en fjällstuga tillsammans med mina Syskon och Kusiner, vi har totalt varit 7 st delägare under många år.
Farfar hjälpte oss köpa stugan, som vi alla åkt skidor i när vi var små, vänner till Farmor och Farfar som byggde den på 70-talet och sålde den till oss.
Ungefär 2013-2014 så drogs det in kommunalt vatten och avlopp till oss, vilket var välkommet, om än en stor kostnad på grund av att vi just då inte använde stugan så mycket. Men kostnaden delades på alla 7 även om alla inte var där lika mycket.
En del grävning etc + Den klassiskt höga anslutningsavgiften.
Lite rörigt med 7 delägare och kommun skickar bara faktura till en osv, vilket inte alltid är samma, men fakturor blev betalda i tid osv.
Så långt frid och fröjd (Iallafall med vatten och avlopp) förutom någon enstaka frusen ledning (Bland annat direkt efter inkoppling).
2022 (April) så köper jag loss övriga delägare och blir egen delägare av stugan. Både skönt men lite konstigt. Men man får en annan frihet. Dom andra är så klart välkomna när de vill.
Klipp till November 2024 då jag får ett brev från kommunen, där de (i korta drag) skriver att de har inventerat och att de har information om att vi är påkopplade på vattenledningsnätet och att från 2024-12-01 kommer brukningsavgift för vatten debiteras.
Även Anslutningsavgift för vatten kommer debiteras med 124850kr enligt gällande VA-Taxa.
Kikar jag på de löpande fakturor jag fått sen jag tog över ser jag att det endast står "Avlopp", jag har nog aldrig reflekterat över det, men så klart ska jag betala förbrukning, men anslutningsavgiften ställer jag mig frågande till.
Mailar direkt kommunen med frågor om detta (frågar även tidigare delägare och ingen minns riktigt, men vi vet alla att det är en hög avgift som är betald iallafall), begär ven ut hela fastighetens fakturaunderlag, får ett autosvar, men inte mer än så.
I början av Februari 2025 så får jag ett liknande brev men även bifogad faktura på 124850kr
Jag mailar direkt kommunen och bestrider fakturan och ifrågasätter att jag inte fått någon återkoppling.
Hänvisar även till Preskriptionslagen, som borde göra att detta faller bort, både under 3-årsregeln men även under 10-årsregeln.
Får tillbaka ett mail:
- Vi har inte funnit någon faktura där anslutningsavgiften för vatten är erlagd utan enbart för spillvatten. Se bifogad faktura där S står för spillvatten. Bifogar även underrättelsen om upprättad förbindelsepunkt för spillvatten.
Här är de bifogade filerna
- Preskriptionstiden inträder efter att VA-huvudmannen fått kännedom om att anslutning skett såsom i detta fall.
- Historiska ägarförhållanden har ingen inverkan på vem som är betalningsansvarig då det är den vid faktureringstillfället lagfarna ägaren som är avgiftsskyldig enligt gällande VA-taxa.
[bild][bild][bild][bild]
Jag har bett dem om hela historiken igen för att se om det finns någon mer faktura, men har även bett dem visa lagtext som stödjer det dom skriver om "VA-Huvudmannen"
Här är min fråga, hur ska man som "vanlig svensson" veta att fakturan avser endast spillvatten? Inget mer på fakturan anger detta, speciellt då allt varit påkopplat från början. Vi har ju trott att allt varit betalt.
Kommunen har själva ritat in även vattenledningen, så denna borde vara känd för dem redan för 10 år sedan?
Har jag någon chans här att inte behöva betala denna? Tänker att både 3 år och 10 år har gått.
Om jag nu måste betala denna, så borde det väl vara 2014 års anslutningsavgift som är den korrekta?
Att VA-Huvudmannen inte känt till inkopplingen känns också långsökt, då de har varit vid flertalet tillfällen (ca 4-5 år sen bland annat) och sänkt "brunnen" för avstängning som sitter tillsammans med motsvarande för avloppet, då det stuckit upp med risk för plogskador)
Andra tips och råd om hur jag hanterar detta?
/Jocce
Kräv ut en PUL från företaget. Där ska allt finnas i kronologisk ordning på alla eventuella brev till dig!
Det är deras bevisbörda! Skriv Bestrid i sen helhet. Ta ingen diskution
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 389 inlägg
Problemet är att det inte är ett företag utan en kommun. Prova läs trådstarten.
Kort fråga, har du fått faktura och betalt den för vattenavgift.Jocce81 skrev:
Sammanfattning/Kort version: Jag har fått en faktura för anslutning av vatten till mitt fritidshus, mer än 10 år senare. Trodde denna var betald och klar men troligen endast Avlopp. Vad gör jag? Ägarförhållandena ser annorlunda ut idag mot då, så posten kan bli ganska tung att bära för mig själv. Vad gör jag?
Längre version:
Har sedan "urminnes tider" (Ca 1994) ägt en fjällstuga tillsammans med mina Syskon och Kusiner, vi har totalt varit 7 st delägare under många år.
Farfar hjälpte oss köpa stugan, som vi alla åkt skidor i när vi var små, vänner till Farmor och Farfar som byggde den på 70-talet och sålde den till oss.
Ungefär 2013-2014 så drogs det in kommunalt vatten och avlopp till oss, vilket var välkommet, om än en stor kostnad på grund av att vi just då inte använde stugan så mycket. Men kostnaden delades på alla 7 även om alla inte var där lika mycket.
En del grävning etc + Den klassiskt höga anslutningsavgiften.
Lite rörigt med 7 delägare och kommun skickar bara faktura till en osv, vilket inte alltid är samma, men fakturor blev betalda i tid osv.
Så långt frid och fröjd (Iallafall med vatten och avlopp) förutom någon enstaka frusen ledning (Bland annat direkt efter inkoppling).
2022 (April) så köper jag loss övriga delägare och blir egen delägare av stugan. Både skönt men lite konstigt. Men man får en annan frihet. Dom andra är så klart välkomna när de vill.
Klipp till November 2024 då jag får ett brev från kommunen, där de (i korta drag) skriver att de har inventerat och att de har information om att vi är påkopplade på vattenledningsnätet och att från 2024-12-01 kommer brukningsavgift för vatten debiteras.
Även Anslutningsavgift för vatten kommer debiteras med 124850kr enligt gällande VA-Taxa.
Kikar jag på de löpande fakturor jag fått sen jag tog över ser jag att det endast står "Avlopp", jag har nog aldrig reflekterat över det, men så klart ska jag betala förbrukning, men anslutningsavgiften ställer jag mig frågande till.
Mailar direkt kommunen med frågor om detta (frågar även tidigare delägare och ingen minns riktigt, men vi vet alla att det är en hög avgift som är betald iallafall), begär ven ut hela fastighetens fakturaunderlag, får ett autosvar, men inte mer än så.
I början av Februari 2025 så får jag ett liknande brev men även bifogad faktura på 124850kr
Jag mailar direkt kommunen och bestrider fakturan och ifrågasätter att jag inte fått någon återkoppling.
Hänvisar även till Preskriptionslagen, som borde göra att detta faller bort, både under 3-årsregeln men även under 10-årsregeln.
Får tillbaka ett mail:
- Vi har inte funnit någon faktura där anslutningsavgiften för vatten är erlagd utan enbart för spillvatten. Se bifogad faktura där S står för spillvatten. Bifogar även underrättelsen om upprättad förbindelsepunkt för spillvatten.
Här är de bifogade filerna
- Preskriptionstiden inträder efter att VA-huvudmannen fått kännedom om att anslutning skett såsom i detta fall.
- Historiska ägarförhållanden har ingen inverkan på vem som är betalningsansvarig då det är den vid faktureringstillfället lagfarna ägaren som är avgiftsskyldig enligt gällande VA-taxa.
[bild][bild][bild][bild]
Jag har bett dem om hela historiken igen för att se om det finns någon mer faktura, men har även bett dem visa lagtext som stödjer det dom skriver om "VA-Huvudmannen"
Här är min fråga, hur ska man som "vanlig svensson" veta att fakturan avser endast spillvatten? Inget mer på fakturan anger detta, speciellt då allt varit påkopplat från början. Vi har ju trott att allt varit betalt.
Kommunen har själva ritat in även vattenledningen, så denna borde vara känd för dem redan för 10 år sedan?
Har jag någon chans här att inte behöva betala denna? Tänker att både 3 år och 10 år har gått.
Om jag nu måste betala denna, så borde det väl vara 2014 års anslutningsavgift som är den korrekta?
Att VA-Huvudmannen inte känt till inkopplingen känns också långsökt, då de har varit vid flertalet tillfällen (ca 4-5 år sen bland annat) och sänkt "brunnen" för avstängning som sitter tillsammans med motsvarande för avloppet, då det stuckit upp med risk för plogskador)
Andra tips och råd om hur jag hanterar detta?
/Jocce
Vi har inte heller vattenmätare men vattenavgift får vi betala ändå (Schablonavgift)
Så har det fungerat för oss och vi har haft stugan sedan -89.
Vi fick avlopp för några år sedan och då fick vi betala anslutningsavgift för det och en löpande avgift på det.

Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 348 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 348 inlägg
Så är det. Den ursprungliga fakturan från 2014 är utskickad av Bergs kommun (BG 5012-8594).S Småbrukaren skrev:
OT:
Det finns gott om kommunala VA-bolag som äger VA-anläggningen och därmed är VA-huvudman. Det hade varit intressant om det hade spelat någon roll i det här sammanhanget.
I samband med dräneringen av mitt hus drogs en dagvattenledning med helt ny anslutning till det kommunala nätet. Det var tio år sedan men någon faktura har jag ännu inte sett till. Jag börjar undra hur ofta kommunerna glömmer att fakturera sina tjänster.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 966 inlägg
Anslutningspunkt och att sedan börja nyttja den är olika saker.
Jag hade allt betalt till tomten jag köpte, dvs en anslutning och en lgh avgift.
När jag styckade av behövde jag en ny anslutningspunkt och fick betala typ 50 000 för den. Jag behövde dock inte betala ny lgh avgift. De som köpte tomten som redan hade anslutningspunkt behövde inte betala den igen, dock betala lgh avgift.
Så gällande anslutningen så är anslutning inte automatiskt att alla avgifter är betalda.
Surt bara att få det efteråt och när du köpt ut syskonen. Prova att hävda att priset skulle varit lägre om avgiften varit känd. Klart fall av dolt fel! 😉
Jag hade allt betalt till tomten jag köpte, dvs en anslutning och en lgh avgift.
När jag styckade av behövde jag en ny anslutningspunkt och fick betala typ 50 000 för den. Jag behövde dock inte betala ny lgh avgift. De som köpte tomten som redan hade anslutningspunkt behövde inte betala den igen, dock betala lgh avgift.
Så gällande anslutningen så är anslutning inte automatiskt att alla avgifter är betalda.
Surt bara att få det efteråt och när du köpt ut syskonen. Prova att hävda att priset skulle varit lägre om avgiften varit känd. Klart fall av dolt fel! 😉
Tycker det låter som om kommunen tillät något för 10+ år sedan. Nu när det blir lite justeringar i vem och vad, så passar din anslutning helt plötsligt inte in i nu gällande regelverk och då tolkar kommunen det som att du inte betalat för dig.
Vi hade en liknande situation för ett antal år sen. Lantbruksfastighet där ett befintligt gammalt hus renoverades och gick från sommarstuga till året runt. Ägaren flyttade från ett hus till ett annat och ”bytte adress”. Då ville kommunen ha ut anslutningsavgifter och annat.
Inkopplingen som gjordes från början var en anslutning för kommunalt vatten till alla byggnader. Deras eget förslag då. Nu ville de ha ny anslutningsavgift även om allt redan var klart. Det då dom inte haft någon ”kund” på den adressen innan. Men det är inget som egentligen hänt, enda skillnaden är att det står något annat på adressrad 1.
Ägaren protesterade mot detta och fick rätt, för stunden. Har sett i papprena att när vi tar över kan kommunen dra upp ärendet igen och driva det mot oss. Vi passar alltså inte in i nuvarande regelverk, men gjorde det när anslutningen gjordes. Det var måhända lite mer slapphänt då.
Vi hade en liknande situation för ett antal år sen. Lantbruksfastighet där ett befintligt gammalt hus renoverades och gick från sommarstuga till året runt. Ägaren flyttade från ett hus till ett annat och ”bytte adress”. Då ville kommunen ha ut anslutningsavgifter och annat.
Inkopplingen som gjordes från början var en anslutning för kommunalt vatten till alla byggnader. Deras eget förslag då. Nu ville de ha ny anslutningsavgift även om allt redan var klart. Det då dom inte haft någon ”kund” på den adressen innan. Men det är inget som egentligen hänt, enda skillnaden är att det står något annat på adressrad 1.
Ägaren protesterade mot detta och fick rätt, för stunden. Har sett i papprena att när vi tar över kan kommunen dra upp ärendet igen och driva det mot oss. Vi passar alltså inte in i nuvarande regelverk, men gjorde det när anslutningen gjordes. Det var måhända lite mer slapphänt då.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 041 inlägg
Tack för den GRYMMA responsen, trodde knappt någon skulle svara!
Ska försöka sammanfatta lite här och "svara" på det mesta.
Har kontaktat Villaägarna för lite rådgivning och får se vad de återkommer med.
Det här med att "ha beställt varan som konsument" och liknande som diskuteras verkar ju vara "oklart" då det är en kommun, samt frågan är vad vi har "beställt" vid själva indragningstillfället.
7 st delägare och en kommun som inte kunde bestämma sig med vem / vilka de skulle kommunicera har gjort det riktigt.
Kommer begära ut handlingar gällande beställningar i nästa skede från dem.
Klart är dock att de borde ha haft koll på att vi nyttjar / är påkopplade på vattnet, då det direkt vid inkoppling för 10 år sedan var fruset och vi var i kontakt med dem. (Dom hävdar som sagt att de inte varit medvetna om att vi varit påkopplade och att preskription gäller från när de fått info om att vi är påkopplade)
Gällande vattenmätare så är det fritidshus där Bergs kommun EJ har vattenmätare.
Vi har inte heller kopplat på oss olovligen, utan det har ju dragits in vatten och avlopp, vi har "pluggat" vår septiktank och föreningen stängde av vatten, så det kopplades på i samma veva, av samma personer, i samma skede, under samma beställning.
Gällande protokollet så har som sagt kommunikationen inte varit 100, 7 delägare, där vissa inte har varit intresserade och kommunen har kommunicerat med flera av oss (inte samtidigt utan olika delar...utan att ha koll själva) där vi försökt samla ihop det...
För en lekman har man kanske inte superkoll på vad ett protokoll säger, när vattnet defacto fungerar och är inkopplat.
Står t.ex. "enligt bilagd karta" i översta delen, på den ser jag vattnet också...så det är nog en "lekmansmiss" i kombo med dålig kommunikation oss delägare emellan (+ från kommunen)
Säkert missat att svara på en del här, vill ni ha svar på något mer specifikt så säg till.
Jag uppdaterar när kommunen återkommer vad som händer...
/Jocce
Ska försöka sammanfatta lite här och "svara" på det mesta.
Har kontaktat Villaägarna för lite rådgivning och får se vad de återkommer med.
Det här med att "ha beställt varan som konsument" och liknande som diskuteras verkar ju vara "oklart" då det är en kommun, samt frågan är vad vi har "beställt" vid själva indragningstillfället.
7 st delägare och en kommun som inte kunde bestämma sig med vem / vilka de skulle kommunicera har gjort det riktigt.
Kommer begära ut handlingar gällande beställningar i nästa skede från dem.
Klart är dock att de borde ha haft koll på att vi nyttjar / är påkopplade på vattnet, då det direkt vid inkoppling för 10 år sedan var fruset och vi var i kontakt med dem. (Dom hävdar som sagt att de inte varit medvetna om att vi varit påkopplade och att preskription gäller från när de fått info om att vi är påkopplade)
Gällande vattenmätare så är det fritidshus där Bergs kommun EJ har vattenmätare.
Vi har inte heller kopplat på oss olovligen, utan det har ju dragits in vatten och avlopp, vi har "pluggat" vår septiktank och föreningen stängde av vatten, så det kopplades på i samma veva, av samma personer, i samma skede, under samma beställning.
Gällande protokollet så har som sagt kommunikationen inte varit 100, 7 delägare, där vissa inte har varit intresserade och kommunen har kommunicerat med flera av oss (inte samtidigt utan olika delar...utan att ha koll själva) där vi försökt samla ihop det...
För en lekman har man kanske inte superkoll på vad ett protokoll säger, när vattnet defacto fungerar och är inkopplat.
Står t.ex. "enligt bilagd karta" i översta delen, på den ser jag vattnet också...så det är nog en "lekmansmiss" i kombo med dålig kommunikation oss delägare emellan (+ från kommunen)
Säkert missat att svara på en del här, vill ni ha svar på något mer specifikt så säg till.
Jag uppdaterar när kommunen återkommer vad som händer...
/Jocce