43 675 läst · 116 svar
44k läst
116 svar
Faktura för anslutning av Vatten - 10 år senare
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 783 inlägg
@Jocce81
Ni har ju betalt tre avgifter 2014:
"Framdragen ledning S" är rimligen kostnaden för spillvattnet, alltså avloppet.
Men vad är "Förbindelsepunktavgift"? Inkluderade den möjligen där 2014 tappvattenanslutningen?
För att få svar måste du läsa kommunens "Va-taxa" som då var gällande. Det är offentlig handling så begär ut den beslutade VA-taxan som då var gällande. Om förbindelsepunktavgiften faktiskt omfattar tappvattenanslutningen så har du bevis på att ni betalade. Sen att det inte har noterats på annat sätt kan förklaras med att man inte använde vattenmätare för fritidshus vid tiden.
Ni har ju betalt tre avgifter 2014:

"Framdragen ledning S" är rimligen kostnaden för spillvattnet, alltså avloppet.
Men vad är "Förbindelsepunktavgift"? Inkluderade den möjligen där 2014 tappvattenanslutningen?
För att få svar måste du läsa kommunens "Va-taxa" som då var gällande. Det är offentlig handling så begär ut den beslutade VA-taxan som då var gällande. Om förbindelsepunktavgiften faktiskt omfattar tappvattenanslutningen så har du bevis på att ni betalade. Sen att det inte har noterats på annat sätt kan förklaras med att man inte använde vattenmätare för fritidshus vid tiden.
De rör väl sig om en fritidsfastighet och det stod i dokumentationen:Claes Sörmland skrev:
Men det det sker ju inte efter tre år. VA-huvudmannen menar ju att de just har fått kännedom om att TS önskar ansluta sin fastighet till det allmänna vattennätet. Om sen TS (och tidigare samägare) olovligen har kopplat in sig på anläggningen för många år sedan utan att underrätta kommunen ger ju ingen preskription för anslutningen.

Medlem
· Sörmland och stan
· 27 783 inlägg
Jo jag såg det medan du skrev.
Hur kan det vara TS skyldighet att se till att denna får kännedom?Claes Sörmland skrev:
Enligt TS: ”Ungefär 2013-2014 så drogs det in kommunalt vatten och avlopp till oss,”
Varför skulle dom olovligen ha kopplat in sig?Claes Sörmland skrev:
TS skriver att:
”Ungefär 2013-2014 så drogs det in kommunalt vatten och avlopp till oss, vilket var välkommet, om än en stor kostnad på grund av att vi just då inte använde stugan så mycket. Men kostnaden delades på alla 7 även om alla inte var där lika mycket.
En del grävning etc + Den klassiskt höga anslutningsavgiften.
Lite rörigt med 7 delägare och kommun skickar bara faktura till en osv, vilket inte alltid är samma, men fakturor blev betalda i tid osv.”
Alltså har TS beställt och betalt anslutningen av sitt sommarställe eller missar jag något?
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 783 inlägg
Jag får gräva lite när jag har mer tid. Men jag läste en MÖD-dom inte för länge sen om att man la bevisbördan att VA-avgifterna var betalda på fastighetsägaren. Jag minns det för jag upplevde det som så orättvist. Min fastighet fick t ex VA på 60-talet och det är tre ägare sen. Inte en chans att jag kan bevisa att VA-avgifterna är betalda, finns inga sådana papper. Och kommunen är som många kommuner resultatet av storkommunsreformen och man slarvade bort typ alla min lilla kommuns på vägen.R Rejäl skrev:
Frågan är ju om kommunens medarbetare har rätt? De hävdar att TS (med andra delägare) enbart beställde och betalade för att ansluta avloppet och att man utan att meddela VA-huvudmannen och betala för det har kopplat in sig också på tappvattenservisen.R Rejäl skrev:Varför skulle dom olovligen ha kopplat in sig?
TS skriver att:
”Ungefär 2013-2014 så drogs det in kommunalt vatten och avlopp till oss, vilket var välkommet, om än en stor kostnad på grund av att vi just då inte använde stugan så mycket. Men kostnaden delades på alla 7 även om alla inte var där lika mycket.
Lite rörigt med 7 delägare och kommun skickar bara faktura till en osv, vilket inte alltid är samma, men fakturor blev betalda i tid osv.”
Alltså har TS beställt och betalt anslutningen av sitt sommarställe eller missar jag något?
Det åligger TS att visa att man har betalat även för tappvattenanslutningen som man gjorde och att man inte bara kopplade på sig olovligen.
Som jag läser informationen i tråden. Så har kommunen iallafall bara uppfattat att de ville koppla in sig på avloppet (troligen obligatoriskt). Och kommunen har nu uppfattat att de även vill ha dricksvatten.R Rejäl skrev:Hur kan det vara TS skyldighet att se till att denna får kännedom?
Enligt TS: ”Ungefär 2013-2014 så drogs det in kommunalt vatten och avlopp till oss,”
Varför skulle dom olovligen ha kopplat in sig?
TS skriver att:
Att bara koppla in sig på det obligatoriska avloppet är inte ovanligt i områden där man redan har en egen brunn av god kvalitet.
Om denna situation då har uppstått genom ngn form av missförstånd är nog inte så lätt att få klarhet i så här många år senare.
Om kommun ska fakturera såhär över tio år i efterhand så behöver väl dom i så fall hävda olovligt utnyttjande av vattnet under alla dessa år som TS har utnyttjat vattnet sedan 2013-2014..H hempularen skrev:Som jag läser informationen i tråden. Så har kommunen iallafall bara uppfattat att de ville koppla in sig på avloppet (troligen obligatoriskt). Och kommunen har nu uppfattat att de även vill ha dricksvatten.
Att bara koppla in sig på det obligatoriska avloppet är inte ovanligt i områden där man redan har en egen brunn av god kvalitet.
Om denna situation då har uppstått genom ngn form av missförstånd är nog inte så lätt att få klarhet i så här många år senare.
För om kommunen har anslutit och glömt att fakturerat så borde detta vara preskriberat..
jag är i en liknade situation och fick rådet av en advokat att bara fortsätta bestrida och hänvisa till preskriptionstiden och konsumentlagen. och det gör jag! företaget har nu dragit in ett nytt inkassoföretag (det första inkasso skrev PRESKRIBERAD och skickade tillbaka ärendet till huvudman) som använder sig av rena maffifasoner, hotar nu med tingsrätten, vilket ger mig isf gratis juristhjälp. Ha is i magen fortsätt bestrida för du har rätten på din sida! DET är 3 år till privatpersson. Även kronofogden stoppar betalninganmärkning så länge du spar och kan visa att du har bestridit fakturan. Varmaste lycka till/BirgittaJocce81 skrev:
Sammanfattning/Kort version: Jag har fått en faktura för anslutning av vatten till mitt fritidshus, mer än 10 år senare. Trodde denna var betald och klar men troligen endast Avlopp. Vad gör jag? Ägarförhållandena ser annorlunda ut idag mot då, så posten kan bli ganska tung att bära för mig själv. Vad gör jag?
Längre version:
Har sedan "urminnes tider" (Ca 1994) ägt en fjällstuga tillsammans med mina Syskon och Kusiner, vi har totalt varit 7 st delägare under många år.
Farfar hjälpte oss köpa stugan, som vi alla åkt skidor i när vi var små, vänner till Farmor och Farfar som byggde den på 70-talet och sålde den till oss.
Ungefär 2013-2014 så drogs det in kommunalt vatten och avlopp till oss, vilket var välkommet, om än en stor kostnad på grund av att vi just då inte använde stugan så mycket. Men kostnaden delades på alla 7 även om alla inte var där lika mycket.
Lite rörigt med 7 delägare och kommun skickar bara faktura till en osv, vilket inte alltid är samma, men fakturor blev betalda i tid osv.
Så långt frid och fröjd (Iallafall med vatten och avlopp) förutom någon enstaka frusen ledning (Bland annat direkt efter inkoppling).
2022 (April) så köper jag loss övriga delägare och blir egen delägare av stugan. Både skönt men lite konstigt. Men man får en annan frihet. Dom andra är så klart välkomna när de vill.
Klipp till November 2024 då jag får ett brev från kommunen, där de (i korta drag) skriver att de har inventerat och att de har information om att vi är påkopplade på vattenledningsnätet och att från 2024-12-01 kommer brukningsavgift för vatten debiteras.
Även Anslutningsavgift för vatten kommer debiteras med 124850kr enligt gällande VA-Taxa.
Kikar jag på de löpande fakturor jag fått sen jag tog över ser jag att det endast står "Avlopp", jag har nog aldrig reflekterat över det, men så klart ska jag betala förbrukning, men anslutningsavgiften ställer jag mig frågande till.
Mailar direkt kommunen med frågor om detta (frågar även tidigare delägare och ingen minns riktigt, men vi vet alla att det är en hög avgift som är betald iallafall), begär ven ut hela fastighetens fakturaunderlag, får ett autosvar, men inte mer än så.
I början av Februari 2025 så får jag ett liknande brev men även bifogad faktura på 124850kr
Jag mailar direkt kommunen och bestrider fakturan och ifrågasätter att jag inte fått någon återkoppling.
Hänvisar även till Preskriptionslagen, som borde göra att detta faller bort, både under 3-årsregeln men även under 10-årsregeln.
Får tillbaka ett mail:
- Vi har inte funnit någon faktura där anslutningsavgiften för vatten är erlagd utan enbart för spillvatten. Se bifogad faktura där S står för spillvatten. Bifogar även underrättelsen om upprättad förbindelsepunkt för spillvatten.
Här är de bifogade filerna
- Preskriptionstiden inträder efter att VA-huvudmannen fått kännedom om att anslutning skett såsom i detta fall.
- Historiska ägarförhållanden har ingen inverkan på vem som är betalningsansvarig då det är den vid faktureringstillfället lagfarna ägaren som är avgiftsskyldig enligt gällande VA-taxa.
[bild][bild][bild][bild]
Jag har bett dem om hela historiken igen för att se om det finns någon mer faktura, men har även bett dem visa lagtext som stödjer det dom skriver om "VA-Huvudmannen"
Här är min fråga, hur ska man som "vanlig svensson" veta att fakturan avser endast spillvatten? Inget mer på fakturan anger detta, speciellt då allt varit påkopplat från början. Vi har ju trott att allt varit betalt.
Kommunen har själva ritat in även vattenledningen, så denna borde vara känd för dem redan för 10 år sedan?
Har jag någon chans här att inte behöva betala denna? Tänker att både 3 år och 10 år har gått.
Om jag nu måste betala denna, så borde det väl vara 2014 års anslutningsavgift som är den korrekta?
Att VA-Huvudmannen inte känt till inkopplingen känns också långsökt, då de har varit vid flertalet tillfällen (ca 4-5 år sen bland annat) och sänkt "brunnen" för avstängning som sitter tillsammans med motsvarande för avloppet, då det stuckit upp med risk för plogskador)
Andra tips och råd om hur jag hanterar detta?
/Jocce
hmm jag har googlat en del det är nog bra om du kontaktar en jurist för goda råd när det gäller kommunen för har du otur kan det vara 10 år men vilket fall tror jag du har stor chans att vinna detta , otydlig faktura , flera ägare innan och som sagt lååång tidF fäboden skrev:jag är i en liknade situation och fick rådet av en advokat att bara fortsätta bestrida och hänvisa till preskriptionstiden och konsumentlagen. och det gör jag! företaget har nu dragit in ett nytt inkassoföretag (det första inkasso skrev PRESKRIBERAD och skickade tillbaka ärendet till huvudman) som använder sig av rena maffifasoner, hotar nu med tingsrätten, vilket ger mig isf gratis juristhjälp. Ha is i magen fortsätt bestrida för du har rätten på din sida! DET är 3 år till privatpersson. Även kronofogden stoppar betalninganmärkning så länge du spar och kan visa att du har bestridit fakturan. Varmaste lycka till/Birgitta
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 783 inlägg
Frågan är ju om du har rätt eller VA-huvudmannen har rätt? Ni får svaret i tingsrätten.F fäboden skrev:jag är i en liknade situation och fick rådet av en advokat att bara fortsätta bestrida och hänvisa till preskriptionstiden och konsumentlagen. och det gör jag! företaget har nu dragit in ett nytt inkassoföretag (det första inkasso skrev PRESKRIBERAD och skickade tillbaka ärendet till huvudman) som använder sig av rena maffifasoner, hotar nu med tingsrätten, vilket ger mig isf gratis juristhjälp. Ha is i magen fortsätt bestrida för du har rätten på din sida! DET är 3 år till privatpersson. Även kronofogden stoppar betalninganmärkning så länge du spar och kan visa att du har bestridit fakturan. Varmaste lycka till/Birgitta
Det kan man kanske kan nyttja under några år är om VA-huvudmannen saknar en rutin och resurser för att driva det till tingsrätten.
Dock så har VA-huvudmannen ett annat vapen i bakfickan och det är 43 § vattentjänstlagen:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Notera dock punkt 3.)
Vi hamnade i samma sits efter husbygge.
Nyckelfrågan här är om du kan bevisa att kommunen fått kännedom om att vatten är påkopplat. I vårt fall var det tydligt slarv från handläggaren som fått all information men inte aktiverat anslutningen i deras system. Man sa samma sak till oss, preskriptionstiden börjar efter påvisad anmälan om anslutning, men då vi hade skickat in alla papper så hade vi ryggen fri, hade även en tydlig mailkonversation.
Slutade med att vi inte behövde betala hela anslutningen (typ 30% eller liknande stod vi för), sen en schablonkostnad för förbrukning som även den var en bra bit under faktisk kostnad.
Vet samtidigt att många som bygger stugor inte anmäler anslutning för att slippa betala anslutningsavgiften, speciellt då vattenmätare inte är inblandad. Är det fallet så är det nog svårt att komma undan.
Nyckelfrågan här är om du kan bevisa att kommunen fått kännedom om att vatten är påkopplat. I vårt fall var det tydligt slarv från handläggaren som fått all information men inte aktiverat anslutningen i deras system. Man sa samma sak till oss, preskriptionstiden börjar efter påvisad anmälan om anslutning, men då vi hade skickat in alla papper så hade vi ryggen fri, hade även en tydlig mailkonversation.
Slutade med att vi inte behövde betala hela anslutningen (typ 30% eller liknande stod vi för), sen en schablonkostnad för förbrukning som även den var en bra bit under faktisk kostnad.
Vet samtidigt att många som bygger stugor inte anmäler anslutning för att slippa betala anslutningsavgiften, speciellt då vattenmätare inte är inblandad. Är det fallet så är det nog svårt att komma undan.
Den kommunen är känd bland sina invånare att ha väldigt dålig koll på juridiska frågor då tillgången på komunjurist verkar vara begränsad.Jocce81 skrev:
Sammanfattning/Kort version: Jag har fått en faktura för anslutning av vatten till mitt fritidshus, mer än 10 år senare. Trodde denna var betald och klar men troligen endast Avlopp. Vad gör jag? Ägarförhållandena ser annorlunda ut idag mot då, så posten kan bli ganska tung att bära för mig själv. Vad gör jag?
Längre version:
Har sedan "urminnes tider" (Ca 1994) ägt en fjällstuga tillsammans med mina Syskon och Kusiner, vi har totalt varit 7 st delägare under många år.
Farfar hjälpte oss köpa stugan, som vi alla åkt skidor i när vi var små, vänner till Farmor och Farfar som byggde den på 70-talet och sålde den till oss.
Ungefär 2013-2014 så drogs det in kommunalt vatten och avlopp till oss, vilket var välkommet, om än en stor kostnad på grund av att vi just då inte använde stugan så mycket. Men kostnaden delades på alla 7 även om alla inte var där lika mycket.
Lite rörigt med 7 delägare och kommun skickar bara faktura till en osv, vilket inte alltid är samma, men fakturor blev betalda i tid osv.
Så långt frid och fröjd (Iallafall med vatten och avlopp) förutom någon enstaka frusen ledning (Bland annat direkt efter inkoppling).
2022 (April) så köper jag loss övriga delägare och blir egen delägare av stugan. Både skönt men lite konstigt. Men man får en annan frihet. Dom andra är så klart välkomna när de vill.
Klipp till November 2024 då jag får ett brev från kommunen, där de (i korta drag) skriver att de har inventerat och att de har information om att vi är påkopplade på vattenledningsnätet och att från 2024-12-01 kommer brukningsavgift för vatten debiteras.
Även Anslutningsavgift för vatten kommer debiteras med 124850kr enligt gällande VA-Taxa.
Kikar jag på de löpande fakturor jag fått sen jag tog över ser jag att det endast står "Avlopp", jag har nog aldrig reflekterat över det, men så klart ska jag betala förbrukning, men anslutningsavgiften ställer jag mig frågande till.
Mailar direkt kommunen med frågor om detta (frågar även tidigare delägare och ingen minns riktigt, men vi vet alla att det är en hög avgift som är betald iallafall), begär ven ut hela fastighetens fakturaunderlag, får ett autosvar, men inte mer än så.
I början av Februari 2025 så får jag ett liknande brev men även bifogad faktura på 124850kr
Jag mailar direkt kommunen och bestrider fakturan och ifrågasätter att jag inte fått någon återkoppling.
Hänvisar även till Preskriptionslagen, som borde göra att detta faller bort, både under 3-årsregeln men även under 10-årsregeln.
Får tillbaka ett mail:
- Vi har inte funnit någon faktura där anslutningsavgiften för vatten är erlagd utan enbart för spillvatten. Se bifogad faktura där S står för spillvatten. Bifogar även underrättelsen om upprättad förbindelsepunkt för spillvatten.
Här är de bifogade filerna
- Preskriptionstiden inträder efter att VA-huvudmannen fått kännedom om att anslutning skett såsom i detta fall.
- Historiska ägarförhållanden har ingen inverkan på vem som är betalningsansvarig då det är den vid faktureringstillfället lagfarna ägaren som är avgiftsskyldig enligt gällande VA-taxa.
[bild][bild][bild][bild]
Jag har bett dem om hela historiken igen för att se om det finns någon mer faktura, men har även bett dem visa lagtext som stödjer det dom skriver om "VA-Huvudmannen"
Här är min fråga, hur ska man som "vanlig svensson" veta att fakturan avser endast spillvatten? Inget mer på fakturan anger detta, speciellt då allt varit påkopplat från början. Vi har ju trott att allt varit betalt.
Kommunen har själva ritat in även vattenledningen, så denna borde vara känd för dem redan för 10 år sedan?
Har jag någon chans här att inte behöva betala denna? Tänker att både 3 år och 10 år har gått.
Om jag nu måste betala denna, så borde det väl vara 2014 års anslutningsavgift som är den korrekta?
Att VA-Huvudmannen inte känt till inkopplingen känns också långsökt, då de har varit vid flertalet tillfällen (ca 4-5 år sen bland annat) och sänkt "brunnen" för avstängning som sitter tillsammans med motsvarande för avloppet, då det stuckit upp med risk för plogskador)
Andra tips och råd om hur jag hanterar detta?
/Jocce
Dom har ju vattenledningen inritad på sin egen karta? Då måste man väl säga att dom haft kännedom?Claes Sörmland skrev:
Men det det sker ju inte efter tre år. VA-huvudmannen menar ju att de just har fått kännedom om att TS önskar ansluta sin fastighet till det allmänna vattennätet. Om sen TS (och tidigare samägare) olovligen har kopplat in sig på anläggningen för många år sedan utan att underrätta kommunen ger ju ingen preskription för anslutningen.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 783 inlägg
Men den säger inte att vattnet är anslutet och att fastighetsägaren har betalt för det. Kartan säger bara det är förberett för anslutning (alltså framdraget) så att en anslutning kan ske när fastighetsägaren begär och betalar avgiften för det.P Pecka Langer skrev:
Men jag undrar om TS inte har bevis för att det är betalt, se mitt inlägg #16 ovan kring fakturan och de rader som listas där.